R Jesper H skrev:
Yes, man värmer ju upp huset mer på vintern vilket värmer även grunden, vilket gör att luften i grunden innehåller mer fukt än uteluften under denna period.

Så då blir det ännu mer tydligt att man ska ventilera grunden på vintern och ha stängt på sommaren.
Nu snurrar du till det med ett resonemang om högre luftfuktighet p.g.a. att varm luft kan innehålla en högre absolut fuktighet. Den teorin håller möjligen om du har ett väldigt stort fukttilskott av dunstande markfuktighet. Annars kan du ju prova att sätta utedelen till en luftvärmepump i grunden, då blir ju luften kallare och enligt ditt resonemang torrare.
 
När det gäller det övriga resonemanget så testade jag en vinter att stänga alla ventiler utom en (för att testa om jag skulle få lite varmare golv). Jag har fuktmätare i grunden och på vintern är den inte i närheten av riskabla nivåer med vare sig öppna eller stänga ventiler. Normalt så är det ju på sensommaren problemen med hög fuktighet kommer. Och hur mycket öppet/stängt man ska ha då är nog faktiskt mer "rocket science" än du tror.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
A
sluta svara om ni inte har någon aning bara för att säga emot.
Självklart har @Trådskaparen rätt i sitt resonemang.

Det är bara att kolla på hur en klassisk torpagrund fungerar för att få svaret på frågan.

ventiler = stängda på sommaren, öppna på vinterna

sedan kan man självklart lösa ett bra klimat i sin krypgrund på andra sätt.
ett mycket bra alternativ är stängda året runt med kompletterande åtgärder.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag kör avfuktare på sommaren och ventilerar på vintern.

Utan avfuktare ca 80-85% på sommaren. Om jag ventilerar, mer på våren och hösten, mindre mitt på sommaren.

På vintern ca 40% relativ luftfuktighet utan avfuktare.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
sluta svara om ni inte har någon aning bara för att säga emot.
Självklart har @Trådskaparen rätt i sitt resonemang.

Det är bara att kolla på hur en klassisk torpagrund fungerar för att få svaret på frågan.

ventiler = stängda på sommaren, öppna på vinterna

sedan kan man självklart lösa ett bra klimat i sin krypgrund på andra sätt.
ett mycket bra alternativ är stängda året runt med kompletterande åtgärder.
En klassisk torpargrund fungerar ju främst p.g.a. den varma murstocken. På vintern stängde man åtminstone i den norra delen av landet alla ventiler och skottade upp snö mot den för att få ett drägligare klimat inne i stugan med det obefintligt isolerade golvet. Tvärtemot det du skriver alltså.
Men en nyare krypgrund och en klassisk torpargrund är ju två olika saker.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
En klassisk torpargrund fungerar ju främst p.g.a. den varma murstocken. På vintern stängde man åtminstone i den norra delen av landet alla ventiler och skottade upp snö mot den för att få ett drägligare klimat inne i stugan med det obefintligt isolerade golvet. Tvärtemot det du skriver alltså.
Men en nyare krypgrund och en klassisk torpargrund är ju två olika saker.
Precis, murstocken torkar ju ut grunden oavsett årstid om den används flitigt, synd att sådana murstockar är mer sällsynta idag.

Man kan alltid diskutera olika variabler eller anekdoter. Min poäng med tråden var mest att för de som vill ventilera bara under vissa delar av året så är det bättre att göra det när uteluften är så torr som möjligt (vintern) än så fuktig som möjligt (sommaren), allt annat lika.

I övrigt så hänvisar jag till den här killen, som verkar ha koll på läget:

 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
A
B Bigfoot skrev:
En klassisk torpargrund fungerar ju främst p.g.a. den varma murstocken. På vintern stängde man åtminstone i den norra delen av landet alla ventiler och skottade upp snö mot den för att få ett drägligare klimat inne i stugan med det obefintligt isolerade golvet. Tvärtemot det du skriver alltså.
Men en nyare krypgrund och en klassisk torpargrund är ju två olika saker.
det är ju exakt det jag menar, en torpagrund förklarar ju ganska bra hur det fungerar.

och med det i åtanke är ju det ganska självklart att du ska stänga ventilerna på sommaren och öppna på vintern, håller du inte med?
 
A Aunty skrev:
det är ju exakt det jag menar, en torpagrund förklarar ju ganska bra hur det fungerar.

och med det i åtanke är ju det ganska självklart att du ska stänga ventilerna på sommaren och öppna på vintern, håller du inte med?
Nu hänger jag inte med hur du menar. Du skrev att det bara är att kolla på hur en klassisk torpargrund fungerar, men jag vet inte hur du kom därifrån till ventiler = stängda på sommar, öppna på vinter om vi är överens om att man brukade göra tvärtom för torpargrunder.

Men nej, jag håller inte med. Jag skulle säga så här:
Vinter: Öppna ventiler: Torrast luft, åtminstone på kort sikt. Stängda ventiler: "Tillräckligt" torrt i de flesta fall. Mindre värmeförluster = lägre värmekostnader. Beroende på förhållandena kan den minskade nedkylningen av marken i vissa fall leda till varmare och torrare grund längre fram.
Sommar: Alldeles för många faktorer för att ge ett generellt svar om när öppna resp. stängda ventiler är bäst.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Frågan kanske är löst, men jag kanske ändå kan komma med mina ideer. Kall luft kan inte transportera någon fukt, den blir snabbt mättad av vatten och kan sedan inte ta upp någon mer fukt. Så på vintern borde det vara bättre att ha stängt eftersom man då får mindre kylning av trossbotten. Förutsatt att det är riktigt kallt, inte +15 och regn. På sommaren kan den varma luften bära mer fukt. Det kritiska då är om varm mättad luft träffar en kall yta. Då kommer fukt att kondenseras. Då behöver trossbotten vara så varm som möjligt, alltså borde ventilationen vara öppen. Det kan också komma fukt från marken under huset, men den luften borde vara kallare än trossbotten, så om man håller temperaturen uppe så borde det inte kunna kondensera. Så min slutsats är att det ska vara öppet så länge det plusgrader och att man kan stänga under vintern för att spara energi.
 
J Jonas Birgerson skrev:
På sommaren kan den varma luften bära mer fukt. Det kritiska då är om varm mättad luft träffar en kall yta. Då kommer fukt att kondenseras. Då behöver trossbotten vara så varm som möjligt, alltså borde ventilationen vara öppen. Det kan också komma fukt från marken under huset, men den luften borde vara kallare än trossbotten, så om man håller temperaturen uppe så borde det inte kunna kondensera. Så min slutsats är att det ska vara öppet så länge det plusgrader och att man kan stänga under vintern för att spara energi.
Det är normalt alltid svalare i en krypgrund än den luft som ventileras in dagtid på sommaren så därför bör ventilerna vara stängda då. Om du vill hålla uppe (dvs få jämvikt med uteluften) temperaturen under huset på sommaren får du ha plintgrund utan täckning runtom.
 
T
Håller med TS att det finns en mängd argument för flera alternativa metoder så. Har ett timmertorp från 1907 på huggen sten med sedvanlig torpargrund med jord och allsköns porslinskross, kattgluggar samt en mängd glipor mellan stenarna så klart. Huset står på bergknalle men där matjord lagts på så att vid ena hörnet på huset lutar det emot någon meter och berget stiger även lite högre än huset med en lite knalle därintill, men sen lutar det ifrån på hela tomten så när man tittar på avstånd står huset tydligt på bergknalle. Huset va bebott fram till mitten av 60-talet och då man bodde där är det sannolikt att man eldade friskt och höll skorstensstocken varm konstant, vilket spillde värme till grunden. Man skottade säkerligen för kattgluggarna vintertid för att spara på vedåtgången. Från 1964 har huset varit fritidshus och kallställts vintertid fram till för ett par år sedan då luftvärmepump håller grundvärme i huset vintertid. Sedan mitten av 80-talet har kattgluggarna varit öppna konstant. Jag har följt fukten i grunden senaste dryga året och nivån ligger hög konstant och följer uteluftens något. Varierar mellan 70-90%, oftast kring 80-85%. Eftersom den aldrig går under 70% och då enbart under mycket korta perioder ligger så lågt (extrema torrperioder tidig sommar eller smällkall vinter) så är det sannolikt så att en spricka i berget släpper in fukt konstant i grunden. Svårt att lösa och inte bra tänkte jag och plockade ut en grundsten för att komma åt och besiktiga grunden underifrån och döm av min förvåning så verkar allt ha klarat sig riktigt bra. Visst finns det enskilda fåtal plankor som är maskätna men inga tecken på röta, mögel och inga syllar, bärlinor etc som känns det minsta dåliga, tvärtom. Väntar nu på ett proffs som ska få uttala sig men prel besked vi samråd per tel nu före besök ifrån byggnadsvårdare är att den goda ventilationen samt att ingen extra isolering av golven skett och att alla trägolv hållits öppna utan att täckas med plastmattor, har nog räddat upp att det någonstans fuktar från berget. Det jag vill komma till är att förutsättningarna skiljer från hus till hus. I mitt fall inte givet att någonsin stänga för några öppningar, här gäller det att ventilera bort markfukt som det primära och inte börja bygga in den fukten som tränger upp underifrån. Så synd att det ligger jord i min grund bara, hade så smidigt om man hade ställt det direkt på berget bara, så hade jag sett var fukten kommer och kanske kunnat täta det helt enkelt. Avfuktare meningslös iom väldigt otät grundmur. Har det stått i över 100år känns det trots allt bäst att inte förändra någonting mer än att få bort jorden som går fram emot huset i ena hörnet då.
 
B Bigfoot skrev:
När det gäller det övriga resonemanget så testade jag en vinter att stänga alla ventiler utom en (för att testa om jag skulle få lite varmare golv). Jag har fuktmätare i grunden och på vintern är den inte i närheten av riskabla nivåer med vare sig öppna eller stänga ventiler. Normalt så är det ju på sensommaren problemen med hög fuktighet kommer. Och hur mycket öppet/stängt man ska ha då är nog faktiskt mer "rocket science" än du tror.
Det är faktiskt ganska enkelt. Ventilerna ska vara öppna när absoluta luftfuktigheten i luften utanför är lägren än absoluta luftfuktigheten i krypgrunden. Observera absoluta luftfuktigheten, inte relativa luftfuktigheten. Att åstadkomma detta kan man göra med tex en kanalfläkt som blåser ut luft baserat på sensorvärden som hämtas in via lämplig digitaliseringslösning. Ett hål 100mm öppet för tilluft och en 100mm kanalfläkt som blåser ut luften i ett annat ventilhål. Blås ut luften i ena änden av grunden och ta in tilluft i andra änden. Enkelt och effektivt i stora delar av landet.
 
C claan719 skrev:
Det är faktiskt ganska enkelt. Ventilerna ska vara öppna när absoluta luftfuktigheten i luften utanför är lägren än absoluta luftfuktigheten i krypgrunden. Observera absoluta luftfuktigheten, inte relativa luftfuktigheten. Att åstadkomma detta kan man göra med tex en kanalfläkt som blåser ut luft baserat på sensorvärden som hämtas in via lämplig digitaliseringslösning. Ett hål 100mm öppet för tilluft och en 100mm kanalfläkt som blåser ut luften i ett annat ventilhål. Blås ut luften i ena änden av grunden och ta in tilluft i andra änden. Enkelt och effektivt i stora delar av landet.
Det är inte riktigt så enkelt som att bara se till absolut fuktighet. Luften du blåser in kommer även att påverka temperaturen i grunden på lite längre sikt och det är en parameter som är svår att modellera.
 
Jag tycker det fungerar rätt bra att ha ventilation när det är lägre temperatur ute och ingen när temperaturen ute är högre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Jag tycker det fungerar rätt bra att ha ventilation när det är lägre temperatur ute och ingen när temperaturen ute är högre.
Nja, du vill ventilera ut fukt som du har i krypgrunden och det gör du genom ventilerna när utetemperaturen är lägre än temperaturen i krypgrunden. Detta sker per automatik bara du har passivt öppna ventiler. Nedsidan är att när temperaturen blir varmare ute så vänder ventilationen och du drar in fuktig luft. Öppna ventiler sommartid är bestämt bättre än slutna. Vintertid spelar det ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.