F Frispel skrev:
Finns det möjligen någon bit i butiken du kan ta hem och lägga bredvid ditt golv? Det är omöjligt att jämföra bilder från två olika tillfällen med olika ljussättning och färgtemperatur på ljuset. I butiken är det antagligen varmt artificiellt ljus medan ditt golv troligen har indirekt ljus utifrån?
Tänkte precis samma sak!
Har själv råkat ut för samma sak som TS
I reklamationen sa tillverkaren nej men då tog butiken hand om det istället.
Fixa en provplanka eller köp en provbit.
hoppas det löser sig för dig.
 
S Savic skrev:
Hej
Jo jag förstår att det kan finnas nyans skillnader men detta är i andra högsta grad alldeles förmycket ..
Var inne i butik och pratade med säljare på plats som instämde att det är utan tvekan fel när jag visade han mina bilder ..
Men det är fortf upp till leverantören dvs logoclic att avgöra ..
Passade på och ta bild på utställningsgolvet och se avgör själva ! [bild]
N Nike.1972 skrev:
Tänkte precis samma sak!
Har själv råkat ut för samma sak som TS
I reklamationen sa tillverkaren nej men då tog butiken hand om det istället.
Fixa en provplanka eller köp en provbit.
hoppas det löser sig för dig.
Eller kanske ta med en representativ spillbit till butiken? Bör ju också fungera för att få en rättvis jämförelse. Förslagsvis tar man en bild med spillbiten mot det lagda golvet och en med spillbiten mot golvet i butiken.
 
Jag köpte logoclic laminatgolv från Bauhaus en gång, aldrig mer. Kommer framöver köra med parkettgolv.

Bra om man använder samma batch vid laminatgolv, annars kan det blir större/mindre färgskiftningar. Fick ljusa fläckar på golvet på den udda batchen som jag endast la i hallen. Bauhaus menade på att det inte var tillverkarens fel.
 
  • Gilla
sweet_home
  • Laddar…
H
S Savic skrev:
Ytterligare en gång.
Golvläggare vet ju nte till 100 % vilken kulör/ nyans som jag beställt och det kan man inte begära iheller.
Tog för givet att den ska ha det utseendet och eftersom jag inte var närvarande under läggning så gick det så här.

Vi pratar om ca 60 m² från kök hall till vardagsrum därav var vi inte hemma utan åkte iväg vilket jag anser är normalt helst med barn.

Jag bar själv in pallen vid leverans dagen innan och försäkrade mig om att det inte var några transportskador och att jag fått rätt produkt vilket det var.

Sen att jag skulle nu med facit i hand öppna alla kartonger o syna var bräda !
Tja vem gör det ?
Har varit med om något liknande med Kährs, beställde i butik, borstat, oljat, ek i ljust bruntgrå. Fick et grovt borstat golv jämförelse som en grov rasp, färg som gick vitlila nyans. Med kontakt med Kährs, Kährs svar det kan bli så! För att göra det kort, det går inte ens att lita på proven som finns i butik för du kan bli ett helt annat golv som du får enl. Kährs. Nu såg vi det direkt när vi bröt första förpackningen, allt returnerades. Pga av Kährs svar så blir det aldrig ett Kährs golv i framtiden. Proven i butiken måste visa rätt golv, lite färg differens får man räkna med. Men det ska inte vara en så stor skillnad att det ser ut som ett helt annat golv i struktur och färg.
Slutsats. Man måste vara själv på plats när leveransen kommer för att se att det är rätt golv som har levererats om inte golvläggaren har den kunskapen. Golvläggaren ser ju också under arbetets gång att alla brädor är skadefria och inte avviker från det golv man beställt. Ett paket kan ju innehålla en bräda som avviker för mycket i färg t.ex.
 
Redigerat:
Till vänster är alltså bauhaus visningsgolv och till höger erat? Här ser de väldigt lika ut i färg, på bilden du lade upp. Verkar alltså som att även visningsgolvet har brädor i eran färg så det är en väntad variation?

Två golvprover i trä, det vänstra visar Bauhaus visningsgolv och det högra användarens golv. Båda proverna har liknande färg och träådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mazen och 2 till
  • Laddar…
Kan ni inte sluta bråka som småbarn om vem som sa vad först och vem som är elakast? Ni, jag, alla är idioter ibland ....... punkt!

Men .......... snälla människor, kolla bilderna i https://www.byggahus.se/forum/threads/reklamerat-golv-bauhaus.526513/post-5855267

Inte fan är det en rimlig differens i utseende och finish! Reklamationen av golvet bör vara given men ev. övrig ersättning kan ts nog glömma då golvet köptes in av ts själv för läggning av golvgubben. Däremot kan man kanske tycka att det borde upptäckts tidigare av golvisen men det är en annan femma, om det var han som hade sålt golvet till ts hade han ju haft större incitament att kolla noggrannare.
 
  • Gilla
labbaas och 1 till
  • Laddar…
Mycket beror på belysningen, om det är en rimlig differens i utseende och finish. Bilderna ser väldigt mycket ut som de tagits mot ett fönster, att det reflekteras in blekt dagsljus från en molnig dag som ger allt en grådassig ton framförallt i reflexerna av ljuset, typ 7000K färgtemperatur. Medan demobilderna från Bauhaus ser ut att vara tagna i ett varmt och orangeaktigt ljus, typ 2700K.
 
M
Golvet tycks inte motsvara förväntningarna. Det köper jag. Beställaren bör syna och ev returnera/reklamera INNAN man förbrukar varan genom att lägga hela golvet. Beställer man material och läggning från samma leverantör hamnar saken i ett annat läge. Så är ju inte fallet här. Man kan ju inte heller beställa 30 svarta T-shirts. Packa upp dem och finna att de är röda. Sedan använda alla 30 innan man reklamerar dem. Man förväntas ju returnera 30 oanvända.
 
B Bästerortarn skrev:
Kan ni inte sluta bråka som småbarn om vem som sa vad först och vem som är elakast? Ni, jag, alla är idioter ibland ....... punkt!

Men .......... snälla människor, kolla bilderna i [länk]

Inte fan är det en rimlig differens i utseende och finish! Reklamationen av golvet bör vara given men ev. övrig ersättning kan ts nog glömma då golvet köptes in av ts själv för läggning av golvgubben. Däremot kan man kanske tycka att det borde upptäckts tidigare av golvisen men det är en annan femma, om det var han som hade sålt golvet till ts hade han ju haft större incitament att kolla noggrannare.
Det kan mycket väl vara exakt samma golv i olika ljusförhållanden. I bilden från Bauhaus är det antagligen varmt artificiellt ljust direkt ovanfrån medan bilderna på det lagda golvet ser ut att ha en hel del reflexer från naturligt (kallt/blått) indirekt ljus från sidan som reflekteras. Samtidigt så kan det också vara helt olika färger. Det är helt enkelt totalt omöjligt att avgöra på dessa bilder. Vill man göra en vettig jämförelse så MÅSTE man ha likvärdiga ljusförhållanden. Förslagsvis genom att ta hem en provbit från Bauhaus, alternativt ta med en representativ spillbit med till butiken.
 
F Frispel skrev:
Det kan mycket väl vara exakt samma golv i olika ljusförhållanden. I bilden från Bauhaus är det antagligen varmt artificiellt ljust direkt ovanfrån medan bilderna på det lagda golvet ser ut att ha en hel del reflexer från naturligt (kallt/blått) indirekt ljus från sidan som reflekteras. Samtidigt så kan det också vara helt olika färger. Det är helt enkelt totalt omöjligt att avgöra på dessa bilder. Vill man göra en vettig jämförelse så MÅSTE man ha likvärdiga ljusförhållanden. Förslagsvis genom att ta hem en provbit från Bauhaus, alternativt ta med en representativ spillbit med till butiken.
Ja, det säger jag inget om men ........ som sagt, kolla inlägg 15. Golv lagt hos ts och på den "stora bilden" är det väldigt stor differens mellan olika brädor. Där går det liksom inte att skylla på olika ljusförhållanden etc.
 
B Bästerortarn skrev:
Ja, det säger jag inget om men ........ som sagt, kolla inlägg 15. Golv lagt hos ts och på den "stora bilden" är det väldigt stor differens mellan olika brädor. Där går det liksom inte att skylla på olika ljusförhållanden etc.
Jodå, vid behov går allt att skylla på olika ljusförhållanden! 😉

Det kan vara så att det sätt som ljuset reflekteras i golvet passar bra i butik men gör att det ger påtagliga färgskiftningar med indirekt naturligt (blått) ljus. De ytor som reflekteras ser blåa ut och de som inte reflekteras blir grådaskiga. Testade för skojs skull att ändra vitbalansen på golvet i Photoshop och det går att få ungefär samma färgton genom att öka färgtemperaturen ordentligt på det lagda golvet. Nu är det ju såklart fullt möjligt att det faktiskt är olika färg, men det kan man egentligen inte avgöra förrän man gör en direkt jämförelse.

Men jag håller med om att det inte ser bra ut, vilket är en anledning till att att kolla hur det ser ut hemma innan man köper det. Även om ljusförhållanden är exakt likadana så kommer man att uppleva färgerna olika beroende på vilken färg man har på väggar/möbler/mattor. Det är väldigt sällan som man upplever ett golv helt fristående från annan visuell påverkan.
 
4774
F Frispel skrev:
Jodå, vid behov går allt att skylla på olika ljusförhållanden! 😉

Det kan vara så att det sätt som ljuset reflekteras i golvet passar bra i butik men gör att det ger påtagliga färgskiftningar med indirekt naturligt (blått) ljus. De ytor som reflekteras ser blåa ut och de som inte reflekteras blir grådaskiga. Testade för skojs skull att ändra vitbalansen på golvet i Photoshop och det går att få ungefär samma färgton genom att öka färgtemperaturen ordentligt på det lagda golvet. Nu är det ju såklart fullt möjligt att det faktiskt är olika färg, men det kan man egentligen inte avgöra förrän man gör en direkt jämförelse.

Men jag håller med om att det inte ser bra ut, vilket är en anledning till att att kolla hur det ser ut hemma innan man köper det. Även om ljusförhållanden är exakt likadana så kommer man att uppleva färgerna olika beroende på vilken färg man har på väggar/möbler/mattor. Det är väldigt sällan som man upplever ett golv helt fristående från annan visuell påverkan.
Självklart kan man med filter och ljusinställningar ändra färg på precis allt men nu är det det mänskliga ögat som ska kunna se det irl. Så behöver du allt detta för att uppnå lika resultat så innebär det att det du med detta åstadkommer är fake eftersom du inte själv med blotta ögon kan se det och det är väl ändå hur det ser ut i verkligheten som betyder just i verkligheten...
 
4774 4774 skrev:
Självklart kan man med filter och ljusinställningar ändra färg på precis allt men nu är det det mänskliga ögat som ska kunna se det irl. Så behöver du allt detta för att uppnå lika resultat så innebär det att det du med detta åstadkommer är fake eftersom du inte själv med blotta ögon kan se det och det är väl ändå hur det ser ut i verkligheten som betyder just i verkligheten...
Men även hur det ser ut med blotta ögat I verkligheten beror på ljustemperatur m.m, det är du väl med på?
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
T TobiasStockholm skrev:
Men även hur det ser ut med blotta ögat I verkligheten beror på ljustemperatur m.m, det är du väl med på?
Ja, självklart. Det vet väl varenda människa så till vida de inte har levt i en bunker 😀. Men det har inget med ts golv att göra. Det är en helt annan kulör och ser dessutom ut som det har legat där i 25 år eller så med alla repor och skador.
 
4774 4774 skrev:
Ja, självklart. Det vet väl varenda människa så till vida de inte har levt i en bunker 😀. Men det har inget med ts golv att göra. Det är en helt annan kulör och ser dessutom ut som det har legat där i 25 år eller så med alla repor och skador.
Det är omöjligt att säga, och eftersom det går att få ett liknande utseende på golvet på de olika bilderna endast genom att ändra på färgtemperaturen/vitbalansen så skulle det mycket väl kunna vara endast ljustemperaturen i miljön som skiljer dem åt.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.