R
B Bockstensmannen skrev:
Ok men ett renoveringgsgolv enl länken där är också ett flytande golv. Men ok då gällde det bara parkett på parkett mao.
Gör som du vill det blir säkert jättebra😉
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Parkett på parkett kan ge problem vid dörrar om de går inåt i rummet. Något att tänka på när man funderar på hur man skall göra.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag uppfattade det som att den gamla parketten håller på att släppa och rör på sig mer än den borde. Det kan ju bero på svagheter i underlaget.

Oavsett, så rör väl en ny parkett sig likadant om den bara läggs på den gamla.
Den gjorde det en gång i tiden så stavarna började släppa på denna lilla yta men det är åtgärdat. Det mest att det är ojämt på denna yta. Men underlaget är trä så det inte inte "betonggolv-stumt" så att säga, lite rörelse när man hoppar på golvet är det. Vardagsrummet är ju dock inte tänkt som gymnastiksal heller så det är nog tillräckligt stumt för normal användning i dagsläget.
 
Nissens
B Bockstensmannen skrev:
Den gjorde det en gång i tiden så stavarna började släppa på denna lilla yta men det är åtgärdat. Det mest att det är ojämt på denna yta. Men underlaget är trä så det inte inte "betonggolv-stumt" så att säga, lite rörelse när man hoppar på golvet är det. Vardagsrummet är ju dock inte tänkt som gymnastiksal heller så det är nog tillräckligt stumt för normal användning i dagsläget.
Ok, det låter som att det kan finnas anledning att se över underlaget. Jag hade nog lagt om golvet och sett över vad man kan göra för att få golvet mer stumt/jämnt.

Men det är ju upp till dig vad du gör. 😊
 
R roli skrev:
Parkett på parkett kan ge problem vid dörrar om de går inåt i rummet. Något att tänka på när man funderar på hur man skall göra.
Jo den grejen har jag koll på, dock öppnas dörrarna utåt och har redan lite det problemet då en av dubbeldörrarna öppnas mot en köksdel där vi lagt ett tjockt pergogolv som tar i lite i en av dörrarna, så skall slipa ner den en aning innan jag kan lägga en golvlist där.
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
Man lägger inte två flytande golv på varandra!
Risken för att det blir svampigt och blodigt mycket rörelser ökar dramatiskt..
Är det säkert att det befintliga golvet är flytande?

Vår parkett är lagd ovanpå 60-talets parkett i vardagsrummet och det är inte det minsta svampigt eller har mycket större rörelser för det. Den gamla parketten ligger på sand så det finns just inget att spika fast den i heller.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, det låter som att det kan finnas anledning att se över underlaget. Jag hade nog lagt om golvet och sett över vad man kan göra för att få golvet mer stumt/jämnt.

Men det är ju upp till dig vad du gör. 😊
Ja är det ingen "äkta parkett" som någon sa i tråden så kanske det inte är något att spara på ändå. Då är det ju rätt snabbt att byta ut lite golvunderlag. Om det är bra i övrigt men endast här kanske man kan sätta in något riktigt styvt tex MDF skiva?

Men tar man in en extern golvexpert så känns det som pengarna försvinner snabbt iväg och det kanske ändå inte blir lika snyggt i slutändan som ett nytt golv med nya golvlister och kanske inget att "satsa på" heller då det inte är en äkta parkett.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Är det säkert att det befintliga golvet är flytande?

Vår parkett är lagd ovanpå 60-talets parkett i vardagsrummet och det är inte det minsta svampigt eller har mycket större rörelser för det. Den gamla parketten ligger på sand så det finns just inget att spika fast den i heller.
Men han skriver att det är trägolv under eller har jag missförstått?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det säkert att det befintliga golvet är flytande?

Vår parkett är lagd ovanpå 60-talets parkett i vardagsrummet och det är inte det minsta svampigt eller har mycket större rörelser för det. Den gamla parketten ligger på sand så det finns just inget att spika fast den i heller.
Osäkert, men det är byggt 1970 och det är nog orginal parkett. Får väl testa att ta bort tröskeln så kanske det klarnar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
R Rejäl skrev:
Men han skriver att det är trägolv under eller har jag missförstått?
Jag kan inte hitta något mer än att det är ett (lamell)parkettgolv från 1970. Annat verkar vara okänt.
 
R Rejäl skrev:
Men han skriver att det är trägolv under eller har jag missförstått?
Ja det lär vara trä men hurvida det är limmat etc är jag osäker på. Det är ett hybrid sten-trähus. Bottenvåniingen är stenhus och uppepå (ovenvåningen) är det ett integlat Myresjöhus dvs i Vardagsrummet. Dock är det betong mellan planen också såklart (taket på undervåningen)
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte hitta något mer än att det är ett (lamell)parkettgolv från 1970. Annat verkar vara okänt.
I inlägg #18 skriver TS att underlaget är trä och inte så stumt..
 
BirgitS
R Rejäl skrev:
I inlägg #18 skriver TS att underlaget är trä och inte så stumt..
Jag uppfattade det som att underlaget syftar på den befintliga parketten, som då skulle bli underlaget för en ny parkett, och att det inte känns som man går på betong när man går på parketten.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Jag uppfattade det som att underlaget syftar på den befintliga parketten, som då skulle bli underlaget för en ny parkett, och att det inte känns som man går på betong när man går på parketten.
Ok. Jag uppfattade det som om han pratar om det nuvarande golvet att den inte är stumt..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag uppfattade det som att underlaget syftar på den befintliga parketten, som då skulle bli underlaget för en ny parkett, och att det inte känns som man går på betong när man går på parketten.
Ja precis så. Tänker att befintlig parkett tar upp lite svikt också och sprider ut tyngden på en större yta när man tex hoppar. Så det borde bli mindre stumt utan befintlig parkett som underlag. Alternativt riva upp där det är lite rörelse och fixa stumheten bättre just där. Tex såga bort områden där det finns aningen svikt och ersätta med samma tjocklek MDF el likn.
Sedan ev lite lumppapp och skum innan nya golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.