fresve skrev:
Fel igen tror jag, GPRS kan ha en hastighet på upp till 160-170 kbps (0.17 Mbps), beroende på hur många som kör mot samma mast.
Jag har flera ggr jobbat med PC med mobilen som modem, och det funkar fint, trots gprs.. det är inga 3 kbps iaf, även om man kanske inte kommer upp i hela 160 kbps.

En rätt bra artikel:
[länk]
Men nej, du får inte ut några 0.17Mbps ur gprs, det är omöjligt, då gprs i sig klarar max 0.14Mbps, och det är i en labbmiljö, så tyvärr fel igen, så i realiteten, 0.03 till ja, kan sträcka mig till 0.08.
 
Funderar själv på att bara köra 3G för internet och mobiltelefoni dit vi ska flytta senare i vår (utanför Sundsvall).
Jag tänker försöka prova med antingen Telia eller 3. Om tjänsten jag provar inte håller måttet så bör man väl ha ångervecka?!

Enligt personal på Telias butik i Birsta ska Telia bygga ut turbo-3g för alla orter med fler än 10 000 innevånare innan 2008 är slut. Sen vet vi ju sen tidigare hur mycket löften är värda... Och vad det egentligen betyder för nedladdningshastigheten för den enskilde användaren är svårt att veta.
 
SoM skrev:
Funderar själv på att bara köra 3G för internet och mobiltelefoni dit vi ska flytta senare i vår (utanför Sundsvall).
Jag tänker försöka prova med antingen Telia eller 3. Om tjänsten jag provar inte håller måttet så bör man väl ha ångervecka?!

Enligt personal på Telias butik i Birsta ska Telia bygga ut turbo-3g för alla orter med fler än 10 000 innevånare innan 2008 är slut. Sen vet vi ju sen tidigare hur mycket löften är värda... Och vad det egentligen betyder för nedladdningshastigheten för den enskilde användaren är svårt att veta.
Nej, du har ingen ångervecka, köper du i butiken så gäller kontraktet från köpet, delvis direkt. Köper du via distans är allt plomberat, så visst, du har 14 dagar, men du får inte prova något.
 
Det är ju det här som är dilemmat... Du tecknar ett abbonnemang på "...upp till..." x mbit. Får du ut en tiondel så är du ju ändå informerad att tjänsten endast teoretiskt kunde nå den högsta bandbredden.

Det som förbryllar mig är hur vi kan ha så dålig mottagning för GSM här, Uppland är ju rätt så platt - och där jag bor är det inte många meters höjdskillnad på de små kullar som finns jämfört med åkrarna runtikring. Även när det gäller storlek på stad så ligger Uppsala hyggligt till för att det ska vara kommersiellt motiverat med en utbyggd infrastruktur.

Sundsvall med omnejd är ju en helt annan femma vad gäller terrängen. Dvs. större risk att hamna i radioskugga.

/b

EDIT: Finns det förresten någon möjlighet att kolla upp koordinater för var masterna finns, eller exempelvis var man tänkt placera de nya som kommer ge turbo3g? För det här med täckningskartor... suger ju som beslutsunderlag för val av operatör/tjänst....
 
http://e-tjanster.pts.se/Map/

Men som sagt, bara för det finns en 3g mast betyder inte automatiskt bättre hastighet/kapacitet än om det finns till exempel än gsm/edge mast längre bort.
 
ollebanan skrev:
[länk]

Men som sagt, bara för det finns en 3g mast betyder inte automatiskt bättre hastighet/kapacitet än om det finns till exempel än gsm/edge mast längre bort.
Ollebanan, har du något emot 3G? Om han som trådskaparen skrev har 3G-täckning borde det väll vara det man provar först? eller?
Vilken teknik tror du utvecklas mest framöver GSM eller 3G?

/Henrik
 
Henrik T skrev:
Ollebanan, har du något emot 3G? Om han som trådskaparen skrev har 3G-täckning borde det väll vara det man provar först? eller?
Vilken teknik tror du utvecklas mest framöver GSM eller 3G?

/Henrik
Nej, jag har inget emot 3G, har han 3G täckning är det väl bara skaffa vanligt mobilt bredband, vad är problemet då?

Som jag uppfattade det hade han svag till obefintlig gsm täckning och ingen 3g täckning.
 
3G är betydligt känsligare på avstånd och hinder än vad gsm/edge är. Därav går edge fram bättre i terrängen. Dessutom ska man komma ihåg att de antenner som sitter i masterna inte är helt rundstrålande heller utan de är bättre i vissa riktningar och sämre i andra.

Jag har 1.5 Km till mast med lite träd ivägen och inomhus växlar mitt 3G kort ned till edge på grund av dålig täckning.

En extern antenn ger bättre täckning och fart men hur mycket bättre, det vågar jag inte sia om
 
ollebanan skrev:
Nej, jag har inget emot 3G, har han 3G täckning är det väl bara skaffa vanligt mobilt bredband, vad är problemet då?

Som jag uppfattade det hade han svag till obefintlig gsm täckning och ingen 3g täckning.
Hej!

Hahah, ok, jag uppfattade det som att dom hade 3g täckning men ser nu att inlägget kan tolkas tvärtom med... Bjogul, vad är det som gäller?

/Henrik
 
Status GSM: Svajig täckning
Status 3G: ???

Har inte haft 3G-kompatibel mobil mer än en vecka, och den har funkat att prata i under den tiden - men det är ju väldigt kort tid för att dra säkra slutsatser om hur stabilt nätet är, om det finns döda zoner et.c. Särskilt också som jag nu tittar på bredbandsuppkoppling och inte bara telefon. Jag har alltså antagit att även 3G borde kunna vara lika svajigt och att det borde förstärkas med antenn et.c. Det är den tankebanan jag ville få input på.

Dessutom var mitt syfte med tråden att höra om någon testat nån av de routrar som finns med i början av tråden...?

Sen har det ju blivit en del annat under diskussionens gång, och som man fått lära av.

Den där länken till master på PTS blev jag inte riktigt klok på. Först skickade den mig till Danmark när jag skrev in adressen, och när jag sedan scrollade norrut till Uppsala har jag inte kunnat se en enda mast utmarkerad. Det står i infon att masterna ska synas vid 400 meter-nivån, men jag kunde då inte se några - inte ens inne i Uppsala.
- I värsta fall är detta korrekt, och det finns inga master, och då är det inte konstigt att mottagningen suger ;)
/b
 
bjogul skrev:
Status GSM: Svajig täckning
Status 3G: ???

Har inte haft 3G-kompatibel mobil mer än en vecka, och den har funkat att prata i under den tiden - men det är ju väldigt kort tid för att dra säkra slutsatser om hur stabilt nätet är, om det finns döda zoner et.c. Särskilt också som jag nu tittar på bredbandsuppkoppling och inte bara telefon. Jag har alltså antagit att även 3G borde kunna vara lika svajigt och att det borde förstärkas med antenn et.c. Det är den tankebanan jag ville få input på.

Dessutom var mitt syfte med tråden att höra om någon testat nån av de routrar som finns med i början av tråden...?

Sen har det ju blivit en del annat under diskussionens gång, och som man fått lära av.

Den där länken till master på PTS blev jag inte riktigt klok på. Först skickade den mig till Danmark när jag skrev in adressen, och när jag sedan scrollade norrut till Uppsala har jag inte kunnat se en enda mast utmarkerad. Det står i infon att masterna ska synas vid 400 meter-nivån, men jag kunde då inte se några - inte ens inne i Uppsala.
- I värsta fall är detta korrekt, och det finns inga master, och då är det inte konstigt att mottagningen suger ;)
/b
Nej, den verkade vara cp just nu, jag har fyra (!) master inom synligt avstånd och dessa är inte utmarkerade på kartan.
 
men snälla... satsa på www.nmt.net
välj D-35 modemet med en riktantenn, har det själv och har ca 0,5 MBit/s ut & ca 2 MBit/s in... helt okej, klarar IP-telefoni oxå...

NMT har sina basstationer i Teracom´s TV-master och i Uppland finns det vad jag vet 2 st TV-master, en i Valö & en i Uppsala, kan ju även testa att rikta antennen mot Gävles TV-mast.
 
weed: Titta gärna lite på deras nät och dimensioneringen innan du börjar tipsa fok att köra det i din närhet. Krävs inte många användare innan deras nät blir så pass belastat att du kan använda modem istället.
 
Mitt tips för en billig lösning är att använda en Asus wl500gp och ett huawei e220 usb-modem, här har jag beskrivit hur man gör:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=748362

E220 har ingång för extern antenn på kortet lite undangömd. Telenor har en kom-igång-garanti på mobilt bredband så att man har en två månader på sig för att kolla att det fungerar som det ska.

Behöver man inte ha tillgång till tillgång till Homerun, Edge eller Turbo 3g, är nog Tele 2 bästa dealen. 99kr/mån + 399:- för modemet.
 
fredl skrev:
Mitt tips för en billig lösning är att använda en Asus wl500gp och ett huawei e220 usb-modem, här har jag beskrivit hur man gör:

[länk]

E220 har ingång för extern antenn på kortet lite undangömd. Telenor har en kom-igång-garanti på mobilt bredband så att man har en två månader på sig för att kolla att det fungerar som det ska.

Behöver man inte ha tillgång till tillgång till Homerun, Edge eller Turbo 3g, är nog Tele 2 bästa dealen. 99kr/mån + 399:- för modemet.
Problemet blir ju att Tele2 har värdelös täckning via gsm, och har dom ingen 3g täckning(inklusive telia då) så är det ju kört, och då står man där med ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.