Hej alla!

Jag har nyligen flyttat in i en nybyggd lägenhet från Skanska, men har stött på ett problem. Det kommer in matos varje dag från de två tilluftsdonen i min lägenhet, och jag har även märkt att det luktar i entrén från tilluftsdonet där. Enligt Skanska ska det inte vara möjligt att lukt sprids mellan lägenheterna, eftersom avståndet är för långt.

Vad kan det här bero på, och finns det något jag kan göra för att lösa problemet? Kan det vara så att någon granne har justerat sina tilluftsdon, trots att vi blivit informerade om att vi inte får röra dem?

Tack på förhand!
 
Kanske något byggslarv eller så är inte huset och vent.systemet bättre än så här.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kanske något byggslarv eller så är inte huset och vent.systemet bättre än så här.
Är det något man borde tolerera? Riktigt irriterande när man ska sova och det luktar bränd vitlök :(
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
O Oliver Gunarsson skrev:
Är det något man borde tolerera? Riktigt irriterande när man ska sova och det luktar bränd vitlök :(
Det går att undersöka läckage mellan lägenheter med rökmaskiner. Hur nytt är huset, är det en Brf?
Du har varit i kontakt med Skanska, slår dom bara ifrån sig?
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du har varit i kontakt med Skanska, slår dom bara ifrån sig?
TS skrev ju att Skanska ansåg att det var omöjligt för lukten att komma dit så onekligen låter det som att de slår ifrån sig. Skanska har ju varit inblandade i lite byggskandaler så jag skulle inte lita alltför mycket på vad de påstår. De gör nog som så många andra företag och förnekar allt ansvar och hoppas på att kunden tröttnar/ger upp.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det går att undersöka läckage mellan lägenheter med rökmaskiner. Hur nytt är huset, är det en Brf?
Du har varit i kontakt med Skanska, slår dom bara ifrån sig?
Byggnaden blev klar i december 2023, men jag flyttade in för ungefär 20 dagar sedan. Lägenheterna på min våning står tomma, förutom min, så jag vet inte om de andra också är drabbade. Det är en Brf, men misstänker att de bara kommer hänvisa tillbaka till Skanska…
 
  • Gilla
Mickebro
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Skanska har ju varit inblandade i lite byggskandaler så jag skulle inte lita alltför mycket på vad de påstår. De gör nog som så många andra företag och förnekar allt ansvar och hoppas på att kunden tröttnar/ger upp.
Jag har också läst liknande saker om Skanska, så man blir lite orolig över hur de kommer att hantera situationen. Jag hoppas verkligen att de tar sitt ansvar och löser problemet, men det känns inte särskilt lovande när de redan antyder att det skulle vara ett omöjligt problem.☹️
 
  • Gilla
Erik Anders Nordin
  • Laddar…
MrJay
Nytt eller gammalt… spelar 0 roll. Lägenhetshus byggs på samma sätt nu som för 15 år sedan.

Högst troligt har hela huset gemensam ventilationsstam, så om någon trevlig granne struntar i reglerna och kopplar fläktkåpan till utsuget istället för kolfilter kommer ni alla andra få deras matlukt i era lägenheter.

Be styrelsen göra kontroll.
 
  • Gilla
EllinorLag och 14 till
  • Laddar…
Vi hade samma problem i våran gamla lägenhet (också faktiskt uppförd av Skanska fast 2012). Det kan vara 2 orsaker, antingen förs lukten över i värmeväxlaren då det troligtvis är en roterande (det är inte normalt ett problem men matlagning som innebär mycket starka kryddor och "bränd" vitlök kan följa med och blandas med inkommande luft). Alternativet är att man monterat till och frånluftshuvarna på taket för nära varandra. Om så är fallet kommer hur mycket det luktar variera med vilket väder det är.
 
  • Gilla
Båtbyggarn1 och 3 till
  • Laddar…
Walle85
I den Brf vi bodde i för 5 år sedan så hade vi samma problem. Men det skedde bara vissa dagar och luktade bara inne i vårt hus och inte utomhus på balkongen. Vi lyckades till slut koppla det till vindstyrka och vindriktning. Insug och utblås uppe på taket låg för nära varandra och när det blåste åt "fel" håll så sögs utluften tillbaka in i insuget. Vi låg på föreningen och då indirekt byggherren (huset var ca 3 år gammalt då) och de fixade problemet hyfsat bra genom att sätta upp en huv runt insuget som avhjälpte problemet.
 
  • Gilla
Erik JS och 6 till
  • Laddar…
O Oliver Gunarsson skrev:
Byggnaden blev klar i december 2023, men jag flyttade in för ungefär 20 dagar sedan. Lägenheterna på min våning står tomma, förutom min, så jag vet inte om de andra också är drabbade. Det är en Brf, men misstänker att de bara kommer hänvisa tillbaka till Skanska…
Din BRF ska inte hänvisa dej någonstans, de ska kontakta Skanska vid behov och se till att problemet blir löst så bara på din BRF och jaga dem vid behov.
 
  • Gilla
Erik JS och 6 till
  • Laddar…
Ja du vet ju direkt att det är bullshit när de säger att avståndet är för långt. Alla har känt matos utomhus på långt avstånd någon gång från grill, nån matvagn etc... Det är ju totalt skitsnack. 👎
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Har någon annan varit på plats och konstaterat att det luktar eller inte luktar?
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
Antingen är:
- ventilationssystemet från spisarna feljusterat
eller
- så har någon monterat en egen fläkt som trycker ut deras matos.

Som sagt, att avståndet är för långt är så j-la dålig bortförklaring att man häpnar.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Antingen är:
- ventilationssystemet från spisarna feljusterat
eller
- så har någon monterat en egen fläkt som trycker ut deras matos.

Som sagt, att avståndet är för långt är så j-la dålig bortförklaring att man häpnar.
Det behöver inte vara feljusterat. Roterande värmeväxlare blandar luften där några % går med i inkommande luft. Detta är normalt inte ett problem men vid väldigt skarpa dofter så kan det tillföras lukt i tilluften.

Enda lösningen är plattvärmeväxlare i ventilationen eller ett ventilationssystem som tar tilluften utifrån istället.
 
  • Gilla
Oliver Gunarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.