Hej,

mellan kök och tvättstuga har jag en vikdörr. Denna dörren vill jag plocka bort och ersätta med en vanlig innerdörr. Att få dit en innerdörr är inga problem.

Problematiken som jag ser uppstår när jag ska lägga dörrfoder. Diskmaskinens lucka kommer att slå i närmsta foder när den ska öppnas. Det är för tajt helt enkelt.

Kolla bifogade bilder.

Tips på hur jag kan lösa detta? :)
 
  • Bild av en vikdörr mellan kök och tvättstuga, med närliggande diskmaskin vars lucka nära intill dörrkarmen inger platsproblem vid öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vikdörr mellan kök och tvättstuga med en diskbänkslucka som öppnar ut mot vikdörrens dörrfoder, vilket visar utrymmesproblemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tjock är väggen? Karmen är väl ca 90-95mm djup. Du kan inte liva den med köksväggen utan den behöver liva med vad som nu finns bakom dörren. Den smalaste listen du kan köpa är 8mm men går såklart att klyva ett foder med bordssåg till typ 3mm det skulle få plats.
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
Det finns ju smalare karmar än 90-92, de är väl typ 68mm (3”), kanske passar en sådan bättre och man kan foga in den utan att bygga på väggtjocklekan vid diskmaskinen
 
  • Gilla
ImTheBeast och 1 till
  • Laddar…
Som sagt så är den tunnaste karmen 68mm. Är din vägg exempelvis 95 så livar du karmen mot väggen inne i tvättstugan, så kan du stöta listerna som blir på kökssidan mot dörrhålet istället för att dom ligger utanpå väggen.

Men med tanke på typen av dörr som sitter nu kan man anta att du inte har så pass tjock vägg att detta är ett alternativ.

En variant är då att göra som i exemplet ovan men att karmen sticker in en bit i tvättstugan, så får man lösa problemet där istället. Antingen med lister eller bygga på väggen kanske.

Annars löser fog väldigt mycket. Skippa listerna och foga/måla in allting. Risken är dock att det spricker med tiden men då kan man dra en sväng med fogen igen. Eller kör med tec7 istället för fog. Då slipper du nog problemet med sprickor men dörren blir jobbig att ta bort den dagen det ska göras ;)
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
A Albans doktor skrev:
Som sagt så är den tunnaste karmen 68mm. Är din vägg exempelvis 95 så livar du karmen mot väggen inne i tvättstugan, så kan du stöta listerna som blir på kökssidan mot dörrhålet istället för att dom ligger utanpå väggen.

Men med tanke på typen av dörr som sitter nu kan man anta att du inte har så pass tjock vägg att detta är ett alternativ.

En variant är då att göra som i exemplet ovan men att karmen sticker in en bit i tvättstugan, så får man lösa problemet där istället. Antingen med lister eller bygga på väggen kanske.

Annars löser fog väldigt mycket. Skippa listerna och foga/måla in allting. Risken är dock att det spricker med tiden men då kan man dra en sväng med fogen igen. Eller kör med tec7 istället för fog. Då slipper du nog problemet med sprickor men dörren blir jobbig att ta bort den dagen det ska göras ;)
I ImTheBeast skrev:
Hej,

mellan kök och tvättstuga har jag en vikdörr. Denna dörren vill jag plocka bort och ersätta med en vanlig innerdörr. Att få dit en innerdörr är inga problem.

Problematiken som jag ser uppstår när jag ska lägga dörrfoder. Diskmaskinens lucka kommer att slå i närmsta foder när den ska öppnas. Det är för tajt helt enkelt.

Kolla bifogade bilder.

Tips på hur jag kan lösa detta? :)
Hej!
Du skulle kunna flytta in karmen så den inte livar med köksväggen utan en liten bit in och lista runt i dörrhålet. Skulle karmen sticka i tvättstugan får du ta isär den och klyva ner den så den livar med väggen i tvättstugan. Dörren kommer då att öppnas ut i köket. Flytta bara in den så mycket så att listen får plats, annars kanske inte dörren kommer gå att öppna helt och hållet.
Kanske samma som andra sagt men som jag inte förstått…🤔
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Jag har något att gå på nu. Ska kolla ifall jag hittar rätt dörrstorlek utan att behövs reglar på någon sida. Blir att jag livar karmen mot tvättstugan och blir en nedförsänkning på kökssidan.
Jag tror på detta :)
 
Stödde på ett problem. Med tröskeln.
Efter som jag köpt in en 68mm dörrkarm så lirar inte tröskeln längre. Dels så går laminatgolet inte in hela vägen under den tidigare tröskeln, men det löste man med en kvartströskel för att täppa glipan. Men med den nya tröskeln så går golvet absolut inte under tröskeln pga den bara är 68mm djup.
Kan man hitta en djupare tröskel för en 68 mm karm????
 
  • Närbild på tröskel mellan två olika golvtyper, verktyg som hammare, våg och skiftnyckel ligger på golvet; ett laminatgolv och ett hexagonklinkergolv syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ImTheBeast skrev:
Stödde på ett problem. Med tröskeln.
Efter som jag köpt in en 68mm dörrkarm så lirar inte tröskeln längre. Dels så går laminatgolet inte in hela vägen under den tidigare tröskeln, men det löste man med en kvartströskel för att täppa glipan. Men med den nya tröskeln så går golvet absolut inte under tröskeln pga den bara är 68mm djup.
Kan man hitta en djupare tröskel för en 68 mm karm????
Köp en bredare och längre tröskel och anpassa den.
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
Köp en bit planhyvlad ek som täcker springan och ställ karmen på den. Du kan behöva kapa karmen lite
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
S Stensson11 skrev:
Köp en bredare och längre tröskel och anpassa den.
Jag ville gärna ha en falsad tröskel. a
Med anpassning, vad menar du? Lägga den direkt under karmen och eve tuellt kapa karmen?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Köp en bit planhyvlad ek som täcker springan och ställ karmen på den. Du kan behöva kapa karmen lite
Jag vill gärna ha en falsad tröskel. Man kanske kan bygga en egen falsning.
 
Förstår det men du kommer att se regeln på sidorna om karmen eftersom den är smalare.
Så du behöver bygga något eget eller sätta tröskeln som följde med ovanpå ekbiten
 
I ImTheBeast skrev:
Jag ville gärna ha en falsad tröskel. a
Med anpassning, vad menar du? Lägga den direkt under karmen och eve tuellt kapa karmen?
Emellan tänkte jag. Såga till den bara. Eller lägg en bit under som föreslogs också. Ska du ha falsad tröskel så får det väl bli det med en ekbit framför som täcker springan till klinkern.
 
Nu i efterhand kanske jag borde ha köpt en 92mm dörrkarm, men det är verkligen på håret mot dörrfodret när diskmaskinen ska öppnas. Allt måste verkligen vara exakta mått. Har inte ens 1mm i marginal mellan diskmaskin eller foder. Men om det hade funkar så får man ju per automatik bredare tröskel också. Skulle dock fortfarande behöva en tröskelförlängare för att täppa golvglipan än då.

Med 68mm dörrkarm så har jag marginaler.
Jag behöver också regla sidorna på dörröppningen också för att minska hålet. Nu har jag 35mm på varje sida när karmen är på plats. Det blir lite knasigt när fodret ska på plats och spikarna inte har någonstans att spikas in i förutom karmen. Till detta har jag 70mm karmskruvar. Känns korta när dörröppningen är så stor.

Eller vad tycker ni?
 
I ImTheBeast skrev:
Nu i efterhand kanske jag borde ha köpt en 92mm dörrkarm, men det är verkligen på håret mot dörrfodret när diskmaskinen ska öppnas. Allt måste verkligen vara exakta mått. Har inte ens 1mm i marginal mellan diskmaskin eller foder. Men om det hade funkar så får man ju per automatik bredare tröskel också. Skulle dock fortfarande behöva en tröskelförlängare för att täppa golvglipan än då.

Med 68mm dörrkarm så har jag marginaler.
Jag behöver också regla sidorna på dörröppningen också för att minska hålet. Nu har jag 35mm på varje sida när karmen är på plats. Det blir lite knasigt när fodret ska på plats och spikarna inte har någonstans att spikas in i förutom karmen. Till detta har jag 70mm karmskruvar. Känns korta när dörröppningen är så stor.

Eller vad tycker ni?
Jag hade gjort dom någon nämnt tidigare. Köp en bit ek och lägg mellan tröskel och golvet, den behöver vara så bred att den täcker det gamla köksgolvet ca: 15mm. Såga ur eller fräs ett spår på undersidan så ekbiten ligger på undergolvet, mot tröskeln och in över köksgolvet. Anpassa spåret så att det blir en springa i spåret mellan köksgolvet och ekbiten så köksgolvet kan röra sig (4-5mm)
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.