H Harald Blåtumme skrev:
Håller med, kan vara dags att förklara denna gamla dörrklocka som obsolet. Finns så många snygga, billiga och enkla trådlösa lösningar att det knappast är värt besväret att försöka renovera upp sån här gammal teknik.
Känner inte för trådlöst, för just detta ändamål vill jag ha trådbundet.
 
E etompau skrev:
Inte vad jag kan se i tekniska spec. Det finns ding-dong med inbyggd trafo.

Batteridrift räcker i många år.
Jag tänkte på en sak. Om min nuvarande "Buzzzz" ringklocka har trafo inbyggd i sig så innebär det att det finns kablar dragna till trafo redan.
Om jag hittar en modern Pling Plong ringklocka med inbyggd trafo så borde jag väl kunna använda nuvarande kablar och bara koppla till den nya. Eller?? Då behöver jag inte batteridrift.
 
I ImTheBeast skrev:
Jag tänkte på en sak. Om min nuvarande "Buzzzz" ringklocka har trafo inbyggd i sig så innebär det att det finns kablar dragna till trafo redan.
Om jag hittar en modern Pling Plong ringklocka med inbyggd trafo så borde jag väl kunna använda nuvarande kablar och bara koppla till den nya. Eller?? Då behöver jag inte batteridrift.
Svar ja. Jag har gjort så i en installation. Kolla hos Conrad dom har en drös med utanpåliggande ding-dong som drivs av 230 V.
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
I ImTheBeast skrev:
Okej, ovärt att kalla hem en elektriker specifikt för detta jobb.
Lithiumbatterier håller säker 8-10 längre än alkaliska. Men hur länge håller egentligen R14 alkaliska batterier i en dörrklocka?
Vi har en traditionell pling-plong med sladd från knappen till låda på insidan, tror det är en Honeywell Home Facet D107. Den går på batterier. Jag tryckte i nya batterier för 4-5 år sedan och den plingplongar än. Då satte jag dessutom inte i batterierna den vill ha utan tog storleken mindre (AA?).

Då har jag dessutom småbarn som emellanåt älskar att bara stå och mala på med dörrklockan.
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Håller med, kan vara dags att förklara denna gamla dörrklocka som obsolet. Finns så många snygga, billiga och enkla trådlösa lösningar att det knappast är värt besväret att försöka renovera upp sån här gammal teknik.
Söker en minimal trådlös ”ringklockssändare” som går att sätta bakom en befintlig gammal tryckknapp som inte får/går att byta ut pga estetiska skäl i trappuppgång. Finns det eller måste man slakta en komplett tryckknapp?

Trådarna från tryckknappen går tyvärr inte att komma åt pga hundra års renoveringar och transformatorn är sen länge bortplockad.
 
krillek krillek skrev:
Söker en minimal trådlös ”ringklockssändare” som går att sätta bakom en befintlig gammal tryckknapp som inte får/går att byta ut pga estetiska skäl i trappuppgång. Finns det eller måste man slakta en komplett tryckknapp?

Trådarna från tryckknappen går tyvärr inte att komma åt pga hundra års renoveringar och transformatorn är sen länge bortplockad.
Har du spänning fram till knappen eller måste det vara batteridrivet?
 
E etompau skrev:
Svar ja. Jag har gjort så i en installation. Kolla hos Conrad dom har en drös med utanpåliggande ding-dong som drivs av 230 V.
Jag lossa på nuvarande ringklocka. Jag ser en nolla och faskabel, sedan antar jag att de två vita kablarna går till själva ringknappen på utsidan.

Jag beställer hem en dörrklocka med inbyggd trafo istället. Verkar vettigare i mitt fall då jag kan nyttja kablaget.
 
  • En hand lossar en ringklocka från väggen, visar exponerade kablar inkluderat en blå kabel, två vita kablar, och en brun kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller en borttagen ringklocka från en vägg, där kablarna syns inuti hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo.
 
Enda bekymret jag kan se är att kablaget för fas och nolla inte är så lång. Osäker på ifall de kommer att nå trafon. Kan man förlänga med wago?
 
Ja det går utmärkt att förlänga med t.ex. två Wago typ 221.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja det går utmärkt att förlänga med t.ex. två Wago typ 221.
Jag beställer hem en ny dörrklocka. Uppdaterar er när den anlänt.
 
tensiden tensiden skrev:
Har du spänning fram till knappen eller måste det vara batteridrivet?
Batteri är nog det enda som fungerar.
 
Har någon erfarenhet av följande märke på dörrklockor. Annars blir det en onlinebeställning på en honeywell.
 
  • Dörklocka från Avidsen i vit färg, med inbyggd transformator på 8V, visas på Hornbachs webbplats under kategorin porttelefoner och ringklockor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag fått hem den beställda Honeywell D3230 klockan.

Jag behöver nog förlänga fas och nollan kablaget (tänker wago koppling).
Är det EKK 1.5mm2 kabel som gäller?

Om jag behöver förlänga ringklockans ledningar också. EKUA kablar som gäller eller?
 
Ska du skarva i dosan använder man FK/FQ till starkströmmen, och lämpligen använder du samma typ av tråd till tryckknappen. EKUA och starkströmmsledningar får inte förekomma i samma utrymme så om det ska bli bra ska du sätta en "vägg" av isolerande matr. som avgränsar utrymmet i dosan.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.