Lennart GBG Lennart GBG skrev:
Jag har också en biotank, mitt problem är höga elkostnader och en himla massa fellarm.
Anläggningen har inte fungerat en enda gång efter installation.

Nu finns ett uppdateringskit men detta vägrar de bjuda vilket är under alla kritik då jag haft problem under 7 års tid.

Jag tvingas rengöra filtret varannan månad för att slippa massa fellarm, så skall det absolut inte vara.
Dåligt Baga
Noterar att tråden är gammal. Har haft mitt baga easy sedan 2014. Förutom första året eller så, så har det varit problem. Ser att ni blir less på att rengöra filtret varannan månad. Ju närmare slamtömning jag kommer, desto oftare måste filtret rengöras. Vi talar som värst om enstaka dagar mellan rengöringarna! Reningsverket är för 2 hushåll, men vi har bara ett hh med totalt 3 personer. Dessutom tömning med 6 månaders intervall vilket inte ska behövas. Styrskåpet har snart korroderat sönder i botten och en koppling på filtrets utgång är snart sönderrostad (hur f-n kan inte kopplingen vara i mässing?)!
 
  • Gilla
Agneta Atterskog
  • Laddar…
Hej, eftersom jag senast postade 2015 i den här tråden så kan jag säga att de senaste 6-åren funkat relativt smärtfritt. Flottören har fastnat ett par gånger och filterstrumpan satt igen ett par gånger. Så vad har jag gjort. Jag har minskat slaglängden dvs. hur länge pumpen går innan den slår ifrån. Jag byter strumpa vid varje tömning (om jag kommer ihåg), annars när det larmas. Min erfarenhet är att framförallt pumptiden är avgörande för funktionaliteten hos reningsverket och igensatt filter.
 
F Fribrytaren skrev:
Hej, eftersom jag senast postade 2015 i den här tråden så kan jag säga att de senaste 6-åren funkat relativt smärtfritt. Flottören har fastnat ett par gånger och filterstrumpan satt igen ett par gånger. Så vad har jag gjort. Jag har minskat slaglängden dvs. hur länge pumpen går innan den slår ifrån. Jag byter strumpa vid varje tömning (om jag kommer ihåg), annars när det larmas. Min erfarenhet är att framförallt pumptiden är avgörande för funktionaliteten hos reningsverket och igensatt filter.
Ok. Vet inte att man kan ställa pumptiden. Borde egentligen inte behövas eftersom den styrs av nivågivaren.
Som sagt flera ggr i veckan behöver filtret rengöras för mig månaden innan slamtömning (med halvårsintervall).
 
Jag har ett äldre verk med flottör där det går att ställa nivån för till/från-slag av pump. Min erfarnhet är att det minskar fria partiklar som sätter igen filtret.
 
F Fribrytaren skrev:
Jag har ett äldre verk med flottör där det går att ställa nivån för till/från-slag av pump. Min erfarnhet är att det minskar fria partiklar som sätter igen filtret.
Ja det kan påverka en del. Jag har funderat på en bräda eller plåt nedanför inloppet för att minska grumlingen pga inkommande avloppsvattnet.
 
Lennart GBG Lennart GBG skrev:
Jag har samma erfarenhet av Baga tyvärr.
Har haft anläggningen i snart 7 år och måste rengöra filtret varannan månad och slamtömma den 2 gånger om året.
Idag finns ett uppgraderings kit där man rationaliserat bort filtret mm.
Tyvärr tvingar de mig att betala halva kostnaden för denna uppgradering.
Jag tycker att de borde stå för denna kostnad då anläggningen inte fungerat tillfredställande efter installation.

Det kan ju inte vara rimligt att man skall rengöra filtret varannan månad vilket jag tvingas till för att slippa massa fellarm.

Jag är verkligen trött på alla problem som denna anläggning orsakat mig under alla år.
Att företaget inte lyckats laga felet och att de inte bjuder på ett uppgraderings kit då jag haft så mycket bekymmer tycker jag är under all kritik.

Jag skulle aldrig valt denna anläggning från första början.

Lennart GBG Lennart GBG skrev:
Jag har samma erfarenhet av Baga tyvärr.
Har haft anläggningen i snart 7 år och måste rengöra filtret varannan månad och slamtömma den 2 gånger om året.
Idag finns ett uppgraderings kit där man rationaliserat bort filtret mm.
Tyvärr tvingar de mig att betala halva kostnaden för denna uppgradering.
Jag tycker att de borde stå för denna kostnad då anläggningen inte fungerat tillfredställande efter installation.

Det kan ju inte vara rimligt att man skall rengöra filtret varannan månad vilket jag tvingas till för att slippa massa fellarm.

Jag är verkligen trött på alla problem som denna anläggning orsakat mig under alla år.
Att företaget inte lyckats laga felet och att de inte bjuder på ett uppgraderings kit då jag haft så mycket bekymmer tycker jag är under all kritik.

Jag skulle aldrig valt denna anläggning från första början.
Hej.
Har ni även problem med att det byggs på stora samlingar i tanken, som "kakor". Ni har tömning 2 ggr per år?
 
F Fribrytaren skrev:
Hej, eftersom jag senast postade 2015 i den här tråden så kan jag säga att de senaste 6-åren funkat relativt smärtfritt. Flottören har fastnat ett par gånger och filterstrumpan satt igen ett par gånger. Så vad har jag gjort. Jag har minskat slaglängden dvs. hur länge pumpen går innan den slår ifrån. Jag byter strumpa vid varje tömning (om jag kommer ihåg), annars när det larmas. Min erfarenhet är att framförallt pumptiden är avgörande för funktionaliteten hos reningsverket och igensatt filter.
Har ni fått typ som stora "kakor" trekammarbrunnen?
 
Lyfter tråden lite.
Vart köper alla sina filterstrumpor till pump utloppet ( baga easy ).
Mvh Robban
 
  • Gilla
Fredrik Fässberg
  • Laddar…
Jag lider av samma problem som de senaste inläggen, måste spola filtret varje månad samt att ju närmare tömning(2 tömningar per år) desto oftare måste jag spol filtret, som sämst veckorna innan tömning. Kan vara varje eller varannan dag som bäst.
 
Ja har haft min Baga Easy sen 2010. Sämre produkt får man leta efter. Känns som att köpa ett kitcar kit.
Har snart bytt ut det mesta som går att byta. Pump, nivåsensor, doserpump varninglampa 2ggr.
Skåpet är snart sönder rostat i botten, men det värsta är endå att bädden ny är igensatt antagligen på grund av alla gånger systemet har failat.
 
Toblin 25 Toblin 25 skrev:
Ja har haft min Baga Easy sen 2010. Sämre produkt får man leta efter. Känns som att köpa ett kitcar kit.
Har snart bytt ut det mesta som går att byta. Pump, nivåsensor, doserpump varninglampa 2ggr.
Skåpet är snart sönder rostat i botten, men det värsta är endå att bädden ny är igensatt antagligen på grund av alla gånger systemet har failat.
Likadant här med. Bädden mest troligt kapupp med. Slänger ut "vatten" genom ett avluftn.rör i bädden. Själva anläggningen har aldrig fungerat! Sämsta skit!
 
Husman450 Husman450 skrev:
Likadant här med. Bädden mest troligt kapupp med. Slänger ut "vatten" genom ett avluftn.rör i bädden. Själva anläggningen har aldrig fungerat! Sämsta skit!
Kommer det ut vatten ur er bädd med? Eller hur vet ni att bädd är förbrukad?
Tror vi lade ungefär samma år som ni runt 2010..
Vi har även bytt ut väldigt mycket på anläggningen. Så lagt en del på den, både i inköp med jobb och reservdelar.
 
Har nu löst problemet med Bädden. Så har nog köpt mig några år till. Köpte natriumhydroxid 25kg som jag körde i blandat 150liter vatten. https://ytteknik.com/webbutik/natriumhydroxid-kaustik-25-kg-sack/ Dock vet jag inte om jag skulle rekomendera detta. Hade skyddskläder och skidglasögon på mig men har numera ett ärr på kinden.

 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Toblin 25 Toblin 25 skrev:
Har nu löst problemet med Bädden. Så har nog köpt mig några år till. Köpte natriumhydroxid 25kg som jag körde i blandat 150liter vatten. [länk] Dock vet jag inte om jag skulle rekomendera detta. Hade skyddskläder och skidglasögon på mig men har numera ett ärr på kinden.

Har du öppnat upp en markbädd med natriumhydroxidlösning? Du har alltså kört 4,2 M NaOH-lösning... Inom industrin kör man sanitation in place med 0,5 M.
 
Körde in i inloppet till bädden och i främre och bakre avluftare under 3dagar (50liter dagen). Efter i fyllning så väntade jag ca 15min sedan körde jag på med vatten. Blev sådan snabb värme när jag gjorde blandningen så därav var jag lite orolig för förhög värme i bädden, därav ville jag fylla på med vatten ganska snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.