C cpalm skrev:
Ha ha, min särbo fick betala 0,2 över bolåneräntan som Handelsbanken annonserar ut.
På begäran att få den ränta de erbjuder öppet blev det inget svar.
Fick bli flytt av bolånet till SBAB istället.
Kolla med Skandia först, erbjuder i dagsläget lägre ränta än SBAB.
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
Alltid lika osmakligt varje gång storbankerna presenterar sina kvartalsrapporter som visar på resultat i storleksordningen 10-15 miljarder vilket alltså mostsvarar 3,5 - 5 miljarder/ månad. 3 500 000 - 5 000 000 miljoner/ månad. Det är låntagares pengar som överförs till bankerna och deras ägare. Helt vansinnigt.
 
  • Gilla
Ovdimus och 2 till
  • Laddar…
S
N nissebrun skrev:
Alltid lika osmakligt varje gång storbankerna presenterar sina kvartalsrapporter som visar på resultat i storleksordningen 10-15 miljarder vilket alltså mostsvarar 3,5 - 5 miljarder/ månad. 3 500 000 - 5 000 000 miljoner/ månad. Det är låntagares pengar som överförs till bankerna och deras ägare. Helt vansinnigt.
Bli aktieägare och ta det av festen själv?
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag har lånet hos SBAB. Där får jag fram räntan via nätet, tydligt baserat på min belåningsgrad osv. Färdigförhandlat med en gång.

Skulle man gå till Handelsbanken så får man ju först och främst gå till ett fysiskt kontor eller ringa en säljare (bara en sån sak). De förklarar att ”ja vi har 13% ränta men blir du kund här och sätter lönekontot här, flyttar pensionen hit samt pantsätter din förstfödde så kan vi ge dig rabatt”.

Tack, men nej tack!
Handelsbankens affärsidé är att ha fysiska kontor och att alla kunder ska ha en personlig kontakt. Det tycks vara väldigt uppskattat hos andra.
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Fattar inte hur folk orkar sitta med nån bankman som tror de bestämmer över liv och död med sin "förhandling" och om man ska få lån eller inte

Hade jag haft lån hade det blivit SBAB.
 
  • Gilla
Kalendern och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fattar inte hur folk orkar sitta med nån bankman som tror de bestämmer över liv och död med sin "förhandling" och om man ska få lån eller inte

Hade jag haft lån hade det blivit SBAB.
😃Liv och död hanterar nog ingen bank.
Allt behöver man ju inte ta fysiskt på kontoret. Och av egen erfarenhet så har en fysisk kontakt förenklat vid en del ärenden. Testa att tex bygga hus (nybyggnadskreditiv).
 
  • Gilla
Ovdimus och 2 till
  • Laddar…
P Pierre F skrev:
😃Liv och död hanterar nog ingen bank.
Allt behöver man ju inte ta fysiskt på kontoret. Och av egen erfarenhet så har en fysisk kontakt förenklat vid en del ärenden. Testa att tex bygga hus (nybyggnadskreditiv).
De har ju uppenbart storhetsvansinne de där bankmännen om man läser vad folk skriver.
 
  • Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De har ju uppenbart storhetsvansinne de där bankmännen om man läser vad folk skriver.
Man ska inte tro på allt som skrivs, det är den som skrivers tolkning.
Ofta när två har olika åsikter kan en person kallas idiot, etc, trots att det kanske är den personen som har rätt.
Så jag blir istället tveksam till sanningshalten när det skrivs så.
 
  • Gilla
Ovdimus och 2 till
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De har ju uppenbart storhetsvansinne de där bankmännen om man läser vad folk skriver.
Värt det att 1/20 reagerar som TS och blir ledsen och eventuellt byter bank. De 19/20 som tackar och tar emot för eventuell rabatt mot listpriset tjänar man långt mer pengar på än att erbjuda låga färdigförhandlade priser.

Så skulle nog inte säga att rådgivarna har hybris utan de följer bara bankens strategi.
 
  • Gilla
Ovdimus och 2 till
  • Laddar…
Jag har alltid fått bättre ränta hos banker som "kräver" förhandling än sbab's färdigförhandlade ränta, så jag förstår verkligen inte er som höjer dem till skyarna.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hej alla!

Jag känner mig riktigt besviken på Handelsbanken idag. I måndags kontaktade jag min personliga bankrådgivare för att få ett ränteerbjudande på ett lån på 1 700 000 kr. Jag fick ett erbjudande på 3,20 % för 2 år.

Torsdag ringde min kompis till bankens allmänna nummer och blev kopplad till Göteborg. Han har ett lån på 1 100 000 kr och fick ett ränteerbjudande på 3,11 % för samma löptid.

Jag ringde in 15 minuter senare, på samma sätt, och fick 3,19 % för 2 år.

Jag började ifrågasätta varför han alltid verkar få bättre ränta än jag. Det är inte första gången vi jämfört våra erbjudanden och sett samma mönster. Men jag fick svaret att man inte kan jämföra våra situationer.

Jag köpte inte det utan insisterade på att få en förklaring. Jag fick vaga svar om att han kanske har mer pengar sparade hos banken, vilket jag vet att han inte har – han har allt på Swedbank. Jag, å andra sidan, har allt hos Handelsbanken: mitt lönekonto, mina aktier, min firmas ekonomi och mina barns besparingar. Jag har aldrig missat en betalning, har en stabil ekonomi och amorterar regelbundet på mitt lån. Rådgivaren blev tyst och sa att hon skulle kolla igen. Efter en halv minut återkom hon och erbjöd mig 3,09 % för 2 år, "om det känns bättre". Men jag vill fortfarande veta varför detta händer!

Jag är otroligt besviken över hur jag blir behandlad. Är jag svartlistad på något sätt? Finns det någon som jobbar inom bank som kan förklara varför det blir så här?

Mitt hus är värt mer än hans om det har någon betydelse

Och vi båda ligger väldigt lågt på belåningsgrad
Byt bank. Vad vill du få ut av ditt inlägg?
 
  • Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
N Nucky skrev:
SBAB borde sätta mer press på övriga banker men de gör dom knappt - Och denna bank är vi i slutändan ägare till…
SBAB får inte använda sina konkurrensmöjligheter för riksdagen gillar privata banker mer. Därför måste SBAB "hålla sig på mattan" för att få finnas kvar.
 
  • Haha
  • Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag har lånet hos SBAB. Där får jag fram räntan via nätet, tydligt baserat på min belåningsgrad osv. Färdigförhandlat med en gång.

Skulle man gå till Handelsbanken så får man ju först och främst gå till ett fysiskt kontor eller ringa en säljare (bara en sån sak). De förklarar att ”ja vi har 13% ränta men blir du kund här och sätter lönekontot här, flyttar pensionen hit samt pantsätter din förstfödde så kan vi ge dig rabatt”.

Tack, men nej tack!
Exakt så är det 😆
 
  • Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Värt det att 1/20 reagerar som TS och blir ledsen och eventuellt byter bank. De 19/20 som tackar och tar emot för eventuell rabatt mot listpriset tjänar man långt mer pengar på än att erbjuda låga färdigförhandlade priser.

Så skulle nog inte säga att rådgivarna har hybris utan de följer bara bankens strategi.
Jag tvivlar inte på att de gör det som maximerar vinsten. Men såna personer är ju som såna är. Hade inte velat jobba på bank.
 
  • Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
Excel
yonna yonna skrev:
Jag har Handelsbanken (inte nöjd med mitt lokalkontor). Berätta om fördelarna med ex SBAB och Skandia!
Använder bara Skandia för bolån eftersom de erbjuder låga räntor utan förhandlingar. Fördel: Slippa förhandla ränta.

Använder Länsförsäkringar för lönekonto eftersom jag för 25% rabatt på försäkringar.
Fördel: 25% rabatt på försäkringar.

Använder Avansa för ISK.
Fördel: Stort utbud av fonder och lågt courtage.
 
  • Gilla
Ovdimus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.