M Msarps skrev:
Kul projekt och fint läge! Tanken är att bygga något snarlikt nästa år, så följer med intresse 😊
Kul att se hur du löser grunden, klurar på det fram och tillbaka jag med..
Tack! Jag klurade massor på grundläggningen, men kom fram till att detta var enklast med tanke på att det sluttar relativt mycket. Hade jag använt färdiga plintar hade jag behövt fylla ut massor.

Det som sket sig och gjorde allt besvärligare var att jag inte han få formfötterna som gjutrören står på innan helgen som jag hade hyrt grävaren. Därför kunde jag inte placera ut dom och sedan återfylla med grävaren utan fick återfylla allt för hand :)
 
Idag reste vi stommen. Både väggblock och takstolar som jag skruvat ihop själv senaste veckorna passade perfekt!
Stommen till en byggnad med väggblock och takstolar under en klarblå himmel. Byggnaden står på en upphöjd grund med grönska och stenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme under uppbyggnad nära en sjö, med väggblock och takstolar. Material och verktyg syns på marken omkring bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggstomme med väggblock och takstolar uppsatta nära en sjö, omgiven av grön natur och några träd under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppställd byggnad med väggblock och takstolar, omgiven av grönska och tallar. Ligger på tomt med gräsmatta, med röda stugor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
Kul att följa. Mitt står lite still..
 
Spikläkt och musband på plats så nu fortsätter vi med panelen.
Byggprojekt vid sjön med spikläkt och musband på plats, färdig att fortsätta med panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygge av utomhusvägg med spikläkt och musband på plats, fotat bredvid en sjö med träd och stenlandskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnad med installerade spikläkt och musband, redo för panelmontering, omgiven av skog och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joary639 och 3 till
  • Laddar…
Vad fint det blir! Hoppas du får hjälp med panelen, det går så mycket fortare då :)
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
E Emil2022 skrev:
Vad fint det blir! Hoppas du får hjälp med panelen, det går så mycket fortare då :)
Tack! Ja går sjukt mycket fortare när man är två! Riktigt knepigt att få ihop ändspontarna när man är ensam!
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Hur tjock isolering använder du för själva bastudelen? är det mineralull? och i taket?

Har du fått göra något extra för att hantera djupare tjäle mm i Norrbottens kalla klimat?
(beror iofs lite på var i Norrbotten)
 
spikplanka spikplanka skrev:
Hur tjock isolering använder du för själva bastudelen? är det mineralull? och i taket?

Har du fått göra något extra för att hantera djupare tjäle mm i Norrbottens kalla klimat?
(beror iofs lite på var i Norrbotten)
Det blir 120mm isolering i väggar och förmodligen i tak också. Lutar mot stenull. Men har inte kommit så långt ännu. Gör klart utsidan i år och fortsätter invändigt nästa år.

Helst hade man väl velat gräva ner till 2,3 vilket frostfritt djup är, men det var aldrig aktuellt. Jag grävde till ca 1,3 och isolerade runt plintarna. Förhoppningsvis räcker det då det är relativt bra mark.
 
Nu är i princip all panel uppe och plåttaket är på plats. Saknas dock nockplåt och gavelbeslag. Innan vi sätter in dörrar och fönster ska allt målas rött.
Småstuga under byggnation nära en sjö. Plåttak och träpanel är på plats, men nockplåt och gavelbeslag saknas. Dörrar och fönster ska installeras och målas rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nästan färdig byggnad med vit panel och plåttak. Byggnaden saknar dörrar och fönster, och nockplåt samt gavelbeslag är inte på plats än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emil2022 och 5 till
  • Laddar…
Nästan färdigmålat, men färgen tog slut :)
Någon som har tips på hur vi ska få in det stora fönstret? Det väger drygt 200 kg och det är ca 1 meter från marknivån till golvnivån.
En nästan färdigmålad träbyggnad med täckta fönsteröppningar, omgiven av träd, ställningar och verktyg runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nästan färdigmålat hus på pålar vid trädgränsen, med en ofärdig fasad och ett stort stenblock i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emil2022 och 1 till
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Någon som har tips på hur vi ska få in det stora fönstret? Det väger drygt 200 kg och det är ca 1 meter från marknivån till golvnivån.
en rejäl regel fastspikad under hålet på varje sida och lutad ned mot marken och så skjuter man upp fönstret tills det hamnar i hålet. Se till att ha stoppar så att du inte kan skjuta fönstret genom hålet bara.
 
M Marsman80 skrev:
en rejäl regel fastspikad under hålet på varje sida och lutad ned mot marken och så skjuter man upp fönstret tills det hamnar i hålet. Se till att ha stoppar så att du inte kan skjuta fönstret genom hålet bara.
Intressant, den idén ska jag spinna vidare på. Tänker du att man skjuter upp det liggande och när undersidan är på plats så reser man det?
 
Ja eller stående från början kan vara lättare. Finns ju viss risk att man skrapar fönstret om det ligger ned.
 
Jag skulle lyfta in det liggande, spika för hålet med ett par ribbor och sen resa det innifrån. Minst tre, gärna fyra man.

Om vi pratar helt manuellt arbete.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle lyfta in det liggande, spika för hålet med ett par ribbor och sen resa det innifrån. Minst tre, gärna fyra man.

Om vi pratar helt manuellt arbete.
Det lät ju också som en bra idé. Problemet är bara att jag inte har något golv invändigt, men det går ju att lösa tillfälligt med några skivor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.