4774
T TobiasStockholm skrev:
Det är omöjligt att säga, och eftersom det går att få ett liknande utseende på golvet på de olika bilderna endast genom att ändra på färgtemperaturen/vitbalansen så skulle det mycket väl kunna vara endast ljustemperaturen i miljön som skiljer dem åt.
Nja, om det höll sig inom samma kulör så håller jag med dig. Men inte när det är 2 helt olika kulörer. Det blir som att säga om ett rött plagg "att det är inte rött, det är lila" bara för att i provrummet med sin belysning det då skulle ändras helt när du kommer ut på gatan i solljus.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Ser ju förskräckligt ut .. 😵‍💫
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Självklart kan man med filter och ljusinställningar ändra färg på precis allt men nu är det det mänskliga ögat som ska kunna se det irl. Så behöver du allt detta för att uppnå lika resultat så innebär det att det du med detta åstadkommer är fake eftersom du inte själv med blotta ögon kan se det och det är väl ändå hur det ser ut i verkligheten som betyder just i verkligheten...
4774 4774 skrev:
Ja, självklart. Det vet väl varenda människa så till vida de inte har levt i en bunker 😀. Men det har inget med ts golv att göra. Det är en helt annan kulör och ser dessutom ut som det har legat där i 25 år eller så med alla repor och skador.
4774 4774 skrev:
Nja, om det höll sig inom samma kulör så håller jag med dig. Men inte när det är 2 helt olika kulörer. Det blir som att säga om ett rött plagg "att det är inte rött, det är lila" bara för att i provrummet med sin belysning det då skulle ändras helt när du kommer ut på gatan i solljus.
Som sagt så justerade jag inte med några filter utan drog i reglagen som korrigerar för färgtemperatur på ljuset. Det innebär inte att det är "fake" utan bara att med annan färgtemperatur på ljuset (varmare) så kommer man att uppfatta färgen på det lagda golvet ungefär som det ser ut i butiken. Nu kan det mycket väl vara så att det lagda golvet faktiskt har en kallare nyans, men det kan vi inte veta då vi inte har någon referens att jämföra med.

Problemet är att hjärnan är utmärkt på att kompensera för olika färgtemperaturer så länge den har en referens att förhålla sig till. När man sedan blandar in en kamera som gissar hur saker ska kompenseras så kan man få en hel del rejält märkliga färgfenomen. Vi vet helt enkelt inte vad som beror på hur kameran gissade och vad som är faktiska skillnader. Sysslar en hel del med foto och fotobehandling så har råkat ut för det mesta, vilket också var anledningen till att jag testade att justera färgtemperaturen för att se vad som hände.

Men återigen, det kan mycket väl vara så att golvet faktiskt har en annan färg, men det går inte att avgöra på de bilder som finns i tråden.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Nja, om det höll sig inom samma kulör så håller jag med dig. Men inte när det är 2 helt olika kulörer. Det blir som att säga om ett rött plagg "att det är inte rött, det är lila" bara för att i provrummet med sin belysning det då skulle ändras helt när du kommer ut på gatan i solljus.
Du är ute och cyklar så du anar inte...
 
4774
T TobiasStockholm skrev:
Du är ute och cyklar så du anar inte...
Nä, jag sitter i soffan 😂
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vill man att allt ska gå smidigt så handlar man mtrl i den affär som montören vill att man ska handla i och skickar fakturan till dennes företag. Diskutera gärna valda plattor/golvskivor med montören innan beställning.
Vill man ha problem så köp matrialet själv, gäller klinker, kakel, parkett eller laminat. Hyr sedan en gubbe som ska montera grejorna.
Vill du ha ännu mer problem så åk till Bauhaus.
Obs jag är inte entreprenör utan detta är endast egna erfarenheter.
 
  • Gilla
Spaerlan
  • Laddar…
Svårt att se på bilder som sagt men tycker det ser väldigt matt ut i jämförelse med produktbilden där det ser mer blankt ut.

Du måste ju fått några spillbitar över efter golvet blev lagt som du kan ta med och uppvisa i butik? Så kan personalen och du jämföra med visningsexemplaret på plats.
 
Ställer mig till listan som håller med om krånglet att reklamera till företaget. Vid de senaste golvläggningarna så strulade det med kundtjänst och jag gav mig inte.

1. Vinylklick från pergo, som ska ha sån "bra" kvalitet. Kundtjänst bad om bilder fast fick film då det var något fel s det lät som man gick på grus. De bad sedan om fler bilder, tusen å en frågor, som jag inledningsvis redan berättat om. Provade lägga om golvet men gav upp o h köpte bauhaus egna b!Design som jag lagt tidigare och trivts med.

Kontaktade sedan tillverkaren, som inte hört något från BH. Svarade på alla frågor igen och skickade film. Även fast jag skrev att jag redan lagt det nya golvet bad dom mig hämta nytt men förstod sedan problemet med att det redan då tagit över 3 v och gav mig ersättning. Jag lägger inte ett golv en tredje gång i hopp om att det skulle vara bättre. ( tur det bara var 11 kvm)

2. Köpte deras underlagsfoam. 2.5 meter på slutet var foamen så dålig att jag inte kunde lägga den. Och det var precis så den rullen skulle ha räckt. Vad gör man efter att ha strulat med golv 1 för att 3 månader senare fortsätta med detta strul. Vi köpte ny rulle och kompletterade direkt. När jag sedan kontaktade kundtjänst menade dom att dom inte kunde reklamera för att vi inte kunde lämna tillbaka hela den skadade rullen. Men det var samma strul med kommunikationen där. Efter förra gången blev jag övertydlig med bilder och skrev direkt på dom osv. Jag får ändå förklara och när det brast över mail konversationen så skrev jag att dom fick ringa mig för detta gick ju inte. Då svarade hon att "Jaha du menade att du köpte ny rulle då den första inte räckte pga att den första var skadad." BINGO!!!

Ja då räckte det med att lämna igen den skadade biten. Men dom fick allt då det var det sista golvet vi la i huset. Dom fick sina 10 meter foam på en reklamation...

Summa summarum. Inte helt att reklamera till BH. Särskilt då allt måste ske via mail.

Viss färgskillnad är förekommande men när ytbehandlingen är såpass olika att det ser ut som 2 olika golv är något fel. Ett fel som hantverkare, som inte varit med och valt, lagt inte kan veta. Jag är själv väldigt noga med färgval när jag renoverar och skulle inte acceptera... Jag har lagt allt själv men även provlagt bitar hemma just för att kolla hur golvet passat i miljön, innan jag lagt det riktigt. Där å då hade jag kunnat utnyttja öppetköp oavsett färg/ finish skillnad.

Lycka till!
 
  • Gilla
Savic och 1 till
  • Laddar…
Köpte deras trägolv, ekonomi. En del plank var både fula och sneda. Pratade med dom om att byta vissa och fick svaret: det är ingen idé att du kommer med dom eftersom det är ett ekonomigolv.
Pratade med en annan en vecka senare som sa: kom hit med dom men du kommer åka tillbaka med dom flesta då det är få som godkänns som reklamation.
Ytterligare en vecka senare pratade jag med en som faktiskt visste vad som gällde, alla med kvistutslag i not och spont fick jag byta.
Lastade på alla med kvistutslag samt alla som var sneda och de som var "propellrar". Inga bekymmer att byta samtliga.
 
  • Gilla
Pilularia
  • Laddar…
Hej hustomtar 🤠
Tack för alla svar .
Visst finns det delat tycke och smak tur är väl det.
Lydd faktiskt era råd om att hem en provbit o jämnföra ( Stolpskotten på BH gav mej fel prov även ifall jag fråga o dubbelkolla så det skulle bli rätt men näääää tjl fck jag )
Åkte tillbaka 😡 arg o laddad som en haubiiz.
Tog med mig en hel planka på mitt golv och fotade den i montern.
visst blev det lite bättre men fortf matt dassig lilagrå eöler vad anser ni ?
 
  • Tre provbitar av trägolv, varav en positionerad på ett utställningsgolv i butik. En rund vit mätplugg ligger på en av provbitarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Ps
Denna planka är dock en av dom bättre.
Som sagt jag skiter inte pengar och några kan tycka att 500 kr kv2 inte är stora pengar för ett golv men för mig är det en hel del.
Det enda jag vill är att få hem korrekta varan jag köper i butik och inget annat.
Det är väl en självklarhet i min bok.
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
S Savic skrev:
Hej hustomtar 🤠
Tack för alla svar .
Visst finns det delat tycke och smak tur är väl det.
Lydd faktiskt era råd om att hem en provbit o jämnföra ( Stolpskotten på BH gav mej fel prov även ifall jag fråga o dubbelkolla så det skulle bli rätt men näääää tjl fck jag )
Åkte tillbaka 😡 arg o laddad som en haubiiz.
Tog med mig en hel planka på mitt golv och fotade den i montern.
visst blev det lite bättre men fortf matt dassig lilagrå eöler vad anser ni ?
Det skiljer ju betydligt mindre mellan dem än på de första bilderna. Varför tog du med en av de "bättre" golvbitarna?

Tyvärr kan det nog vara så att det rör sig inom vad som anses vara acceptabel variation tyvärr. Med det sagt hade jag också varit extremt missnöjd precis som du är.

Vad sa de i butiken när du visade?
 
Det var den sista bräda som blev över rest spill slängde läggarn efter dom städat..
Hur som så kommer en representat för Logoclic nästa vecka och då blir det live
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Visst är det en skillnad och jag skulle också varit besviken.

Svårt att få rätt mot tillverkaren men hänvisa till den här tråden så kanske det fungerar.
 
Håller med om att den var dassigare än visinsgolvet. Kan du lägg den överblivna brädan brevid en av dina sämsta på golvet och fota så får vi en gemsam nämnar i alla bilder.
 
  • Gilla
jpsjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.