D Danne824 skrev:
Vad är inte elinstallationsarbete? Montage av kanalisation som kabelstegar, fönsterbänkskanaler. Installation av installationsrör om syftet är att dra kabel i röret. Installation av kabelrör i mark.
Så att förlägga kanalisation i egen tomtmark förpliktigar inte med formell behörighet?
 
D Danne824 skrev:
Tjo på dig,

Nu var det inte fråga om markering ovan förlagd kabel i mark utan vilken färg på RÖRET det ska vara.

Finns inga krav endast rekommendationer. Jag märkte med ditt svar att du undvek detta.

Sen vill jag nog också slå hål på ditt övriga påstående om flex slang och vp rör i vägg.
Det är ett otyg att det har blivit en trådsanning här på Bh.

Vem som börjat sprida detta har jag ingen aning om men enligt ELR:

Vad är inte elinstallationsarbete? Montage av kanalisation som kabelstegar, fönsterbänkskanaler. Installation av installationsrör om syftet är att dra kabel i röret. Installation av kabelrör i mark.

Så nu tycker jag att vi går vidare och inte rör till det mer 😉.
Du tillför väldigt lite med dina inlägg i tråden. Varför håller du på med detta ovettiga tjafs? Att försöka glda ur som i din sista mening är tydligt tecken på att du börjar grundstöta och inte kan ta det som det är dvs du fyller inte ditt mått.

Skriv hellre i någon tråd där du har tillräcklig kompetens, iintresse, erfarenhet osv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Så att förlägga kanalisation i egen tomtmark förpliktigar inte med formell behörighet?
Nej det förpliktigar ingen elcerfiering och inte heller om du gör en kanalisation på ett kontor eller annan lokal heller.
 
GK100 GK100 skrev:
Du tillför väldigt lite med dina inlägg i tråden. Varför håller du på med detta ovettiga tjafs? Att försöka glda ur som i din sista mening är tydligt tecken på att du börjar grundstöta och inte kan ta det som det är dvs du fyller inte ditt mått.

Skriv hellre i någon tråd där du har tillräcklig kompetens, iintresse, erfarenhet osv.
Puss på dig med gillar ditt inägg innehållsrikt och syftar bara på att dumförklara andra.

Ursäkta att vi andra existerar som inte uppnår ditt IQ.
 
D Danne824 skrev:
Nu var det inte fråga om markering ovan förlagd kabel i mark utan vilken färg på RÖRET det ska vara.
Jag ser ingenting oklart i 9.1.
D Danne824 skrev:
Finns inga krav endast rekommendationer. Jag märkte med ditt svar att du undvek detta.
Jag markerade "ska" med gul färg ...
D Danne824 skrev:
Sen vill jag nog också slå hål på ditt övriga påstående om flex slang och vp rör i vägg.
Det är ett otyg att det har blivit en trådsanning här på Bh.
Vem som börjat sprida detta har jag ingen aning om men enligt ELR:
Vad är inte elinstallationsarbete? Montage av kanalisation som kabelstegar, fönsterbänkskanaler. Installation av installationsrör om syftet är att dra kabel i röret. Installation av kabelrör i mark.
Vad är ELR? Se #50.
 
D Danne824 skrev:
Puss på dig med gillar ditt inägg innehållsrikt och syftar bara på att dumförklara andra.

Ursäkta att vi andra existerar som inte uppnår ditt IQ.
Gratulerar till plats 44 på min ignorelista. Adjö.
 
Källa: elr.se: Elsäkerhetslagen som trädde i kraft 2017-07-01

Vad är inte elinstallationsarbete?​

  • Montage av kanalisation som kabelstegar, fönsterbänkskanaler.
  • Installation av installationsrör om syftet är att dra kabel i röret.
  • Installation av kabelrör i mark.
  • Förläggning och montage av värmekabel.
  • Montage av armaturer, elradiatorer och annan elektrisk utrustning som förbrukar elektrisk energi.
Frågan blir lite vad som gäller egentligen.

Edit: Uppdatering.. elr.se är "Föreningen för elektromekanik och roterande maskiner" som helt enkelt har fel.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Här är länken till Elsäkerhetslagen (2016:732): https://lagen.nu/2016:732 och där finns inga undantag för kanalisation.
Föreningen för elektromekanik och roterande maskiner tycker jag vi lämnar därhän i denna fråga.
 
Tillbaks på ruta 1:
elsakerhetsverket.se: Vem får förlägga kabel i mark? (2024-04-23)
"Vem får förlägga kabel i mark?

Jordkablar för el och kabelskyddsrör avsedda för dessa kablar får endast förläggas av en person som ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram."

Verkar rimligt att Elsäkerhetsverket trumfar "Föreningen för elektromekanik och roterande maskiner".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Td;lr Man får gräva upp ett schakt avsett för starkströmskanalisation och när elektrikern eller dennes medanställda ordnat kabelbädd, kanalisation och kringfyllning så kan man genomföra återfyllningen sista biten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.