Hej,
jag har en ringklocka enligt bifogade bild, i mitt hus som är från sena 70-talet. Klockan låter "buzzz" när man ringer på den. Jag planerar på att plocka ner den och byta ut den mot en trådbunden Honeywell D107. Men vet någon om trådarna som finns bakom min nuvarande klocka kan använda till den nya?

Jag har inte plockat ner den nuvarande ännu, ville bara kolla i forumet först ifall ngn vet vad det är för upplägg.
 
  • En ringklocka från 70-talet monterad på en vägg, med en metalldel i mitten, sedd från en låg vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har väl en el-central med en ringledningstransformator som du kan se om specifikationerna stämmer med din nya modell?
 
En del av dessa runda klockor var byggda för att gå på 220 V. Det ser du om du får ut den från väggen.
Från dörren och tryckknappen går det två trådar som ska dyka upp i dosan där bef. klocka sitter.
Koppla dessa till den nya klockan.
 
J Josth skrev:
Du har väl en el-central med en ringledningstransformator som du kan se om specifikationerna stämmer med din nya modell?
Har ingen ringledningstransformator i min elcentral, till synes. Ringklockan är kopplad till en 10A säkring.
 
E etompau skrev:
En del av dessa runda klockor var byggda för att gå på 220 V. Det ser du om du får ut den från väggen.
Från dörren och tryckknappen går det två trådar som ska dyka upp i dosan där bef. klocka sitter.
Koppla dessa till den nya klockan.
Om den går på 220V, då finns ingen trafo? Har inte heller hittat ngn trafo. Vet bara att en av säkringarna i elskåpet är kopplad till ringklockan.
 
I ImTheBeast skrev:
Om den går på 220V, då finns ingen trafo? Har inte heller hittat ngn trafo. Vet bara att en av säkringarna i elskåpet är kopplad till ringklockan.
Rubbet är inbakat i klockan. Stäng av strömmen och försök öppna klockan så bör du kunna se hur det hänger samman. Isolera de spänningsförande ledarna.

Trådarna från tryckknappen får du sedan använda till ny klocka.
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
Mät upp spänningen vid ringklockan med en spänningsprovare men var försiktig. Hoppas det i alla fall finns en jordfelsbrytare i elcentralen.
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
J Josth skrev:
Mät upp spänningen vid ringklockan med en spänningsprovare men var försiktig. Hoppas det i alla fall finns en jordfelsbrytare i elcentralen.
Yes, allt nytt där i. Hager.
 
E etompau skrev:
Rubbet är inbakat i klockan. Stäng av strömmen och försök öppna klockan så bör du kunna se hur det hänger samman. Isolera de spänningsförande ledarna.

Trådarna från tryckknappen får du sedan använda till ny klocka.
Jaha okej. Om jag använder mig av en Honeywell D107, har den inbyggd trafo eller behöver jag utöka min central med en sådan?
 
I ImTheBeast skrev:
Jaha okej. Om jag använder mig av en Honeywell D107, har den inbyggd trafo eller behöver jag utöka min central med en sådan?
Inte vad jag kan se i tekniska spec. Det finns ding-dong med inbyggd trafo.

Batteridrift räcker i många år.
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
E etompau skrev:
Inte vad jag kan se i tekniska spec. Det finns ding-dong med inbyggd trafo.

Batteridrift räcker i många år.
J Josth skrev:
Det behövs en ringledningstranformator på 8 V och 1 A om man inte kör med batteri.
T.ex. [länk]
Jag utgår ifrån att jag inte får koppla denna själv?
Hur blir det om jag köper en dörrklocka med inbyggd trafo? Får jag koppla den själv då?
 
Nej, men överväg starkt att köpa en med batteridrift, köper du lithium batterier så är du nog i det närmaste pensionär (oavsett din ålder i dag) innan du behöver byta batterier.
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
Håller med, kan vara dags att förklara denna gamla dörrklocka som obsolet. Finns så många snygga, billiga och enkla trådlösa lösningar att det knappast är värt besväret att försöka renovera upp sån här gammal teknik.
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nej, men överväg starkt att köpa en med batteridrift, köper du lithium batterier så är du nog i det närmaste pensionär (oavsett din ålder i dag) innan du behöver byta batterier.
Okej, ovärt att kalla hem en elektriker specifikt för detta jobb.
Lithiumbatterier håller säker 8-10 längre än alkaliska. Men hur länge håller egentligen R14 alkaliska batterier i en dörrklocka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.