Nissens Nissens skrev:
Verkar inte så. Största paniken verkar vara när fällan slår igen. Finns filmer på tuben.
Ja är dom godkända här i Sverige så är det ju ok. Jag får kolla på youtube hur det fungerar.
 
Nissens
M Mikko58 skrev:
Ja är dom godkända här i Sverige så är det ju ok. Jag får kolla på youtube hur det fungerar.
Ja, enligt info på länken i tråden skall de vara godkända. Jag visste faktiskt inte att de blivit det. Känns ju något som kanske passar viss typ av skyddsjakt.

Får väl kolla på Naturvårdsverkets sida, de har ju lista över alla godkända fällor där.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, enligt info på länken i tråden skall de vara godkända. Jag visste faktiskt inte att de blivit det. Känns ju något som kanske passar viss typ av skyddsjakt.

Får väl kolla på Naturvårdsverkets sida, de har ju lista över alla godkända fällor där.
Ja det lilla jag läst nu om fällorna så är dom godkända.
Men jag skulle inte vilja stå där och skjuta en efter en i fällan dom måste ju bli stressade
 
Nissens
M Mikko58 skrev:
Ja det lilla jag läst nu om fällorna så är dom godkända.
Men jag skulle inte vilja stå där och skjuta en efter en i fällan dom måste ju bli stressade
Jo, det är klart de är stressade. På filmerna verkar största ”stresspeaken” vara när fällan slår igen och flocken försöker ta sig ut. Sedan ser de stressade ut så fort en människa närmar sig. Det är ju onaturligt för dom att vara så nära. Jag skulle definitivt inte vilja hålla på med det där.

Jag försökte få ner rävstammen lokalt för några år sedan eftersom de tog alla rådjurskiden. Höll på med fällor ett tag, men det kändes inte bra så jag slutade med det och gav bort dom.
 
Nissens Nissens skrev:
Vildsvin är inte skadedjur. Vildsvin är ett vilt djur som hör hemma i den svenska faunan - precis som älgar, rävar och harar…
...och järv och varg!
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
...och järv och varg!
Samma med Järv och varg det får inte bli för många av dom.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
B bossel51 skrev:
Hej vildsvinen gräver upp min trädgård och ängarna runt vårt hus, buskar och träd förstörs. De gräver upp stora stenar, som jag av egen kraft inte kan lyfta bort, gräsmattan är uppplöjd. Hur får man hjälp med detta?
Vi hade vildsvin på vårt torp för 7-8 år sedan. Satte upp elstängsel, inte ett enda därefter. Däremot är dom precis utanför och bökar. Kan jag rekommendera.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hade samma problem och det enda som hjälpte, och det hjälpte 100%, var elstängsel. När man köper så skall man berätta att det är mot vildsvin då man får lite kraftigare aggregat jmfrt med häst, kor.
Lycka till, vet hur jobbigt det är
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Elstängsel har vi funnit funkar på vildsvinen här. Vanliga staket kan dom forcera, om dom är motiverade (tex om det finsn fallfrukt eller ngt på andra sidan). Men just elstängsel verkar dom inte gilla
Elstängsel, räcker med de korta stolparna, har visat sig vara effektivt (erfarenhet från hundklubb). Tidur på aggregatet är smidigt, nattaktiva djur. Att skjuta dem är också en lösning, men mera tillfällig har det visat sig i mitt område.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja ett lågt elstängsel med trådar på 15 och 40cm över mark, är tillräckligt för att slippa vildsvinen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B bossel51 skrev:
Hej vildsvinen gräver upp min trädgård och ängarna runt vårt hus, buskar och träd förstörs. De gräver upp stora stenar, som jag av egen kraft inte kan lyfta bort, gräsmattan är uppplöjd. Hur får man hjälp med detta?
😏 Vad kan man göra för dessa vildar till svin, som bara kommer på ett sådant svinaktig sätt. Det räcker inte med, att dem bjuder in sej själva. Utan hela tjocka vilda svin-släktet har som mål i tid, att inte missa hela kalasandet. 😝
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
När jag fick påhälsning av svin på tomten sa jag till lokala jägaren att det var dags att skjuta av lite, sen försvann problemet.

Såg denna film för 10år sedan och är fortfarande imponerad (2min)

 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.