Hej!

Försöker koppla in diskmaskin i ett litet äldre kök. Som ni ser på bild 1 har jag kopplat inlopps slangen till röret men det visar ändå felmeddelande på en kran när jag sätter igång diskmaskinen. Som ni ser på bild 2 har jag kopplat in avloppsröret i röret längst upp (ovanför vattenlåset alltså). Vad är det jag gör för fel?

Skickar med bild 3 så att ni kan se hur "röret" ser ut som jag har kopplat inlopps slangen till.

Bild 4 visar felmeddelandet.

Eluttaget är jordat och säkringen passar diskmaskinens behov, så det är inget fel på elen.
 
  • Diskmaskinens inloppsslang ansluten till ett kopparrör under diskbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten- och avloppsslangar är kopplade under en diskbänk, med rör och ett eluttag synliga. Diskmaskinens inlopps- och avloppsslangar visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör och avloppsrör under diskbänk med flera anslutna slangar och kopplingar, inklusive en grå slang ansluten till ett rör högst upp. Elektriskt uttag synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskinens framsida som visar ett felmeddelande på skärmen, samt köksbänken ovanför med diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon ventil/kran på blandare som du glömt att öppna för att du skall få vatten till diskmaskinen?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
R roli skrev:
Någon ventil/kran på blandare som du glömt att öppna för att du skall få vatten till diskmaskinen?
Syftar du på den som jag har ringat in med röd cirkel?
 
  • Ett kök med diskho och blandare, rengöringsmedel står på diskbänken. En viss del av bilden är inringad med röd cirkel - området vid blandarens bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den brukar vara till för on/off av diskmaskinsuttaget som du har kopplat diskmaskinen till.
 
R roli skrev:
Någon ventil/kran på blandare som du glömt att öppna för att du skall få vatten till diskmaskinen?
När du är så snabb på att svara tänkte jag passa på att fråga dig. Inlopps slangen passade inte bestående rör i köket så jag använde endast en bussning med gängtejp på. Räcker detta eller behövs det något mer när man kopplar rör?

Så här ser rören ut.
 
  • Inloppsslang med gängor som inte ansluts till PVC-rör under ett köksbänk, med en vit plastdel och grå rör synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är så man brukar göra om det är olika dimensioner på anslutningarna. Är det tätt så borde det räcka. Om det sedan är tätat med gängtejp eller lin och pasta, är en smak sak. Jag själv gillar lin och pasta men gängtejp går det också.
 
R roli skrev:
Det är så man brukar göra om det är olika dimensioner på anslutningarna. Är det tätt så borde det räcka. Om det sedan är tätat med gängtejp eller lin och pasta, är en smak sak. Jag själv gillar lin och pasta men gängtejp går det också.
Jag har testat maskinen och det började rinna från just den delen trots att bussningen verkar tajt och passa från båda hållen. Hur vet jag dimensionen på denna?

Har inget kvitto på den så kan inte få fram mått utan kan bara mäta den.
 
  • Vattenläckande koppling på grå maskinslang ovanför hink i tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon packning inne i den delen som kommer från diskmaskinen? Har för mig att det skall vara en packning där annars kanske det blir svårt att få tätt.
 
Hej!

Använder gängtejp, utgår ifrån att det räcker. Håller du med?
 
Mellan bussningen och anslutningsslangen (diskmaskin) ska det vara en gummipackning/plantätning, ingen gängtejp/lin.
Anledningen är att anslutningsslangen från diskmaskinen har en löpande mutter.

Mellan kökskranens diskmaskinsanslutning och bussningen är olika, det beror på vilken bussning man valt.
 
  • Gilla
El Capitan och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Mellan bussningen och anslutningsslangen (diskmaskin) ska det vara en gummipackning/plantätning, ingen gängtejp/lin.

Mellan kökskranens diskmaskinsanslutning och bussningen är olika, det beror på vilken bussning man valt.
Alltså ska jag slänga in en gummipackning här? Om du tittar på bilden.

Är det inte ännu säkrare att dessutom lägga gängtejp på kökskranens mutteranslutning?
 
  • En hand som håller en kökskranmutter med gängor, en röd trasa och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ska vara en gummipackning där, nej ingen gängtejp.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
marinken1994 marinken1994 skrev:
Alltså ska jag slänga in en gummipackning här? Om du tittar på bilden.

Är det inte ännu säkrare att dessutom lägga gängtejp på kökskranens mutteranslutning?
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det ska vara en gummipackning där, nej ingen
Denna satt inne i inloppsslangen. Ska jag lägga tillbaks denna och använda den som gummipackning?
 
  • Hand som håller en röd och svart gummipackning med nät, med ett tangentbord och datorskärm i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är en kombinerad inloppssil och packning.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
marinken1994 marinken1994 skrev:
Denna satt inne i inloppsslangen. Ska jag lägga tillbaks denna och använda den som gummipackning?
Som tidigare skriver, den ska vara där och både tätar samt skyddar maskinen från skräp/grus i vattnet. Är det du som tagit bort den av misstag? Då har du lärt dig nu om inte annat. Blir det stopp kan man kolla där i framtiden, t ex om det varit grävarbeten och det kommit in grus i vattnet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.