Attitudeswe
spikplanka spikplanka skrev:
Självurladdning kan vara skillnaden mellan att "spara" ihop under veckans nätter för stortvätt på helgen eller att bara kunna spara för dagen efteråt. Eller om man kan samla på sig under en månad så att man i princip kan strunta i effektavgifterna.
Ett vettigt LiIon batteri i rumsvärme kan laddas fullt på en timme (sen kanske laddaren / energikällan är underdimensionerad). Tänker du att en ensam panel under vintern skall ladda batteriet fullt på en vecka? Det bör inte laddas mer än 80% om det skall lagra el i en vecka. Det bör heller inte laddas ur under 10% om det skall behöva vänta en vecka på nästa laddning.

Är det inte bättre att du fixar en gasolkamin/köksplatta som du kan kapa effekttoppar med? Där har du en investering på nån tusenlapp. Vid en köldknäpp är det ändå fossil energi som skapar elen i vägguttaget (på marginalen)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tänker du att en ensam panel under vintern skall ladda batteriet fullt på en vecka?
Dels är tanken att man kan hämta elenergi från det publika elnätet på nätter. Dels om solpaneler används så rör det sig om flera paneler.
 
L Liljeros skrev:
Jag opponerar mig inte mot att du fått ner förbrukning till 21000kWh, det spar massor med pengar. Att däremot investera i olika system och bufferttankar för att flytta förbrukning under är av mindre betydelse för elräkningen. Håller du i snitt 30 öre lägre så är det en besparing på typ 6000kr per år ? Det är inga jättepengar i sammanhanget
Du behöver inte opponera alls. ;) Gratulera är bättre!

Delar kostar absolut. Men de flesta delarna har vi haft liggande. En raspberry pi som senare byttes ut till en annan pensionerad dator. Acktankarna satt här när vi flyttade in. En shelly som behövs för att blockera bergvärmepumpen.

Rör/kanal från pannrum till vind fanns draget när vi installerade ftx. Loggning (mha en loggningsdator) av alla värden var det första jag gjorde 9 år sen. Det kostade förvisso ca 9k med alla givare, abonnemang och installation. Men å andra sidan har vi kunnat kalibrera bvp och framledning och sänka från ca 10500kwh till 8500kwh om året i elförbrukning. Så loggern har sparar in sig vid det här laget.

Att förflytta förbrukning till natt har gjort att vi köper billigare el. Nu får vi också i snitt ned nätavgifterna, enligt gpt, ytterligare 10% per år genom abonnemangsbyte.

Oavsett vilken inkomst du har är dock 6000kr mycket pengar. Det är ett sätt att offsetta effekten fråm inflationen.

Vi bor i ett hus från 1963 på 270m2 som tidigare värmdes med ved och vedpanna. Trots det och att de inte hade elbil, och vi har bvp och elbil vi ändå lyckats få ned förbrukningen från 24000 till 21000 kwh. Bra för miljön. Bra för plånboken. Och lärorikt.

Men med det sagt så hade jag inte byggt såhär om jag byggde nytt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Nätbolaget skall ju ha in samma pengar oavsett. Det blir dock så att de som inte kan flytta lasterna är de som får betala.

Jag flyttar idag stora delar av min last utifrån elpris, särskilt på vintern. Detta blir ju än mer effektivt om man har effekttariff (men inte lika lätt att optimera på elpriserna då).

Det svåra är att fatta beslut om när och hur mycket man skall överskrids månadens tidigare högsta (tredje högsta) värde. Handlar det om laddbil, så kanske kriterierna är lite enklare, men när skall inomhustemperaturen sänkas? Och hur mycket i så fall?
Om både elavgifter och elnätsavgifter hamnar i harmoni så finns störst vinster att hämta hem. Men oavsett vad finns det alltid kostnadsbesparingar att göra i volatila och asymmetriska börser.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det svåra är att fatta beslut om när och hur mycket man skall överskrids månadens tidigare högsta (tredje högsta) värde. Handlar det om laddbil, så kanske kriterierna är lite enklare, men när skall inomhustemperaturen sänkas? Och hur mycket i så fall?
Det tråkiga är att det blir så komplext att optimera.

Det slutar med att för att kunna optimera för allt så måste man ha en batteribank som kan agera buffert. Men då man inte vet framtiden så får man överdimensionera den ordentligt. Man vill ju inte få tomt batteri sista timmen i månaden, då är ju allt reglerande förgäves.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ett vettigt LiIon batteri i rumsvärme kan laddas fullt på en timme (sen kanske laddaren / energikällan är underdimensionerad). Tänker du att en ensam panel under vintern skall ladda batteriet fullt på en vecka? Det bör inte laddas mer än 80% om det skall lagra el i en vecka. Det bör heller inte laddas ur under 10% om det skall behöva vänta en vecka på nästa laddning.

Är det inte bättre att du fixar en gasolkamin/köksplatta som du kan kapa effekttoppar med? Där har du en investering på nån tusenlapp. Vid en köldknäpp är det ändå fossil energi som skapar elen i vägguttaget (på marginalen)
Vänligen länka till datablad för några batterier som kan laddas fulla på en timme. Livslängden vid olika laddström bör framgå ur databladen ifall dessa är "vettiga" (kompletta).
 
Attitudeswe
T TommyC skrev:
Vänligen länka till datablad för några batterier som kan laddas fulla på en timme. Livslängden vid olika laddström bör framgå ur databladen ifall dessa är "vettiga" (kompletta).
1C laddning och urladdning: https://www.duracellenergy.com/home-battery/
 
L Liljeros skrev:
SEOM (Sollentunas kommunala nät) har kört effektaxa alla fall 10år nu. Tycker deras upplägg fungerat väldigt bra.
  • 1500kr/år för 16/20/25A (man får välja själv vilken man vill ha)
  • 65kr/kW sommartid och 90kr/kW vintertid i effektavgift (snittet av dom 3 högsta timmarna mellan 7-19 på vardagar)
Ingen debitering alls per kWh. Har fjärrvärme men 2 elbilar så ligger runt 1000kWh per månad. Har aldrig varit över 2,5kW i effekt så betalar runt 250-300kr i månaden i nätavgift för 25A inklusive allt. Är väl vara en tidsfråga innan nätet säljs till ellevio eller eon
SEOM har kört med effekttaxa åtminstone sedan år 2000 då vi byggde hus i Sollentuna så det finns tonvis av erfarenheter från den modell som de kört sen dess helt oförändrad (vad jag minns)

Jag hoppas att SEOM är såpass lönsamt och viktig för Sollentuna Kommun, även med den rätt så rimliga prismodellen, att någon försäljning inte kommer att ske.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
kisumisu
T TommyC skrev:
Vänligen länka till datablad för några batterier som kan laddas fulla på en timme. Livslängden vid olika laddström bör framgå ur databladen ifall dessa är "vettiga" (kompletta).
Finns säkert batterier och frågan är ju om storlek. Jag kan ladda min borrmaskins batteri på ca 30minuter haha obs ironi men är ju ett batteri.

Finns ju säkert laddare och kanske batterier men finns det vettiga laddare och finns det ens kapacitet att ladda flera kw batteri på 1 timma det tvivlar jag starkt på!

Tänker bara på elbilsladdare nu stora grejor med fläktar etc och det tar ca 1h ibland mer att ladda min elbil 40-50kw.
Elbilen hemma kan jag ladda med 11kw men även då går proppen om andra grejor är igång samtidigt. Men då pratar vi också om 5-6h laddtid!

Visst stora huvudsäkringar och inget annat igång samtidigt kanske skulle fungera.

Sen utvecklas ju batterier och laddare men som sagt fortfarande hqr vi flaskhalsen som heter huvudsäkring.

Jag själv har 20A huvudsäkring. Finns ju större men även mindre. Så det är inte alltid så enkelt. Även om man kan optimera och bråka med familjen att nu lagar vi inte mat, tvättar, diskar eller går i bastu.
 
Redigerat:
Attitudeswe
Det är väl från 20kW sol (8kW soliga vintertimmar?) som man vill kunna ladda batteriet ifrån. Jag skulle iaf vilja få full laddning av 2 timmar vintersol.

Från nätet gör väl effekttaxan att man undviker ladda snabbare än kanske 3kW
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Från nätet gör väl effekttaxan att man undviker ladda snabbare än kanske 3kW
Det man bör få till är att kunna ladda direkt från solpaneler till elbil. Då blir det inte mycket till effektavgift. Sen är det förstås svårt att få till.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det finns redan, men är rätt byrt:
Tanken vart snarare att om man använder en standardladdare för elbil men har solpaneler och omvandlare DC->AC redan så slipper man effektavgifter för den delen.

Men staten lär hitta ett sätt att mjölka folk på skatt ändå.
 
Attitudeswe
Easee laddaren har öppet api så att du kan styra laddeffekten så att den blir samma/lägre än solproduktion. Tibber fixar det för flera laddare och växelriktare

Det är är lagstadgat att effektavgift bara får tas ut på vektor summan under en timme. Så det går bra att ha en enfas växelriktare som ger el första 45 min och sen ladda 3 fas i 15min och ändå komma undan effektavgiften helt.

Men det lösningen jag länkade så slipper man 15% förlust vid konvertering dc->ac->dc, och får även V2G funktion så man slipper ett överprisat stationärt batteri.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
slipper ett överprisat stationärt batteri.
Ja, priserna på dessa är underliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.