S sjoelund skrev:
12000/år är mycket jämfört med vad övrig verksamhet drar in. Detsamma om ni tappar en hyresgäst
Jo samtidigt så är ju verksamheten begränsad idag och därför vi behöver större ytor, om vi inte trodde det fanns möjligheter att öka verksamheten så är det ju helt fel väg med hela köpet
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
I alla diskussioner så har ytterligare ett alternativ uppenbarat sig

Eftersom tomten är ganska långsmal, ca 40x90m.
Huset ligger i ena änden, ett alternativ hade varit att bygga ett nytt hus i den blå rutan, styckat av huset med en tomt på ca 1000 kvadrat, (Där jag dragit det vita stäcket jämte blå rutan det skulle ändå ge oss 4500 kvadratmeter tomt kvar.
Då kan vi sälja det gamla huset, de är ändå i bra skick med få anmärkningar, bygga ett nytt och ändå ha ganska vettig belåning, vi bor då på landet, kan driva vår verksamhet, ha ett nytt hus, ladugård och hyfsat med mark ändå
Satellitbild av en tomt på landet med markerade vita linjer för tomtgränser samt en blå ruta som representerar möjlig plats för ett nytt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
kanske lite med förklarande bild så här, det man får fixa med är ju att behålla brunnen på min del av tomten
Markritning som visar indelning av en tomt med områden markerade för odling, verksamhet, infivningsbädd, 3-kammarbrunn och vattenbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C
Jag blir lite fundersam över detta med företaget vs. ekonomin då det verkar vara de drivande faktorerna i sammanhanget.

Inte för att vara sån, men de 20 000 som företaget levererar i vinst är ju i sammanhanget en spottstyver. Om man skall se det ur ett affärsekonomiskt perspektiv och låna X miljoner till en fastighet avsedd för verksamheten, ja, då skall det verkligen finnas potential att storsatsa och skala upp verksamheten med allra minst en faktor 10 för att inte verksamheten skall förvandlas till en väldigt dyr hobby. Med allt vad det innebär.

Nä, om det inte är så att man verkligen ser den potentialen i företaget skall man inte lura sig att tänka att man gör det för verksamhetens skull. Då måste det finnas andra primärt drivande faktorer, som att man gärna skulle vilja bo på en gård, och att man då får mer utrymme att utveckla sin verksamhet blir en bonus.
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag blir lite fundersam över detta med företaget vs. ekonomin då det verkar vara de drivande faktorerna i sammanhanget.

Inte för att vara sån, men de 20 000 som företaget levererar i vinst är ju i sammanhanget en spottstyver. Om man skall se det ur ett affärsekonomiskt perspektiv och låna X miljoner till en fastighet avsedd för verksamheten, ja, då skall det verkligen finnas potential att storsatsa och skala upp verksamheten med allra minst en faktor 10 för att inte verksamheten skall förvandlas till en väldigt dyr hobby. Med allt vad det innebär.

Nä, om det inte är så att man verkligen ser den potentialen i företaget skall man inte lura sig att tänka att man gör det för verksamhetens skull. Då måste det finnas andra primärt drivande faktorer, som att man gärna skulle vilja bo på en gård, och att man då får mer utrymme att utveckla sin verksamhet blir en bonus.
Nja verksamheten är inte drivande, vi vill bo på landet och det är väl det som är drivande i första hand vi håller på med en hel del odlingar så de kommer ta större delen av fastigheten men verksamheten är nått vi tycker är kul och en parameter i det hela som ändå har ganska stor påverkan, det är väl en av de saker som generera pengar, odla jordgubbar och gurkor ger inga inkomster.

Vi har just nu väldigt olika syn på pengarna här just nu så det är väl där diskussionen ligger här hemma, sen är det väl först när banken har gett sitt yttrande som det är värt att börja överväga alternativen, går ju lägga hela helgen på att fundera och så säger banken nej
 
Pengarna känns ju inte större än om ni haft en villa och ett fritidshus, vilket ju ekonomin räcker till gott och väl om ni drar in 90 tkr/månad.

Be banken om ett amorteringsunderlag när ni ändå har möte med dem på måndag. Då sätter ni lite press på dem och visar att det inte bara är status quo eller att de ger er lånet som är alternativen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Pengarna känns ju inte större än om ni haft en villa och ett fritidshus, vilket ju ekonomin räcker till gott och väl om ni drar in 90 tkr/månad.

Be banken om ett amorteringsunderlag när ni ändå har möte med dem på måndag. Då sätter ni lite press på dem och visar att det inte bara är status quo eller att de ger er lånet som är alternativen.
Jo lite så är det ju, och vi har ju lånelöfte på att få köpa, annars hade vi ju inte varit med från början.

Jag känner ju lite att huset mer känns som ett fritidshus men om att det ändå är fräscht, men samtidigt så gillar jag nytt och modernt och jag spar en hela massa arbete på at ha nått nytt.
gå till 2m takhöjd tar emot lite med, även om det får mig på 1,75 att känna mig lång.

Men som sagt, steg 1 är ju att få ok eller icke ok från banken, sen får man väl ta de olika alternativen och göra en hög med argument för och emot var och en av dem, ska nog rådfråga lite i närmsta familjekretsen med och läsa igenom här vad alla har sagt, så att man inte bara fastnar vid något utan även kan få lite input från olika håll.

Nått som alltid slår mig är att när man ska göra en av de största affärerna i ens liv så ska det vara så extremt bråttom vilket stör mig som är kvalitetschef där man ska studera och ha väl underbyggt hela tiden, det kan ju ta 3 månader att köpa bil, men från att ha varit på visning till papper är frame tar det 4 dagar
Det har förvisso varit så på alla hus vi kollat på förr med, därför vi tillslut valde att bygga nytt istället.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
C
P Pumba skrev:
Nja verksamheten är inte drivande, vi vill bo på landet och det är väl det som är drivande i första hand
OK, då skulle jag till att börja med dra ett stort svart streck över alternativ 1.
Krasst sett skulle jag själv nog backa från affären i detta läge när det verkar vara så oklart om det är en odlingslott, tomt för nybygge, fritidshus, uthyrningsobjekt eller bostad ni ropat in och när magkänslan dessutom är att det gör lite ont.
När man köper en bostad skall det vara en bra känsla i magen!
 
Jag tycker tvärtom. Fastigheten verkar innehålla mycket av det TS söker till en överkomlig summa. Att det finns risker/kostnader att beakta är förvisso sant, men något som TS och sambon får väga mot uppsidorna.

Jag tycker att det låter som om läget och fastigheten är närmast perfekta i sig, men det bygger ju på att man vill bo så. Om TS och sambon hellre bor där de bor nu är ju yttre omständigheter inte så mycket värda.
 
  • Gilla
Karin Svensson5 och 3 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Lite uppdatering så, det är helt klart en hel del att fundera över.

Ringde banken och vill få till ett möte för att få ok på objektet, har lånelöfte som tillåter köpet men nu började de i telefon vara tveksamma till att ha båda husen, trot att det så klart är angivet i löftet.
MEN det bisarra i det hela är ju att handpenning ska vara betalad 30/8, och innan jag betalar nått sånt så vill jag ju ha att banken faktiskt är med på köpet, man blir då förvånad när de säger att första tiden för ett möte på mitt lokala bankkontor är minst 14 dagar bort, liksom vad är det för service?
SÅ har fått ett inledande Teamsmöte med någon som troligen inte har någon lokal anknytning alls vilket jag gissar på gör det hela svårare.
Man blir ju bedrövad på Swedbank, har dem både privat och för företaget och jag blir minst sagt överraskad vid varje typ av kontakt.

Men men Teamsmöte på måndag och det är väl där som man får börja, men inledande telefonsamtalet lät allt annat än positivt.
Får väl tänka som så att om banken inte tycker det är en bra eller ekonomiskt hållbart så är det kanske inte så, jag skulle nog gissa på att de tycker att det är lite för nära gränsen.

OM banken skulle säga nej, så har jag ju klausul för det i avtalet så man kan bryta köpet, kan man använda det för att försöka pruta eller är det bara ett ja eller nej?
Säg att banken säger om huset varit 200K billigare så håller kalkylen, kan man lägga fram det till säljaren eller är det bara att man fått nej från banken man kan förmedla?
Du har fastnat i lokal/stor skräpbank som dessutom kommer ge dig dålig ränta.

Ring SBAB, Landshypotek och Skandia och se vad dom ger. Betydligt snabbare
 
  • Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du har fastnat i lokal/stor skräpbank som dessutom kommer ge dig dålig ränta.

Ring SBAB, Landshypotek och Skandia och se vad dom ger. Betydligt snabbare
Ja det är ju helt klar värt att fundera på om det är den bank man vill fortsätta med, jag kommer dock inte byta just nu då det bygger än mer arbete.

Vi får se lite vad banken säger, säger dem att vi inte klarar det så är det ju alltid en risk att det blir lite kämpigt, får vi igenom lånen så är det helt klart att börja pressa de mot varandra, det kan ju göra väldigt mycket på den storleken på lån.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker tvärtom. Fastigheten verkar innehålla mycket av det TS söker till en överkomlig summa. Att det finns risker/kostnader att beakta är förvisso sant, men något som TS och sambon får väga mot uppsidorna.

Jag tycker att det låter som om läget och fastigheten är närmast perfekta i sig, men det bygger ju på att man vill bo så. Om TS och sambon hellre bor där de bor nu är ju yttre omständigheter inte så mycket värda.
Problemet är nästan att det ger oss flertalet olika alternativ just för att priset är ändå inom hanterbara gränser, hade det varit en miljon mer så hade det ju inte funnits mycket mer alternativ än att sälja befintligt och flytta dit, nu får vi ju lite olika alternativ och vi har faktiskt möjligheten att kunna ha båda fastigheter och kunna ha tid på oss att fundera på vad som är det mest lyckade.

Och det finns ju som sagt flera argument för alla alternativ, men det mest ekonomiskt smarta är väl att flytta dit och ha 0kr i bolån

Tanken från början har ju inte varit att ha båda fastigheter, men om man ser till prisutveckling osv så skulle man ju faktiskt i längden kanske göra mer pengar på att ha kvar båda men låta en vara uthyrd, kan ett av husen gå runt på hyresinkomster så blir det ju ett lockande alternativ.
 
C cpalm skrev:
OK, då skulle jag till att börja med dra ett stort svart streck över alternativ 1.
Krasst sett skulle jag själv nog backa från affären i detta läge när det verkar vara så oklart om det är en odlingslott, tomt för nybygge, fritidshus, uthyrningsobjekt eller bostad ni ropat in och när magkänslan dessutom är att det gör lite ont.
När man köper en bostad skall det vara en bra känsla i magen!
Jag tror i ärlighetensnamn inte jag kommer lyckas köpa ett hus utan att det kommer snurra 100 tankar om det var rätt val, kan knappt köpa ny borrmaskin utan att få 10 tankar om det var rätt köp.

Vi har varit på ett 10-tal visningar nu i vår och detta har varit det som ändå känts mest rätt, övriga har varit klart mer "fix" på, här är några fasadbrädor och ett fönster som börjat bli lite dåliga, det är ändå hanterbart utan att jag ska landa i någon 10-års renovering.


Några aspekter vi haft i det hela.
1: Inte skaffa oss ett renoveringskaos
2: Kunna ha en "passiv" inkomst genom uthyrning, vi har tidigare kollat på tex Attefalls hus på andra ställen vi kollat på för att kunna ha en "extra" inkomst för att sprida risker, skulle någon av oss bli arbetslös så känner jag en trygghet i att det genererar inkomst på fler håll.
3: på landet
4: min 5000 kvadrat tomt
5: funka med vår verksamhet
 
Ska man tänka i tankarna "don't force it" är det vettiga att nu kliva över till denna nya gården och släppa befintligt hus.

Bo nytt och modernt är en fin känsla men rent praktiskt är det inte en enorm skillnad. Livet går på och man måste våga gå in i nästa fas.
 
  • Gilla
Pumba
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Ja det är ju helt klar värt att fundera på om det är den bank man vill fortsätta med, jag kommer dock inte byta just nu då det bygger än mer arbete.
Det är vad storbankerna vill att du ska tro. Det är bara att byta bank för lånet och behålla det andra i banken man redan har. Betalningarna går ändå via autogiro.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.