Jag ska sätta upp ett par vägghyllor hemma i vardagsrum och sovrum. Hur stor är risken att jag träffar på kablar för el eller vatten när jag borrar? Tänkte förborra, köra universalplugg och sedan skruva fast hyllorna.

Bör man kolla av väggen med någon sökare? Skruvar inte rakt ovanför ett uttag eller annat dumt (såklart).
 
Tja, det beror på hur vän du är med Murphy... ;)

Men el brukar inte dras helt slumpmässigt, utan vertikalt eller horisontellt i väggar (i tak kan det dock gå på diagonalen). Så kolla som du är inne på var det finns brytare, utag och liknande och dosor. Du kan räkna med rimlig dragning mellan brytare och dosor, särskilt i ett nyare hus. (Undantag finns t ex i mitt eget hus).

Glöm inte att kolla på båda sidor väggen. Det kan t ex hänga en lampa där.

Vatten brukar vara enklare. Man drar typiskt vatten till så få ställen som möjligt. Och då också oftast "logiskt". Så fundera på vad som finns ovanför, eller under, och på baksidan väggen. Om där inte finns våtrum eller dylikt så är risken att stöta på en vattenledning liten. Så tänk på alla ställen du har vatten i huset och hur vattnet i så fall kommer dit. Dvs var rören kan tänkas gå. Samma gäller för eventuell vattenburen värme.

Annat man kan hitta är ju t ex avluftning för avlopp eller dylikt, men dessa går typiskt inte i tunnare väggar och även där får man ledning av var det finns avlopp el motsv.

Och ja, det finns sökare, men de är inte ofelbara och kräver lite känsla för att kunna dra några slutsatser av; de både larmar falskt och missar. Så lite luskande runtomkring och tänkande brukar fungera lika bra eller bättre.

Sedan så brukar det inte vara hela världen att borra av en el-ledning. Så länge som borrmaskinen inte är ledande (vilket få är idag) så brukar det inte bli så spektakulärt. Att borra hål i en vattenledning är "roligare" (en radiatorkrets är inte heller roligt, men innehåller åtminstone i en villa begränsade mängder vatten och har typiskt lägre tryck): Så innan du borrar fundera på hur du bryter ström och vatten om olyckan skulle vara framme. (Kolla gärna att avstängningsventil för vatten fungerar innan.)

Om du bor i lägenhet så blir detta naturligtvis lite knivigare. Men det är iaf inte omöjligt att du kan stänga av vatten till just din lägenhet på ett centralt ställe.
 
Jag skulle säga att det beror på när huset är byggt och om det finns mycket hemautomation. Är det äldre än typ år 2000 bör du kunna lita på att rör i en vägg löper lodrätt ned mot ett uttag eller strömbrytare, eventuellt också emellan fast då på låg höjd.

I senare byggda hus kan det se ut hur som helst. Dels är det slang som används och den läggs inte alltid rakt och dels kan den finnas i stor mängd. Är du i närheten av elcentralen eller ett naturligt stråk dit så får man se upp. Det kan också se ut som på bilden nedan i ett "vanligt" rum långt ifrån elcentralen. Lita inte på en slang glider undan för en skruv...

Bilden lär vara ett resultat av att man inte vill ha kopplingsdosor. I denna vägg bör man inte skruva. Frågan i sådana fall är också ifall installatören har huvud att dokumentera trasslet i väggarna...

Elektriska slangar och kopplingsdosor installerade i en väggkonstruktion av trä och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Är det gjutna betongväggar så går alltid rören rakt upp/ner, lägger man dem på tvären så brukar dom endera gå av eller ryckas loss då man fyller väggformen. Är det murade väggar så går dom i allmänhet den kortaste vägen mellan dosor och lika är det om det är regelväggar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B
Man kan kontrollera el med detektor eller borra med en typ 2 mm borr och peta in med en potatissticka eller ståltråd för att känna efter. Det senare hjälper förstås inte för en bokhylla, men för enstaka hål.
 
Tack för svaren.

Huset är byggt 1991. Det är radhuslägenhet. Fyra lägenheter i samma hus. Vatten vet i katten var jag stänger av. Men det bör väl knappast vara på de väggarna, tänker jag. Tunna väggar, inte i anslutning till våtrum eller dylikt.

Elen kan jag ju slå av med huvudbrytaren.

Har lånat regelsökare och eldetektor av svärfar.
 
Har inte kommit till skott med detta. Ungefär hur långt in kan man tänka sig att elkablar normalt ligger i vägg? Sisådär 3-5 cm? :)
 
Normalt ska de ligga direkt innanför väggskivan.
 
Drygt! Lurar på att dra och köpa en multidetektor innan vi borrar/skruvar.
 
T Tariax skrev:
Har inte kommit till skott med detta. Ungefär hur långt in kan man tänka sig att elkablar normalt ligger i vägg? Sisådär 3-5 cm? :)
Saknar väggarna isolering brukar man lägga slangen mitt i väggen så att snickarens skruvar inte når in till rören.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men el brukar inte dras helt slumpmässigt, utan vertikalt eller horisontellt i väggar
Det tror inte jag på. Det sneddas helt vilt i svenska väggar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Saknar väggarna isolering brukar man lägga slangen mitt i väggen så att snickarens skruvar inte når in till rören.
Vet inte alls med detta. 2 av 3 väggar är innerväggar iaf.
 
T Tariax skrev:
Drygt! Lurar på att dra och köpa en multidetektor innan vi borrar/skruvar.
Du kan ju ta skruvar som inte är längre än skivtjockleken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad har du för skivor i väggen enkel eller dubbel gips eller har du gips och OSB. Har du gips i väggarna bör du leta reda på dom stående reglarna för att fästa dina hyllor, plugg i all ära men är det enkelgips så kanske det inte är så bra.
 
E elmont skrev:
Vad har du för skivor i väggen enkel eller dubbel gips eller har du gips och OSB. Har du gips i väggarna bör du leta reda på dom stående reglarna för att fästa dina hyllor, plugg i all ära men är det enkelgips så kanske det inte är så bra.
Vet ej. När jag knackar låter det ju lite ihåligt. Hör klar skillnad mot den vägg som är betong. Sen om det är gips, enkelgips osv vet i katten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.