Läser ibland varningar för att Friggebodar grundlagda på lecablock (dvs ej förankrade i betongplintar via plintjärn) riskerar att blåsa omkull. Finns det fog för den varningen? Har någon varit med om att en bod vält vid "normal" januaristorm?

Min bod får i och för sig ganska stort vindfång. Fasaden mot väster (dominerande vindriktningen) blir ca 18m2 och djupet till bortersta plintraden (östra sidan) blir 2,5m.

Vikten? Själva byggsatsen ca 1200kg, med tiden tillkommer isolering, bastu, möblemang mm. Men initialt?

Någon som har erfarenheten?
 
Japp!

Visserligen blåste det som bara tusan... I detta fall stod grunden kvar (gjutna plintar) men resten av huset gav sig på oväntat besök in till grannen.

Tror nog att hela huset hade promenerat iväg om vi inte hade förankrat plintarna i marken.
 
sponken skrev:
Japp!

Visserligen blåste det som bara tusan... I detta fall stod grunden kvar (gjutna plintar) men resten av huset gav sig på oväntat besök in till grannen.

Tror nog att hela huset hade promenerat iväg om vi inte hade förankrat plintarna i marken.
Tack för svar!
Tyvärr hänger jag inte med riktigt...
Menar du att ni hade gjutit ner plintar i marken, men att huset blåste iväg ändå? Var bjälklaget/bärlinorna inte fastskruvade i plintjärnen? Eller är det något som jag missuppfattar?

I mitt fall skulle poängen med nedgrävda prefabricerade betongplintar vara att jag då får möjligheten att skruva fast bjälklaget i plinten.

Finns det fler som har erfarenhet av att en Friggebod grundlagd på lecablock blåser omkull? Eller ännu hellre: erfarenhet av att den inte blåser omkull?
 
jaa jag byggde en i våras och den står kvar än vitt jag vet... den står som du ser på en liten kulle och har en takhöjd inne på ca 2,70cm. bilden tagen i från ostlig riktning så det kan blåsa här oxå men kanske inte en värsting storm... Den står bara på lecablock, och är ca 4x 2,5
 
  • vedlidret.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De här diskutionerna, brukar jag hålla mig från, dyker alltid upp personer som talar om att de har grävt ned sina trästolpar till planket, som nu stått där i 20 år, utan att ruttna. Dessa personer tycker det är rent trams att gjuta eller sätta plintar till stolparna.
Så och i Friggebo fallet. Var och en får göra som den vill, men knappast några goda råd att ge på detta Forum, att inte ankra fast boden i marken/grunden. Tycker nog att de flesta hemmapulare, har fått tagit del av de senaste stormarna, och hur dessa får regäla tak på bostadshus att blåsa av.
 
mångstekta skrev:
jaa jag byggde en i våras och den står kvar än vitt jag vet... den står som du ser på en liten kulle och har en takhöjd inne på ca 2,70cm. bilden tagen i från ostlig riktning så det kan blåsa här oxå men kanske inte en värsting storm... Den står bara på lecablock, och är ca 4x 2,5
mångstekta, om Du har "grävt ned " boden i marken en bit, så hindrar detta naturligtvis vinden, från att få tag i boden, men då riskerar man att boden med tiden ruttnar upp. Luft alltså, under boden.
 
Lasse N skrev:
Tack för svar!
Tyvärr hänger jag inte med riktigt...
Menar du att ni hade gjutit ner plintar i marken, men att huset blåste iväg ändå? Var bjälklaget/bärlinorna inte fastskruvade i plintjärnen? Eller är det något som jag missuppfattar?
I vårat fall stog de nedesta varven på friggeboden kvar (timmerstocksmodell)
De övriga hade dragits isär och flygit iväg... Den numera uppbyggda boden är fastsast mellan varven (ordentligt)
 
sponken skrev:
I vårat fall stog de nedesta varven på friggeboden kvar (timmerstocksmodell)
De övriga hade dragits isär och flygit iväg... Den numera uppbyggda boden är fastsast mellan varven (ordentligt)
Ojdå! Jag fattar din poäng.
 
mångstekta skrev:
jaa jag byggde en i våras och den står kvar än vitt jag vet... den står som du ser på en liten kulle och har en takhöjd inne på ca 2,70cm. bilden tagen i från ostlig riktning så det kan blåsa här oxå men kanske inte en värsting storm... Den står bara på lecablock, och är ca 4x 2,5
Tack för ditt exempel/erfarenhet!
 
saturnus skrev:
De här diskutionerna, brukar jag hålla mig från, dyker alltid upp personer som talar om att de har grävt ned sina trästolpar till planket, som nu stått där i 20 år, utan att ruttna. Dessa personer tycker det är rent trams att gjuta eller sätta plintar till stolparna.
Så och i Friggebo fallet. Var och en får göra som den vill, men knappast några goda råd att ge på detta Forum, att inte ankra fast boden i marken/grunden. Tycker nog att de flesta hemmapulare, har fått tagit del av de senaste stormarna, och hur dessa får regäla tak på bostadshus att blåsa av.
Tack för svaret!
Det är säkert som du skriver, att man har bättre kvalité om man förankrar boden i undergrunden.

Problemet i mitt fall är dock lite mer mångfacetterat.

Jag ska placera boden på en rejält siltig trädgårdstomt, tjäldjupet kan vara närmare 1,5m. Eftersom boden ska grundläggas på 14 punkter så blir det ett hästjobb att få ner så många och djupa plintar (torr silt är stenhårt, fuktig silt är flytbenägen).

Lösningen, som jag tyckte, är att endast gräva 0,4m (på hela ytan) och lägga Styrofoam som tjälisolering och därefter packa upp med 16-32. Ner till det djupet så har jag dessutom möjlighet att dränera undan vattnet som annars kommer att samlas i det ”badkar” som bildas när jag gräver ur i den mycket täta siltjorden. På den packade 16-32 fyllningen tänkte jag sedan placera ut mina lecablock och därefter bygga upp boden.

Kanon! Eller? Som sagt, tanken på att hela boden ska välta vid nästa ordinarie storm har nu dykt upp som ett riktigt skräckscenario.

Har nu börjat fundera på följande:
Gjuta två rejäla plintar på varje långsida (djup=1,5m), låta resten av boden vara grundlagd på tjälsäkrade lecablock enligt ovan.

Frågor:
Kan totalt fyra sådana gjutna plintar hålla fast boden tillräckligt vid storm?
Kan det vara riskabelt att blanda två (plintar resp tjäliolering) grundläggnings metoder?

Har jag börjat att överdriva problemet?
Tar gärna emot andra/bättre idéer!!
 
det är aldrig fel att fundera innan.....det är för sent....men Vi talar om Friggebod nu. Kan inte förstå vad Du skall med 14 plintar eller hel leca grund till. Under de omständigheterna du berättar om, med tjäldjup på 1,5m, tycker jag att du skall inrikta dig på 4 punkter/plintar, om det nu är så besvärligt att borra/gräva hålen. (finns traktorgrävare med borr aggregat) med då får du dimensionera stommen efter detta. Sätt plintarna en bit in under boden (ca 300mm), använd tryckt virke till bärlina, och då gärna dubbla 45x170mm som du spikar/skruvar samman. Använder du spontat 28mm till golv, så går det att lägga en bärlina i mitten av golvet, som skuvas i golvet. Denna platta/golv blir i det närmsta bombsäker, till en rimlig peng. Enkelt att sedan skruva/spika 45x70 eller bredare, för att fortsätta med väggarna. Försök få plintarna 200mm diam. eller större, och så glöm inte de galvade järnen/ankarna, som tråden inleds med. Och så alltid papp mellan betong/plint och trä.
 
Mikael_L
Min friggebod planerar jag till 4,8m x 2,4 i bottenyta. Jag tänkte mig först 6 st plintar till denna. Men då jag vill hålla ner dimensionen på bjälklaget till 145 eller 170mm så har jag nu beslutat mig för 8 plintar. 4 längs varje långsida. Tätare än så kan jag inte se att någon behöver till en friggebod av sådana här mått. (men jag är å andra sidan inte konstruktör heller :))

Jag hade först tänkt att bara ställa boden på 8 st LECA-block, men hade precis börjat fundera på om förankring krävs, då den här tråden lämpligt dök upp. ;)

Nu filar jag på tanken att gräva ner blocken, stående, ca 40-45 cm ner i marken, så bara 15-20 cm sticker upp ovan mark. Om jag sen packar ordentligt runt blocken med något lämpligt grusmaterial (bärlager är kanske bäst) så tror jag det ska mycket kraft till att rycka upp dom från jorden. Sen kan jag fästa boden med hjälp av byggbeslag (hålplåt eller vinkel), där jag använder ett för LECA lämpligt skruvförband samt ankarskruv.

Detta djup blir antagligen inte frostfritt, vilken kanske blir ett problem. I den ursprungliga planen ingick det att höja och sänka friggan med domkraft om behov uppstod, är den fastskruvad blir det bängligare.
Jag tror att min mark är ganska moränig vilket förhoppningsvis betyder att jag slipper problem. Du kan kanske klara dig om din silt är tillräckligt homogen, då reser det sig lika mycket överallt. Men i så fall ska du nog försöka att röra i den befintliga marken så lite som möjligt.

Ja, det var lite funderingar från mig.
 
Mikael_L, om du ändå ska gräva så kan du väl lika gärna köpa såna där 50 cm höga plintar med skruvfäste i? Sätter du ett L-fäste i plinten, med en viss "skruvmån", och fäster på utsidan av bjälklaget så borde du vid sättningar kunna lossa från bjälklaget, höja/sänka med domkraft och skruva fästena till rätt höjd och förankra igen. Antar jag..?

Sitter själv med ett så gott som färdigt bjälklag som jag bara ska lyfta på nån plintgrundskonstruktion (helt fel arbetsordning men det kändes roligare att börja snickra än att börja gräva... farsan får hjälpa till och lyfta... :) ), troligen nån lecavariant utan förankring. Men nu blir jag lite orolig för att det ska välta... kanske ska göra en riktigt stabil blindbotten och fylla med makadam!? Men det isolerar ju rätt kasst...
 
Mikael_L
IFK skrev:
Mikael_L, om du ändå ska gräva så kan du väl lika gärna köpa såna där 50 cm höga plintar med skruvfäste i? Sätter du ett L-fäste i plinten, med en viss "skruvmån", och fäster på utsidan av bjälklaget så borde du vid sättningar kunna lossa från bjälklaget, höja/sänka med domkraft och skruva fästena till rätt höjd och förankra igen. Antar jag..?
Ja just, varför tänkte jag inte på dessa ??? :confused:
Det måste jag kolla upp, framförallt om det finns någon modell med "lekande" (som det heter i fiskesammanhang) så jag inte ens behöver skruva loss något vid ev justering.
 
Det finns sådanna stolpskor. Jag har dock inte sett några färdiga plintar med dem i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.