Det har man ju fått göra under ett helt arbetsliv, mera eller mindre omfattande beroende av arbete och de första jag gjorde var väl tidigt 80-tal.
Allt från ett dokument som man svarar på till en heldag med tester och dialog med någon form av person med beteendevetenskaplig kunskap. Även vid intern rekrytering, då chefstjänster.
Förekom även mera omfattande, flera dagar och både i grupp/enskilt, inom generell kompetensförsörjning inom företag för att se vilka som fick gå vidare med interna utvecklingsprogram.
Så nej det är inget nytt.
 
Det nya är väl att det kryper in i alla anställningar, även om det bara är som extraknäck på ICA.
 
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Integriteten är en hygienfaktor. Sedan har dessa tester svagt vetenskapligt stöd.

”Hire for attitude, train for skill” är en slogan jag skriver under på. Om dessa tester hjälper med detta är tveksamt.
 
  • Gilla
  • Älska
Artemisia och 10 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag tror att testerna har blivit så populära för att man får objektiva mätvärden
Hur kan det bli objektiva mätvärden i ett test som "alla" vet hur man "bör" svara på?
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Integriteten är en hygienfaktor. Sedan har dessa tester svagt vetenskapligt stöd.

”Hire for attitude, train for skill” är en slogan jag skriver under på. Om dessa tester hjälper med detta är tveksamt.
Nej de hjälper inte alls. Läste i samband med diskussionen "vilken färg är du" några forskare som kollade på hur personlighetstester hjälper till vid rekrytering.
Visade sig att felrekryteringarna ÖKADE hos de som använde sig av personlighetstester.
MEN HR/rekryterare tror att de fungerar.

Inför senaste jobb bytet, så sket jag i sådana tester med motivering "De ger inget och slösar på både min och er tid"
Några opponerade sig "Men du måste om du vill ha det här jobbet..."
Varvid mitt svar på det blev
"Jag har redan ett jobb, vill ni ha min kompetens får ni leva med att vara utan det testet."
2 av 3 rekryterare sa då "Då skippar vi det"
1 av 3 "Men ..... "
och till dessa 1 av 3 som inte klarade av att jag sa nej svarade jag "Då får ni hitta nån annan. Det jobbet är bevisligen inte nått för mig. Bra att jag fick veta det nu så slipper vi slösa på varandras tid mer"

Ska väl tilläggas att jag har ca 30års erfarenhet inom min del av IT-branchen så företag som behöver min typ kompetens brukar jaga mig så jag kan ställa sådana krav.
Riktigt dåligt för alla de som inte kan ställa sådana krav.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Ruben Janzon och 15 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nej de hjälper inte alls. Läste i samband med diskussionen "vilken färg är du" några forskare som kollade på hur personlighetstester hjälper till vid rekrytering.
Visade sig att felrekryteringarna ÖKADE hos de som använde sig av personlighetstester.
MEN HR/rekryterare tror att de fungerar.

Inför senaste jobb bytet, så sket jag i sådana tester med motivering "De är ger inget och slösar på både min och er tid"
Några opponerade sig "Men du måste om du vill ha det här jobbet..."
Varvid mitt var på det blev
"Jag har redan ett jobb, vill ni ha min kompetens får ni leva med att vara utan det testet."
2 av 3 rekryterare sa då "Då skippar vi det"
1 av 3 "Men ..... "
och till dessa 1 av 3 som inte klarade av att jag sa nej svarade jag "Då får ni hitta nån annan. Det jobbet är bevisligen inte nått för mig. Bra att jag fick veta det nu så slipper vi slösa på varandras tid mer"

Ska väl tilläggas att jag har ca 30års erfarenhet inom min del av IT-branchen så företag som behöver min typ kompetens brukar jaga mig så jag kan ställa sådana krav.
Riktigt dåligt för alla de som inte kan ställa sådana krav.
ja det är skillnad om det är 100+ sökande på ett jobb eller ett fåtal eller omvänt att 100 arbetsgivare jagar en person med viss kompetens
 
O
P Pin skrev:
ja det är skillnad om det är 100+ sökande på ett jobb eller ett fåtal eller omvänt att 100 arbetsgivare jagar en person med viss kompetens
Nja! Problemet blir när de 5 sökande av 100 som faktiskt har rätt kompetens skiter i att ansöka pga de här testerna. Det spelar då ingen roll att det är 95 kvar, det är 95 personer som ändå är sämre rekryteringar än de fem som avstod. Detta oavsett om det gäller en lagerarbetare eller VD.

Har så svårt att förstå arbetsgivare som inte förstår det här.
 
  • Gilla
ajn82 och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det nya är väl att det kryper in i alla anställningar, även om det bara är som extraknäck på ICA.
Erkänner att det nog är 20 år sedan jag gjorde någon själv, så har inte koll på dagens tester. De som gjordes vid rekrytering av ny personal utvärderades av HR eller externt företag så jag fick bara ett resultatformulär. Idag entlidigat från allt sådant och utvärderar bara mig själv.😉
 
  • Haha
Revhiet1
  • Laddar…
Ellet
O Ossian K Olsson skrev:
Nja! Problemet blir när de 5 sökande av 100 som faktiskt har rätt kompetens skiter i att ansöka pga de här testerna. Det spelar då ingen roll att det är 95 kvar, det är 95 personer som ändå är sämre rekryteringar än de fem som avstod. Detta oavsett om det gäller en lagerarbetare eller VD.

Har så svårt att förstå arbetsgivare som inte förstår det här.
Eller så blev resultatet att de fem som inte sökte passade in, t.ex. vill inte ställa upp på arbetsgivarens krav på anställda. Men om det vet vi inget och kanske inget problem för arbetsgivaren, det fanns 95 andra.😎
 
P Pin skrev:
ja det är skillnad om det är 100+ sökande på ett jobb eller ett fåtal eller omvänt att 100 arbetsgivare jagar en person med viss kompetens
Jepp visst är det så.
Det lustiga är att detta med att visa att man kan säga nej till sådant redan i ett tidigt stadium i rekryteringsprocessen verkar göra att företagen blir ännu mer intresserade (för min del iaf)
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F
Dracula Dracula skrev:
Missbruk av integritet.

Jag sökte nyligen jobbet som X på Arlanda(Swedavia) flygplats, och det var hela 4 veckor kvar till sista ansökningsdag. Samma dag jag skicka in ansökan fick jag svar om att göra ett arbetspsykologiskt test, även kallat personlighetstest.

Eftersom jag har haft jobb under längre perioder, och på företag med intern rekrytering, så har jag aldrig varit i en rekrytering där detta ”nya” tillämpats, men jag känner till testerna och har gjort dem för skoj skull online. Jag vet också att dessa mycket personliga tester hanteras på olika ansvarsfulla sätt.

Jag har hög integritet, vilket jag tycker alla ska ha när det kommer till mycket personliga tester. Att arbetsgivare lättvindigt använder dessa tester som ett första steg i rekryteringen är mycket ledsamt.

Praxis ska enligt mig vara:
  • Arbetsgivaren tar sig tid läsa ansökan och gör ett urval av kandidater.
  • De 3-8(?) mest intressanta kandidater kallas till intervju.
  • Efter intervju, sållas 2-3 personer bort, resterande erbjuds EVENTUELLT att göra ett personlighetstest, där arbetsgivaren tydligt informerar om var testet lagras, om testet för tredje part är identifierbart med en person, vem som har access till informationen, och hur länge den sparas.
  • Personlighetstester ska tillämpas för extra känsliga eller kvalificerade tjänster, som chef, gruppledare, projektledare, högsäkerhetsarbeten, förskolelärare, osv. Inte för tekniker, snickare, administratörer, handläggare mm.
Arbetsgivare har möjlighet erbjuda en provanställning, som är praxis idag.

Jag förstår att det är ekonomiskt bättre att börja sålla ansökan med tester, men på ”bekostnad” av en stor grupp arbetssökande människors integritet. Här är en fråga om moraliskt ställningstagande där ekonomi ställs mot integritet. Ska vi spara x pengar och låta 160 personers arbetspsykologiska tester ”dokumenteras” för att hitta 1 person?

Jag hoppas detta sätt att rekrytera inte blir en kutym för arbetsgivare.

Det skulle uppskattas om någon HR-chef kunde återkoppla till mig och motivera detta förfarande, utan att nämna ord som effektivitet och ”rätt rekrytering” . Med en feedback kanske jag kan ändra uppfattning.

Om jag har fel antaganden, och testerna är helt anonyma för den som tillhandahåller test-tjänsten, och där bara rekryteraren kan identifiera resultatet med en person, då är det ett helt annat utgångsläge i frågan, men jag står fast att det fortfarande är en moralisk fråga som behöver diskuteras.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Flygplatsen är väl ett ganska bra exempel på arbetsplats där det är rimligt och nödvändigt att granska nya rekryter ordentligt. Det råder hög säkerhet på hela området och de anställda kan hamna i situationer där deras integritet utsätts för påfrestningar av olika slag.

Hade det varit en posution som random konsult hade det varit mer rimligt att ifrågasätta.

Har du hakat upp dig på att det är ett personlighetstest och inte ett kompetenstest?
Alla kör väl tester numera. Frugan sökte sommarjobb på Citygross (charkdisk) förra sommaren och fick göra både kompetenstest och psykologitest. Tragiskt.
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Ruben Janzon och 9 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nej de hjälper inte alls. Läste i samband med diskussionen "vilken färg är du" några forskare som kollade på hur personlighetstester hjälper till vid rekrytering.
Visade sig att felrekryteringarna ÖKADE hos de som använde sig av personlighetstester.
MEN HR/rekryterare tror att de fungerar.

Inför senaste jobb bytet, så sket jag i sådana tester med motivering "De ger inget och slösar på både min och er tid"
Några opponerade sig "Men du måste om du vill ha det här jobbet..."
Varvid mitt svar på det blev
"Jag har redan ett jobb, vill ni ha min kompetens får ni leva med att vara utan det testet."
2 av 3 rekryterare sa då "Då skippar vi det"
1 av 3 "Men ..... "
och till dessa 1 av 3 som inte klarade av att jag sa nej svarade jag "Då får ni hitta nån annan. Det jobbet är bevisligen inte nått för mig. Bra att jag fick veta det nu så slipper vi slösa på varandras tid mer"

Ska väl tilläggas att jag har ca 30års erfarenhet inom min del av IT-branchen så företag som behöver min typ kompetens brukar jaga mig så jag kan ställa sådana krav.
Riktigt dåligt för alla de som inte kan ställa sådana krav.
Bra! Jag gör precis samma sak.
Jag har för "länge sedan" gjort både personlighetstest och lämnat drogtest som en del i anställningsprocessen. Nu när jag är både äldre och visare tackar jag gladeligen nej till sådana saker.

Känner dessutom en som fått två helt olika resultat på samma test, då två olika arbetsgivare körde samma rutin. Vid frågan om hur det kunde skilja sig sa HR "ja men det är ju dagsform och sådant". Så vad har då testet för värde om det skiljer sig från dag till dag vad resultatet blir?


Jag är också inom IT och för alla som jobbat mer än ett par år föredrar jag att ha en helt öppen dialog där man snarare tittar på exempelvis pågående eller kommande projekt och diskuterar lite kring dom. Då kan jag antingen som intervjuare eller som presumptiv medarbetare se om man passar in eller inte. Uppstyltade tester ger verkligen ingenting, annat än att se om de som kommer hyfsat nya från skolbänken har lärt sig något alls eller är helt gröna.

Min uppfattning om HR är dessvärre att man gör sig viktigare än man är. Man åker på konferenser, ser webbinarier och köper in olika tester och system i tron att man blir mer effektiv och pricksäker, men i realiteten tror jag man bara göder företagen som står bakom testerna utan att vinna något. Dessutom slösar man rejält på de sökandes tid och energi.
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tror myndigheter har de här testerna enbart för att testa om personen i fråga orkar göra en meningslös uppgift ingen ens bryr sig om men som någon har sagts måste göras pga ”det är viktigt”! För klarar man det klarar man det mesta på en myndighet..
Jag tror du har rätt. Deltagande i ett sånt här test tyder på samvetsgrannhet något som är helt centralt för alla tjänstemannajobb i större organisationer. För ska vi vara ärliga är väldigt många arbetsuppgifter inom större organisationer mest därför att de krävs p g a reglering och för show. Annat är det ju med säljobb eller produktion. Detta är måsten för att kunna fakturera och få in pengar i en vinstdrivande verksamhet.
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Gjorde en heldagstest för 24 år sen. Allt från frågeformulär till att rita ett träd.😅
Skulle sen få en genomgång av resultatet.
Kom in till testaren som höll fram testet och sa att det var ju inte så bra och slängde det sen i papperskorgen. 😲

Sen följde en timmes monolog med skitsnack om de andra sökande, anekdoter och mycket info om hans familj. Fick jobbet.😉

Testaren var den senare ökände Holger A som dömdes för mordet på sin fru och som hittades styckad på botten i en gabionbur efter att han kommit ut.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
pether och 8 till
  • Laddar…
Vad skulle en arbetsgivare få ut av att få veta hur jag är privat och vad jag har för värderingar?
Man är på jobbet enbart för att försörja sig och utföra det jobb man får betalt för att utföra . Hur jag ska bete mig på jobbet står i anställningsavtalet.
Tror man det skulle bli bättre med en arbetstagare som bara följer sina egna intressen och lustar?
Att man inte skulle jobba en minut till om man inte behövde för att försörja sig betyder ju inte att man inte visar engagemang i jobbet.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.