Parketten är rätt dålig på ett par av de ställen man oftast går (stort vardagsrum på typ 50kvm). Ett ställe lossnade stavarna för ett par år sedan och jag limmade tillbaka. Tror det är pga lite rörelse i golvet just där.
Tyvärr är det ojämt och osäker på om det går att slipa ner tillräckligt mycket så det blir plant/fint.
Tänkte isf hyra en occilerande maskin och göra det själv för att få nån ekonomi i det hela.
Vad säger ni? Bättre/snyggare lägga in ett nytt uppepå och bara byta lister?
3e bilden är hur det kan se ut på andra ställen, där är det fint.
 
  • Sliten parkett med ojämna stänger och några stavar som har lossnat och limmats tillbaka, samt märken och repor på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv som har släppt vid vissa ställen, stavarna är ojämna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv på ett vardagsrumsgolv med några mindre ojämnheter och tecken på slitage, men överlag i gott skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man ska inte räkna med att man kan slipa mer än ½ - 1 mm. Du får mäta och se hur höga ojämnheterna är.

På första bilden ser det ut som två hål och en bred springa mellan brädorna (eller är det en stor höjdskillnad som ger upphov till en skugga. Kan det vara så att man har bytt ut några brädor och misslyckats med att lägga i nya på ett snyggt sätt?
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska inte räkna med att man kan slipa mer än ½ - 1 mm. Du får mäta och se hur höga ojämnheterna är.

På första bilden ser det ut som två hål och en bred springa mellan brädorna (eller är det en stor höjdskillnad som ger upphov till en skugga. Kan det vara så att man har bytt ut några brädor och misslyckats med att lägga i nya på ett snyggt sätt?
Det är en halogenlampa jag satt för att ojämnheterna/skuggorna skall synas. Ja höjdskillnaden det är nog nånstans i den häraden kanske 1,5-2mm skulle jag tro men får mäte lite noggrannare. Är det inte tjockare i gammal parkett? trodde man kunde slipa iallafall 2mm
 
BirgitS
Nutida lamellparkett har ett slitskikt (ek) på 3,5 mm och det beräknas räcka till 3 slipningar. Äldre lamellparkett har nog lite tjockare slitskikt med man kan ju också ha slipat det tidigare.

På andra bilden ser det ju ut som att det är två stavar (eller vad nu bitarna med slitskiktet ska kallas) som har lyft och det är ju inte normalt att de inte längre sitter fast i underlaget. Sånt kanske behöver åtgärdas på något annat sätt först, typ spruta in lim och lägga i press. Kanske något sånt som hålen i första bilden har använts till?
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
B Bockstensmannen skrev:
Ett ställe lossnade stavarna för ett par år sedan och jag limmade tillbaka.
Du minns inte hur tjocka stavarna som lossnade var? Då vet du ju hur mycket du kan slipa.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Du minns inte hur tjocka stavarna som lossnade var? Då vet du ju hur mycket du kan slipa.
Har för mig stavarna var ca 4-5mm tjocka.
Funderar på om jag lägger nytt golv uppepå istället så får man väl lägga något där så det blir jämt om inte det nya golvet skall bli dåligt. Kanske en aluminiumplåt el liknande. Eller kanske hälla på nån slags lim uppepå eller golvgips?
 
Nissens
B Bockstensmannen skrev:
Har för mig stavarna var ca 4-5mm tjocka.
Funderar på om jag lägger nytt golv uppepå istället så får man väl lägga något där så det blir jämt om inte det nya golvet skall bli dåligt. Kanske en aluminiumplåt el liknande. Eller kanske hälla på nån slags lim uppepå eller golvgips?
Det bästa vore väl att ta bort det gamla först om du tänker lägga nytt? Då kan du ju se till att underlaget är ok dessutom.
 
Nissens Nissens skrev:
Det bästa vore väl att ta bort det gamla först om du tänker lägga nytt? Då kan du ju se till att underlaget är ok dessutom.
Eller så använder man den gamla för att få mera stumt underlag. Risken är annars om man dels tar bort den gamla att man får lägga på nya grejer för att får mindre rörelse/mera stumt -för att styva upp. Det slipper man ju med parkett på parkett.Sen vet jag inte men har fått för mig vissa "orginalare" kanske vill ha tillbaka ett orginalgolv från 1970 nån gång i framtiden så kanske synd ta bort det tänker jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
B Bockstensmannen skrev:
Eller så använder man den gamla för att få mera stumt underlag. Risken är annars om man dels tar bort den gamla att man får lägga på nya grejer för att får mindre rörelse/mera stumt -för att styva upp. Det slipper man ju med parkett på parkett.Sen vet jag inte men har fått för mig vissa "orginalare" kanske vill ha tillbaka ett orginalgolv från 1970 nån gång i framtiden så kanske synd ta bort det tänker jag.
Ok, jag uppfattade det som att den gamla parketten håller på att släppa och rör på sig mer än den borde. Det kan ju bero på svagheter i underlaget.

Oavsett, så rör väl en ny parkett sig likadant om den bara läggs på den gamla.
 
Redigerat:
R
B Bockstensmannen skrev:
Eller så använder man den gamla för att få mera stumt underlag. Risken är annars om man dels tar bort den gamla att man får lägga på nya grejer för att får mindre rörelse/mera stumt -för att styva upp. Det slipper man ju med parkett på parkett.Sen vet jag inte men har fått för mig vissa "orginalare" kanske vill ha tillbaka ett orginalgolv från 1970 nån gång i framtiden så kanske synd ta bort det tänker jag.
Man lägger inte två flytande golv på varandra!
Risken för att det blir svampigt och blodigt mycket rörelser ökar dramatiskt..
 
ingen äkta parkett (lösa stavar) för då är den fellagd
lägga om skivorna är nog det enda rätta
har de rest sig så är ju låsningen mellan skivorna kass (troligen)
jag har en kompis som bara håller på med parkettgolv
och han som yrkesman kan troligen fixa detta så att det blir fint igen, men för en som aldrig gjort detta kan det bli pannkaka
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
BirgitS
B Bockstensmannen skrev:
Har för mig stavarna var ca 4-5mm tjocka.
Funderar på om jag lägger nytt golv uppepå istället så får man väl lägga något där så det blir jämt om inte det nya golvet skall bli dåligt. Kanske en aluminiumplåt el liknande. Eller kanske hälla på nån slags lim uppepå eller golvgips?
Om man tar bort tröskeln så brukar man kunna se hur tjockt golvet och dess olika lager är.

Man brukar lägga lumppapp för att jämna ut. Ett lager är 1 mm tjockt och man kan använda i alla fall 3 lager bitvis. 1 mm höjdskillnad på kort avstånd är de flesta golv godkända för. Sen foam över hela ytan.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
R
B Bockstensmannen skrev:
Det verkar man göra, eller menar du man limmar parketten i tex detta [länk]
Nej man lägger inte dubbla parkettgolv på varandra..
 
R Rejäl skrev:
Nej man lägger inte dubbla parkettgolv på varandra..
Ok men ett renoveringgsgolv enl länken där är också ett flytande golv. Men ok då gällde det bara parkett på parkett mao.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.