Tycker det står luddigt på IMY ang skyltning, ska verkligen alla uppgifter finnas vid infarten eller räcker det med att ha uppgifter inne

Kartlägga risker skriver du, vilka risker menar du?

Vet inte vad jag skulle kunna göra åt skadegörelse på parkeringen, upplyst och rörelsedetektor som tänder fler lampor finns.
 
Räcker det att informera att filmer kan lagras i 3de land / utanför EU eller måste man specificera var?
En molntjänst man köper, där har man ju inte en aning och troligen så kan säkert lagringen flyttas eller finnas på flera ställen
 
D Daniel 109 skrev:
Lagar är inte till för att följas när man känner för det.
Det är väl det som kallas civil olydnad? När Greta och våtmarksgänget gör det höjs det ju till skyarna som något berömvärt av deras supporterklubb.
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
[länk]

Inget jag skulle uppskatta.
Nej inte jag heller
 
Ska byta en lgh dörr och funderar på ellås, finns med dörröga så man kan se den som ringer på dörren, automatiskt ansiktsigenkänning för upplåsning mm
Skulle ju vara smidigt för mig som hyresvärd att slippa nycklar, men jag bör ju ha nån form av masterkod till låset.
Känns som allt ovan strider lite mot gdpr, dels kan ju hg ha koll via ögat vem som rör sig i trapphuset, jag kan ju logg när hg låser och låser upp mm via masterkod, finns säkert en app för allt det där men har inte kollat så noga än.
Är det bara att glömma att installera ett sånt lås i ett hyreshus?
 
nino nino skrev:
Ska byta en lgh dörr och funderar på ellås, finns med dörröga så man kan se den som ringer på dörren, automatiskt ansiktsigenkänning för upplåsning mm
Skulle ju vara smidigt för mig som hyresvärd att slippa nycklar, men jag bör ju ha nån form av masterkod till låset.
Känns som allt ovan strider lite mot gdpr, dels kan ju hg ha koll via ögat vem som rör sig i trapphuset, jag kan ju logg när hg låser och låser upp mm via masterkod, finns säkert en app för allt det där men har inte kollat så noga än.
Är det bara att glömma att installera ett sånt lås i ett hyreshus?
Du behöver minst tillstånd/medgivande från alla hg och skylta upp tydligt så allmänheten är varnad.
 
För ett jäkla lås 😄
Men ett tag lås till lgh dörren borde väl iaf funka? Även om jag har en masterkod till den, har jag inte det så faller ju hela vitsen...
Finns ju även utan dörröga med bara ansikts avläsning då är det ju bara hgs ansikte som sparas.
Skulle ju vara väldigt smidigt att dörren låses upp när man närmar sig
 
Intressant.
Mycket i GDPR handlar om hur man hanterar loggad information, tillgången till den och under hur lång tid.
Samt det som alltid är viktigt - dokumentera rutinerna.
Men absolut bör ju ett lås med tagbricka fungera, och att du har en masterkod.
Du behöver ju inte logga in/utpassering alls om du inte har behov.
Vi har ett system från ASSA (ARX) i våra anläggningar.
Väldigt bra system, där man ställer in behörigheter, tider, loggning mm.
Så då kan man styra att under vissa tider så måste man använda både bricka och kod, men vissa tider endast bricka.
Och lätt att spärra anläggningstillgång om brickan förloras.
Vi vill ju också ha spårbarhet på vem som har varit var och när.
Men det kanske är dyrt, jag har inte koll exakt på vad det kostade, och det är en månatlig licenskostnad inblandad också, och det är integrerat med ett inbrotts och brandlarm.
Men grundtanken är bra, och det kanske finns liknande system?
Och som sagt var, du kanske inte alls har något behov av att spara/logga informationen, och det förenklar ju lite utifrån GDPR.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Intressant.
Mycket i GDPR handlar om hur man hanterar loggad information, tillgången till den och under hur lång tid.
Samt det som alltid är viktigt - dokumentera rutinerna.
Men absolut bör ju ett lås med tagbricka fungera, och att du har en masterkod.
Du behöver ju inte logga in/utpassering alls om du inte har behov.
Vi har ett system från ASSA (ARX) i våra anläggningar.
Väldigt bra system, där man ställer in behörigheter, tider, loggning mm.
Så då kan man styra att under vissa tider så måste man använda både bricka och kod, men vissa tider endast bricka.
Och lätt att spärra anläggningstillgång om brickan förloras.
Vi vill ju också ha spårbarhet på vem som har varit var och när.
Men det kanske är dyrt, jag har inte koll exakt på vad det kostade, och det är en månatlig licenskostnad inblandad också, och det är integrerat med ett inbrotts och brandlarm.
Men grundtanken är bra, och det kanske finns liknande system?
Och som sagt var, du kanske inte alls har något behov av att spara/logga informationen, och det förenklar ju lite utifrån GDPR.
Hej
Det är fler saker än GDPR att ta hänsyn till om man monterar övervakningskameror på villatomten eller på ytterdörren. I Sverige finns en lag som förklarar hur övervakningen kan utföras och vad som krävs för att få utföra övervakning.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/kamerabevakningslag-20181200_sfs-2018-1200/
 
Q qz-mackan skrev:
Hej
Det är fler saker än GDPR att ta hänsyn till om man monterar övervakningskameror på villatomten eller på ytterdörren. I Sverige finns en lag som förklarar hur övervakningen kan utföras och vad som krävs för att få utföra övervakning.

[länk]
Absolut, och jag tror att det mesta är berört i denna tråd redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.