MultiMan MultiMan skrev:
Som tidigare skriver, den ska vara där och både tätar samt skyddar maskinen från skräp/grus i vattnet. Är det du som tagit bort den av misstag? Då har du lärt dig nu om inte annat. Blir det stopp kan man kolla där i framtiden, t ex om det varit grävarbeten och det kommit in grus i vattnet
Fick för mig att den inte passade in där, fick lära mig något nytt då. Så då har jag den som tätning mellan bussningen och diskmaskinsslangen. Vad är absolut det bästa att göra för att täppa till det mellan bussningen och kökets inloppsrör? Uppskattar alla tips.
 
MultiMan
Var menar du?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Var menar du?
Mellan den guldiga muttern, som visas på bilden, och bussningen som jag ska koppla på. Ska jag köra flera lager av gängtejp på den guldiga muttern eller lägga något annat för att säkerställa att det inte läcker en droppe vatten? 😄
 
  • Guldmutter med gängtejp, omgiven av böjda rör, grå slang och grå röranslutningar i ett VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken typ av bussning är det? Hur ser den ut? Tillverkare och modell?
Bild?

På vissa är det gummitätning, på vissa gängtejp/lin&smack.
 
MultiMan
Det ska inte behövas något alls. Jag trodde du förstod varför silen/packningen skulle sitta i kopplingen, för att täta mot plankopplingen i mässing som du visar på bild. Ska inte behövas någon tejp eller annat.

Läcker det mellan den armerade slangen och mässingskopplingen så kanske den är skadad. Slangen ser ju rejält misshandlad ut så det är i så fall en tänkbar orsak. Jag minns inte hur det brukar se ut med armerade slangens anslutning till övergången. Finns det en gänga där kan den behöva tätas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken typ av bussning är det? Hur ser den ut? Tillverkare och modell?
Bild?

På vissa är det gummitätning, på vissa gängtejp/lin&smack.
Så här ser den ut. Finns info också om den.
 
  • Bild på en gängad metallring bredvid en förpackning från Biltema med produktinformation om olika storlekar. Artikelnummer 87-9927.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning med text på svenska, norska, finska och danska som beskriver ett material lämpligt för rörsystem för vatten, värmeledningar, gas, olja och tryckluft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk gängad rörkoppling på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en metallisk hylsnyckeladapter på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den bussningen måste ha gängtejp/lin&smack mellan kökskranen och bussningen, anledningen är att hålet i bussningen inte har någon "klack"/botten.

Du behöver rispa gängan på kökskranen, linda på gängtejp/lin&smack, skruva på bussningen, anslut diskmaskinsslangen.

Ta bort gängtejpen på yttergängan på bussningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den bussningen måste ha gängtejp/lin&smack mellan kökskranen och bussningen, anledningen är att hålet i bussningen inte har någon "klack"/botten.

Du behöver rispa gängan på kökskranen, linda på gängtejp/lin&smack, skruva på bussningen, anslut diskmaskinsslangen.

Ta bort gängtejpen på yttergä
Då hänger jag med. Tack för info!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den bussningen måste ha gängtejp/lin&smack mellan kökskranen och bussningen, anledningen är att hålet i bussningen inte har någon "klack"/botten.

Du behöver rispa gängan på kökskranen, linda på gängtejp/lin&smack, skruva på bussningen, anslut diskmaskinsslangen.

Ta bort gängtejpen på yttergängan på bussningen.
Ska jag även lägga gängtejp på själva bussningen eller det behövs inte?
 
MultiMan
Det finns väl minst 4 inlägg som säger att du inte ska ha någon gängtejp mot tvättmaskinens anslutning, då gummipackningen är det som tätar. Missförstår jag vad du frågar om så ber jag om ursäkt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns väl minst 4 inlägg som säger att du inte ska ha någon gängtejp mot tvättmaskinens anslutning, då gummipackningen är det som tätar. Missförstår jag vad du frågar om så ber jag om ursäkt.
Då förstår jag. Vill bara vara 100% säker att det blir rätt. Tack för infon!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.