Hej alla!

Jag känner mig riktigt besviken på Handelsbanken idag. I måndags kontaktade jag min personliga bankrådgivare för att få ett ränteerbjudande på ett lån på 1 700 000 kr. Jag fick ett erbjudande på 3,20 % för 2 år.

Torsdag ringde min kompis till bankens allmänna nummer och blev kopplad till Göteborg. Han har ett lån på 1 100 000 kr och fick ett ränteerbjudande på 3,11 % för samma löptid.

Jag ringde in 15 minuter senare, på samma sätt, och fick 3,19 % för 2 år.

Jag började ifrågasätta varför han alltid verkar få bättre ränta än jag. Det är inte första gången vi jämfört våra erbjudanden och sett samma mönster. Men jag fick svaret att man inte kan jämföra våra situationer.

Jag köpte inte det utan insisterade på att få en förklaring. Jag fick vaga svar om att han kanske har mer pengar sparade hos banken, vilket jag vet att han inte har – han har allt på Swedbank. Jag, å andra sidan, har allt hos Handelsbanken: mitt lönekonto, mina aktier, min firmas ekonomi och mina barns besparingar. Jag har aldrig missat en betalning, har en stabil ekonomi och amorterar regelbundet på mitt lån. Rådgivaren blev tyst och sa att hon skulle kolla igen. Efter en halv minut återkom hon och erbjöd mig 3,09 % för 2 år, "om det känns bättre". Men jag vill fortfarande veta varför detta händer!

Jag är otroligt besviken över hur jag blir behandlad. Är jag svartlistad på något sätt? Finns det någon som jobbar inom bank som kan förklara varför det blir så här?

Mitt hus är värt mer än hans om det har någon betydelse

Och vi båda ligger väldigt lågt på belåningsgrad
 
  • Gilla
  • Älska
Mats Lindbäck och 10 till
  • Laddar…
R
Bara utnyttjad som vi alla blir på ett eller annat sätt😢
 
  • Gilla
  • Haha
Klantskalle och 25 till
  • Laddar…
MrJay
Välkommen till verkligheten!
 
  • Gilla
pacman42 och 18 till
  • Laddar…
Börja med att inse att din "personliga bankrådgivare" är bankens säljare som har ansvar mot sin arbetsgivare banken att tjäna så mycket pengar på dig som möjligt... Det är INTE en rådgivare.

Sen så är det ju tyvärr så att ju mer om dig de vet, desto enklare är det för dem att skinna dig. Vet de att du av lättja eller andra orsaker har allt på Handelsbanken medans din vän kräver bästa erbjudandet kommer erbjudandet bli därefter.

Trogen kund, ej missade betalningar osv spelar ingen roll, det är hur mkt de kan tjäna på dig !
 
  • Gilla
  • Ledsen
Klantskalle och 67 till
  • Laddar…
Eftersom du är en trogen kund så behöver de inte anstränga sig med dig. De har väl inget mer att tjäna på dig. Din kompis däremot vill de gärna fjäska lite för i förhoppning att han ska flytta över sina bankaffärer från Swedbank till SHB. Samma sak med mobilerbjudanden och liknande. Som ny kund kan du få att 'bra' erbjudande, men gamla kunder håller de snarare på och smyghöjer priset för.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Klantskalle och 39 till
  • Laddar…
Såvitt jag förstår så om vi bortser från subjektiva faktorerna (vem som banken verkar kunna tjäna mest på att hålla glad), så är det väl två faktorer som styr: Belåningsgraden, och lånets storlek i förhållande till din inkomst. Alltså vilken risknivå du ligger på. Du skriver att du driver firma, det ses ofta som negativt av banken när de bedömer din kreditvärdighet. Och i kreditvärdigheten tar de även in vilka andra skulder du har.

Sedan tror jag iofs. att den viktigaste faktorn är vem man råkar få kontakt med på banken.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Du kan inte förvänta dig exakt samma utfall på två olika Handelsbanken kontor.
Och inte heller från olika bankmän så klart.
Finns en anledning att SBAB är populära.
 
  • Gilla
Mazdarune och 10 till
  • Laddar…
Att din kontakt svarade något annat än "vi diskuterar inte andra kunders affärer" är skrämmande
 
  • Gilla
MrDizzy och 17 till
  • Laddar…
Tror det är bättre med: "Jag har fått ett erbjudande om t ex 2,99 % från en annan bank men vill gärna stanna som kund hos er - kan ni matcha det?"

Så gjorde i alla fall vi och då matchade Handelsbanken nästan det "erbjudande" vi berättade om 🙂

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 13 till
  • Laddar…
Individuella förhandlingar helt enkelt.

Har ni exakt samma lön?
 
  • Gilla
Frogstrom och 2 till
  • Laddar…
O
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hej alla!

Jag känner mig riktigt besviken på Handelsbanken idag. I måndags kontaktade jag min personliga bankrådgivare för att få ett ränteerbjudande på ett lån på 1 700 000 kr. Jag fick ett erbjudande på 3,20 % för 2 år.

Torsdag ringde min kompis till bankens allmänna nummer och blev kopplad till Göteborg. Han har ett lån på 1 100 000 kr och fick ett ränteerbjudande på 3,11 % för samma löptid.

Jag ringde in 15 minuter senare, på samma sätt, och fick 3,19 % för 2 år.

Jag började ifrågasätta varför han alltid verkar få bättre ränta än jag. Det är inte första gången vi jämfört våra erbjudanden och sett samma mönster. Men jag fick svaret att man inte kan jämföra våra situationer.

Jag köpte inte det utan insisterade på att få en förklaring. Jag fick vaga svar om att han kanske har mer pengar sparade hos banken, vilket jag vet att han inte har – han har allt på Swedbank. Jag, å andra sidan, har allt hos Handelsbanken: mitt lönekonto, mina aktier, min firmas ekonomi och mina barns besparingar. Jag har aldrig missat en betalning, har en stabil ekonomi och amorterar regelbundet på mitt lån. Rådgivaren blev tyst och sa att hon skulle kolla igen. Efter en halv minut återkom hon och erbjöd mig 3,09 % för 2 år, "om det känns bättre". Men jag vill fortfarande veta varför detta händer!

Jag är otroligt besviken över hur jag blir behandlad. Är jag svartlistad på något sätt? Finns det någon som jobbar inom bank som kan förklara varför det blir så här?

Mitt hus är värt mer än hans om det har någon betydelse

Och vi båda ligger väldigt lågt på belåningsgrad
Byt bank eller skaffa ett par till! Jag har 4-5 stycken.

Banker är som streamingtjänster, trohet lönar sig aldrig!
 
  • Gilla
  • Älska
Crank och 24 till
  • Laddar…
Byt bank!
 
  • Gilla
claym och 5 till
  • Laddar…
Excel
Av denna anledning kör man banker som erbjuder transparens. SBAB, Skandia är två exempel.
 
  • Gilla
  • Älska
Mazdarune och 13 till
  • Laddar…
Jag har Handelsbanken (inte nöjd med mitt lokalkontor). Berätta om fördelarna med ex SBAB och Skandia!
 
  • Gilla
Ovdimus och 2 till
  • Laddar…
O
yonna yonna skrev:
Jag har Handelsbanken (inte nöjd med mitt lokalkontor). Berätta om fördelarna med ex SBAB och Skandia!
Jag har lånet hos SBAB. Där får jag fram räntan via nätet, tydligt baserat på min belåningsgrad osv. Färdigförhandlat med en gång.

Skulle man gå till Handelsbanken så får man ju först och främst gå till ett fysiskt kontor eller ringa en säljare (bara en sån sak). De förklarar att ”ja vi har 13% ränta men blir du kund här och sätter lönekontot här, flyttar pensionen hit samt pantsätter din förstfödde så kan vi ge dig rabatt”.

Tack, men nej tack!
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.