O Oliver Gunarsson skrev:
Jag är osäker på vilket ventilationssystem jag har i min lägenhet, men det verkar vara antingen ett från- och tilluftssystem eller ett FTX-system. Jag har både in- och utluft ventiler i taket, men jag är inte helt säker på om det sker någon värmeåtervinning eller om det är ett rent från- och tilluftssystem. Jag håller med om att det vore märkligt om någon installerat en egen fläkt. Däremot är det inte helt omöjligt, eftersom de installerade fläktarna är rätt dålig och bara har en hastighet. Enligt Skanska ska ventilationssystemet automatiskt reglera hur mycket luft som fläkten suger ut beroende på behov, men jag är skeptisk till om det verkligen stämmer – det låter orimligt.
Det är med 100% säkerhet ftx. Regleringen är relativt enkel med en tryckgivare i frånluften. När du öppnar ditt spjäll i kåpan vid forcering ändras trycket i kanalen och fläkten varvar upp.
Aggregat i de flesta flerbostadhus är tryckreglerade.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Nytt eller gammalt… spelar 0 roll. Lägenhetshus byggs på samma sätt nu som för 15 år sedan.

Högst troligt har hela huset gemensam ventilationsstam, så om någon trevlig granne struntar i reglerna och kopplar fläktkåpan till utsuget istället för kolfilter kommer ni alla andra få deras matlukt i era lägenheter.

Be styrelsen göra kontroll.
TS skrev att oset kommer från tillluftsdon vilket är vanligt i nya lägenheter men ovanligt i äldre. Det ska vara helt separata system där även utblås samt insug ska ha minst x antal meter mellan rören på taket på fastigheten.

I vår fastighet på 15 våningar från 2022 har vi haft liknande problem där efter tester kommit fram till att det är för dåligt tätat mellan våningarna dvs i rören som går mellan dessa tex i badrumme (vatten osv) samt i hallen (ventilation).

Korrekt uppmaning att klaga till styrelse samt be dem utföra en kontrollmätning.

/DaC
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
D DaCCoR skrev:
TS skrev att oset kommer från tillluftsdon vilket är vanligt i nya lägenheter men ovanligt i äldre. Det ska vara helt separata system där även utblås samt insug ska ha minst x antal meter mellan rören på taket på fastigheten.

I vår fastighet på 15 våningar från 2022 har vi haft liknande problem där efter tester kommit fram till att det är för dåligt tätat mellan våningarna dvs i rören som går mellan dessa tex i badrumme (vatten osv) samt i hallen (ventilation).

Korrekt uppmaning att klaga till styrelse samt be dem utföra en kontrollmätning.

/DaC
Huset är ju nybyggt, men det finns inga hus som byggs idag med separat från och tilluft. Pga energikrav har alla FTX aggregat och i 99% av fallen med roterande växlare, då är blandning av luften ofrånkomligt även om det är en väldigt liten andel. Hjälper inte att ha in och utblås på varsin ända av huset när luften ändå blandas i ventilationsaggregaten. Normalt är detta inte ett problem men vid väldigt höga koncentrationer av starka dofter kommer det sprida sig mellan lägenheterna. Det enda man kan göra är att säkerställa att allt är injusterat så bra det går sen blir det en fråga inom föreningen gällande hur kraftiga dofter man får orsaka.
 
L Liljeros skrev:
Huset är ju nybyggt, men det finns inga hus som byggs idag med separat från och tilluft. Pga energikrav har alla FTX aggregat och i 99% av fallen med roterande växlare, då är blandning av luften ofrånkomligt även om det är en väldigt liten andel. Hjälper inte att ha in och utblås på varsin ända av huset när luften ändå blandas i ventilationsaggregaten. Normalt är detta inte ett problem men vid väldigt höga koncentrationer av starka dofter kommer det sprida sig mellan lägenheterna. Det enda man kan göra är att säkerställa att allt är injusterat så bra det går sen blir det en fråga inom föreningen gällande hur kraftiga dofter man får orsaka.
Nästan inga flerfamiljshus byggs med roterande växlare söder om Gävle. I övriga landet är det alltid en motströmskopplaf platttvärmeväxlare. Väljer man roterande växlare görs ett separat frånluftssystem för imkanalerna.

Ett alternativ som förekommer är kolfilter i samlingslådan för samtliga lägenheter då oftast sektionerat per trapphus.
Eller i vissa fall med kolfilterfläktar i varje lägenhet. Detta godkänns sällan i bygglovet då det är en mindre bra teknisk lösning i flerfamiljshus.

För att minimera lukt och partikelspridning i roterande växlare sätter man ett injusteringsspäll innan aggregatet så att frånluftsfläkten får jobba hårdare för att skapa ett högre undertryck över växlaren. (Fungerar dock sällan helt bra)
 
I Installation skrev:
Nästan inga flerfamiljshus byggs med roterande växlare söder om Gävle. I övriga landet är det alltid en motströmskopplaf platttvärmeväxlare. Väljer man roterande växlare görs ett separat frånluftssystem för imkanalerna.

Ett alternativ som förekommer är kolfilter i samlingslådan för samtliga lägenheter då oftast sektionerat per trapphus.
Eller i vissa fall med kolfilterfläktar i varje lägenhet. Detta godkänns sällan i bygglovet då det är en mindre bra teknisk lösning i flerfamiljshus.

För att minimera lukt och partikelspridning i roterande växlare sätter man ett injusteringsspäll innan aggregatet så att frånluftsfläkten får jobba hårdare för att skapa ett högre undertryck över växlaren. (Fungerar dock sällan helt bra)
Har varit branschen 15år förvisso inte specifikt med ventilation men det jag ser är uteslutande roterande växlare.

Det är dock korrekt som du säger att imkanalen inte går genom växlaren, snabbt bli en ganska otrevlig miljö i kanalerna. Dock så tas inte all doft upp av köksfläkten, luktar det i hela lägenheten så kommer vanliga frånluften plocka upp detta, det är också en förklaring till varför det inte bara luktar vid matlagning. Jag uppfattar problematiken som att det inte är grannen som glömt vitlök i stekpannan utan att detta är ett konstant problem. Lukten sitter alltså i en grannlägenhet permanent och inte specifikt vid matlagning.

Det finns som du nämner olika system för att motverka detta med att ha olika tryck och i en teoretisk värld så hade det kanske fungerat men att få det så väl injusterat i praktiken hör väl kanske inte till vanligheterna.
 
L Liljeros skrev:
Har varit branschen 15år förvisso inte specifikt med ventilation men det jag ser är uteslutande roterande växlare.

Det är dock korrekt som du säger att imkanalen inte går genom växlaren, snabbt bli en ganska otrevlig miljö i kanalerna. Dock så tas inte all doft upp av köksfläkten, luktar det i hela lägenheten så kommer vanliga frånluften plocka upp detta, det är också en förklaring till varför det inte bara luktar vid matlagning. Jag uppfattar problematiken som att det inte är grannen som glömt vitlök i stekpannan utan att detta är ett konstant problem. Lukten sitter alltså i en grannlägenhet permanent och inte specifikt vid matlagning.

Det finns som du nämner olika system för att motverka detta med att ha olika tryck och i en teoretisk värld så hade det kanske fungerat men att få det så väl injusterat i praktiken hör väl kanske inte till vanligheterna.
Roterande är vanligt i komnersiella lokaler, skolor osv exkl. Sällsynt i flerbostadhus just för luktspridning.
roterande vvx i kontor, skolor och idrottshallar, där lukt och partiklar säkkan är av det skarpare slaget.
Plattväxling i flerfamiljshus, vissa lab lokaler och vissa vårdlokaler. Där lukt och partiklar kan eller lär bli ett problem.
Vätskeburen växling i sjukhus, renrum och storkök. Där man vill ha noll risk för överföring av lukt och i synnerhet partiklar.
 
Har du pratat med orsakande granne?
 
O Oliver Gunarsson skrev:
Hej alla!

Jag har nyligen flyttat in i en nybyggd lägenhet från Skanska, men har stött på ett problem. Det kommer in matos varje dag från de två tilluftsdonen i min lägenhet, och jag har även märkt att det luktar i entrén från tilluftsdonet där. Enligt Skanska ska det inte vara möjligt att lukt sprids mellan lägenheterna, eftersom avståndet är för långt.

Vad kan det här bero på, och finns det något jag kan göra för att lösa problemet? Kan det vara så att någon granne har justerat sina tilluftsdon, trots att vi blivit informerade om att vi inte får röra dem?

Tack på förhand!
Jag vet att vissa NCC hus byggs nya med FTX ihop med "Alliance" fläktar, har du ex sådan?
Har påpekat felaktigheten i detta med en byggledare vars motkommentar var, "men vi har ju byggt hundratals sånna här hus i Sverige".
 
P patriklarsson skrev:
Jag vet att vissa NCC hus byggs nya med FTX ihop med "Alliance" fläktar, har du ex sådan?
Har påpekat felaktigheten i detta med en byggledare vars motkommentar var, "men vi har ju byggt hundratals sånna här hus i Sverige".
De fungerar alldeles utmärkt. Men du får mer än gärna utbilda med vad som en kåpa med spjäll gör sopigt med centralt aggregat.
Du kanske är mer inne på lägenhetsaggregat som teknisk lösning?
 
I Installation skrev:
De fungerar alldeles utmärkt. Men du får mer än gärna utbilda med vad som en kåpa med spjäll gör sopigt med centralt aggregat.
Du kanske är mer inne på lägenhetsaggregat som teknisk lösning?
Förstår inte din fråga? Alliance är en köksfläkt med lägre flöde tänkt att använda i äldre hus med dålig kapacitet på ventilation ex, det påstås av tillverkare att dessa fläktar ej bildar tryck i kanalsystemen men jag har mätt och sett att de skapar höga övertryck mellan spisfläkt och frånluftsfläkt i aggregat. Vilket innebär att man trycker in matos i lägenheter på samma kanalstam.
Hur man då kan köpa detta till hundra nybyggda hus är för mig enbart inkompetens. Med en ordentlig frånluftsfläkt och 125mm kanaler behövs enbart som du skrev, ett spjäll.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Förstår inte din fråga? Alliance är en köksfläkt med lägre flöde tänkt att använda i äldre hus med dålig kapacitet på ventilation ex, det påstås av tillverkare att dessa fläktar ej bildar tryck i kanalsystemen men jag har mätt och sett att de skapar höga övertryck mellan spisfläkt och frånluftsfläkt i aggregat. Vilket innebär att man trycker in matos i lägenheter på samma kanalstam.
Hur man då kan köpa detta till hundra nybyggda hus är för mig enbart inkompetens. Med en ordentlig frånluftsfläkt och 125mm kanaler behövs enbart som du skrev, ett spjäll.
Alliancefläktar finna mig veterligen med eller utan motor.
Utan motor används i centralaggregatsystem och med fläkt på taket som arbetar med undertryck i kanalsystemet. Det var länge sen jag såg ett större frånluftsystem med övertryck i.
Är det utfört med motor känns det som att ventprojektören och/eller vententreprenören sovit. Men men
Jag ska fan kolla i beskrivningarna från de kåkar jag varit/är aktiv i men jag har svårt att se att det är motor där. Vill minnas att det var rätt låga flöden.
 
T Tobbex57 skrev:
Kan du gå upp på taket och se på eran ventilations huv och se vilken typ det är. Om inluft och utluft sitter på samma huv så kan det vara så att vid vissa vind förhållanden så suger inlufts intaget tillbaka mat osen. Det är ett vanligt problem, jag vet flera brf som har detta problem. Se på bilden, det är den stora huven. Givetvis så kommer Skanska säga att det inte är möjligt. Men om frånlufts rören inne i huset inte läcker, fråga då Skanska var osen kommer ifrån. Gör en lista där alla i huset/trappan får skriva (under 1 månad) ner när dom känner osen (datum och tid) och vad det luktar och presentera detta för Skanska. Kanske ett 1m långt rör på utluftten kan avhjälpa problemet. Då kommer utluften högre upp ifrån intaget. Röret måste stagas upp med wirar då huven är ranglig. Toppen på röret bör ni klippa i vågor så att ni inte får ett ylande ljud när vinden tar i. Lycka till.
Ursäkta för de dåliga bilderna, men det är det bästa jag kan visa för tillfället. Jag har tyvärr inte tillgång till taket eftersom det finns ett par husliknande bostäder där uppe. Här är några bilder som Skanska har publicerat på bostaden. Jag är inte säker på om det ger någon insikt, men jag tycker mig se en ventilationshuv på bilderna. Jag ska försöka hitta ett sätt att få bättre bilder på taket. Tack för ditt svar!
 
  • Flygbild på ett flerbostadshus med solpaneler på taket, omgivna av större byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå byggnad med stora fönster, belägen på ett tak med en ventilationshuv synlig. Stadsmiljö med flerbostadshus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B Boende45 skrev:
Har du pratat med orsakande granne?
Nej, jag har inte lyckats fastställa om det specifikt är grannen ovanför mig som orsakar problemet. Jag har försökt få kontakt med grannen ovanför för att ta reda på om denne har samma problem, men tyvärr är personen mycket skygg och öppnar inte.🙁
 
I Installation skrev:
Alliancefläktar finna mig veterligen med eller utan motor.
Utan motor används i centralaggregatsystem och med fläkt på taket som arbetar med undertryck i kanalsystemet. Det var länge sen jag såg ett större frånluftsystem med övertryck i.
Är det utfört med motor känns det som att ventprojektören och/eller vententreprenören sovit. Men men
Jag ska fan kolla i beskrivningarna från de kåkar jag varit/är aktiv i men jag har svårt att se att det är motor där. Vill minnas att det var rätt låga flöden.
"Alliance är benämningen på en produkt med egen intern motor som kopplas ihop med befintligt ventilationssystem."

Kan lova att NCCs Alliancefläktar absolut inte är ihopkopplade med Swegon Gold FTX på vinden.
Däremot är detta aggregat säkert tryckstyrt, vilket dock inte utesluter att det kan bli övertryck i en del av en kanalstam mellan två grannlägenheter.
Speciellt då Alliancefläktarna troligen inte ens är injusterade rätt.
Jag anser att en OVK kan anmärka på denna lösning i framtiden, de tar hänsyn till boendes synpunkter om ex matosspridning.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Förstår inte din fråga? Alliance är en köksfläkt med lägre flöde tänkt att använda i äldre hus med dålig kapacitet på ventilation ex, det påstås av tillverkare att dessa fläktar ej bildar tryck i kanalsystemen men jag har mätt och sett att de skapar höga övertryck mellan spisfläkt och frånluftsfläkt i aggregat. Vilket innebär att man trycker in matos i lägenheter på samma kanalstam.
Hur man då kan köpa detta till hundra nybyggda hus är för mig enbart inkompetens. Med en ordentlig frånluftsfläkt och 125mm kanaler behövs enbart som du skrev, ett spjäll.
Jag öppnade filtret för att inspektera insidan och upptäckte en liten ventilationsöppning som är avsedd för att suga ut luft. Spiskåpan är från serien: Swegon Casa Tango. Enligt uppgifter online kan denna modell kombineras med många olika system, men jag har inte lyckats hitta en exakt matchning för just den jag har. Jag misstänker att denna specifika modell främst produceras för Skanska, då det inte ger någon matchning när jag söker på serienummer. Det är dock oklart för mig om det är en Alliance-fläkt, men det är tydligt att den är kopplad till ett centralt system. Däremot förvånad att det inte var mer än detta.
 
  • Insidan av en spiskåpa från Swegon Casa Tango-serien, med en liten ventilationsöppning för utsugning av luft, och etikett med serienummer synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.