Man får göra ett avtal med månadens granne som redan haft en effekttop att snabbladda där istället. ;)
 
Ja snart kommer fönsterskatten tillbaka i svensk tappning, folket ska skinnas på alla de sätt.

Enda gången jag skulle acceptera effektavgift är om min 16A anslutning blir billigare om jag inte utnyttjar mina 16A, ska bara gå att spara pengar inte få en ökad kostnad för att man utnyttjar sin anslutning till max.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
N
Skall bli mycket intressant att se hur Vattenfall kommer att utforma detta.
Vi har ju fått nya elmätare nu så införandet lär väl komma till årsskiftet kanske.
 
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Skall bli mycket intressant att se hur Vattenfall kommer att utforma detta.
Vi har ju fått nya elmätare nu så införandet lär väl komma till årsskiftet kanske.
Här vet inte ens Vattenfall vad man pratar om när mna frågat.

Också fått ganska nyligen nya elmätare och vf håller på bygger nåt när vi har flera små planerade strömavbrott "ursäkta vi måste bryta strömmen bla bla bla för stt kunna säkerhetsställa säker elleverans även i framtiden. Säkert nåt fuffens som behövs för att mäta effekter mm....
 
N
kisumisu kisumisu skrev:
Här vet inte ens Vattenfall vad man pratar om när mna frågat.

Också fått ganska nyligen nya elmätare och vf håller på bygger nåt när vi har flera små planerade strömavbrott "ursäkta vi måste bryta strömmen bla bla bla för stt kunna säkerhetsställa säker elleverans även i framtiden. Säkert nåt fuffens som behövs för att mäta effekter mm....
Jag fick ny mätare i mitten på maj.
En sommargäst en bit bort kunde de inte byta hos för att "ledningarna är för gamla" (nuvarande mätare fungerar utmärkt). Sedan dess har vare sig hon eller fastighetsägaren hört ett ord.
 
L Lutte skrev:
Ja snart kommer fönsterskatten tillbaka i svensk tappning, folket ska skinnas på alla de sätt.

Enda gången jag skulle acceptera effektavgift är om min 16A anslutning blir billigare om jag inte utnyttjar mina 16A, ska bara gå att spara pengar inte få en ökad kostnad för att man utnyttjar sin anslutning till max.
Du betalar inte för 16A. Du betalar för vad en normalkund med 16A säkringar nyttjar. Tanken med effektavgift är att fördela kostnaden efter hur man faktisk använder nätet. Snittkostnaden påverkas inte av övergången till effekttariffer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
SEOM (Sollentunas kommunala nät) har kört effektaxa alla fall 10år nu. Tycker deras upplägg fungerat väldigt bra.
  • 1500kr/år för 16/20/25A (man får välja själv vilken man vill ha)
  • 65kr/kW sommartid och 90kr/kW vintertid i effektavgift (snittet av dom 3 högsta timmarna mellan 7-19 på vardagar)
Ingen debitering alls per kWh. Har fjärrvärme men 2 elbilar så ligger runt 1000kWh per månad. Har aldrig varit över 2,5kW i effekt så betalar runt 250-300kr i månaden i nätavgift för 25A inklusive allt. Är väl vara en tidsfråga innan nätet säljs till ellevio eller eon
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
N
L Liljeros skrev:
SEOM (Sollentunas kommunala nät) har kört effektaxa alla fall 10år nu. Tycker deras upplägg fungerat väldigt bra.
  • 1500kr/år för 16/20/25A (man får välja själv vilken man vill ha)
  • 65kr/kW sommartid och 90kr/kW vintertid i effektavgift (snittet av dom 3 högsta timmarna mellan 7-19 på vardagar)
Ingen debitering alls per kWh. Har fjärrvärme men 2 elbilar så ligger runt 1000kWh per månad. Har aldrig varit över 2,5kW i effekt så betalar runt 250-300kr i månaden i nätavgift för 25A inklusive allt. Är väl vara en tidsfråga innan nätet säljs till ellevio eller eon
Låter som ett fantastiskt bra upplägg!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kan också nämna för dom som inte är invanda i effekttaxa, har man inte elvärme men lagar mat med induktionsspis och modern ugn så går man sällan över 2-2,5kW per timme. Vi har säkert råkat starta någon tvätt eller diskmaskin också samtidigt som matlagning men det går sällan över 2,5kW.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Matlagning i ugn och airfryer pågår. Nu bröt jag heltimme, men om man inte gör det så blir det inte lika roligt. Det blir till att alltid slå på ugnen på halvtimmen i framtiden...


Energiförbrukning och effektanvändning under dagen för matlagning i ugn och airfryer, där toppar syns runt halvtimmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I praktiken så kommer man naturligtvis att koda övervakning i hemautomationen som stänger av annan förbrukning samtidigt som man lagar mat. Kompressorn på FLVPn, LLVPn, definitivt ingen laddning, även torktumlaren får pausa. Osv osv
 
pacman42 pacman42 skrev:
Matlagning i ugn och airfryer pågår. Nu bröt jag heltimme, men om man inte gör det så blir det inte lika roligt. Det blir till att alltid slå på ugnen på halvtimmen i framtiden...


[bild]
Tanken är väl att det ska bli 15min avräkningsperioder?
 
pacman42 pacman42 skrev:
naturligtvis att koda övervakning i hemautomationen
Vilket förutsätter att kommunikationen till dessa är dokumenterad och helst standardiserad.
Vanliga medborgare kläms åt från alla håll.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Matlagning i ugn och airfryer pågår. Nu bröt jag heltimme, men om man inte gör det så blir det inte lika roligt. Det blir till att alltid slå på ugnen på halvtimmen i framtiden...


[bild]
Har förvisso ingen loggning av ugn och spis men jag försöker alltid ”bryta timmarna”, min fru visar dock obefintligt intresse för effektoptimering, vi har trots detta aldrig varit över 2,5kW även om både ugn och 2-3 plattor är igång samtidigt vissa dagar.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vilket förutsätter att kommunikationen till dessa är dokumenterad och helst standardiserad.
Vanliga medborgare kläms åt från alla håll.
Jag har ju hackat en del grejer, andra har öppna APIer, ytterligare andra sätter jag bakom rena fjärrstyrda strömbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.