T TommyC skrev:
...
Jag har försökt hitta någon motsvarande sida för Volvo men misslyckats så här långt, det är bara en massa reklamsidor jag hittar. Kan någon peka på minst en bra sida där man hittar artikelnummer på reservdelar till valfri modell av Volvo?
...
Inte till valfri modell, men för de äldre.
Reservdelskataloger samt försäljning av originaldelar.
Det är härifrån Volvohandlarna hämtar delar.
Genuine Classic Parts
https://www.gcp.se

/Höghus
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Skulle behöva en ny tyckregleringventil n276 till vw passat -08 men hittar bara kompletta högtrycks pumpar, förutom fruugo och liknande

Nån som har tips?

Trög startad och sist jag provade så startade den inte alls.
 
Hämtade ut dessa två dyrgripar igår

Två drivaxlar som ligger på bubbelplast i en kartong, bredvid ett par arbetshandskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och idag var det dags att byta, höger drivaxel som brukar vara plättlätt var lite krångligare på en C70 pga den extra chassiförstärkning som sitter under motorn, men efter några svordomar och lite längre tid än normalt satt den där.
Sedan var det dags för vänster sida och demontering av den gamla var inga problem, men sedan att få den nya att gå in och låsa i lådan var som förgjort.

Man får ju inte knacka in den genom att slå på ytterknuten, ska alltså pressas eller tryckas in med ett distinkt snabbt tryck, men jag gav upp efter ett par timmar och ringde sonen som kom och skulle bistå.
Gick inte heller så efter ett par timmars försök var han tvungen att åka.
För att öka åtkomligheten har jag nu plockat bort styrspindel, bromsar och fjäderben för att få mera utrymme och kraft.
Och lik förbannat får jag inte den förgrymmade C-ringen att gå förbi det första hindret, får man den bara att gå in en millimeter är det lätt sen, men till slut återstår väl bara storsläggan på axeländen ytterst, men vill inte göra det om jag kan slippa.

Bytte drivaxlar på min brorsdotters S40 2001 för någon månad sedan, gick som en dans, och hade en förhoppning att detta skulle funka på liknande sätt.

Sonen googlade lite och jag är tydligen inte ensam om problemet, de flesta tar till våld, annars blir det mera våld.
Någon som har en annan lösning?
 
  • Ledsen
Isakare
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Hämtade ut dessa två dyrgripar igår

[bild]

Och idag var det dags att byta, höger drivaxel som brukar vara plättlätt var lite krångligare på en C70 pga den extra chassiförstärkning som sitter under motorn, men efter några svordomar och lite längre tid än normalt satt den där.
Sedan var det dags för vänster sida och demontering av den gamla var inga problem, men sedan att få den nya att gå in och låsa i lådan var som förgjort.

Man får ju inte knacka in den genom att slå på ytterknuten, ska alltså pressas eller tryckas in med ett distinkt snabbt tryck, men jag gav upp efter ett par timmar och ringde sonen som kom och skulle bistå.
Gick inte heller så efter ett par timmars försök var han tvungen att åka.
För att öka åtkomligheten har jag nu plockat bort styrspindel, bromsar och fjäderben för att få mera utrymme och kraft.
Och lik förbannat får jag inte den förgrymmade C-ringen att gå förbi det första hindret, får man den bara att gå in en millimeter är det lätt sen, men till slut återstår väl bara storsläggan på axeländen ytterst, men vill inte göra det om jag kan slippa.

Bytte drivaxlar på min brorsdotters S40 2001 för någon månad sedan, gick som en dans, och hade en förhoppning att detta skulle funka på liknande sätt.

Sonen googlade lite och jag är tydligen inte ensam om problemet, de flesta tar till våld, annars blir det mera våld.
Någon som har en annan lösning?
Nä, bara konstaterat under livet att vissa hoppar i/ur nästa av sig själv, andra inte alls. Har aldrig skruvat låda/axlar på Volvo.
Men jag har varit med om en väldigt märklig drivaxel, mins inte vad det var för bil, men ett splines var tjockare och motsvarande i lådan smalare, de gick bara att sätta i på ett sätt.
 
T TommyC skrev:
VW har ju hävdat att 1 liter olja på 100 mil är normal för deras skräpkonstruktioner men det gäller ju inte för bra bilar.
Jag tror faktiskt alla bilar jag varit inblandad i i alla tider haft 1 på 100 som gräns. Samt krav på noggrannt förd bok på påfyllningarna för garantiåtgärd.
Förr var det väl i princip bara kolvringar som kunde orsaka hög oljeförbrukning. Skuren cylinder eller fastkoksade kolvringar. Men idag är det oljeaktuerade EGR-ventiler , turbosar och vem vet vad så det är nog klokt att läsa på lite om aktuell motor innan man dömmer ut den.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Sonen googlade lite och jag är tydligen inte ensam om problemet, de flesta tar till våld, annars blir det mera våld.
Någon som har en annan lösning?
har ni C-clipsen på ovansidan så den inte hänger och kan "ta i" mer än nödvändigt?
 
B Bjober skrev:
Jag tror faktiskt alla bilar jag varit inblandad i i alla tider haft 1 på 100 som gräns. Samt krav på noggrannt förd bok på påfyllningarna för garantiåtgärd.
Förr var det väl i princip bara kolvringar som kunde orsaka hög oljeförbrukning. Skuren cylinder eller fastkoksade kolvringar. Men idag är det oljeaktuerade EGR-ventiler , turbosar och vem vet vad så det är nog klokt att läsa på lite om aktuell motor innan man dömmer ut den.
Nja, dåliga ventiltätningar var nog vanligast förr.
Fast det var kanske för att om man kände lukten av bränd olja, så låg det en Ford längre fram, och där var det till 100% ventiltätningarna, i sällsynta fall var det en BMW med samma åkomma 😉
 
  • Gilla
  • Haha
camaro z28 och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nja, dåliga ventiltätningar var nog vanligast förr.
Fast det var kanske för att om man kände lukten av bränd olja, så låg det en Ford längre fram,
Ford OHC.
Ventiltätningarna tar slut, men det är världens enklaste motor att lyfta topp på.
Har haft fyra styck.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
har ni C-clipsen på ovansidan så den inte hänger och kan "ta i" mer än nödvändigt?
Om du menar öppningen på clipset har jag provat allt möjligt, men när vi googlat är det många som förespråkar att öppningen på clipset ska var neråt.
Egentligen tror jag väl inte att det spelar någon roll, mera att öppningen på clipset ska in först då det är glappt precis i början då det är ca 5 mm av axeln som greppar splinesen innan clipset tar emot.
På nåt sätt ska det givetvis lösas.
 
Isakare Isakare skrev:
Gammalt, men de som köpte en Ford Scorpio och skulle montera krok själva kliade sig i huvudet. Man fick en stor kartong med en jäkla massa pinnar. Det var timmar av mätande och borrande innan allt satt på plats !!!
Karossen var så klen att den måste förstärkas för att ha krok.
Idag är de flesta bilar färdiga för krok som du säjer, bara skruva dit.
Har gjort detta så jag vet precis vad som fick göras. Tog ungefär en helg för att få allt på plats, och då ingick även tid att jaga udda borrdimensioner för genomgående bussningar....
 
  • Haha
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Om du menar öppningen på clipset har jag provat allt möjligt, men när vi googlat är det många som förespråkar att öppningen på clipset ska var neråt.
Egentligen tror jag väl inte att det spelar någon roll, mera att öppningen på clipset ska in först då det är glappt precis i början då det är ca 5 mm av axeln som greppar splinesen innan clipset tar emot.
På nåt sätt ska det givetvis lösas.
Lite värmning kanske?

/Höghus

 
Höghus Höghus skrev:
Lite värmning kanske?

/Höghus

[media]
Nja, vågar inte värma axeländen så pass, den är ju härdad och vill nog inte laborera med styrkan på den.
Funderar på att sätta det gamla clipset på nya axeln om det går lättare.
Har haft brorsan på besök från Sveriges framsida idag, han åkte nyss så nu är det dags att ta tag i axeln igen.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Nja, vågar inte värma axeländen så pass, den är ju härdad och vill nog inte laborera med styrkan på den.
Funderar på att sätta det gamla clipset på nya axeln om det går lättare.
Har haft brorsan på besök från Sveriges framsida idag, han åkte nyss så nu är det dags att ta tag i axeln igen.
Är det isf inte bara att plocka av clipset innan du eldar?

/Höghus
 
Uppdatering ang Golfen på föregående sida. Negativa är att den har en del rost vid bakre tröskel och länkarm, se bilder. Positivt är att baklucka och dörrar är typ rostfria, och golvet verkar helt.

Är detta ett projekt att ta sig an kommer jag behöva lära mig svetsa och bli plåtslagare (har aldrig rört en svets).
Vad tycker ni?
 
  • Bild på en röd bils underram med synlig rostskada vid bakre tröskel och länkarm när bilen står upphissad med hjälp av en domkraft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av rostskadad del på underredet av en röd bil, nära bakre tröskel och länkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig del av bilens bakre tröskel och länkarm, med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Höghus Höghus skrev:
Är det isf inte bara att plocka av clipset innan du eldar?

/Höghus
Det är nog inte clipset som avses utan splinesens/axelns härdning. Det vill man inte äventyra, då blir det glappt snabbt.

Jag använder alltid ren molybdendisulfidpasta (Bel-Ray) av typen man har vid motorrenovering. Det skyddar mot slitage på splines på ett mycket förtjänstfullt sätt, plus att det underlättar monteringen.

https://motospeed.se/verktyg-underh...rosoler-Fett/BR99030-12-bel-ray-assembly-lube

Burk med Bel-Ray Assembly Lube innehållande molybdendisulfidpasta, används för att skydda mot slitage och underlätta montering vid motorrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.