Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ack tankar läcker värme, så det man vinner på att köpa billigare förlorar man en del av i ökad förbrukning.

Jag lagrar värme i 300l elektrisk VVB. Olika max temperatur beroende på elpriset och dess volatilitet.

Utan ack tank men med 2500mil/år elbil ligger jag hyfsat ändå:

[bild]
Har FTX som tar spillvärmen från pannrummet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Alltså det här är på själva nätavgiften den där överföringen som ingen kommer undan eller själva KwH priset på elen?

Är det överföringen dvs nätavgiften så kan ju det här vara bra för dem som värmer sitt hus med nåt annat än el...direktel, luftvärmepump, bergvärme etc går ju bort direkt!

Så håller med att den passar en begränsad grupp.

Men kan ju vara en väldigt bra lösning för en som har fjärrvärme eller vedeldning men som äger en elbil eller lever om nätterna och sover morgon och kvällarna.
Ja precis. Effekttaxa är elnätsavgifter som debiteras av elnätsbolagen. Och de har andra begränsningar, kostnader och incitament än elbolagen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Nu vet jag inte hur mycket du förbrukar i kWh men är det för att det är kul med teknik eller för att faktiskt spara pengar med att flytta all förbrukning och stå med bergvärme och acktankar?

Besparingen för 30öre billigare el än snittet är alltså typ 3-400kr i månaden om du ligger runt 1000-1300kWh. Jag kör även timpris men nöjer mig med dom enkla stegen typ ladda bilarna på nätterna för att det ändå är smidigast. Det ger mig typ 10-12 öre högre elpris än vad du får. Vilket gör att skillnaden är typ en hundralapp i månaden?
Sparar definitivt mkt pengar. Vi använder 21000kwh/år. 270m2 hus. Vi har lägre elkostnader än betydligt mindre hus. Särskilt gamla som vårt. Men klimatet inomhus är också mycket bättre. Sen är det kul och lärorikt.

Nu vill jag titta på bättre fasbalansering.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Frågan är hur den ekonomiska kalkylen ser ut för effekttariff vs batterislitage. Dvs lönar det sig tillräckligt?
För min del är effektavgiften 98,33 kr/kW. Sedan tillkommer moms på den så i slutändan är den 122,91 öre/kW.

Säger vi nu att jag några dagar i månaden drar 1 kW extra i en timme, så behöver jag då ett batteri på 1 kWh. Säg att detta sker 30 dagar per månad. Och att batteriet klara 5000 laddcykler.

Dvs 122,91/30 kr/laddcykel = 4,1 kr/laddcykel.
Batteriet skulle kunna kosta 20 485 kr.

Nu är dock inte det riktigt sant. Man behöver också en batteriladdare på säg 500 kr och en styrelektronik för säg 500 (tänk raspberry pie) och även en mjukvara man antingen får skriva själv eller ladda hem från homeassistant. Så batteriet på 1 kWh får då max kosta 19 485 kr.

En rutinerad invändare kommer här säga att det blir fler ggr i månaden än 30. Och det kan vara sant. Det beror helt på den egna förbrukningsprofilen.
Vidare så utgår bara effektavgift vardagar mellan 07-19. Så effektuttag utanför denna period kan man ignorera.
Aggregerat i ett elområde så är det en peak på morgonen och en på kvällen. Båda inom 07-19. Bränner man inte så mycket på morgonen så kanske man klarar sig med 20 laddcykler. Dvs baserat på 20 vardagar på en månad.
Har man däremot en bred peak på kvällen så kommer man behöva ett batteri på 2 kWh.


Den som skall göra detta får väl titta på sin egen förbrukning och lista ut hur många laddcykler det handlar om, per månad. Och även om man rimligen hinner ladda emellan dom.

Vidare kan detta även leda till att man laddar när det är lägre elpris (på natten) och förbrukar när det är högre. Vilket gör att man kan tåla ett lite högre batteripris för att göra break even.
 
Redigerat:
V Viktorbyggahus skrev:
Vet man när dom kollar/mäter peakarna? Eller är det de tre högst registrerade peakarna en månad?
Medel av de tre högsta per månad hos Göteborg Energi, dvs de tre högst belastade klocktimmarna.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tekniken är intressant så länge det inte förstörs med molntjänster, abbonemang mm.
Kanske man borde upplysa folk mer om detta otyg?
Annars finns alltid den omvända ingenjörskonsten..

kisumisu kisumisu skrev:
Hörde nånstans att man håller på utvecklar kylpaneler dvs motsatsen till solpaneler, ju kallare väder ute ju mer energi ska produceras.
Så en rörslinga från baksidan av ett kylskåp som fästs på baksidan av solpanel? utvecklat & klart ;)
"Tillsätt endast vatten" + alkohol
kisumisu kisumisu skrev:
Blir det sånt lär vi nog i framtiden se många häftiga offgridlösningar. Bara inte staten sen sönderskattar dessa.....
Sök inte bidrag. Det staten inte vet, har den inte ont av ;)

Apropå lagring så kan man om man har marken och kapitalet ordna vattendamm dit man pumpar upp och ner vatten beroende på behov. Problemet är att volymen behöver vara rejäl.
 
D daVinci skrev:
För min del är effektavgiften 98,33 kr/kWh.
Effektavgiften är väl kronor/kW ?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Effektavgiften är väl kronor/kW ?
Ja, så är det.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Sparar definitivt mkt pengar. Vi använder 21000kwh/år. 270m2 hus. Vi har lägre elkostnader än betydligt mindre hus. Särskilt gamla som vårt. Men klimatet inomhus är också mycket bättre. Sen är det kul och lärorikt.

Nu vill jag titta på bättre fasbalansering.
Jag opponerar mig inte mot att du fått ner förbrukning till 21000kWh, det spar massor med pengar. Att däremot investera i olika system och bufferttankar för att flytta förbrukning under är av mindre betydelse för elräkningen. Håller du i snitt 30 öre lägre så är det en besparing på typ 6000kr per år ? Det är inga jättepengar i sammanhanget
 
All form av ineffektiv eluppvärmning genererar effekt, direktelsradiatorer och elpanna självklart, men även Frånluftsvärmepump med liten kompressor och stort behov av elpatron, bergvärme med för kort borrhål och elektrisk golvvärme.

Varmvatten om vi har en vanlig elektrisk beredare.

Att sluta laga mat och andra hushållssysslor blir jobbigt för en barnfamlj men husets större elförbrukare sm t ex uppvärmningen är det nog bra att se över så att man är förberedd.

Tipsar om den kommunala Energirådgivningen som är kostnadsfri och finns i hela Sverige.
En del kommuner erbjuder t o m hembesök: https://energiochklimatradgivningen.se/kontaktaradgivare.3852.html
 
L Liljeros skrev:
SEOM (Sollentunas kommunala nät) har kört effektaxa alla fall 10år nu. Tycker deras upplägg fungerat väldigt bra.
  • 1500kr/år för 16/20/25A (man får välja själv vilken man vill ha)
  • 65kr/kW sommartid och 90kr/kW vintertid i effektavgift (snittet av dom 3 högsta timmarna mellan 7-19 på vardagar)
Ingen debitering alls per kWh. Har fjärrvärme men 2 elbilar så ligger runt 1000kWh per månad. Har aldrig varit över 2,5kW i effekt så betalar runt 250-300kr i månaden i nätavgift för 25A inklusive allt. Är väl vara en tidsfråga innan nätet säljs till ellevio eller eon
Så om man vill kan man dra över 200kWh under perioden som effektavgiften inte baseras på. Har man tillräckligt bra batterilager kan man alltså slippa ca 3000kr/år i effektavgift. Om man sedan tar med vinsten med att flytta last under dygnet så kanske man tjänar 20öre i medel per kWh man förbrukar. Med 10000kWh per år så blir det 2000kr i besparing. Sen kanske det finns 1000 extra bra kWh där man får 1kr i marginal. Om man ovanpå detta har solceller där man kan gå från 50% egenanvändning till mer så kanske man kan få 2000kr till årligen.

Nu hamnar man på kring 8000kr/år som ska bekosta/avbetala ett batterisystem. Modellen ser alltså ut att främja batterilager men den kommer nog att ändras om allt för många väljer att göra så då elbolaget inte får sina pengar.
 
M merbanan skrev:
Så om man vill kan man dra över 200kWh under perioden som effektavgiften inte baseras på. Har man tillräckligt bra batterilager kan man alltså slippa ca 3000kr/år i effektavgift. Om man sedan tar med vinsten med att flytta last under dygnet så kanske man tjänar 20öre i medel per kWh man förbrukar. Med 10000kWh per år så blir det 2000kr i besparing. Sen kanske det finns 1000 extra bra kWh där man får 1kr i marginal. Om man ovanpå detta har solceller där man kan gå från 50% egenanvändning till mer så kanske man kan få 2000kr till årligen.

Nu hamnar man på kring 8000kr/år som ska bekosta/avbetala ett batterisystem. Modellen ser alltså ut att främja batterilager men den kommer nog att ändras om allt för många väljer att göra så då elbolaget inte får sina pengar.
Precis. Nätbolaget skall ju ha in samma pengar oavsett. Det blir dock så att de som inte kan flytta lasterna är de som får betala.

Jag flyttar idag stora delar av min last utifrån elpris, särskilt på vintern. Detta blir ju än mer effektivt om man har effekttariff (men inte lika lätt att optimera på elpriserna då).

Det svåra är att fatta beslut om när och hur mycket man skall överskrids månadens tidigare högsta (tredje högsta) värde. Handlar det om laddbil, så kanske kriterierna är lite enklare, men när skall inomhustemperaturen sänkas? Och hur mycket i så fall?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Någon som har data eller ännu bättre mätdata på självurladdning på "batterier" som väl i de flesta fall är större litiumbaserade dito ?
Så man kan räkna även på aspekten hur länge det lönar sig att "sitta" på energin.
 
Attitudeswe
spikplanka spikplanka skrev:
Någon som har data eller ännu bättre mätdata på självurladdning på "batterier" som väl i de flesta fall är större litiumbaserade dito ?
Så man kan räkna även på aspekten hur länge det lönar sig att "sitta" på energin.
Fullständigt ointressant med självurladdning. Att långtidslagra 10kWh i ett nätanslutet batteri för 50kkr inte rimligt. Skall man lagra energi länge är det bättre lagra den som värme i ett borrhål eller vätgas i tankar.

Du har råd med en cykel per dag i 12 år innan LiIon batteriet skall skrotas. Laddar du det mindre ofta kommer du ändå behöva skrota batteriet pga ålder, bara nåt enstaka år senare. Mer än 20års livslängd kan man knappast räkna med.

Men för att svara på frågan; elbil på långtidsparkering i 10 grader tappar ca 1-2 % per månad. Då använder ju bilen en del av den energin med...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fullständigt ointressant med självurladdning.
Självurladdning kan vara skillnaden mellan att "spara" ihop under veckans nätter för stortvätt på helgen eller att bara kunna spara för dagen efteråt. Eller om man kan samla på sig under en månad så att man i princip kan strunta i effektavgifterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.