Smart.


Z z_bumbi skrev:
För 1000 kr köper du virke nät och en skottkärra (om du inte redan har en).och får ett riktigt såll och en skottkärra att köra jorden i. Samtidigt är det lättare att tömma ut det bortsållade materialet.
Fast nu kan han sila rakt ovanför den plats han behöver.
 
Svårt att använda sållet sedan till att köra grejer i när du är färdig med jorden bara. Jag har ju naturligtvis nytta av den senare och slapp bygga själv. Dessutom går sidorna att fälla så det är bara att fälla baksidan och tippa ut.
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
För 1000 kr köper du virke nät och en skottkärra (om du inte redan har en).och får ett riktigt såll och en skottkärra att köra jorden i. Samtidigt är det lättare att tömma ut det bortsållade materialet.
Hej!

Något tips på lämpligt nät?
Jag har försökt klura ut storlek på maskorna för att få till en bra funktion.
 
Njingan Njingan skrev:
Hej!

Något tips på lämpligt nät?
Jag har försökt klura ut storlek på maskorna för att få till en bra funktion.

Jag har inte våra i närheten så jag kan mäta men överlag verkar ca 6 och 12 mm användas. Jag skulle vilja ha ett betydligt grövre när det mest är frågan om att få bort större stenar och rötter. Eller t o m två ovanpå varandra så att det grövsta hamnar i en hög för sig.

Vad gäller att lägga jorden direkt på plats så måste man fortfarande transporter jorden dit och köra bort resterna från sållet. Tycket man metoden funkar så är det en lösning. Personligen vill jag kunna ösa direkt från en hög upp i sållet och sen lägga resterna i en hink/skottkärra/var de nu ska hamna. Båda metoderna funkar uppenbarligen.
 
Z z_bumbi skrev:
Jag har inte våra i närheten så jag kan mäta men överlag verkar ca 6 och 12 mm användas. Jag skulle vilja ha ett betydligt grövre när det mest är frågan om att få bort större stenar och rötter. Eller t o m två ovanpå varandra så att det grövsta hamnar i en hög för sig.

Vad gäller att lägga jorden direkt på plats så måste man fortfarande transporter jorden dit och köra bort resterna från sållet. Tycket man metoden funkar så är det en lösning. Personligen vill jag kunna ösa direkt från en hög upp i sållet och sen lägga resterna i en hink/skottkärra/var de nu ska hamna. Båda metoderna funkar uppenbarligen.
Tack!

Har en rulle med putsnät hemma, kan prova lägga två lager omlott så blir det kanske en bra storlek.

Svärfar har något galler en smed gjorde, hsn lägger den på en komposten och ett stöd, har sedan skottkärra under.
Funkar smidigt :)
 
Såhär blev mitt kompostgaller.
Gjorde en ram av 45x45mm reglar som matchade storleken på vår skottkärra. Tog häftpistol och satte fast putsnät jag hade liggandes hemma som jsg tidigare köpt på byggmax.

Fungerade bra men släppte igenom en del småpinnar.

Vill man ha ännu finare kan man häfta på ett lager till så det ligger omlott.
 
  • Hemmagjort kompostgaller av träreglar och putsnät med kompostmaterial ovanpå, placerat på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vasan1628 och 1 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Såhär blev mitt kompostgaller.
Gjorde en ram av 45x45mm reglar som matchade storleken på vår skottkärra. Tog häftpistol och satte fast putsnät jag hade liggandes hemma som jsg tidigare köpt på byggmax.
Fungerade bra men släppte igenom en del småpinnar.
Vill man ha ännu finare kan man häfta på ett lager till så det ligger omlott.
Exakt så gör jag med min 20 år gamla sil jag snickrat ihop 😀
Jag använder lite tätare grönt plastnät. Otroligt jobbigt att gräva där det är massa sten överallt.
 
D Debro skrev:
Hej

Håller på att gräva utahelvete hemma och har ingen möjlighet att köra bort alla massorna. Så jag måste återanvända allt i trädgården genom att dressa gräsmattan osv. Just nu så silar jag allt genom en gammal cykelkorg för att bli av med all sten, rötter och annat skit. Men detta är ju drygt som saten och kommer ta för lång tid att sila 10 kubik jord i en cykelkorg.

Någon som har något bra tips, lösningar?
Jag tänker att det borde gå att bygga någon smidig mackapär. Bygga ihop en ram i strl större, något passande starkt nät, några ”ben” till så man kan ställa skottkärran under och ösa upp massorna uppe på nätet. Några tips på hur man löser själva ”skakandet” sen da?
Mullrik är suverän: https://www.mullrik.nu/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.