Jahopp, då skall man bli med badtunna. Frugan bestämde det häromveckan efter att vi hälsat på en kompis som har en tunna.

Målet är att tunnan skall kunna användas året om, så jag kommer att ha pump/filter/värmare inne i garaget som ligger under altanen som tunnan delvis skall fällas in i.

Så nu har jag tänkt, tänkt och tänkt, samt också hunnit beställa tunna. Det finns mycket att tänka på, men man måste fatta beslut också. Tunnan vi beställde är denna:
- https://www.crystalbad.se/bada-ute/...dtunnor/crystal-1200-terrassmodell-omonterad/

Vi beställde också ett lock, även om det blev väl dyrt enligt min mening.

Dottern ritade en visionsbild för hur det skall bli...

Visionsbild av altan med inritad badtunna i rött och blått, person sitter i förgrunden, gräsmatta och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...men lite större blir den nog. Notera att hon ritade in sin mor med en öl i handen också.

Jag har nu i helgen börjat förbereda en del, mer om det inkommande inlägg.
 
  • Gilla
  • Älska
GylleneCirkeln och 7 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det finns flera trådar om badtunnor
[länk]
Jag vet. Det finns dock några nya saker i detta projektet som jag tänkte dela med mig. Bland annat har jag planer på att ta in vattnet in i garaget när det är kallt ute. På det sättet minskar värmeförlusterna. Jag återkommer med mer info runt detta senare i tråden.
 
Spännande!

Delvis fälla in, hur menar du?

Ska den sticka upp eller ska halva vara utanför?
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Halva utanför. Den kommer att sticka upp ett par decimeter ungefär.
 
Tack, varför inte hela nedfälld?
 
Jag hade inte plats med hela i befintlig altan då det är ett garage under också. Så jag har bara en dryg meter som kan fällas in i sidled. På höjden behöver jag en sarg att fästa locket i.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag försökte mig på att limma ihop cellplasten till grundläggningen i helgen, det blev totalt fiasko. Cellplastlimmet hade inte torkat efter 48 timmar. Nu blir det att limma med fogskum istället, vilket jag sett att många andra gör.

Jag tänkte återkomma med bilder på grundläggningen så snart jag fått den på plats. Men det är väl lika bra att börja redan nu.

Jag började med att ta bort en del av trappen upp till altanen. Badtunnan skall till hälften bli integrerad i altanen, jag kommer inte djupare än så pga att sedan tar garagetaket emot. Innan jag har mätt på själva badtunnan (efter att den isolerats) så vågar jag inte sätta konstruktionen i detalj, så jag har lite temporära stöttor till trappen. Den delen av konstrusktionen fixar jag när alla mått är definitiva.

Borttagen altantrappa med flera blomkrukor ovanpå. En stor grop fylld med vatten, grushögar och dräneringsrör synliga på marken, samt byggverktyg runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags att börja gräva. Naturligtvis hittade jag nästan direkt en dränering av gräsmattan som gick precis där jag skulle sätta badtunnan. Det var ju dessutom bakfall, så det stod en del vatten i röret som snabbt fyllde gropen med några centimeter vatten. Jag fick nu utöka hålets storlek för att kunna gå runt badtunnans plats med ny dränering (tur man hade lite slang liggande). Dräneringsslangen packades in i lera i utkanten av gropen för att undvika alltför mycket vatteninträngning.

Jag valde då också att dränera mot altanen (som har ett garage under sig med ett kryputrymme mellan berget och garageväggen) genom att lägg dit en 16 mm slang som jag borrade ett 20-tal hål i. Den anslöt jag till den dränering som finns runt den del av garaget som har en betongvägg. Slangen lägger jag ovanpå markduken i bärlagret för att tömma ut eventuellt vatten som rinner ned i gropen från ovan (regnvatten, samt badvatten som spiller över, kanske även lite inträngning från dräneringsslangen som jag flyttade på). Samma väg som jag dränerar bärlagret kommer även vattenslangarna till pumpen att gå. Pump, filter och elvärme kommer att placeras i garaget så att det är frostskyddat, tunnan skall ju kunna användas året om.

Jag har även en tanke på att senare, ifall det blir väldigt dyrt att värma tunnan kunna tömma vattnet till en IBC-tank (eller snarare en stor och en liten) som står isolerade i garaget. Då får jag ju nytta av spilvärmen också. Sedan fyller jag bara på tunnan med cirkulationspumpen när vi tänkt bada. Men det är en seanre del av projektet, vi får återkomma till det när det blir aktuellt. Nu skall vi bara först få igång tunnan. Men jag kommer att förbereda för det redan nu, exempelvis så blir det tre slangar från tunnan, där en är för tömning från botten, en är för fyllning och en är för skimmning av vattnet vid ytan.

Bärlagret tänkte jag först göra med makadam, men jag ändrade mig och valde lecakulor istället. De är mycket lättare att arbeta med och de ger dessutom ytterligare isolering till badtunnan. Trycket på dem blir inte heller så stort då det skall dit 20 cm cellplast som tunnan skall stå på också.

Grävd grop med lecakulor för badtunna vid altan, verktyg och jordhögar synliga, temporär avlägsnad trappa och växtkrukor på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjad grundläggning med lecakulor under en altan där delar av trappen har tagits bort. Flera förberedelser är gjorda inför installationen av en badtunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cellplasten består av 5 cm XPS och 15 cm EPS som limmas ihop. Men här var alltså cellplastlim inget jag gillade alls. Det torkar alldeles för långsamt för min smak. Efter 48 timmar så föll skivorna isär igen. Så nu limmar jag med fogskum istället.

Så, detta är statusen efter den första helgen. Badtunnan skall kanske komma denna veckan. Då blir det lite mer bråttom då den inte är formstabil. Jag har nämligen valt en i plast för att slippa oroa mig för bubblor i glasfibern, vilket inte är ovanligt med badtunnor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ruffeboy och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle hämta tunnan igår, men jag sköt upp det till efter helgen. En två meter hög tunna som bara väger ca 80 kg är inget man vill ha som vindfång på den lätta (obromsade) släpvagnen när det blåser storm i byarna. Det var lika bra det, det visade sig att firman hade stängt tidigare än normalt pga att ägaren skulle på bröllop....

Jag får dra om elen i helgen istället. Jag drar fram 3x16A till en ny undercentral i garaget. Därifrån matar jag dels spa-badet, men också elbilsladdaren. Eftersom laddhybriden bara behöver en fas så kan jag på detta sätt dela tre faser så att en används till pumpen och en används till värmaren, samtidigt som den tredje går till elbilsladdningen. Laddboxen till laddhybriden matas med CEE-handske för 3x16A. Det är lite trångt i centralen dock, jag får vara lite kreativ och flytta ihop några saker på samma säkring: ringledning och eluttagen i tvättstugan behöver inte ha egna säkringar. Jag skall dock byta central i höst/vinter och då blir det bättre med utrymme för egna säkringar till allt.

Befintlig matning till laddaren (enfas direkt från elcentralen) blir istället ett eluttag för att driva luftvärmepumpen som (detta skäms jag för att skriva) har matats via en skarvsladd i två år. Jag har iofs övervakat strömmen till min LLVP och den har aldrig varit över 6A, men nog borde jag ha fixat detta snabbare, eller hur? Det har dock inte varit brådskande att dra fram trefas till denna laddboxen då den enbart laddar en laddhybrid som bara stöder enfas med 16A och då jag skulle återanvända kabeln så blev det "katten på råttan och råttan på repet" här.
 
Har en liknade tunna vid ett sommarhus i Göteborgs skärgård. Även den halvt nerfälld, vilket är perfekt enligt mig. Enkelt att kliva i och ur, och minimerar mängden smuts (t.ex. löv) som blåser i.

Ang din tanke om att pumpa vattnet till en holdingtank inomhus så tänkte jag spontant att det vid första anblick lät smart, men inser att det för med sig ett antal problem:

- Kommer du lyckas få så pass bra fall hela vägen så att rören mellan tunna och garaget är helt tomma på vatten? Annars behöver du lösa frostskydd på något sätt. Det finns ju också en risk att du en dag står med 1200 liter vatten på golvet om något händer.

- Du kommer vilja hålla vattnet varmt även när det är i tanken, annars tar det för lång tid att värma upp vid bad. Varmt vatten = mycket fukt. Vill du verkligen ha det i garaget? Att ventilera, eller avfukta luften, drar energi.

- Rören mellan tunnan och huset kommer bli rejält äckliga och fyllda med bakterier/biofilm när de står tomma. När du fyller tunnan igen spolas smuts och bakterier rakt ut i ert tilltänkta badvatten.

Jag hade tänkt om. Placera pumpar och värmare så nära tunnan som möjligt, och isolera ”pumprum” och tunnan med cellplast. Håll vattnet varmt året om och använd klor för att hålla bakterierna borta.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänkte återkomma med bilder på grundläggningen så snart jag fått den på plats. Men det är väl lika bra att börja redan nu.

Jag började med att ta bort en del av trappen upp till altanen. Badtunnan skall till hälften bli integrerad i altanen, jag kommer inte djupare än så pga att sedan tar garagetaket emot. Innan jag har mätt på själva badtunnan (efter att den isolerats) så vågar jag inte sätta konstruktionen i detalj, så jag har lite temporära stöttor till trappen. Den delen av konstrusktionen fixar jag när alla mått är definitiva.

[bild]

Sedan var det dags att börja gräva. Naturligtvis hittade jag nästan direkt en dränering av gräsmattan som gick precis där jag skulle sätta badtunnan. Det var ju dessutom bakfall, så det stod en del vatten i röret som snabbt fyllde gropen med några centimeter vatten. Jag fick nu utöka hålets storlek för att kunna gå runt badtunnans plats med ny dränering (tur man hade lite slang liggande). Dräneringsslangen packades in i lera i utkanten av gropen för att undvika alltför mycket vatteninträngning.

Jag valde då också att dränera mot altanen (som har ett garage under sig med ett kryputrymme mellan berget och garageväggen) genom att lägg dit en 16 mm slang som jag borrade ett 20-tal hål i. Den anslöt jag till den dränering som finns runt den del av garaget som har en betongvägg. Slangen lägger jag ovanpå markduken i bärlagret för att tömma ut eventuellt vatten som rinner ned i gropen från ovan (regnvatten, samt badvatten som spiller över, kanske även lite inträngning från dräneringsslangen som jag flyttade på). Samma väg som jag dränerar bärlagret kommer även vattenslangarna till pumpen att gå. Pump, filter och elvärme kommer att placeras i garaget så att det är frostskyddat, tunnan skall ju kunna användas året om.

Jag har även en tanke på att senare, ifall det blir väldigt dyrt att värma tunnan kunna tömma vattnet till en IBC-tank (eller snarare en stor och en liten) som står isolerade i garaget. Då får jag ju nytta av spilvärmen också. Sedan fyller jag bara på tunnan med cirkulationspumpen när vi tänkt bada. Men det är en seanre del av projektet, vi får återkomma till det när det blir aktuellt. Nu skall vi bara först få igång tunnan. Men jag kommer att förbereda för det redan nu, exempelvis så blir det tre slangar från tunnan, där en är för tömning från botten, en är för fyllning och en är för skimmning av vattnet vid ytan.

Bärlagret tänkte jag först göra med makadam, men jag ändrade mig och valde lecakulor istället. De är mycket lättare att arbeta med och de ger dessutom ytterligare isolering till badtunnan. Trycket på dem blir inte heller så stort då det skall dit 20 cm cellplast som tunnan skall stå på också.

[bild][bild]

Cellplasten består av 5 cm XPS och 15 cm EPS som limmas ihop. Men här var alltså cellplastlim inget jag gillade alls. Det torkar alldeles för långsamt för min smak. Efter 48 timmar så föll skivorna isär igen. Så nu limmar jag med fogskum istället.

Så, detta är statusen efter den första helgen. Badtunnan skall kanske komma denna veckan. Då blir det lite mer bråttom då den inte är formstabil. Jag har nämligen valt en i plast för att slippa oroa mig för bubblor i glasfibern, vilket inte är ovanligt med badtunnor.
Tänk på att tunnan väger flera ton med vatten i. Träställning en på bilden ser klen ut.
 
Jag ställde min badtunna på lecablock som stod på en hårt paddad 8-16 mm bergkross. Tunnan lutar 3-5mm mot avloppet.
Tunnan belastar inte tralldäcket.

Badtunna placerad på lecablock och en hårt paddad yta av bergkross, omgiven av träbalkar och tralldäck, med viss lutning för avloppsriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leif i Skåne skrev:
Tänk på att tunnan väger flera ton med vatten i. Träställning en på bilden ser klen ut.
Jag har inte tänkt belasta tralldäcket. Den kommer att stå på en ställning av XPS.
 
P Peter_GBG skrev:
Har en liknade tunna vid ett sommarhus i Göteborgs skärgård. Även den halvt nerfälld, vilket är perfekt enligt mig. Enkelt att kliva i och ur, och minimerar mängden smuts (t.ex. löv) som blåser i.

Ang din tanke om att pumpa vattnet till en holdingtank inomhus så tänkte jag spontant att det vid första anblick lät smart, men inser att det för med sig ett antal problem:

- Kommer du lyckas få så pass bra fall hela vägen så att rören mellan tunna och garaget är helt tomma på vatten? Annars behöver du lösa frostskydd på något sätt. Det finns ju också en risk att du en dag står med 1200 liter vatten på golvet om något händer.

- Du kommer vilja hålla vattnet varmt även när det är i tanken, annars tar det för lång tid att värma upp vid bad. Varmt vatten = mycket fukt. Vill du verkligen ha det i garaget? Att ventilera, eller avfukta luften, drar energi.

- Rören mellan tunnan och huset kommer bli rejält äckliga och fyllda med bakterier/biofilm när de står tomma. När du fyller tunnan igen spolas smuts och bakterier rakt ut i ert tilltänkta badvatten.

Jag hade tänkt om. Placera pumpar och värmare så nära tunnan som möjligt, och isolera ”pumprum” och tunnan med cellplast. Håll vattnet varmt året om och använd klor för att hålla bakterierna borta.
Jag har bara två meter till garaget och det blir fall hela vägen då altanen till stor del ligger på garagetaket.

Jag behöver idag värma garaget på vintern. Med isolering runt tanken så bör värme överskottet räcka till och jag ser ingen anledning till fuktproblem.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har bara två meter till garaget och det blir fall hela vägen då altanen till stor del ligger på garagetaket.

Jag behöver idag värma garaget på vintern. Med isolering runt tanken så bör värme överskottet räcka till och jag ser ingen anledning till fuktproblem.
Då önskar jag dig lycka till
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.