Tyvärr har vi inte fått info om vilket vent.system som fastigheten och lägenheterna är utrustad med.
Det låter lite märkligt om andra medlemmar snabbt har installerat egna fläktar i en helt nybyggd fastighet.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson och 3 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Din BRF ska inte hänvisa dej någonstans, de ska kontakta Skanska vid behov och se till att problemet blir löst så bara på din BRF och jaga dem vid behov.
Om inte Brfs styrelse är något slags marionett till byggaren hanterar de ärendet. Byggare kan vara svåra med sådant. Har egen men gammal erfa där min fru drev en liknande fråga upp till berörd vdnivå innan någon bemödade sig att komma och såg att man förväxlat rör på vinden. (Utblås från kök hamnade ute på fönstret/fasaden ist f i stosen på taket. ) Bränd vitlök kan ju fresta till bärsärkagång!)
 
  • Gilla
Kingofexpectation och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det behöver inte vara feljusterat. Roterande värmeväxlare blandar luften där några % går med i inkommande luft. Detta är normalt inte ett problem men vid väldigt skarpa dofter så kan det tillföras lukt i tilluften.

Enda lösningen är plattvärmeväxlare i ventilationen eller ett ventilationssystem som tar tilluften utifrån istället.
Sitter det roterande växlare och det är spiskåpor kopplat till denna så har man gjort ett systemval som är mer än lovligt dåligt.
Har sett nån gång att det kan sitta ett kolfilterpaket i samlingslådan på frånluften uppe på vinden. Men det är sällsynt och en ur driftsynpunkt dålig lösning.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
I Installation skrev:
Sitter det roterande växlare och det är spiskåpor kopplat till denna så har man gjort ett systemval som är mer än lovligt dåligt.
Har sett nån gång att det kan sitta ett kolfilterpaket i samlingslådan på frånluften uppe på vinden. Men det är sällsynt och en ur driftsynpunkt dålig lösning.
Går man lös i kryddhyllan så är det inte så att lukten håller sig endast till just spisfläkten utan det kan ju ta vägen via andra frånluftsdon i lägenheten.

Vill minnas att det normalt är en bypasskoppling och man har ansluten spisfläkt. Det vanligt idag är väl dock kolfiltervarianter utan anslutning till imkanal.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
BirgitS
S stenolof skrev:
Om inte Brfs styrelse är något slags marionett till byggaren hanterar de ärendet.
Första året eller så, tills i stort sett alla har flyttat in och man har det första årsmötet, brukar det vara en interimsstyrelse som består av personal från byggföretaget.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det behöver inte vara feljusterat. Roterande värmeväxlare blandar luften där några % går med i inkommande luft.....
Ja, det har du rätt i. Jag läste trådstarten lite slarvigt och uppfattade inte att det var tilluften som luktade, utan antog att frånluften "backade" från spis till spis.
Det sistnämnda kan ju hända om någon själv installerar en egen köksfläkt som trycker på.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
E etompau skrev:
Tyvärr har vi inte fått info om vilket vent.system som fastigheten och lägenheterna är utrustad med.
Det låter lite märkligt om andra medlemmar snabbt har installerat egna fläktar i en helt nybyggd fastighet.
Jag är osäker på vilket ventilationssystem jag har i min lägenhet, men det verkar vara antingen ett från- och tilluftssystem eller ett FTX-system. Jag har både in- och utluft ventiler i taket, men jag är inte helt säker på om det sker någon värmeåtervinning eller om det är ett rent från- och tilluftssystem. Jag håller med om att det vore märkligt om någon installerat en egen fläkt. Däremot är det inte helt omöjligt, eftersom de installerade fläktarna är rätt dålig och bara har en hastighet. Enligt Skanska ska ventilationssystemet automatiskt reglera hur mycket luft som fläkten suger ut beroende på behov, men jag är skeptisk till om det verkligen stämmer – det låter orimligt.
 
S stenolof skrev:
Om inte Brfs styrelse är något slags marionett till byggaren hanterar de ärendet. Byggare kan vara svåra med sådant. Har egen men gammal erfa där min fru drev en liknande fråga upp till berörd vdnivå innan någon bemödade sig att komma och såg att man förväxlat rör på vinden. (Utblås från kök hamnade ute på fönstret/fasaden ist f i stosen på taket. ) Bränd vitlök kan ju fresta till bärsärkagång!)
Det är frustrerande när sådana här problem inte tas på allvar från början. Jag har ännu inte kontaktat styrelsen, eftersom ordföranden är tillsatt av Skanska, så jag avvaktar och ser vad som händer med felanmälan direkt till dem, men det har gått segt att få någon respons. Kanske är det så att de är ovilliga att ställa byggaren till svars, precis som du säger. Hoppas jag slipper driva det till den nivån, men det känns som att det kan bli nödvändigt om inget händer snart. Och ja, jag kan verkligen förstå frestelsen till bärsärkagång när vitlöksoset tar över!😡
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Har någon annan varit på plats och konstaterat att det luktar eller inte luktar?
Projektledaren för eftermarknad från Skanska var här och noterade problemet. Inte helt oväntat hade hon dock inte tid att vänta på att matoset skulle uppstå, vilket ju beror på när och vad grannen bestämmer sig för att laga. Men både jag och min partner lider av detta dagligen, och även vänner och bekanta har kommenterat det. Med den styrkan på oset är det omöjligt att ignorera när det väl sätter igång.
 
O Oliver Gunarsson skrev:
Jag är osäker på vilket ventilationssystem jag har i min lägenhet, men det verkar vara antingen ett från- och tilluftssystem eller ett FTX-system. Jag har både in- och utluft ventiler i taket, men jag är inte helt säker på om det sker någon värmeåtervinning eller om det är ett rent från- och tilluftssystem. Jag håller med om att det vore märkligt om någon installerat en egen fläkt. Däremot är det inte helt omöjligt, eftersom de installerade fläktarna är rätt dålig och bara har en hastighet. Enligt Skanska ska ventilationssystemet automatiskt reglera hur mycket luft som fläkten suger ut beroende på behov, men jag är skeptisk till om det verkligen stämmer – det låter orimligt.
Det monteras i princip bara FTX idag, du behöver någon typ av återvinning på värmen, annars får man inte ihop kalkylen. Du bör har frånluft i klädkammare och wc-utrymmen samt tilluft i sov och vardagsrum.

Det är nog korrekt att fläkten anpassar sig men ni har väl ett centralt aggregat? Den kommer då inte bara anpassa flödet efter din lägenhet utan baserat på det totala behövet för dom lägenhet det betjänar. Men det spelar ingen roll om den varvar upp för lukten kommer ju mest troligt via aggregatet.
 
O Oliver Gunarsson skrev:
Hej alla!

Jag har nyligen flyttat in i en nybyggd lägenhet från Skanska, men har stött på ett problem. Det kommer in matos varje dag från de två tilluftsdonen i min lägenhet, och jag har även märkt att det luktar i entrén från tilluftsdonet där. Enligt Skanska ska det inte vara möjligt att lukt sprids mellan lägenheterna, eftersom avståndet är för långt.

Vad kan det här bero på, och finns det något jag kan göra för att lösa problemet? Kan det vara så att någon granne har justerat sina tilluftsdon, trots att vi blivit informerade om att vi inte får röra dem?

Tack på förhand!
Hände oss i ett radhus, efter mycket om och men, visade det sig att det var korskopplat mellan oss och grannen.
 
  • Wow
Mörner
  • Laddar…
Det låter sannolikt som att ni har ett FTX-system med roterande VVX. Där finns alltid en risk för mer eller mindre återföring av frånluft till tilluften.
Denna lösning är direkt olämplig i flerbostadshus, men tyvärr är den ändå godkänd.

Först bör man såklart säkerställa att injustering är korrekt utförd. Sen bör man se över tryckförhållandet över värmeväxlaren. Om undertrycket är större på tilluftsidans än på frånluftsidan kommer luft att passera genom borst/släplisten.
Även om trycken justeras så att luftpassagen är korrekt finns en risk för partikellåterföring. Denna kan i princip bara avhjälpas med frånluftfilter med kolfiltermateria.
 
O Oliver Gunarsson skrev:
Byggnaden blev klar i december 2023, men jag flyttade in för ungefär 20 dagar sedan. Lägenheterna på min våning står tomma, förutom min, så jag vet inte om de andra också är drabbade. Det är en Brf, men misstänker att de bara kommer hänvisa tillbaka till Skanska…
Har svårt att tro att brf:n bara hänvisar till Skanska, då är ju styrelsen riktigt efterbliven, det är av allas intresse i en brf att fastigheten fungerar som den skall, ni äger fastigheten tillsammans! Skit i Skanska och anlita en ventilationsfirma som reder ut varför det blir så, om Skanska nu inte tar tag i problemet.
 
O Oliver Gunarsson skrev:
Hej alla!

Jag har nyligen flyttat in i en nybyggd lägenhet från Skanska, men har stött på ett problem. Det kommer in matos varje dag från de två tilluftsdonen i min lägenhet, och jag har även märkt att det luktar i entrén från tilluftsdonet där. Enligt Skanska ska det inte vara möjligt att lukt sprids mellan lägenheterna, eftersom avståndet är för långt.

Vad kan det här bero på, och finns det något jag kan göra för att lösa problemet? Kan det vara så att någon granne har justerat sina tilluftsdon, trots att vi blivit informerade om att vi inte får röra dem?

Tack på förhand!
Kan du gå upp på taket och se på eran ventilations huv och se vilken typ det är. Om inluft och utluft sitter på samma huv så kan det vara så att vid vissa vind förhållanden så suger inlufts intaget tillbaka mat osen. Det är ett vanligt problem, jag vet flera brf som har detta problem. Se på bilden, det är den stora huven. Givetvis så kommer Skanska säga att det inte är möjligt. Men om frånlufts rören inne i huset inte läcker, fråga då Skanska var osen kommer ifrån. Gör en lista där alla i huset/trappan får skriva (under 1 månad) ner när dom känner osen (datum och tid) och vad det luktar och presentera detta för Skanska. Kanske ett 1m långt rör på utluftten kan avhjälpa problemet. Då kommer utluften högre upp ifrån intaget. Röret måste stagas upp med wirar då huven är ranglig. Toppen på röret bör ni klippa i vågor så att ni inte får ett ylande ljud när vinden tar i. Lycka till.
 
  • Stor svart ventilationshuv på ett tak, märkt Bevent Rasch, på en dimmig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre ventilationshuvar på ett tak i fuktigt väder, med fokus på den största huven. Bakgrunden är dimmig med svagt synliga hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
Har haft samma i nybyggt. Från och tilluft för nära uppe på taket, utblås i en lgh vinklad fel. Brf ska ta emot felanmälan och skicka till leverantör då Brf har nycklar att komma upp på taket för att titta med. Alternativt vänta på garantibesiktning men bättre felanmäla och få upp Skanska och en brf representant plus dig själv på taket om du vill Finns skydd, kupor och annat för att lösa, Skanska får fixa.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.