L Liljeros skrev:
Kostnaden motiveras av kostnaden det skulle innebära att behöva bygga ut näten för att klara toppeffekterna morgon och kväll. Kan man trycka ut dom över dygnet så behöver man inte bygga ut näten i samma utsträckning och fler abonnenter får plats i samma storlek på nätet. Där ligger förtjänsten för elbolag skulle jag säga.

Däri ligger också EUs intresse då det även ska finnas producerad el att leverera, ju högre toppeffekter desto svårare blir det att leverera effekten då allt mindre andel är planerbar kraft numera.
Nej. Som Daniel säger. Men om vi håller oss till effekttariffen så har varje elnätsbolag ett visst eget utrymme att utforma implementationen av den. Så det kommer finnas lite olika införanden. Det beror på hur deras nät och kundbeteenden ser ut.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Nej. Som Daniel säger. Men om vi håller oss till effekttariffen så har varje elnätsbolag ett visst eget utrymme att utforma implementationen av den. Så det kommer finnas lite olika införanden. Det beror på hur deras nät och kundbeteenden ser ut.
Precis, Göteborg Energi har valt att köra dygnet runt då de flesta av deras kunder inte har elvärme. Det innebär att elbilsladdning är den dominerande högeffektsförbrukaren och därför så vill de att alla skall ladda med enfas 6A (fritt översatt från vad de sade i en artikel jag läste i GP), eller i alla fall så långsamt man kan. Att detta leder till större energiåtgång i billaddaren är ju inte deras problem då energin betalas av slutkunden och hämtas från kraftverksägarna - "somebody else's problem"!
- https://en.wikipedia.org/wiki/Somebody_else's_problem
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I praktiken så kommer man naturligtvis att koda övervakning i hemautomationen som stänger av annan förbrukning samtidigt som man lagar mat. Kompressorn på FLVPn, LLVPn, definitivt ingen laddning, även torktumlaren får pausa. Osv osv
En annan tänkbar lösning som jag tror fler kan gilla är att man har ett hemmabatteri som plattar ut extern förbrukning och därmed minimerar effektavgiften. Då kan folk förbruka som dom vill utan att tänka på att dom orsakar effektpeakar.
Naturligtvis då till priset av slitage på batteriet.

Faller priset per kWh på batterier som prognoserna indikerar är vi inte så långt ifrån att detta blir lönsamt. Dvs man sänker sin effektavgift, och det betala slitaget på batteriet. Att klara elbilsladdning kan dock bli överkurs.

Behöver man inte ladda bilen med maxeffekt, så kan man väl tänka sig att elbilsladdarna framöver klarar av att kolla elpris och ladda därefter. Eventuellt även ta hänsyn till övrig effekt i hushållet.
 
kisumisu
V Viktorbyggahus skrev:
Om vi får behålla vårt nuvarande upplägg med tidstariff (som lösning på effekttaxa) hos vattenfall nov-mars (6-22) så är vi golden. Vi lägger 90%+ av all vår förbrukning mellan 00:00-06:00.
Vad är det här?

Vi har haft Vattenfall snart 18år och har ingen speciell "tidstariff".
 
D daVinci skrev:
Naturligtvis då till priset av slitage på batteriet.
Frågan är hur den ekonomiska kalkylen ser ut för effekttariff vs batterislitage. Dvs lönar det sig tillräckligt?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Frågan är hur den ekonomiska kalkylen ser ut för effekttariff vs batterislitage. Dvs lönar det sig tillräckligt?
Låt oss räkna på det...
...jag har iofs gjort det tidigare i en annan tråd, men nu gör vi det igen på ett annat sätt...

Jag använder Göteborgs modell med 34,50 kr/kWh under topptimmen (medel av tre toppar, men låt oss ignorera detta för att ögonblick).

1 kW mindre i peak under den värsta timmen på månaden är alltså värd 34,50 kr. 1 kWh batteri kostar ca 1 kr per laddcykel i ett billigt batteri efter bidrag.

OK, så om vi kan undvika en timme på månaden så är den relativa vinsten ca 34,5x priset för laddcykeln. Men om vi istället skulle behöva undvika en timme per dag alla dagar i månaden, då är värdet bara ca 1,1x priset för laddcykeln.

Om vi tittar på mitt hushåll så är det frugans elbil som står för alla topparna, den laddas idag med 11 kW och näst högst i mitt hus är faktiskt min laddhybrid som laddas med 3,7 kW. Totalt laddas dessa bilar med ca 7*9 + 3*11 = 96 kWh per vecka (hmm, mycket mer än vad jag trodde - jag har ingen dedicerad mätare på billaddningen), vilket innebär att billaddningen är 96/7=13,7 kWh per dygn i snitt (det är mer än vad de vanligaste hemmabatterierna har i kapacitet). Om man skall spara den kapaciteten så motsvarar det ett pris på 13,7 kr/dygn. Delar man upp så att bilen laddar 12h från nätet på minimal last varje natt så blir det 1,14 kW extra istället. Det verkar mer rimligt...

Nu till det lustiga. Om man verkligen laddar varje natt så får dessa 1,14 kW per timme plats i skillnaden mellan värsta timmen på dagen och konsumtionen på natten, så man behöver inget batteri för att lösa detta problemet. Man kan nog ladda enbart under de billigaste 6h på natten då det i snitt leder till 2,28 kW mer på natten (antagligen ungefär lika mycket som toppen på dagen). Men nu antar jag fortfarande att bilarna laddas varje natt.

Case closed. Det behövs inget batteri för att ladda våra bilar i alla fall.

----------------------------------------------------------

När jag ändå räknar på detta....

Mina modeller ovan förutsätter naturligtvis att jag kan styra laddningen så att jag inte överskrider högsta lasten per timme (eller den tredje högsta i GBG då det är medel av tre högsta timmarna där). Jag kan styra på detta sätt.

Om jag skulle välja att höja max effekten under månaden med 1 kW, då motsvarar detta alltså 34,50 kr. Det innebär att jag måste spara 34,50 kr på att ladda 1kW mer under den billigaste timmen. Det går aldrig att räkna hem under en timme (11kW som frugans bil laddar med kräver då en skillnad på drygt 3kr per kWh. Om jag kan spara in 6,7 öre (före moms) på elpriset i snitt under hela månaden på att ladda 1 kW snabbare, då skulle det gå jämnt ut. 1 kW snabbare motsvarar alltså att man laddar ca 6h per natt istället för 12 h per natt. Så dessa 6h skall alltså vara 6,7 öre billigare varje natt jämfört med att ladda de andra 6h (nattens billigaste timmar, oftast sex av de sju timmarna mellan 23-06) skall spara in 6,7 öre i snitt. Det kan gå, det är på håret. På vintern går det nog rätt bra att spara in det.

Notera också att om jag låter frugan ladda med 11 kW (vilket vi kan anta är 8 kW mer än dagshögsta oavsett årstid, kanske 9 kW iofs men låt oss räkna på 8 kW) så kommer det att leda till att elnätsräkningen blir ca 8*34,50 ~= 276 kr dyrare per månad. Det motsvarar då på månadsförbrukningen på elbilsladdning ca 67 öre/kWh (inkl moms, 54 öre/kWh utan moms). Det lär därför i praktiken bli att man laddar med runt 4 kW (enfas 16A) på nätterna om man har effekttariff, vilket kanske blir 2 kW mer än max på dagen. Dvs, det kostar 69kr/mån eller ca 17 öre/kWh (inkl moms, 13,4 öre/kWh exkl moms) mer för elbilsladdningen. Även det kan nog gå att räkna hem på vintern i snitt (på håret gissar jag), men inte på sommaren

Så, min slutsats (baserat på mitt hus och många antaganden) är att enfasladdning på 16A under de billigaste timmarna på natten faktiskt kommer att vara helt OK prismässigt. Men man kan ju spara mer om man jobbar på det.

Nu var allt detta räknat på den elakaste modellen för nattladdning jag har sett (Göteborg energi). Om jag i min kommun slipper effekttariff på nätterna så kan man ju glömma allt detta.

Man kommer säkert att se att en del folk i början av månaden kommer att ladda med låg effekt per timme (de kommer i praktiken att ladda med hög effekt under slutet av timmen då det är då de vet hur mycket de kan bränna på laddning) för att sedan ha högre och högre effekt mot slutet av månaden utifrån hur elpriserna och annan förbrukning har sett ut. Det finns en orsak till att man är på väg över till kvart-mätning (vilket iofs blir riktigt jobbigt med bla matlagning, men modellen måste göras om då).
 
  • Gilla
merbanan och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Vad är det här?

Vi har haft Vattenfall snart 18år och har ingen speciell "tidstariff".
Man måste specifikt beställa det. Det är högst olämpligt för majoriteten av alla enskilda hushåll.
Skärmdump av en Vattenfall-webbsida som visar överföringsavgifter och pristabell för olika eltariffer, inklusive tidstariff och enkeltariff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Låt oss räkna på det...
...jag har iofs gjort det tidigare i en annan tråd, men nu gör vi det igen på ett annat sätt...

Jag använder Göteborgs modell med 34,50 kr/kWh under topptimmen (medel av tre toppar, men låt oss ignorera detta för att ögonblick).

1 kW mindre i peak under den värsta timmen på månaden är alltså värd 34,50 kr. 1 kWh batteri kostar ca 1 kr per laddcykel i ett billigt batteri efter bidrag.

OK, så om vi kan undvika en timme på månaden så är den relativa vinsten ca 34,5x priset för laddcykeln. Men om vi istället skulle behöva undvika en timme per dag alla dagar i månaden, då är värdet bara ca 1,1x priset för laddcykeln.

Om vi tittar på mitt hushåll så är det frugans elbil som står för alla topparna, den laddas idag med 11 kW och näst högst i mitt hus är faktiskt min laddhybrid som laddas med 3,7 kW. Totalt laddas dessa bilar med ca 7*9 + 3*11 = 96 kWh per vecka (hmm, mycket mer än vad jag trodde - jag har ingen dedicerad mätare på billaddningen), vilket innebär att billaddningen är 96/7=13,7 kWh per dygn i snitt (det är mer än vad de vanligaste hemmabatterierna har i kapacitet). Om man skall spara den kapaciteten så motsvarar det ett pris på 13,7 kr/dygn. Delar man upp så att bilen laddar 12h från nätet på minimal last varje natt så blir det 1,14 kW extra istället. Det verkar mer rimligt...

Nu till det lustiga. Om man verkligen laddar varje natt så får dessa 1,14 kW per timme plats i skillnaden mellan värsta timmen på dagen och konsumtionen på natten, så man behöver inget batteri för att lösa detta problemet. Man kan nog ladda enbart under de billigaste 6h på natten då det i snitt leder till 2,28 kW mer på natten (antagligen ungefär lika mycket som toppen på dagen). Men nu antar jag fortfarande att bilarna laddas varje natt.

Case closed. Det behövs inget batteri för att ladda våra bilar i alla fall.

----------------------------------------------------------

När jag ändå räknar på detta....

Mina modeller ovan förutsätter naturligtvis att jag kan styra laddningen så att jag inte överskrider högsta lasten per timme (eller den tredje högsta i GBG då det är medel av tre högsta timmarna där). Jag kan styra på detta sätt.

Om jag skulle välja att höja max effekten under månaden med 1 kW, då motsvarar detta alltså 34,50 kr. Det innebär att jag måste spara 34,50 kr på att ladda 1kW mer under den billigaste timmen. Det går aldrig att räkna hem under en timme (11kW som frugans bil laddar med kräver då en skillnad på drygt 3kr per kWh. Om jag kan spara in 6,7 öre (före moms) på elpriset i snitt under hela månaden på att ladda 1 kW snabbare, då skulle det gå jämnt ut. 1 kW snabbare motsvarar alltså att man laddar ca 6h per natt istället för 12 h per natt. Så dessa 6h skall alltså vara 6,7 öre billigare varje natt jämfört med att ladda de andra 6h (nattens billigaste timmar, oftast sex av de sju timmarna mellan 23-06) skall spara in 6,7 öre i snitt. Det kan gå, det är på håret. På vintern går det nog rätt bra att spara in det.

Notera också att om jag låter frugan ladda med 11 kW (vilket vi kan anta är 8 kW mer än dagshögsta oavsett årstid, kanske 9 kW iofs men låt oss räkna på 8 kW) så kommer det att leda till att elnätsräkningen blir ca 8*34,50 ~= 276 kr dyrare per månad. Det motsvarar då på månadsförbrukningen på elbilsladdning ca 67 öre/kWh (inkl moms, 54 öre/kWh utan moms). Det lär därför i praktiken bli att man laddar med runt 4 kW (enfas 16A) på nätterna om man har effekttariff, vilket kanske blir 2 kW mer än max på dagen. Dvs, det kostar 69kr/mån eller ca 17 öre/kWh (inkl moms, 13,4 öre/kWh exkl moms) mer för elbilsladdningen. Även det kan nog gå att räkna hem på vintern i snitt (på håret gissar jag), men inte på sommaren

Så, min slutsats (baserat på mitt hus och många antaganden) är att enfasladdning på 16A under de billigaste timmarna på natten faktiskt kommer att vara helt OK prismässigt. Men man kan ju spara mer om man jobbar på det.

Nu var allt detta räknat på den elakaste modellen för nattladdning jag har sett (Göteborg energi). Om jag i min kommun slipper effekttariff på nätterna så kan man ju glömma allt detta.

Man kommer säkert att se att en del folk i början av månaden kommer att ladda med låg effekt per timme (de kommer i praktiken att ladda med hög effekt under slutet av timmen då det är då de vet hur mycket de kan bränna på laddning) för att sedan ha högre och högre effekt mot slutet av månaden utifrån hur elpriserna och annan förbrukning har sett ut. Det finns en orsak till att man är på väg över till kvart-mätning (vilket iofs blir riktigt jobbigt med bla matlagning, men modellen måste göras om då).
Vet man när dom kollar/mäter peakarna? Eller är det de tre högst registrerade peakarna en månad?
 
Attitudeswe
V Viktorbyggahus skrev:
Man måste specifikt beställa det. Det är högst olämpligt för majoriteten av alla enskilda hushåll.
[bild]
Jag har ca 40% under högpristid en vintermånad. Borde väl gå ganska på ett ut vilken tariff jag väljer? Hade jag kört mer än 2500mil/år så hade tidstariffen varit mer lockande...

Diagram över hushållets elförbrukning i Mellansverige, visar konsumtionsmönster per timme, med staplar och tre linjediagram för snitt vardagar, helger och snittpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har ca 40% under högpristid en vintermånad. Borde väl gå ganska på ett ut vilken tariff jag väljer? Hade jag kört mer än 2500mil/år så hade tidstariffen varit mer lockande...

[bild]
Jag har ca 90% på natten från nov till mars. Flera tvättmaskiner, 2000l acktankar som laddas med fast kondensering av en bvp, vvb som körs de billigaste timmarna, elbil. Scriptet körs varje dygn efter nordpolspriser hämtats. På vinter är det en schemaläggningslogik, på sommaren en annan.
Energiprisgraf för idag i SEK/kWh över tiden från 00:00 till 19:00, med uppgifter om värmepump och panna (aktiv/inaktiv).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har lett till att vi har bland lägst snittpris i se3 och vi har rörligt timpris. Än har vi inte fått legionella. Peppar peppar.
Elprisstatistik för Tibber-villor i SE3, 61,9 öre/kWh; stapeldiagram jämför hemmet med lågt 81,7 öre/kWh, genomsnitt 97,5 öre/kWh och högt 106 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Energikostnadsgraf för år 2024 jämför snittpriser i SE3. Visar "Ditt hem" med 54,3 öre/kWh, "Lågt" med 63,7 öre/kWh, "Genomsnitt" med 82,5 öre/kWh och "Högt" med 90,8 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag matade faktiskt in all data i chatgpt (för jag har en logger som loggar all el per dag och timme delat upp på 5 förbrukargrupper) och frågade om totala besparingen med de två tidstarifferna.

Så det var den som räknade ut att jag sparar mer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Jag har ca 90% på natten från nov till mars. Flera tvättmaskiner, 2000l acktankar som laddas med fast kondensering av en bvp, vvb som körs de billigaste timmarna, elbil. Scriptet körs varje dygn efter nordpolspriser hämtats. På vinter är det en schemaläggningslogik, på sommaren en annan.
[bild]

Det har lett till att vi har bland lägst snittpris i se3 och vi har rörligt timpris. Än har vi inte fått legionella. Peppar peppar.
[bild]
[bild]

Jag matade faktiskt in all data i chatgpt (för jag har en logger som loggar all el per dag och timme delat upp på 5 förbrukargrupper) och frågade om totala besparingen med de två tidstarifferna.

Så det var den som räknade ut att jag sparar mer.
Nu vet jag inte hur mycket du förbrukar i kWh men är det för att det är kul med teknik eller för att faktiskt spara pengar med att flytta all förbrukning och stå med bergvärme och acktankar?

Besparingen för 30öre billigare el än snittet är alltså typ 3-400kr i månaden om du ligger runt 1000-1300kWh. Jag kör även timpris men nöjer mig med dom enkla stegen typ ladda bilarna på nätterna för att det ändå är smidigast. Det ger mig typ 10-12 öre högre elpris än vad du får. Vilket gör att skillnaden är typ en hundralapp i månaden?
 
kisumisu
V Viktorbyggahus skrev:
Man måste specifikt beställa det. Det är högst olämpligt för majoriteten av alla enskilda hushåll.
[bild]
Alltså det här är på själva nätavgiften den där överföringen som ingen kommer undan eller själva KwH priset på elen?

Är det överföringen dvs nätavgiften så kan ju det här vara bra för dem som värmer sitt hus med nåt annat än el...direktel, luftvärmepump, bergvärme etc går ju bort direkt!

Så håller med att den passar en begränsad grupp.

Men kan ju vara en väldigt bra lösning för en som har fjärrvärme eller vedeldning men som äger en elbil eller lever om nätterna och sover morgon och kvällarna.
 
Redigerat:
Attitudeswe
Ack tankar läcker värme, så det man vinner på att köpa billigare förlorar man en del av i ökad förbrukning.

Jag lagrar värme i 300l elektrisk VVB. Olika max temperatur beroende på elpriset och dess volatilitet.

Utan ack tank men med 2500mil/år elbil ligger jag hyfsat ändå:

Elprisstatistik med en genomsnittlig kostnad på 62,8 öre/kWh för hemmet jämfört med andra områden och kategorier som bil laddning och uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kisumisu
D daVinci skrev:
En annan tänkbar lösning som jag tror fler kan gilla är att man har ett hemmabatteri som plattar ut extern förbrukning och därmed minimerar effektavgiften. Då kan folk förbruka som dom vill utan att tänka på att dom orsakar effektpeakar.
Naturligtvis då till priset av slitage på batteriet.

Faller priset per kWh på batterier som prognoserna indikerar är vi inte så långt ifrån att detta blir lönsamt. Dvs man sänker sin effektavgift, och det betala slitaget på batteriet. Att klara elbilsladdning kan dock bli överkurs.

Behöver man inte ladda bilen med maxeffekt, så kan man väl tänka sig att elbilsladdarna framöver klarar av att kolla elpris och ladda därefter. Eventuellt även ta hänsyn till övrig effekt i hushållet.
Batterier är helt klart intressanta.

Men 99% verkar man installera batteri bara till solcell?

Finns många som tycker V2L funktionen i elbilen onödig. Även hos elbilsfolket verkar intresset svalt. Själv jagade jag efter en begagnat sådan bil och säljaren "jaha är det det den där lilla vita adaptern gör".

Men det kanske blir mer intresse i och med elpriserna att kunna ladda batteri även direkt från elnätet och kunna även använda vid strömavbrott.

Men idag måste du nästan vara elektriker själv för att kunna få bygga ett bra system till vettigt pris. Frågade här i nån tråd där det diskuterades timpris att finns det batterier. Då lät som att man måste själv importera från Kina och installera själv för att kunna ha en batteri som laddar från elnät när priset är lågt.

Tekniken är intressant så länge det inte förstörs med molntjänster, abbonemang mm.

Hörde nånstans att man håller på utvecklar kylpaneler dvs motsatsen till solpaneler, ju kallare väder ute ju mer energi ska produceras. Blir det sånt lär vi nog i framtiden se många häftiga offgridlösningar. Bara inte staten sen sönderskattar dessa.....
 
Redigerat:
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.