Hej!

Jag har tagit in offert på renovering av ett badrum 3,6 kvm. Ska rivas befintligt in till stomme/bjälklag, och sen tätskikt etc till till kakel. Installeras toalett, duschvägg, handfat.

Hantverkaren uppskattar i offert att detta kommer ta 225 timmar (+/- 15%) (då är inte VVS arbeten inkluderat). Låter mycket, är ju 1,5 månads jobb för 1 person. Eller är det rimligt? I samtal på plats sa han att det tar ungefär 2 veckor, de kan ju vara två iofs men det blir trångt.

För VVS-arbeten anger han material och arbete ca 18 000 – 27 000:- inkl moms efter ROT-avdrag.

Annars känns angivna timpriser rimliga, och vi har bra referenser på hantverkaren.
 
  • Gilla
Stefanstips
  • Laddar…
Låter spontant som mycket tid, alltså nästan 7 veckor för sådan litet utrymme.
Men det tar mer tid än man tror att riva, sen ska ju allting tillbaka också.

Rivning ~1 v,
Regling + tätskikt ~ 2v
Färdigställande installationer ~1v

Totalt 4 veckor, och sen med 1v som spelmån blir totalt 5...

Generellt tips ta allting in mer än 1 offert, speciellt på större jobb.
 
  • Gilla
bygg2023 och 3 till
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Rivning ~1 v,
Regling + tätskikt ~ 2v
Färdigställande installationer ~1v
Fast det där är väl i överkant. Rivning av ett så litet badrum har jag själv gjort på en dag, utan bilningsmaskin, bara handverktyg. För en del år sedan (skulle inte göra om det utan maskin idag).

I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan rev de 800 badrum på 3,5h vardera, det var 30 minuters marginal till muraren skulle komma och reparera väggarna efter rivning. VVS monterade avloppsrören samma dag som rivningen påbörjades. Men där sög de ut allt rivningsmaterial via en jätteslang och 50m lång dammsugarbil ute på gatan. Även toastol och handfat bilades sönder och sögs ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Nä du, en vecka för rivning? Kanske om man ska återanvända material men att bara bila ner allt och kasta på tippen kan ju inte ta en vecka? 🤔🤔🤔

TS, dina 200+ h låter mycket. Det är fast pris antar jag? Finns det kanske omständigheter på plats som hantverkaren behöver ta höjd för?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nä du, en vecka för rivning? Kanske om man ska återanvända material men att bara bila ner allt och kasta på tippen kan ju inte ta en vecka? 🤔🤔🤔

TS, dina 200+ h låter mycket. Det är fast pris antar jag? Finns det kanske omständigheter på plats som hantverkaren behöver ta höjd för?
Vi har bett om rörligt pris så timmarna i offerten är bara hans uppskattning.

Tror inte det bör vara några speciella omständigheter, vad jag vet är det en väldigt standard badrum vi önskar
 
J Jroed skrev:
Vi har bett om rörligt pris så timmarna i offerten är bara hans uppskattning.

Tror inte det bör vara några speciella omständigheter, vad jag vet är det en väldigt standard badrum vi önskar
Då tycker jag det låter mycket.
 
J Jroed skrev:
Hej!

Jag har tagit in offert på renovering av ett badrum 3,6 kvm. Ska rivas befintligt in till stomme/bjälklag, och sen tätskikt etc till till kakel. Installeras toalett, duschvägg, handfat.

Hantverkaren uppskattar i offert att detta kommer ta 225 timmar (+/- 15%) (då är inte VVS arbeten inkluderat). Låter mycket, är ju 1,5 månads jobb för 1 person. Eller är det rimligt? I samtal på plats sa han att det tar ungefär 2 veckor, de kan ju vara två iofs men det blir trångt.

För VVS-arbeten anger han material och arbete ca 18 000 – 27 000:- inkl moms efter ROT-avdrag.

Annars känns angivna timpriser rimliga, och vi har bra referenser på hantverkaren.
Är det en fast offert så tar dom nog lite höjd för oförutsedda händelser, det kan hända mkt som man upptäcker när man river.
Men ta in fler offerter så du har ngt att jämföra med.
 
Richard_F
Vi gjorde ett badrum i den storleken för ca 4 år sedan. Tog 5 veckor totalt och de första 3 arbetade en person heltid. När de kom till momenten med torktider osv. blev det glesare med arbetet med då var de fler på plats.

Vi fick inte spec. exakta antalet timmar (fastprisjobb) men uppskattar inte att det jobbet tog 225 även om de fick bila upp en del av vår källarvägg för att komma åt avloppsstammen. Skulle säga 160-180h för motsvarande jobb.

Att ytan är liten är nästan jobbigare då det knappt går att vara flera samtidigt utan att vara i vägen för varandra.
 
  • Gilla
Jroed
  • Laddar…
Timmarna låter som glädjesiffror, jag har räknat på tid för mitt efter badrum, 36m2 totalt som ska rivas. Jag har räknat med Max 30h tills det är klart för tätskikt.
Ifrågasätt offerten,
 
Att utrymmet är litet är inte som många tror en fördel för ett litet utrymme är mer krävande att arbeta i så det går absolut inte fortare än ett mindre då man har samma moment som ska utföras.

Själv brukar jag alltid räkna och säga 4v på ett badrum till mina kunder (4x40=160h)
Beroende på tillgänglighet etc. så kan det ibland behövas 5v att tillgå men det är ytterst sällan.
Sen tillkommer VVS och EL alltid löpande på mina jobb för det blir garanterat billigast för mina kunder.

Ytterst sällan kommer jag upp i de 160h om det inte är väldigt special eller en lgh i innerstan men jag gör inte längre sådana arbeten p.g.a olika omständigheter så jag slipper bekymra mig om detta. :)

Oftast tar ett badrum 4v i anspråk när man som t.ex jag i huvudsak jobbar ensam så därav behöver man ha täckning för 160h än om man inte är på plats riktigt så många timmar för det går inte som liten egenföretagare att ha något annat att fylla upp småluckor som torktid etc. med.

225h låter väldigt mycket i överkant och jag antar att de kommer försöka debitera er så många av dem som de kan för de vill få full täckning de veckor de är hos er.

Svårt att förklara men jag kan t.ex inte ta ett badrum på löpande debitering för då kan jag om det flyter på bra riskera att bara få inkomst för t.ex 135h på de 4v så ska jag köra badrum på löpande måste jag ta ut en högre timpeng för och veta att jag kommer få in det jag behöver och då blir det samma sak som att man offererar ett fastpris baserat direkt på de 160h med "normal" timpeng.
 
  • Gilla
Tazmara och 3 till
  • Laddar…
J Jroed skrev:
Hej!

Jag har tagit in offert på renovering av ett badrum 3,6 kvm. Ska rivas befintligt in till stomme/bjälklag, och sen tätskikt etc till till kakel. Installeras toalett, duschvägg, handfat.

Hantverkaren uppskattar i offert att detta kommer ta 225 timmar (+/- 15%) (då är inte VVS arbeten inkluderat). Låter mycket, är ju 1,5 månads jobb för 1 person. Eller är det rimligt? I samtal på plats sa han att det tar ungefär 2 veckor, de kan ju vara två iofs men det blir trångt.

För VVS-arbeten anger han material och arbete ca 18 000 – 27 000:- inkl moms efter ROT-avdrag.

Annars känns angivna timpriser rimliga, och vi har bra referenser på hantverkaren.
Ta det på löpande räkning, så betalar du för det som görs.
 
Perssel Perssel skrev:
Ta det på löpande räkning, så betalar du för det som görs.
Tack för alla bra svar!

Vi har begärt in fler offerter, ska bli spännande att se vad de säger.
 
Perssel Perssel skrev:
Ta det på löpande räkning, så betalar du för det som görs.
Ja, eller för en jävla massa som inte görs. 😱

Vet man att man anlitar duktiga killar/tjejer som man helst även anlitat tidigare så kan man nog säga... kör löpande, men annars skulle jag vara jäkligt försiktig med detta.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J Jroed skrev:
Hej!

Jag har tagit in offert på renovering av ett badrum 3,6 kvm. Ska rivas befintligt in till stomme/bjälklag, och sen tätskikt etc till till kakel. Installeras toalett, duschvägg, handfat.

Hantverkaren uppskattar i offert att detta kommer ta 225 timmar (+/- 15%) (då är inte VVS arbeten inkluderat). Låter mycket, är ju 1,5 månads jobb för 1 person. Eller är det rimligt? I samtal på plats sa han att det tar ungefär 2 veckor, de kan ju vara två iofs men det blir trångt.

För VVS-arbeten anger han material och arbete ca 18 000 – 27 000:- inkl moms efter ROT-avdrag.

Annars känns angivna timpriser rimliga, och vi har bra referenser på hantverkaren.
Hade hantverkare som gjorde det du beskriver till fast pris. Inklusive all VVS. Eftersom jag jobbar hemma loggade jag tiden de var på plats av intresse och avrundade siffrorna uppåt. Landade på 150h men så tillkommer säkert lite inköpsarbete, koordinering, och kanske restider.

I kalendertid tog det 5v men på slutet var det ju rätt få timmar per dag pga torktider och samording vvs, el och målning.
 
  • Gilla
Jroed
  • Laddar…
B borgen72 skrev:
Hade hantverkare som gjorde det du beskriver till fast pris. Inklusive all VVS. Eftersom jag jobbar hemma loggade jag tiden de var på plats av intresse och avrundade siffrorna uppåt. Landade på 150h men så tillkommer säkert lite inköpsarbete, koordinering, och kanske restider.

I kalendertid tog det 5v men på slutet var det ju rätt få timmar per dag pga torktider och samording vvs, el och målning.
 
  • En tidplan i tabellform som visar byggprojektets olika faser från 7 november till 11 december med arbetsuppgifter och arbetstimmar för varje dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
EttAnvändarnamn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.