Cheesen Cheesen skrev:
I ts fall så är nog strandremsan att anse som allemansrätt, husen står såpass tätt så någon stor hemfridszon kan man knappast hävda.
Det fungerar inte på det sätt som du tror.
Hur pass tätt husen står saknar helt betydelse. Du har rätt att beträda någons mark, men inte den privata tomten närmast ett bostadshus.
Se gärna mitt allra första inlägg om du söker kunskap i frågan
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
L LarLag skrev:
Det fungerar inte på det sätt som du tror.
Hur pass tätt husen står saknar helt betydelse. Du har rätt att beträda någons mark, men inte den privata tomten närmast ett bostadshus.
Se gärna mitt allra första inlägg om du söker kunskap i frågan
Ja den privata tomten närmast huset kan ju inte bli större än avståndet till grannens hus?
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
U
Cheesen Cheesen skrev:
Ja den privata tomten närmast huset kan ju inte bli större än avståndet till grannens hus?
Jo, hur tänkte du annars hemfridszonen ser ut vid radhus eller långsmala tomter i villaområden?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo, hur tänkte du annars hemfridszonen ser ut vid radhus eller långsmala tomter i villaområden?
Ja det är sant.. men det är en intressant diskussion med tanke på hur ts fastighet ser ut. Jag är medveten om att man ofta talar om 15-20 meter när det är hemfridszon och i ts fall är det väl såvitt jag kan bedöma på bilden närmare 30 meter ned till stranden och närmare 40 meter ned till grannens brygga. Så hemfridszon borde inte vara något man kan ta i beaktande för grannens brygga.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja den privata tomten närmast huset kan ju inte bli större än avståndet till grannens hus?
Lägg ner….. hela tomten kring ett bostadshus är privat.
 
Cheesen
L LarLag skrev:
Lägg ner….. hela tomten kring ett bostadshus är privat.
Men tomt och fastighet är inte samma sak. Och tomten i det här fallet sträcker sig antagligen inte ned till vattnet.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Men tomt och fastighet är inte samma sak. Och tomten i det här fallet sträcker sig antagligen inte ned till vattnet.
Det är ju precis det den gör.
Läs det ursprungliga inlägget på nytt.
Det är en strandtomt
 
Nu är vi där igen...skilj på "tomt" och "fastighet".
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
U
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är sant.. men det är en intressant diskussion med tanke på hur ts fastighet ser ut. Jag är medveten om att man ofta talar om 15-20 meter när det är hemfridszon och i ts fall är det väl såvitt jag kan bedöma på bilden närmare 30 meter ned till stranden och närmare 40 meter ned till grannens brygga. Så hemfridszon borde inte vara något man kan ta i beaktande för grannens brygga.
Så lätt är det inte, det är från fall till fall och inte ett givet mått.
Vårt fastighet är 60x50m och huset ligger uppe i ena hörnet. Det betyder att bortre hörnet på vår fastighet är över 60m bort från huset. Ändå är hela fastigheten planerad som tomtmark enligt detaljplan.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nu är vi där igen...skilj på "tomt" och "fastighet".
.. även hemfridszon är ett begrepp att känna till. 👍
 
  • Gilla
LarLag och 1 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
.. även hemfridszon är ett begrepp att känna till. 👍
...liksom skillnaden mellan "fastighet" och "byggnad"...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Oh, en tävling om vem som kan vara mest besserwisser, vad roligt :)

Enligt wikipedia så får man passera mellan vattnet och en strandtomt, eftersom denne inte sträcker sig ända ner till vattenbrynet ;)
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Oh, en tävling om vem som kan vara mest besserwisser, vad roligt :)

Enligt wikipedia så får man passera mellan vattnet och en strandtomt, eftersom denne inte sträcker sig ända ner till vattenbrynet ;)
Strandtomt ”som inte sträcker sig ned till vattenbrynet”😂😂
Jo du…. då är det ju ingen strandtomt🙈
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Hur man än vänder och vrider på det så sträcker sig "strandskydd" och "allemansrätt" och allt man nu vill kalla det sina fingrar långt in på den privatägda marken i Sverige.

Min åsikt är att den personliga äganderätten över en markplätt i allmänhet och avsedd för privat boende i synnerhet borde ha en betydligt större auktoritet över allmänna intressen men så är det inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Allemansrätten gäller inte på en tomt.
Har man strandtomt så har man.
 
  • Gilla
LarLag och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.