De flesta jag känner som har skaffat paneler har inte räknat på det. De tycker främst att det känns bra...

En granne, han sade att han vet att det egentligen inte är en så bra affär, men nu är elpriset en sak han inte längre behöver tänka på.

En arbetskollega skaffade solpaneler eftersom alla andra i radhuset skulle ha och köpa gemensamt, han ville inte att hans hus skulle sticka ut...

Argumenten till att köpa kan vara många. Jag har också vänner/kollegor som räknat på det och fått jättebra kalkyler, så det beror naturligtvis också på förutsättningarna.

Vi som har små tak har mycket svårare att räkna hempanelerna.
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta jag känner som har skaffat paneler har inte räknat på det. De tycker främst att det känns bra...

En granne, han sade att han vet att det egentligen inte är en så bra affär, men nu är elpriset en sak han inte längre behöver tänka på.

En arbetskollega skaffade solpaneler eftersom alla andra i radhuset skulle ha och köpa gemensamt, han ville inte att hans hus skulle sticka ut...

Argumenten till att köpa kan vara många. Jag har också vänner/kollegor som räknat på det och fått jättebra kalkyler, så det beror naturligtvis också på förutsättningarna.

Vi som har små tak har mycket svårare att räkna hempanelerna.
Precis.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Då är jag unik menar du?
Det tror jag inte ett ögonblick på. Jag tror att många helt enkelt inte vill ha solpaneler av en eller flera anledningar. Precis som jag.

Jag föredrar att få ner driftskostnaderna framför sådana projekt.

Sanningen är ju att det är helt orimliga återbetalningstider för alla. Ovanpå det är det risker inbyggda som kan förlänga dom ytterligare.
Jag har fortfarande 6 år på min anläggning och jag är en av alla…

Du är en av de som bestämt dig för att solpaneler inte är nåt att ha, och med den inställningen skruvar, förvanskar, hittar på och ljuger för dina rätt ofta poänglösa och tafatta argument.
 
Nissens
F fsn skrev:
Jag har fortfarande 6 år på min anläggning och jag är en av alla…
Det var inte många som skaffade solpaneler då, de flesta hoppade på efter de tillfälliga elprisökningarna 2022. Hur lång tid du har kvar till break even vet du inte just nu. Men rent ekonomiskt är något som i bästa fall går break even efter 10 år ett av de sämre alternativen som finns.
F fsn skrev:
Du är en av de som bestämt dig för att solpaneler inte är nåt att ha, och med den inställningen skruvar, förvanskar, hittar på och ljuger för dina rätt ofta poänglösa och tafatta argument.
Nej, jag har ett ekonomiskt sinne som hjälpt mig med att få en bra ekonomisk situation. Jag skulle kunna köpa många solpanelanläggningar kontant, men det är betydligt bättre att låta kapitalet fortsätta växa där det är. 😊

Hade jag istället investerat i solpaneler hade jag haft ett helt annat läge nu.

Detta är fakta, och du gör allt för att komma med diverse krystade förklaringar som inte håller…

Men fortsätt du att harva med dina paneler medan jag ser mitt kapital växa ytterligare. 😊
 
F
Nissens Nissens skrev:
Det var inte många som skaffade solpaneler då, de flesta hoppade på efter de tillfälliga elprisökningarna 2022. Hur lång tid du har kvar till break even vet du inte just nu. Men rent ekonomiskt är något som i bästa fall går break even efter 10 år ett av de sämre alternativen som finns.

Nej, jag har ett ekonomiskt sinne som hjälpt mig med att få en bra ekonomisk situation. Jag skulle kunna köpa många solpanelanläggningar kontant, men det är betydligt bättre att låta kapitalet fortsätta växa där det är. 😊

Hade jag istället investerat i solpaneler hade jag haft ett helt annat läge nu.

Detta är fakta, och du gör allt för att komma med diverse krystade förklaringar som inte håller…

Men fortsätt du att harva med dina paneler medan jag ser mitt kapital växa ytterligare. 😊
Jag vet på 2-3 månaders marginal hur lång tid jag har kvar till ”break even”.

Hur går det med dina SMR kärnreaktorer som skulle speed-byggas och vara i drift inom 2 år eller nåt sånt. Det var ETT av dina argument emot solceller. Hur många har projekterats hittills och hur många är byggstartade? Är den utopin ”ekonomiskt sinne” eller bara ”obotligt naiv”?
 
  • Gilla
  • Älska
Intet och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det var inte många som skaffade solpaneler då, de flesta hoppade på efter de tillfälliga elprisökningarna 2022. Hur lång tid du har kvar till break even vet du inte just nu. Men rent ekonomiskt är något som i bästa fall går break even efter 10 år ett av de sämre alternativen som finns.

Nej, jag har ett ekonomiskt sinne som hjälpt mig med att få en bra ekonomisk situation. Jag skulle kunna köpa många solpanelanläggningar kontant, men det är betydligt bättre att låta kapitalet fortsätta växa där det är. 😊

Hade jag istället investerat i solpaneler hade jag haft ett helt annat läge nu.

Detta är fakta, och du gör allt för att komma med diverse krystade förklaringar som inte håller…

Men fortsätt du att harva med dina paneler medan jag ser mitt kapital växa ytterligare. 😊
Jag och min syster är 2 andra som installerade innan 2022.
Vi har båda 2 med dagens priser 2 år kvar till anläggningarna är betalda (med ränta)
Förra året trodde jag att den skulle vara betald nästa höst men pga dagens låga priser dröjer det 1 år till.
Till detta så har vi en värdeökning på husen som inte får glömmas bort.
Jag byggde nytt och såg detta långsiktigt då jag går i pension om några år.
För min del så har solceller inte varit antingen ett sparande eller solceller utan en del i min totala ekonomi.
Amortering, investering och sparande bildar tillsammans en budget som jag ser långsiktigt på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
Solpaneler på taket är en dålig investering jämfört med värdepapper mm. Men däremot en försäkring mot framtida shockpriser och med batteribank en försäkring mot att vara utan el övh. I det senare fallet kan det bli svårt att komma åt sinda värdepapper.
 
  • Gilla
mBard och 1 till
  • Laddar…
F
spikplanka spikplanka skrev:
Solpaneler på taket är en dålig investering jämfört med värdepapper mm. Men däremot en försäkring mot framtida shockpriser och med batteribank en försäkring mot att vara utan el övh. I det senare fallet kan det bli svårt att komma åt sinda värdepapper.
Hur vet du det?
 
F fsn skrev:
Hur vet du det?
I solpanelsanläggning i jämförelse med värdepapper så räknade på det för flera år sedan. Återbetalningstiden vart cirka 13 år vill jag minnas.
 
F fsn skrev:
Det finns olika anledningar till att inte fler har solceller på sitt hus. Den största anledningen är troligtvis ekonomiska förutsättningar, handlingsoförmåga samt att man ”mentalt går i foppatofflor”. En försvinnande liten del räknar på det och drar slutsatsen att det inte lönar sig. Jag tror faktiskt att det är fler som sätter upp paneler, eller skulle vilja göra det som inte alls har räknat på det och har förutsättningar för att få rimlig avbetalningstid på det.
Hej fsn

Vi har olika förutsättningar beroende på var och hur vi bor, men även t.ex. våra ekonomiska och tekniska förutsättningar.

Det handlar dessutom om ett rörligt mål d.v.s. förutsättningarna i framtiden kan ändras och kommer att ändras, vi vet dock inte när och hur.

De som satsade tidigt (säg för 6 år sedan) på solceller och bor i prisområde 4 har haft helt andra förutsättningar att räkna hem en kort återbetalning än de i prisområde 1 där jag bor.

Å andra sidan så har kostnaden för elenergin varit lägre i prisområde 1, och för den som bor där och har satsat på att minska både effektbehovet och elenergibehovet (sett över hela året) på lång sikt har haft mindre möjligheter till att dessutom göra ekonomiska besparingar genom solceller.

Solceller på villatak som innebär en omvänd effektriktning i elnät byggda för bara en effektriktning (mot huset) innebär en teknisk och ekonomisk utmaning för elnätsbolagen bland annat genomt en större spänningsvariation.

Då varje elnätsbolag har ansvar att sätta sina priser, för att få kostnadstäckning för de eventuella nödvändiga förtida investeringar i elnäten som har varit nödvändiga och kommer att bli nödvändiga framöver. Därför vet vi inte vad detta innebär i prisjusteringar, framför allt för de som satsat på solceller på villan. Det kan t.ex. bli en speciell tariff för dessa.

Det är möjligt (rimligt) att effekttariffen som skall vara genomförd senast 2027 kommer att gälla båda effektriktningarna (eftersom båda effektriktningarna påverkar elnätet) och då påverka framtida lönsamheten för solceller.

I vissa grannländer har mängden inmatad elenergi blivit ett svårhanterat bekymmer, detta kan innebära åtgärder som bromsar lönsamheten; ”Tyska experter varnar för strömavbrott – klarar inte mer solceller” https://www.tn.se/hallbarhet/38372/tyska-experter-varnar-for-stromavbrott-klarar-inte-mer-solceller/

Jag tror inte att den som avstår från solcellsinstallation på sitt hustak ”mentalt går i foppatofflor” Det kan t.o.m. vara tvärtom att man har förmågan att agera annorlunda än de strömningar som uppstår. De undviker att springa dit alla andra springer.

I Tyskland har man med olika medel lyckats att få in för mycket solceller, det ser inte ut som det går att fortsätta med den utvecklingen där och lönsamheten blir rimligen lägre om man inte kan mata in eleffekt i elnätet när solen lyser 🙂.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Vi har olika förutsättningar beroende på var och hur vi bor, men även t.ex. våra ekonomiska och tekniska förutsättningar.

Det handlar dessutom om ett rörligt mål d.v.s. förutsättningarna i framtiden kan ändras och kommer att ändras, vi vet dock inte när och hur.

De som satsade tidigt (säg för 6 år sedan) på solceller och bor i prisområde 4 har haft helt andra förutsättningar att räkna hem en kort återbetalning än de i prisområde 1 där jag bor.

Å andra sidan så har kostnaden för elenergin varit lägre i prisområde 1, och för den som bor där och har satsat på att minska både effektbehovet och elenergibehovet (sett över hela året) på lång sikt har haft mindre möjligheter till att dessutom göra ekonomiska besparingar genom solceller.

Solceller på villatak som innebär en omvänd effektriktning i elnät byggda för bara en effektriktning (mot huset) innebär en teknisk och ekonomisk utmaning för elnätsbolagen bland annat genomt en större spänningsvariation.

Då varje elnätsbolag har ansvar att sätta sina priser, för att få kostnadstäckning för de eventuella nödvändiga förtida investeringar i elnäten som har varit nödvändiga och kommer att bli nödvändiga framöver. Därför vet vi inte vad detta innebär i prisjusteringar, framför allt för de som satsat på solceller på villan. Det kan t.ex. bli en speciell tariff för dessa.

Det är möjligt (rimligt) att effekttariffen som skall vara genomförd senast 2027 kommer att gälla båda effektriktningarna (eftersom båda effektriktningarna påverkar elnätet) och då påverka framtida lönsamheten för solceller.

I vissa grannländer har mängden inmatad elenergi blivit ett svårhanterat bekymmer, detta kan innebära åtgärder som bromsar lönsamheten; ”Tyska experter varnar för strömavbrott – klarar inte mer solceller” [länk]

Jag tror inte att den som avstår från solcellsinstallation på sitt hustak ”mentalt går i foppatofflor” Det kan t.o.m. vara tvärtom att man har förmågan att agera annorlunda än de strömningar som uppstår. De undviker att springa dit alla andra springer.

I Tyskland har man med olika medel lyckats att få in för mycket solceller, det ser inte ut som det går att fortsätta med den utvecklingen där och lönsamheten blir rimligen låg om man inte kan ha sin solcellsanläggning igång när solen lyser 🙂.
Försök hålla nere din textmassa, efter tre meningar, där den första är en exakt upprepning av vad jag redan skrev och resten var helt uppenbara sker så tappade jag intresset rätt ordentligt. Jag har haft effekttariff i 3 år tror jag.
Jag bor i elområde 3 och har inte haft några problem att få ”lönsamhet” på solcellerna. Jag har dock flera vänner och bekanta som hävdar samma sak fast det är ett faktum att det är en sorglig historia så här långt, det handlar mycket om att köpa rätt, till rätt pris vis rätt tillfälle, tur och timing.

En majoritet av befolkningen bor i SE 3 och 4, räknar man in nedre halvan av SE2 med så är det en extrem majoritet. Jg hopps ingen är så dum att dom sätter solpaneler på ett villatak i SE1.
 
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Jag och min syster är 2 andra som installerade innan 2022.
Vi har båda 2 med dagens priser 2 år kvar till anläggningarna är betalda (med ränta)
Förra året trodde jag att den skulle vara betald nästa höst men pga dagens låga priser dröjer det 1 år till.
Till detta så har vi en värdeökning på husen som inte får glömmas bort.
Jag byggde nytt och såg detta långsiktigt då jag går i pension om några år.
För min del så har solceller inte varit antingen ett sparande eller solceller utan en del i min totala ekonomi.
Amortering, investering och sparande bildar tillsammans en budget som jag ser långsiktigt på.
Ja, de som skaffade innan elprihöjningarna har ett mycket bättre läge än de som skaffade senare. Det är bara att gratulera! 😊
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Försök hålla nere din textmassa, efter tre meningar, där den första är en exakt upprepning av vad jag redan skrev och resten var helt uppenbara sker så tappade jag intresset rätt ordentligt. Jag har haft effekttariff i 3 år tror jag.
Jag bor i elområde 3 och har inte haft några problem att få ”lönsamhet” på solcellerna. Jag har dock flera vänner och bekanta som hävdar samma sak fast det är ett faktum att det är en sorglig historia så här långt, det handlar mycket om att köpa rätt, till rätt pris vis rätt tillfälle, tur och timing.

En majoritet av befolkningen bor i SE 3 och 4, räknar man in nedre halvan av SE2 med så är det en extrem majoritet. Jg hopps ingen är så dum att dom sätter solpaneler på ett villatak i SE1.
Hej fsn

Även om jag har svarat på ditt inlägg så skriver jag till alla som tittar på inläggen.

Om jag skulle råka ha liknande synpunkter som du och vill berätta det, är det då något fel att andra som läser här får veta det?

Om du inte orkar läsa igenom det jag skriver, så är det väl ditt bekymmer.

Det kan finnas andra som vill läsa det är ju valfritt för var och en.

Du har kanske missat synpunkter på att äga solceller om du inte läst igenom hela inlägget, som bland annat handlar om framtiden
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Även om jag har svarat på ditt inlägg så skriver jag till alla som tittar på inläggen.

Om jag skulle råka ha liknande synpunkter som du och vill berätta det, är det då något fel att andra som läser här får veta det?

Om du inte orkar läsa igenom det jag skriver, så är det väl ditt bekymmer.

Det kan finnas andra som vill läsa det är ju valfritt för var och en.

Du har kanske missat synpunkter på att äga solceller om du inte läst igenom hela inlägget, som bland annat handlar om framtiden
Då kan du tex skriva att du ”håller med om” eller nåt liknande. Du inte bara citerar utan inleder varje inlägg med ”hej <användarnamn> vilket är ett direkt svar till den personen. Att då direkt upprepa exakt vad som tidigare skrivits är inget annat än en patetisk härskarteknik och inte acceptabelt. Synpunkter om framtiden, som dina utsvävningar, helt utan politisk förankring om effekttariff som är mer eller mindre kvalificerade gissningar och spekulationer är rätt ointressant för mig då jag redan har solceller och inte har för avsikt att montera ner dom. Du är en tekniker, vet säkert jättemycket om elnätet men verkar glömma att politiker i stor utsträckning är idioter, det råder alltså inte alltid sunt förnuft.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
F fsn skrev:
effekttariff
Testas redan sedan iaf några månader tillbaks. Det är på ingående. Blir debitering per maximalt nyttjad kW överföring/månad.

Publika elnät är på väg att bli en riktigt dyr sak.

För de som bor i SE1 kanske man bör snegla på vedeldning och stirlingmotor?
Lite sol, mycket skog och gott om plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.