harka harka skrev:
jag valde EU framför Sverige i grafen därför att EU har en mycket större andel solkraft i produktionsmixen än vad Sverige har, och visar då hur det faktiskt sett ut i nutid, snarare än att landa i att spekulera kring och göra antaganden om hur framtiden skulle kunna se ut i Sverige
Fast EU27 inkluderar en hel del länder som har radikalt annorlunda förutsättningar än Sverige, och som aldrig någonsin kommer att existera i Sverige utan att vi hackar loss oss från Finland och bogserar ner oss till Medelhavet.

Att exempelvis Spanien är ett guldland för solkraft är det inget tvivel om.
harka harka skrev:
Sverige har en något mindre variation i elförbrukning mellan dag och natt än övriga Europa, men varken den eller kurvans form är väsensskilda

när Sveriges [månads-]förbrukning är som störst, levererar solen som minst; samtidigt som vinden levererar som allra mest (dock inte lastföljande människans dygnsrytm) med vanligtvis stort elöverskott (export)

april är vald som en skaplig genomsnittsmånad för att illustrera att solkraften har en naturlig stöttning till människans elbehov (som var upprinnelsen till detta trådspår) – det finns andra månader som inte matchar lika bra idag ("90–90") och om bara några år kommer förstås även april att se annorlunda ut
[bild]
Den grafen ser också mycket bättre ut än vad en graf enbart för Sverige - även med utbyggd solkraft - skulle se ut. Väldigt mycket bättre.

Och då ser ändå inte vinteralternativet superbra ut. Även om toppen är på 40 GW mot 100 GW skillnad, så är arean under grafen väsentligt mycket mindre i soldelen. Kanske i bästa fall 10% av det extra behovet. Dvs som någon annan nämnde tidigare så behövs något annat för att täcka variationen vintertid. Detta något annat får då konkurrera med solkraften under övriga tider på året.

Jag har inte statistik för dygnsvariationen i Sveriges konsumtion per månad, men några uppslag på kontrollrummet ger att det är i storleksordningen 3-4,5 GW dygnsvariation med något mer på vintern.

Däremot hittade jag produktionsdata för solkraft från mimer (inkluderar antagligen inte solceller på villatak, men det påverkar inte jämförelsen utan bara de absoluta talen):

Juni 2024: Topp: 2,47 GW / Total produktion: 436,3 GWh.

Juli 2024: Topp: 2,41 GW (98% av juni) / Total produktion: 404,3 GWh (93% av juni).
April 2024: Topp: 2,16 GW (87% av juni) / Total produktion: 220,6 GWh. (51% av juni).
Januari 2024: Topp: 0,291 GW (12% av juni) / Total produktion: 10,0 GWh (2,3% av juni).

Det är framför allt den där sista raden som jag syftade på när jag anser att EU27 inte är representativt och aldrig kommer att kunna bli det.


Om man höftar vilt och sätter 3 GW daglig skillnad topp-botten för Sverige, och höglasttiden som 12 timmar, så blir det 36 GWh/dag tillskott som behövs under höglasttiden, eller ungefär 1,1 TWh/månad. Dvs lite drygt dubbla vad solkraften generade i juni.

Man kan förstås bygga ut rejält, speciellt om man ordnar viss lagring, och ta att det blir ett rejält överskott mitt på dan. Men det blir fortfarande svårt att täcka under vintermånaderna om man inte ska ha brutal överetablering.
 
D daVinci skrev:
Om Xlinks lyckas med sitt projekt kommer strömmen flyta från Marocko till England i 4 undervattenskablar.

Dock ser det ut som att man i Tyskland vill köpa in sig och då kommer strömmen flyta från Marocko till Tyskland.

Även om Marocko inte mer EU-medlem så borde detta svara på din fråga om hur långt strömmen kan flyta. (Naturligtvis till ett pris. Men priset verkar inte avskräcka. Dock ser jag Ebbas 80 öre/kWh som garantipris som extremt avskräckande).
Då slår man Kinas längsta HVDC ledning med hästlängder. Den europeiska(?) blir dubbelt så lång.
Även Brasiliens rekord på 2539 km slås.

Något för @Mikael_L att begrunda som bara ville trycka in spansk solel i Spanien och ta ut den i Sverge. Lätt som en plätt när näten är synkront ihopkopplade, sade han. (Inte för att vi har några synkront elförbndelser till kontinenten vad jag känner till, men ändå).

Varför vill man inte låta strömmen passera Spanien och Frankrike?

Visst, jag höll på att glömma att Xlink kommer att gå runt EU...

.
 
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Då slår man Kinas längsta HVDC ledning med hästlängder. Den europeiska(?) blir dubbelt så lång.
Även Brasiliens rekord på 2539 km slås.

Något för @Mikael_L att begrunda som bara ville trycka in spansk solel i Spanien och ta ut den i Sverge. Lätt som en plätt när näten är synkront ihopkopplade, sade han. (Inte för att vi har några synkront elförbndelser till kontinenten vad jag känner till, men ändå).

Varför vill man inte låta strömmen passera Spanien och Frankrike?

Visst, jag höll på att glömma att Xlink kommer att gå runt EU...

.
Mitt svar var för att alla ska inse att det liksom inte är den elektronen som får lite fart i ett kraftverk i Spanien som sen ramlar ut ur ett vägguttag uppe i Haparanda.

Utan effekten rör sig alltid den kortaste möjliga biten. Den mesta Spanska solkraften förbrukas i Spanien, överskottet förbrukas i Frankrike, inte Sverige.
Då får Frankrike ett överskott av kärnkraftsel, som förbrukas i Holland och Danmark, och Danmark får ett överskott av vindkraft som förbrukas i Sverige.

Ungefär så, jag kan inte beskriva det mer pedagogiskt än så.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Då slår man Kinas längsta HVDC ledning med hästlängder. Den europeiska(?) blir dubbelt så lång.
Även Brasiliens rekord på 2539 km slås.
Ja, man låter sig inte hindras av gamla rekord. 4000 km blir det. 4 kablar närmare bestämt.
Och man avser leverera 3.6 GW tämligen konstant. Man kommer ha 22.5 GWh batterier i Marocko för att kunna leverera tämligen konstant.
blackarrow blackarrow skrev:
Varför vill man inte låta strömmen passera Spanien och Frankrike?
Troligen för att det skulle ta för många decennier att kämpa ned hindrande stater.

Den som har nätkoncession i Spanien skulle då få bygga transmission tvärs över landet. Och varför skulle dom göra det?
Och samma visa i Frankrike.

Hade det varit privata företag i Spanien och Frankrike hade det bara varit en sak Xlinks köper. Men så är det inte.
Enda sättet för Xlinks att lyckas är att gå med kabel i havet. Trots att det är dyrare.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
harka harka skrev:
det finns givetvis ett antal flaskhalsar och transmissionsförluster som gör att valfri produktion inte lär uppenbara sig i alla unionens hörn
Får återkomma till den punkten.
harka harka skrev:
jo, kurvan för solproduktionen blir smalare om man tittar på enskilda länder, men det gäller även för last-/förbrukningskurvan – de samverkande EU-elnäten befinner sig i tre tidzoner och geografin/produktionen spänner 41° i öst-västlig riktning, alltså cirka 2h45min för solen att passera
Ja, då blir det en smal belastningstopp på morron som sannolikt ger negativt elpris med nuvarande energimix som vi har i vårt land.
Kvällstoppen är lite mer utdragen det spelar ingen roll om man tittar på EU eller bara Sverige — de matchar inte. Ja möjligen om vi kunde få el från Kanarieöarna. (De har ju både vind och pumpkraft).
harka harka skrev:
grafen med dygnsprofilerna visade läget för april i år, det finns förstås ingen reglering som säger att Europas kraftsystem ska vara enbart baserat på sol 2024 – och solen är långt ifrån den enda energikällan i energimixen, varken idag eller framledes, men det är den energiproduktion som går snabbast att bygga ut och i många fall/länder också den billigaste; även forskning och teknikutvecklingen går framåt,,,globalt är det den elproduktionsform som det investeras mest pengar i
Så vi ska bygga solkraft för att det är billigast, även om det inte löser våra energiproblem?
Vi behöver bara forska mera och lite på teknikutvecklingen?

harka harka skrev:
utbyggnaden inom EU antas växa från 260 GW installerad solkraft i slutet av 2023, till mer än det dubbla år 2030, så det kommer bli långt högre toppar och sannolikt även mer "på flankerna" (öst-västliga installationer)
Många är nog oroliga för att bygga det billigaste och känner osäkerhet inför kapacitet och om det verkligen blir billigt i slutändan.

När de skrotat de gamla kärnkraftverken och stängt av sista kolkraftverken i Spanien lär det gå åt en del naturgas. (AFRY?)

Men låt oss ,EU 🙄, bygga MT-HVDC genom EU från Spanien till Finland med lite avstickare här och var, så vi verkligen får en gemensam marknad.
Med HVDC får vi ner förlusterna Med VSC teknologi behöver man inte längre bara bygga HVDC punkt till pung längre.
 
returen returen skrev:
faktaresistent sektmupp med egna tolkningar går inte att göra något för, passar inte sanningen så är det ju bara så men hav förtröstan det är inte ditt fel utan dina föräldrars
Har du sett att det faktiskt rycker från skorstenarna forfarande, eller kanske optimismen från 1/5 lagt sig när elpriserna varit låga?
Citat från TN länken
Solen strålar och det ryker i skorstenen på det oljeeldade kraftverket i Karlshamn. De förbereder sig nu för en intensiv sommar och har till och med utökat personalstyrkan för att hjälpa elsystemet, avslöjar kraftverkschefen Henrik Svensson. ”Driftsmönstret har förändrats de senaste åren, så vi bemannar upp”, säger han till TN.

Det oljeeldade kondenskraftverket i Karlshamn, Karlshamnsverket, på 660 megawatt, är ett speciellt verk. Verket utgör Svenska kraftnäts så kallade Effektreserv och är den sista livlinan i södra Sveriges elförsörjning. När verket är i drift, oavsett om det är kommersiellt eller på order av Svenska kraftnät, så är det ett tydligt tecken på att marginalerna i systemet är små.

– Ja, våra bud är ju väldigt dyra på marknaden eftersom kostnader för bränsle och utsläppsrätter är höga, så vi kommer ju bara i gång när vi verkligen behövs, säger Henrik Svensson, kraftverkschef på Karlshamnsverket.
Når inte elpriset upp till nivåerna Karlshamnsverket producerar för lär verket inte sälja nån el på spotmarknaden.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
min poäng var som sagt att det är en ihålig sanning då utbud och efterfrågan matchar varandra sämre än tidigare.
sorry, jag förstår inte vad du avser med "ihålig sanning" – vårt utbud är större än den inhemska efterfrågan, tack och lov att vi har utlandsförbindelser så att vi kan exportera överskottet
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Guilt by association. Jag är en frihandelsvän och jag tror du får väldigt svårt att hitta exempel på när jag klagat på att den internationella elhandeln är ett problem.
jag är likaså en frihandelsvän och jag har aldrig uppfattat dig som något annat heller – ber om ursäkt om du uppfattade det som att jag försökte ge dig ett tokigt epitet

kommentaren var riktad till andra på forumet som verkar tycka att när el exporteras, företrädesvis till Danmark eller Tyskland, så snyltar dessa länder på Sverige – jag har dock inte sett någon kommentar från herrarna om att de anser att Sverige snyltar de gånger vi importerar från utlandet...
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min invändning var att ersättandet av baskraft med intermittent kraft ger variationer som inte fångas av medel. På vilket jag får svar att vi har bättre medel. Ok…
det invänds ibland mot att långtidsmedelvärden (såsom årsmedel) inte ger en korrekt bild av situationen, att vi "ofta får elbrist trots en stor elproduktion"

i mitt tidigare inlägg tog jag det vidare från årsvärden till att presentera den maximala månadsimporten av el till Sverige under nästan 50 år

tycker man då att månadsvärden är alltför mycket utav medelvärdesbildning för att ge en korrekt bild så har jag sedan flera år regelbundet lagt upp grafik på import och export per timme, och den allra senaste uppdateringen med över 210 000 timmars import och export ser ut så här:

Graf över timvis import och export av elenergi till/från Sverige samt avvikelser från teoretisk kärnkraftsproduktion, för åren 2000-2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bättre upplösning än så har jag inte tillgång till, men det finns säkert någon som tycker man att det här inte visar någonting och att man måste titta på minut- eller sekundnivå också...

jag kan väl tycka att dessa grafer kompletterar varandra – på timnivå ser man hur ofta och hur stor importen är vid varje importtillfälle; medan månads-, eller årsmedelvärden gör det enklare att skåda trenden, att se och fånga de stora skeendena i apparaten

under senare år har vi ett elsystem som allt mer klarar sig från import – en import som kan bero på att vi har intern elbrist, eller alternativt att andra kan sälja el billigare än vad vi kan – jag ser det som ett kraftfullt indicium att vårt elsystem är bättre idag än vad det varit tidigare, i skarp kontrast till den bild som exempelvis energiministern och SD-media målar upp
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att efterfrågenedgången pga. energieffektivisering är en historisk parentes. Ska vi fortsätta ha en god ekonomisk tillväxt, i synnerhet per capita då Sveriges befolkning växt med 15 % under den nämnda perioden, så kommer vi behöva mer el. Då kommer inte ett elsystem med stora produktionsöverskott i SE2 som inte kan överföras till SE4 (eller Danmark för den delen apropå frihandel) att förslå. Och jag anser inte att du på något sätt heller visat att vi fått en sådan systemförbättring.
vill minnas att Energimyndigheten har pratat om en potential av att kunna energieffektivisera bort över 20 TWh fram till 2030 – och det kan ju vara vackert så, men kommer inte ihåg hur ekonomiskt försvarbara dessa besparingar skulle vara eller om de kräver någon form av extra incitament

hur som, så måste vi oavsett raskt öka vår elproduktion om vi ska kunna elektrifiera fossila verksamheter, alternativt får vi stänga ner ett gäng industrier och arbetsplatser, det är nog så krasst som det ser ut

mycket av denna nyindustrialisering är på gång i norra Sverige, så att skicka stora mängder el från SE2 söderöver känns inte som det största problemet, speciellt som stamnätet genomgår stora förstärkningar de närmaste tio åren för att öka den nord-sydliga kapaciteten
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med en mix ihop med en tillräcklig mängd baskraft kommer i synnerhet landbaserad vindkraft hjälpa oss till ett lägre genomsnittligt elpris.
det håller jag helt med om
 
  • Gilla
trähandtag och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
produktionsdata för solkraft från mimer (inkluderar antagligen inte solceller på villatak, men det påverkar inte jämförelsen utan bara de absoluta talen):
jo, jag skulle säga att det påverkar väldigt mycket

Svenska kraftnäts Mimer redovisar nog bara el som som säljs från solcellsanläggningarna, och inte den egenkonsumerade solelen – i realiteten betyder det att vintertid när produktionen är liten medan det egna behovet är stort, så hamnar lejonparten utav vintersolens elproduktion i egen förbrukning och lite letar sig ut och mäts av Svenska kraftnät, den delen närmar sig noll

sommartid är förhållandet det motsatta – solcellerna producerar flitigt och egenförbrukningen är lägre varför ett större överskott säljs till marknaden och mäts av Svenska kraftnät

Statistiska centralbyrån
har modeller för att skatta den verkliga solelproduktionen, och där hamnar januaris elproduktion cirka tre gånger högre, 6.3% utav juniproduktionen, medan Svenska kraftnät redovisar, som du skrev, för januari 2.3% utav juniproduktionen

att det är mindre solelproduktion på vintern är givetvis korrekt, men den är nästan tre gånger högre än du antog

i alla fall för Sverige – exakt hur varje EU-land mäter och redovisar sin egenkonsumtion har jag inte koll på; och därtill varierar andelen rena produktionsparker och installationer på bostäder och verksamheter mellan olika länder

sen förespråkar jag inte att solkraft på egen hand ska hantera människans skapade dygnsvariation – i vart fall inte under 20-talet, jag törs inte sia om vart utvecklingen fört oss om tio år

däremot så menar jag att solkraften redan inom blickbar horisont är ett utmärkt komplement till vindkraften som är som aktivast på vintern och lite mer loj under sommaren – det kan alltså vara en närmast perfekt partner

Linjediagram över månadsproduktion av sol- och vindkraft i Sverige juli 2023 till juni 2024, med fyra kurvor: vindkraft, solel, tredubblad solel och kombinerad produktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


grafen visar årsprofilen för produktionen av sol- och vindkraft i Sverige under tolv närliggande månader – från juli 2023 till juni 2024

grön kurva visar vindkraftsproduktionen, gul kurva solkraftsproduktionen under dessa månader

låt oss anta att solkraften vore tre gånger så stor som den vi har idag, återges med streckad gul linje – den sammanlagda energin som produceras från vinden och en tredubblad solcellsproduktion återfinns i den blå kurvan, som då tillsammans får en relativt jämn el produktion under året och inte längre lider så mycket av solkraftens svaghet under vintern med vindens lägre produktion under sommaren
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Om Sveriges elproduktion är bättre än någonsin varför måste vi då producera allt mer el via Karlshamns oljekraftverk.
i fjol bidrog Karlshamnsverket med 0.02 % till Sveriges elproduktion

oavsett vad andra målar upp för bild av att kraftverket går för fullt så har Karlshamnsverket under första halvåret i år producerat el med i genomsnitt 1.5 % av sin fulla kapacitet – antalet timmar med full last i det mest nyttjade blocket uppgick till 27 stycken, det andra blocket överskred aldrig 15% av sin kapacitet
Villa vista Villa vista skrev:
upplever jag att Sverige har mycket el under vår- och höststormarna dock när vi behöver krämen som mest under vintern då lyser elen med sin frånvaro.
när har ...elen lyst med sin frånvaro...? studera gärna grafen två inlägg upp, i #4267
 
blackarrow blackarrow skrev:
då blir det en smal belastningstopp på morron som sannolikt ger negativt elpris med nuvarande energimix som vi har i vårt land.
Kvällstoppen är lite mer utdragen det spelar ingen roll om man tittar på EU eller bara Sverige — de matchar inte.
jag har visat hur det ser ut med solkraften inom EU i år

det är inte någon framtidsvision om hur vi kommer ha det på 30-talet eller 40-talet – det är så här det ser ut idag, och vad vi har att förhålla oss till

vad gäller matchning mellan produktion och förbrukning så förekommer en utslätning redan idag – till viss del

jag vill minnas att Tyskland har cirka 8 GW pumpkraft i landet och viss utökning är på väg (men det handlar nog inte om någon fördubbling direkt) och den används dagligdags – så här såg det ut i april i år (favorit i repris):
Graf över dygnsprofil för elbehov, solkraft och pumpkraft i Tyskland april 2024. Elbehov och solkraft visas för vardagar och helgdagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pumpkraftverken gör två cykler per dag under vardagar – de laddar på natten och på dagen när solen lyser, och plockar ut kraften på de tidiga/sena flankerna av soltoppen – och de gör ungefär en cykel under helgerna (lägre belastning generellt och solen hinner gå upp innan människorna)

i Tyskland fanns igår nästan 10 GW batterier, 15 GWh – de allra flesta i hemmen – för ett år sedan var det 6 GW och knappt 10 GWh

man behöver inte längre spekulera om huruvida batterier i framtiden kommer att flytta produktion och förbrukning
blackarrow blackarrow skrev:
Så vi ska bygga solkraft för att det är billigast, även om det inte löser våra energiproblem?
Vi behöver bara forska mera och lite på teknikutvecklingen?
hela världen bygger den elproduktion som är billig och löser energiproblemen i närtid

det jag försökte förmedla var att det idag globalt investeras mer i nya elproduktionsanläggningar baserade på solkraft, än för alla andra produktionsformer tillsammans

mest pengar går alltså till solkraft, konkurrensen mellan tillverkarna än knivskarp, forskning är nödvändig för att ta eller behålla ett försprång – här kommer en utveckling med mer högpresterande paneler och än lägre produktionspris per kWh

alla länder kommer att genomgå samma problematik med elproduktion dagtid/nattetid, och de flesta sommar/vinter – tror vi att planetens forskare och ingenjörer kommer fram med kostnadseffektiva lösningar för att möta detta?
blackarrow blackarrow skrev:
Många är nog oroliga för att bygga det billigaste och känner osäkerhet inför kapacitet och om det verkligen blir billigt i slutändan.
jag skulle vara orolig om jag investerade i något som hade högre produktionskostnader än alternativen

blackarrow blackarrow skrev:
När de skrotat de gamla kärnkraftverken och stängt av sista kolkraftverken i Spanien lär det gå åt en del naturgas.
Spanien har redan nästan stängt ner sin kolkraft – den senaste 12-månadersperioden ligger kolet på 1% i energimixen, en nedgång från 12% för fem år sedan, samtidigt har gasen minskat från 25% till 19%
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har du sett att det faktiskt rycker från skorstenarna forfarande, eller kanske optimismen från 1/5 lagt sig när elpriserna varit låga?
Citat från TN länken

Når inte elpriset upp till nivåerna Karlshamnsverket producerar för lär verket inte sälja nån el på spotmarknaden.
Jo Karlshamns drift utifrån kommersiella skäl är svår att se.
Hursomhelst så har SvK sin sammanfattande sida om kraftläget.

Kommer inte åt, Effekttillräcklighet per elområde (.pdf) Öppnas i nytt fönster. Uppdateras vardagar. ???
Men enligt NUCS så ska man inte köra nu.

Någon får sätta upp en webkamera och kolla skorstenarna 😉

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/information-fran-driften/
 
harka harka skrev:
Statistiska centralbyrån har modeller för att skatta den verkliga solelproduktionen, och där hamnar januaris elproduktion cirka tre gånger högre, 6.3% utav juniproduktionen, medan Svenska kraftnät redovisar, som du skrev, för januari 2.3% utav juniproduktionen

att det är mindre solelproduktion på vintern är givetvis korrekt, men den är nästan tre gånger högre än du antog
Ja, det är onekligen betydligt högre. Dock är det fortfarande drygt en faktor 15 lägre än toppen i juni. Dvs med nuvarande marknadsupplägg så kommer man antingen att ha ett brutalt överskott och därmed negativt elpris på sommaren, alternativt att inte täcka i närheten av behovet på vintern och då behöva ha en annan kraftkälla som kan täcka upp.
harka harka skrev:
däremot så menar jag att solkraften redan inom blickbar horisont är ett utmärkt komplement till vindkraften som är som aktivast på vintern och lite mer loj under sommaren – det kan alltså vara en närmast perfekt partner
Vindkraften behöver andra lagringslösningar om man ska klara sig på vintern. Solkraften klarar sig fint med batterier, men de kommer inte räcka till den typ av variation som vindkraften har. Så då är man tillbaka till att något annat måste täcka de behoven. Alternativt att man överdimensionerar den rejält också.

Jag tror att oavsett vad så kommer staten behöva hälla pengar i något hål för att klara klimatmålen. Överetablering av sol/vind (i betydelsen "investeringar som inte är marknadsmässigt lönsamma"). Överdimensionerad lagring. En rejäl dos kärnkraft byggd fortare än vad som är ekonomiskt. Låta industrin bygga vätgaslager snarare än att snåla på hydrolysörerna. Marknaden kommer inte lösa det i takten staten vill, så det är bara att välja några hål man tror på och skyffla dit pengarna.

Solkraftens främsta egenskap (som du nämner i andra inlägg) är att den är enkel att bygga ut, och det är inte att underskatta i den situation vi är i globalt. Om staten ändå ska hälla pengar i något hål, så kanske en kraftig överetablering av solceller är så gott som något annat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
UK är förvisso helt efter på många områden, tydligen har de inte ens 3-fas in i nya villor en gång.
Men de verkar ha fattat att de måste sluta projektera mega-nät på land när de har kusten precis parallellt..
När ska SVK sluta tramsa med landbaserade projekteringar i decennier?
En sjökabel borde gå att få till på 5 år om man verkligen vill.
https://www.theguardian.com/busines...otland-england-ofgem-eastern-green-link-cable
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
UK är förvisso helt efter på många områden, tydligen har de inte ens 3-fas in i nya villor en gång.
Men de verkar ha fattat att de måste sluta projektera mega-nät på land när de har kusten precis parallellt..
När ska SVK sluta tramsa med landbaserade projekteringar i decennier?
En sjökabel borde gå att få till på 5 år om man verkligen vill.
[länk]
Skulle kabeln ligga utefter Norges kust?
En väsentlig kabel, om du tänkte från norr till SE3 & SE4, så känns inte Östersjön som ett bra alternativ.

Men varför inte gräva mer ett par HVDC kablar i kanten där marken redan är upplåten för 400kV ledningar?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Skulle kabeln ligga utefter Norges kust?
En väsentlig kabel, om du tänkte från norr till SE3 & SE4, så känns inte Östersjön som ett bra alternativ.

Men varför inte gräva mer ett par HVDC kablar i kanten där marken redan är upplåten för 400kV ledningar?
Vad är det för fel på Österjön?
Ja, att gräva går ju men förstått att då tappar man lite av vinsten pga HV-kablar är dyra pga de höga spänningarna som måste hållas isolerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.