L lindmark_85 skrev:
Hej,

Tänkte jag kollar med er här om någon har kunskap om vad som gäller. Har ingen avsikt att bråka med grannarna men vill lära mig kring vad som gäller i detta fall.


Bakgrund:
Köpte ett hus med sjötomt och när jag gick igenom gamla handlingar och kikade på tomtkartorna så visar det sig att min grannes brygga anlöper mot min tomt. Tomtgränsen är dragen på andra sidan bryggan vilket gör att de måste gå över min tomt.

Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta. Kan tilläggas att det är kommunalt ägt vatten som bryggan står på. Bryggan är byggt innan 1970 och har underhållits av grannarna genom att bland annat pålas om.

Så mina frågor är :)

1) Vem äger bryggan ?
2) Har jag rätt att neka grannarna att gå över min tomt?
3) Vad tusan händer om grannarna vill sälja huset? Kan de annonsera att de har brygga?
4) Kan jag åka på skit om grannarna gör åtgärder på bryggan som strider mot tex strandskyddet?

Prg av strandskyddsreglerna så tror jag inte att man skulle få okay på att tex bygga om bryggan så att den anlöper på deras tomt.
Det är nästan inga tomtgräns linjer hämtade från karta på nätet som stämmer det är säkert så att verkliga tomtgränsen ligger 40 50 cm längre mot ditt hus allt tyder på det,häckar husplacering brygga mm
De flesta tror att dessa kartbilder stämmer men det är de riktiga lantmäterimarkeringarna i marken som gäller har jobbat med bygglov så jag vet hur lite man kan lita på dessa linjer o kartor vissa har flera meter fel
 
  • Gilla
Johan Sahlin och 1 till
  • Laddar…
L
Hej,
Tomtgränserna stämmer rätt bra på kartan :), anledningen till t.ex häckarnas placering är att det är ett större dike i ytterkanten på min tomt. Lantmäteriet har tidigare gjort en uppdaterad förättning då man vid fiber grävning grävde upp de ingjutna tomtmarkeringarna.

Tomten är tidigare styckad från 1-3 tomter och därav lite konstiga placeringar av dragningarna om man tittar mot placering av husen. Grannen har en större jordkällare på andra sidan sitt hus som troligen bestämde deras husplacering.

Som jag skrivit ett par gånger, jag har absolut ingen avsikt för att bråka med mina grannar utan ville lära mig kring vad som gäller då det var svårt att läsa sig till det.

Jag har fått mina svar och uppskattar all support! Tack
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Men en brygga varken anlöper eller angör en tomt? Den utgår rimligen från din mark.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Men en brygga varken anlöper eller angör en tomt? Den utgår rimligen från din mark.
Det finns andra forum för svenska språket. Om du inte förstod vad som menades så ställ en fråga i stället.

Uppenbarligen förstod du och då var ditt inlägg uteslutande skrivet för att förminska någon.

Känn dog stolt! 🤣
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det finns andra forum för svenska språket. Om du inte förstod vad som menades så ställ en fråga i stället.

Uppenbarligen förstod du och då var ditt inlägg uteslutande skrivet för att förminska någon.

Känn dog stolt! 🤣
Det var ett litet sidospår. En biväg. Varför skall man känna sig mer förminskad av att någon hjälper en med det svenska språket än med juridik? Jag tycker du larvar dig. Du verkar må bra själv av att tillrättavisa? Det finns tom en film som anspelar på missbruket - Att angöra en brygga.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Fairlane
L lindmark_85 skrev:
Som jag skrivit ett par gånger, jag har absolut ingen avsikt för att bråka med mina grannar utan ville lära mig kring vad som gäller då det var svårt att läsa sig till det.
Efter att ha varit på detta forum ett antal år nu så kan jag nog varna dig för att du fortfarande kommer få inlägg av någon av nedanstående sorter:

  • Vilken tomt är din?
  • Är du säker på att kartan stämmer?
  • Varför vill du förstöra för grannen?
  • Varför vill grannen förstöra för dig?
  • Etc
Jag är inte övertygad om att läsförståelse är särskilt utbredd...
 
  • Haha
  • Gilla
Jimbo.S och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Efter att ha varit på detta forum ett antal år nu så kan jag nog varna dig för att du fortfarande kommer få inlägg av någon av nedanstående sorter:

  • Vilken tomt är din?
  • Är du säker på att kartan stämmer?
  • Varför vill du förstöra för grannen?
  • Varför vill grannen förstöra för dig?
  • Etc
Jag är inte övertygad om att läsförståelse är särskilt utbredd...
Att man kommer med frågeställningar angående uttryck som tomt, fastighetsgräns, hemfridszon mm. har jag förståelse för eftersom det kan vara av stor betydelse för frågan. Att somliga däremot ifrågasätter motiv och kommer med närmast förolämpande inlägg är däremot inte acceptabelt.
 
Fairlane
N nissebrun skrev:
Att man kommer med frågeställningar angående uttryck som tomt, fastighetsgräns, hemfridszon mm. har jag förståelse för eftersom det kan vara av stor betydelse för frågan. Att somliga däremot ifrågasätter motiv och kommer med närmast förolämpande inlägg är däremot inte acceptabelt.
Fast i första inlägget skriver TS: "Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta."

Då tycker jag nog det är lite bristande läsförståelse om man ställer frågor om fastighetsgränsen verkligen stämmer.
 
L lindmark_85 skrev:
Hej,

Tänkte jag kollar med er här om någon har kunskap om vad som gäller. Har ingen avsikt att bråka med grannarna men vill lära mig kring vad som gäller i detta fall.


Bakgrund:
Köpte ett hus med sjötomt och när jag gick igenom gamla handlingar och kikade på tomtkartorna så visar det sig att min grannes brygga anlöper mot min tomt. Tomtgränsen är dragen på andra sidan bryggan vilket gör att de måste gå över min tomt.

Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta. Kan tilläggas att det är kommunalt ägt vatten som bryggan står på. Bryggan är byggt innan 1970 och har underhållits av grannarna genom att bland annat pålas om.

Så mina frågor är :)

1) Vem äger bryggan ?
2) Har jag rätt att neka grannarna att gå över min tomt?
3) Vad tusan händer om grannarna vill sälja huset? Kan de annonsera att de har brygga?
4) Kan jag åka på skit om grannarna gör åtgärder på bryggan som strider mot tex strandskyddet?

Prg av strandskyddsreglerna så tror jag inte att man skulle få okay på att tex bygga om bryggan så att den anlöper på deras tomt.
Ok, så här tror jag; men är ingen expert så jag råder dig att kontakta en jurist för att veta säkert:
Ett servitut gäller fastigheten så tecknar du ett servitut kan du själv få svårare att sälja fastigheten framöver.
Ett muntligt avtal gäller likaväl som ett skriftligt men mellan dig och och avtalsparten i så fall, inte kommande generationer eller nya köpare. Dock kan det, om du inte invänder antagligen anses som samtycke och möjligen har du endast en viss tid på dig att invända innan det anses ha vunnit laga kraft. Kolla upp detta!
Att din granne byggt en brygga som innebär att man behöver korsa din tomt ingår inte i allemansrätten. Allemansrätten är en rätt som är oerhört missförstådd och som innebär en viss rättighet men som inte är oinskränkt. Den gäller i vissa fall men inte alls om den orsakar olägenhet för dig som fastighetsägare. I detta fall behöver grannen ansöka om servitut.
 
  • Haha
AndersS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast i första inlägget skriver TS: "Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta."

Då tycker jag nog det är lite bristande läsförståelse om man ställer frågor om fastighetsgränsen verkligen stämmer.
Första inlägget? Det såg jag inte/orkar inte scrolla, eller jag trodde det började längst ned i flödet/skärmen. Det stod som #42 och var en tvärsäker kommentar av någon med sju inlägg i bagaget.
 
L lindmark_85 skrev:
Hej,

Tänkte jag kollar med er här om någon har kunskap om vad som gäller. Har ingen avsikt att bråka med grannarna men vill lära mig kring vad som gäller i detta fall.


Bakgrund:
Köpte ett hus med sjötomt och när jag gick igenom gamla handlingar och kikade på tomtkartorna så visar det sig att min grannes brygga anlöper mot min tomt. Tomtgränsen är dragen på andra sidan bryggan vilket gör att de måste gå över min tomt.

Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta. Kan tilläggas att det är kommunalt ägt vatten som bryggan står på. Bryggan är byggt innan 1970 och har underhållits av grannarna genom att bland annat pålas om.

Så mina frågor är :)

1) Vem äger bryggan ?
2) Har jag rätt att neka grannarna att gå över min tomt?
3) Vad tusan händer om grannarna vill sälja huset? Kan de annonsera att de har brygga?
4) Kan jag åka på skit om grannarna gör åtgärder på bryggan som strider mot tex strandskyddet?

Prg av strandskyddsreglerna så tror jag inte att man skulle få okay på att tex bygga om bryggan så att den anlöper på deras tomt.
Om detta är tomtgränserna som man ser på lantmäteriets kartor som är baserade på flygfoton så står det på deras sida att de kan slå fel på tiotals meter, så är du säker på att gula linjen stämmer med tomtgränsen? Jag är just nu med om ett sådant fel, vi ska sälja min svärfars fastighet och mäklaren hade kört ut en sådan här karta från lantmäteriet, enligt den står halva garaget på grannens tomt. Fick ut en situationskarta från byggnadsnämnden som gjordes i samband med bygglovet för garaget och enligt den står garaget 1,5m från tomtgräns, alltså fel på lantmäteriets karta på ca 3m.
 
  • Gilla
LarLag
  • Laddar…
L
O Ole E skrev:
Om detta är tomtgränserna som man ser på lantmäteriets kartor som är baserade på flygfoton så står det på deras sida att de kan slå fel på tiotals meter, så är du säker på att gula linjen stämmer med tomtgränsen? Jag är just nu med om ett sådant fel, vi ska sälja min svärfars fastighet och mäklaren hade kört ut en sådan här karta från lantmäteriet, enligt den står halva garaget på grannens tomt. Fick ut en situationskarta från byggnadsnämnden som gjordes i samband med bygglovet för garaget och enligt den står garaget 1,5m från tomtgräns, alltså fel på lantmäteriets karta på ca 3m.
Har dubbelkollat detta i samband med att jag nu byggde garage på tomten (då gjordes utsättning), skiljer sig visserligen 30cm på vissa ställen men inte mer än så.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du kan avtala att du har rätt att utan att inskränka på deras användning vid behov nyttja deras brygga...
Låter onödigt när strandskydd och allemansrätt ger var man denna rätt ändå.
 
K Kvackatore skrev:
Låter onödigt när strandskydd och allemansrätt ger var man denna rätt ändå.
Allemansrätten ger inte rätten att beträda någons tomt för att beträda brygga, när den ligger inom hemfridzonen på privat tomt.
Det är annorlunda om bryggan ligger utanför hemfridszonen.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
L LarLag skrev:
Allemansrätten ger inte rätten att beträda någons tomt för att beträda brygga, när den ligger inom hemfridzonen på privat tomt.
Det är annorlunda om bryggan ligger utanför hemfridszonen.
I ts fall så är nog strandremsan att anse som allemansrätt, husen står såpass tätt så någon stor hemfridszon kan man knappast hävda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.