H hiaokk skrev:
alltså när behöver jag ventilera en fuktig källare, när det är kallt ute och på natten? Inte när den är varmt ute och solen skiner?
Generellt kan du ventilera ut fukt när uteluften är kallare än inneluften, men har varm uteluft kylts ner snabbt kan den ha relativ fuktighet på 100% (och hög absolut fuktighet) och då vill man inte dra in den ändå. Omvänt kan luft som värmts snabbt av morgonsolen ha låg relativ men även absolut fuktighet och då kan det vara bra att ventilera. Det som faktiskt spelar roll är den absoluta fuktigheten, och på sommaren är den oftast så hög att du inte kan torka ut en källare genom att ventilera.
 
  • Gilla
hiaokk och 1 till
  • Laddar…
Kanske en sidofråga, men jag har liknande förhållanden - källare med öppen trappa. Ska man ha luftventilerna öppna eller stängda på sommaren? Har mekanisk frånluft i dusch och tvättstuga i källaren och det känns som om det dras in en massa varm och fuktig sommarluft med tilluften öppen.
 
Allt beror på lufttemperaturerna. Ska fuktig luft ventileras bort så måste den absoluta fuktigheten vara lägre hos luften du ersätter den med. Alternativet är att minska mängden vattenånga i luften med avfuktare.
 
H hapazard skrev:
Generellt kan du ventilera ut fukt när uteluften är kallare än inneluften, men har varm uteluft kylts ner snabbt kan den ha relativ fuktighet på 100% (och hög absolut fuktighet) och då vill man inte dra in den ändå. Omvänt kan luft som värmts snabbt av morgonsolen ha låg relativ men även absolut fuktighet och då kan det vara bra att ventilera. Det som faktiskt spelar roll är den absoluta fuktigheten, och på sommaren är den oftast så hög att du inte kan torka ut en källare genom att ventilera.
Tack för svaret! Jag kollar avfuktare. En annan problem vi har är att vårat badrum ligger i mitten av huset liksom (gammalt hus) alltså har inte direkt vägg till uterum. Jag funderar över en badrumsventilator som kanske går att göra längre så att den når utsidan?....Ingen aning.
 
H hiaokk skrev:
Tack för svaret! Jag kollar avfuktare. En annan problem vi har är att vårat badrum ligger i mitten av huset liksom (gammalt hus) alltså har inte direkt vägg till uterum. Jag funderar över en badrumsventilator som kanske går att göra längre så att den når utsidan?....Ingen aning.
Frånluft vill man kanske ha i vilket fall från ett badrum..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hiaokk skrev:
Är det inte så att varm luft har högre RF än kall?
Är det därför man aldrig behöver avfrosta frysen? Har alltid undrat varför folk gör det….
 
optimizer optimizer skrev:
Allt beror på lufttemperaturerna. Ska fuktig luft ventileras bort så måste den absoluta fuktigheten vara lägre hos luften du ersätter den med. Alternativet är att minska mängden vattenånga i luften med avfuktare.
Är och kommer aldrig bli ett problem i bostadsplan i bostadhus. Sommartid. Är förmodligen alltid ett problem i kallvindar under uppvärmningssäsimg med för mycket isolering utan ångspärr/ångbroms. Eller i källarvåningar med temperaturer 5-10 grader under utetemp vid en normal RH på 25-55% sommartid ute.
 
I Installation skrev:
Är det därför man aldrig behöver avfrosta frysen? Har alltid undrat varför folk gör det….
Därför att fukten i den varma luften som släpps in i frysen när du öppnar dörren kondenseras mot den kalla ytan och blir till frost/is.
Det där är grundläggande fysik som alla borde begripa, man lär sig sånt i skolan.
 
K Kane skrev:
Är du politiker? 😉
Japp per definition
jag ljuger alltid
håller inte vad jag lovar
säger bara det du vill höra
och säger bara det jag inte kan kritiseras för i efterhand
 
D Dilato skrev:
Därför att fukten i den varma luften som släpps in i frysen när du öppnar dörren kondenseras mot den kalla ytan och blir till frost/is.
Det där är grundläggande fysik som alla borde begripa, man lär sig sånt i skolan.
Precis det jag menar. Baserat på #7 som är en aning uppåt väggarna. Vintertid har vi oftare betydligt högre RH% ärn sommartid. Sen att det är en lägre absolut fuktighet är en annan sak.
 
D
Någon som känner till ett fiffigt spjäll med givare för fukt och temp inne och ute och som kan konfigureras för stt.vädra ut så mycket fukt som möjligt?
 
Har en liten avfuktare i källaren och det blir mycket trevligare luft där på sommaren med den igång. Blir ca 2l dygn, får tömma den varje dag nu på sommaren. På vintern kör jag med en fläkt i tvättstugan istället då lufter är så torr.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Någon som känner till ett fiffigt spjäll med givare för fukt och temp inne och ute och som kan konfigureras för stt.vädra ut så mycket fukt som möjligt?
Ingen prefablösning jag har sett. Men ett klassiskt vridspjäll med motorhylla ett belimi ställdon och 2 givare och en regulator fixar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.