N
Tja,

Helrenoverat badrum.
Innerväggarna revs till och med.
Golvbrunnarna byttes till nya (bila och ha sig, eventuellt bakfall på något rör man ordnade till så man fick bila bort mycket mer än vad man hade tänkt).

Jag kan inte säga något om vad som är beställt eftersom att jag inte själv är beställaren (men jag ska ta reda på det) men vad tycker ni om följande?

Gamla rör som kommer upp ur golvet. Det är betongplatta. Inkommande vatten från gatan kommer in i köket och går sedan i plattan in i badrummet, det rör sig om några meter. Röret kommer upp under frånluftsvärmepumpen i badrummet och samma väg tar varmvattnet tillbaka till köket. Jag hävdar att man skulle ha lagt nya rör på vägg istället men man valde då att alltså göra så här:

(följande bilder tog jag snabbt innan den nya värmepumpen ställdes över rören)

Två gamla rör som sticker upp ur ett badrumsgolv av betong med synliga brister i tätskiktet där rören kommer genom spärren i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gamla rör som kommer upp ur golvet i ett nyrenoverat badrum med betongplatta. Rören är av metall och används för vatten- och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla kopparrör som går genom betonggolv, omgivna av ojämnt tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på gamla rör som kommer upp ur golvet i ett nyligen renoverat badrum, utan tätskikt vid genomgången i betongplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två kopparrör som kommer upp ur ett golv med synlig bristfällig tätning runt rörens bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toaletten byttes förstås ut och rörmokaren verkade såga av det rör som fanns för gamla toaletten och samtidigt så höll ju inte mattläggningen tätt där längre. Det var tätt mot det gamla röret, som nu alltså verkar vara bortsågat. Det är inte heller tätt vid toaletten mot avloppet eftersom att det ofta luktar surts piss (lite kattpiss-aktigt) inne i badrummet i olika styrkor. Jag har lyckats lukta mig fram till att det är avloppet bakom/under toaletten. Toalettstolen är limmad på plats med silikon. Se film så ser ni hur fint det är gjort med tätskiktet också.



Röret slutar alltså nästan precis vid golvet nu. Obefintligt tätskikt både vid toaletten och rören som kommer genom spärren i golvet. De har ju inte ens satt någon hylsa på vattenrören. Vet att det inte är ok med rör i golv längre. Avlopp och golvbrunnar ok.

Vad säger ni? Det här är beställt av en entreprenör som sagt in olika firmor för de olika jobben.
Det finns mycket mer som jag kanske skriver senare men vi börjar så här.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
torplover_3000 och 5 till
  • Laddar…
D
Beror väl på vad som avtalats. Vad har beställaren avtalat gällande rör?

Men ser inte fint ut.
 
4774
N N!klas skrev:
Tja,

Helrenoverat badrum.
Innerväggarna revs till och med.
Golvbrunnarna byttes till nya (bila och ha sig, eventuellt bakfall på något rör man ordnade till så man fick bila bort mycket mer än vad man hade tänkt).

Jag kan inte säga något om vad som är beställt eftersom att jag inte själv är beställaren (men jag ska ta reda på det) men vad tycker ni om följande?

Gamla rör som kommer upp ur golvet. Det är betongplatta. Inkommande vatten kommer in i köket och går sedan i plattan in i badrummet, det rör sig om några meter. Röret kommer upp under frånluftsvärmepumpen i badrummet och samma väg tar varmvattnet tillbaka till köket. Jag hävdar att man skulle ha lagt nya rör på vägg istället men man valde då att alltså göra så här:

[bild][bild][bild]
[bild][bild]

Toaletten byttes förstås ut och rörmokaren verkade såga av det rör som fann för gamla toaletten och samtidigt så höll ju inte mattläggningen tätt där längte. Det var tätt mot det gamla röret, som nu alltså verkar vara bortsågat. Det är inte heller tätt vid toaletten eftersom att det ofta liktar surts piss (lite kattpiss-aktigt) inne i badrummet i olika styrkor. Jag har lyckats lukta mig fram till att det är avloppet för toaletten. Se film så ser ni hur fint det är gjort med tätskiktet också.

[video]

Röret slutar alltså nästan precis vid golvet nu. Obefintligt tätskikt både vid toaletten och rören som kommer genom spärren i golvet. De har ju inte ens en hylsa. Vet att det inte är ok med rör i golv längre. Avlopp och golvbrunnar ok.

Vad säger ni? Det här är beställt av en entreprenör som sagt in olika firmor för de olika jobben.
Det finns mycket mer som jag kanske skriver senare men vi börjar så här.
Reklamera och säg åt entreprenören att göra om och göra rätt.
 
  • Gilla
SnällKyckling och 5 till
  • Laddar…
N
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Beror väl på vad som avtalats. Vad har beställaren avtalat gällande rör?
Jag ska ta reda på hur beställningen ser ut men på det jag ser nu så känns det som att risken för fuktskador är något förhöjd så att säga. Men fackmannamässigt är nog det minsta man kan begära, eller? Allt är vitt och beställt via entreprenör.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 1 till
  • Laddar…
D
Besiktningsman och håll inne betalningen. Finns många rövhål. Vad säger entreprenören själv? Samtidigt kan dom ju inte trolla med rören, är det inte avtalat att dessa ska dras om så blir det ju vad det blir. Borde diskuterats innan.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
N
Man planerade inte och smällde dit den nya värmepumpen innan elektrikern hann sätta en dosa på väggen där sladdarna kommer ut. Så nu hänger de helt enkelt rakt ut ur väggen och kommer ut under pumpen. Där har man kopplat det till en svart kopplingsdosa som helt enkelt ligger direkt på golvet. Alltså lätt att det blir utsatt för vatten. Handfat precis bredvid värmepumpen.

Rören med flexrör på ändarna som går bakom värmepumpen för att komma vidare till elementen ute i huset ligger direkt tryckta mot golvet under pumpen. Ska fixa bild senare. Gamla pumpen hade inga rör eller el som vidrörde golvet. Det var fritt där under så inget riskerade att bli blött om man till exempel sköljde av golvet.
 
Redigerat:
N
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Besiktningsman och håll inne betalningen. Finns många rövhål. Vad säger entreprenören själv? Samtidigt kan dom ju inte trolla med rören, är det inte avtalat att dessa ska dras om så blir det ju vad det blir. Borde diskuterats innan.
Jag är inte beställaren men ska se om jag kan få fram beställningen under dagen.
Annars är ju det där en avvikelse som jag skulle misstänka att ett försäkringsbolag inte skulle gilla om något hände.
 
D
Ok lite för trött i skallen för att hänga med just nu, en värmepump också? Känns ju som en jävla kalkonfirma som varit där.
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
N
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ok lite för trött i skallen för att hänga med just nu, en värmepump också? Känns ju som en jävla kalkonfirma som varit där.
Jag är också trött och får kolla om jag skrivit något galet när jag har sovit några timmar.

Ja, en IVT 490 har bytts till en Bosch 3800i EW 9kW i samband med renoveringen.
Ingen intrimning, kontroll och inställning av luftflödet har utförts.
Den ställdes dit, startades och sen gick man. Jag har själv kört avluftning och ökat hastigheten på fläkten till ca 60%.
Kanalerna måste göras rent och flödet måste mätas in men det verkar som att det inte var något man har tänkt på.

Det finns mer. Men jag återkommer. ;)
 
D
Besiktningsman. Eller Hells Angels.

Håll betalning tills allt är ok enligt besiktningsmannen.
 
  • Gilla
  • Haha
allan51 och 3 till
  • Laddar…
N
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Besiktningsman. Eller Hells Angels.

Håll betalning tills allt är ok enligt besiktningsmannen.
Jag är hyresgäst med förstahandskontrakt. Hyr inte av privatperson men den jag hyr av har vissa muskler ekonomiskt och firman som har gjort det här jobbet anlitas en del av min värd och jag gissar på att de vill fortsätta med det. Jag kan egentligen bara, ja vad ska man säga, inte bry mig. Det är inte mina pengar (förutom för höjda hyror), inte min försäkring men renoveringen drog ut på tiden och det var riktigt tufft att vara utan det man förväntar sig att ha hemma. Det är ändå i mitt hem man håller på och renoverar (vilket de självklart måste få göra) men blir jobbet dåligt utfört och något händer pga dåligt utfört så känns det inte så bra. Det är ju jag och mina 2 barn som står här igen, utan, om något går snett. Jag ska snacka med byggfirman så får vi se. Jag ska även snacka med beställaren så att jag får vetskap om vad som faktiskt har avtalats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Susan Wallenberg
  • Laddar…
D
Ah då är det ju något annat. Då är det hyresvärden du får tala med om du har invändningar. Det fina med hyresrätt är den förhållandevis låga tröskeln att flytta om det spårar ur.
 
  • Gilla
Shortfuse och 3 till
  • Laddar…
N
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ah då är det ju något annat. Då är det hyresvärden du får tala med om du har invändningar. Det fina med hyresrätt är den förhållandevis låga tröskeln att flytta om det spårar ur.
Det är jag själv som har haft mest kontakt med byggarna, även entreprenören. Jag har varit hemma när jobbet gjordes så jag har haft lite funderingar. Tog upp rören i golvet men det var "inte beställt, gilla läget" men då frågade jag förstås om det blir någon avvikelse för om det händer något längre fram men svaret var rätt svävande. De skulle också sättas in jordfelsbrytare men det hade de inte heller någon beställning på när elektrikern dök upp men det fixades snabbt, enbart för att jag råkade vara hemma. ;)

Flytta går inte så snabbt och är inte så lätt här i min del av Stockholm och huset är väldigt trevligt annars. Köket gjorde samma firma i vintras. Smakprov på köksmålningen:

Målad vägg med en mindre skada vid kanten där färg saknas, visar detalj från köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vägg med en lång vertikal repa och ett mindre märke, färgen verkar nyligen målad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av målning på grön vägg med flera revor och skador nära dörrkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hörna i ett rum där vita och gröna väggar möts, målningen är ojämn med synliga penseldrag och kladdiga övergångar mellan färgerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer självklart ta kontakt med beställaren men jag pratar med entreprenören först. De kanske löser något bra. Sen ska jag förstås be om vad som avtalats. Egentligen är inte det här mitt problem men jag är gärna så involverad jag kan i mitt boende. Mitt hem och min och barnens borg liksom. Man vill ju helst undvika att saker ska gå snett nu eller i framtiden så vi står utan badrum igen.

Kan inte tänka mig att beställaren har sagt "Gör vad ni vill, bara det blir billigt. Fackmannamässigt eller branchregler? Skitsamma!".

Men, det återstår att se.

Det här är alltså inget svartjobb som några polare har slängt ihop. 😉

Visst finns det möjlighet att man säger att rören måste komma i golvet, vi tänker inte betala för annat så kanske man gör så men då är ju själva utförandet skit. Minsta man kunde göra var väl att sätta hylsor på rören med bättre anslutning mot golvet. Att dra rören på väggen till och från köket hade inte varit ett farligt stort jobb heller. Det rör sig som sagt om kanske 5-8 meter.

PS jag är lekman och vet inte mer än vad jag typ har läst på det här forumet och googlat och läst diverse branschregler m.m. Please go soft on me. 🥺
 
Redigerat:
  • Gilla
Crippman
  • Laddar…
Nissens
N N!klas skrev:
Det är jag själv som har haft mest kontakt med byggarna, även entreprenören. Jag har varit hemma när jobbet gjordes så jag har haft lite funderingar. Tog upp rören i golvet men det var "inte beställt, gilla läget" men då frågade jag förstås om det blir någon avvikelse för om det händer något längre fram men svaret var rätt svävande. De skulle också sättas in jordfelsbrytare men det hade de inte heller någon beställning på när elektrikern dök upp men det fixades snabbt, enbart för att jag råkade vara hemma. ;)

Flytta går inte så snabbt och är inte så lätt här i min del av Stockholm och huset är väldigt trevligt annars. Köket gjorde samma firma i vintras. Smakprov på köksmålningen:

[bild][bild][bild][bild]

Jag kommer självklart ta kontakt med beställaren men jag pratar med entreprenören först. De kanske löser något bra. Sen ska jag förstås be om vad som avtalats. Egentligen är inte det här mitt problem men jag är gärna så involverad jag kan i mitt boende. Mitt hem och min och barnens borg liksom. Man vill ju helst undvika att saker ska gå snett nu eller i framtiden så vi står utan badrum igen.

Kan inte tänka mig att beställaren har sagt "Gör vad ni vill, bara det blir billigt. Fackmannamässigt eller branchregler? Skitsamma!".

Men, det återstår att se.

Det här är alltså inget svartjobb som några polare har slängt ihop. 😉

Visst finns det möjlighet att man säger att rören måste komma i golvet, vi tänker inte betala för annat så kanske man gör så men då är ju själva utförandet skit. Minsta man kunde göra var väl att sätta hylsor på rören med bättre anslutning mot golvet. Att dra rören på väggen till och från köket hade inte varit ett farligt stort jobb heller. Det rör sig som sagt om kanske 5-8 meter.

PS jag är lekman och vet inte mer än vad jag typ har läst på det här forumet och googlat och läst diverse branschregler m.m. Please go soft on me. 🥺
Det är inte din business. Du är inte ens part i caset. Är du missnöjd så får du prata med fastighetsägaren/hyresvärden.
 
Redigerat:
  • Gilla
DrDongle och 13 till
  • Laddar…
Ingen frisk människa skulle acceptera det utförandet i sitt eget hus.

Känns som att just dtt faktum att hyresvärd inte behöver bo i skiten nyttjas av många firmor som lägger lågt anbud och gör ett skitjobb eftersom den som bor där inte kan klaga. Ibland kan det nog också vara så att hyresvärden i princip beställer ett fuskbygge.

Men jag skulle gnälla till hyresvärde med bilder och din oro för framtida problem som påverkar din boendemiljö. Dels fukt och dålig lukt men också att det kommer leda till fuktskador som gör det obeboligt under tiden för ytterligare renovering.

Hyresvärden borde definitivt ta in en besiktningsman som följer upp mot avtalet om de nu inte medvetet beställt ett fuskbygge. Men du kan ju formellt sett bara kräva åtgärder när det blir problem med lösningen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.