B
Om du inte vet vilka skivmaterial/väggdjup du har och vill sätta upp hyllor som ska sitta då ska du ju fästa dessa i reglarna. Har du enkelgips och 45 reglar och använder skruvar som går in säg 1,5-2 cm i reglarna är det ändå ganska låg sannolikhet att du träffar och punkterar rördragning.
 
Fairlane
Ta en liten borr och borra på ett ställe när det inte syns så kan du snabbt avgöra om det är bara gips eller gips och träskiva bakom. Då kan du också lätt se om det är enkelgips eller dubbelgips om det saknas träskiva.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ta en liten borr och borra på ett ställe när det inte syns så kan du snabbt avgöra om det är bara gips eller gips och träskiva bakom. Då kan du också lätt se om det är enkelgips eller dubbelgips om det saknas träskiva.
Genom att avgöra tjockleken menar du? Enkelgips är väl typ 2cm? :)
 
Hyllorna är lätta stringhyllor som det ska stå lite småsaker på. Det tyngsta är väl några pocketböcker.

Skruvarna är cirka 3-4 cm har jag för mig.

Värre/tyngre är älghuvudet som vi vill ha upp i sovrummet.
 
Detta är jättelätt löst. Bara ta en borr typ 6mm så blir det lagom för pluggen. Borra försiktigt. Om du tycker du borde vara igenom så ta typ en skruvmejsel i hålet och knacka lite och se om du kommer igenom annars borra nån mm till och upprepa. När du gjort ett hål och vet hur tjockt gipset är kan du använda en tejpbit på borren till de andra hålen. Det kan du göra från början också om du vill. Markera typ 1,5 cm.
 
  • Gilla
Tariax
  • Laddar…
Fairlane
Borra och se om det kommer ut något trämaterial.
Om ja, så finns en träskiva bakom, om nej är det bara gips.
Det finns olika lösningar för att mäta tjockleken. Ett sätt är ett böja en ståltråd till ett litet L, trä in i hålet och dra tillbaka till den fastnar i kanten. Då har du djupet. Du måste inte ha det på mm utan bara kunna avgöra om det är en eller två gipsskivor.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Givet den lätta vikten tänker jag att det räcker med korta skruv + universalplugg. Korrekt? :)
 
T Tariax skrev:
Tack för svaren. Givet den lätta vikten tänker jag att det räcker med korta skruv + universalplugg. Korrekt? :)
Om det är hyllor i enkelgips hade jag tagit en plugg för gips.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Tariax skrev:
Tack för svaren. Givet den lätta vikten tänker jag att det räcker med korta skruv + universalplugg. Korrekt? :)
Det bästa för att fästa i gips är "PLATTIPLUGG"
 
A
A avh67f skrev:
Har inte provat platti än. Ser väldigt bra ut.
Brukar använda dessa: [länk]
Dom kostar ju lite mer men dom är helt klart värt priset, dom kan inte lossna, utan ska dom "brista" så beror det på att skivan inte klarade lasten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.