Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    665 Röster 74,3%
  • Nej

    197 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    33 Röster 3,7%
  • Antal röster
    895
RoTe
P paralun skrev:
Jo nu tänker jag inte leta efter exakt statistik men NASA's satelliter visar hur illa det ser ut just nu.
Visst har vi alltid haft skogsbränder men inte med den omfattningen som idag.

Sen vi själva får ju mest ostadigt skitväder av klimatförändringen med en större temperaturhöjning som nu sker. Klart "Moder Jord" blir förbannad.
Alltså är du bara skrämd av propagandan. Försök förstå att människans tid på jorden är en så försvinnande liten del av planetens historia att vi omöjligt kan dra några slutsatser av vad som är normalt eller ej.
 
  • Gilla
miks62gbg och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Alltså är du bara skrämd av propagandan. Försök förstå att människans tid på jorden är en så försvinnande liten del av planetens historia att vi omöjligt kan dra några slutsatser av vad som är normalt eller ej.
Nej jag är inte skrämd av propagandan däremot ser jag till fakta.

Google la till ett skogsbrandslager i Google Maps.
"According to estimates, territory that is fire-prone in Europe has doubled in the last 50 years."

https://blog.google/outreach-initiatives/sustainability/google-wildfire-boundary-maps-europe-africa/
 
P paralun skrev:
Nej jag är inte skrämd av propagandan däremot ser jag till fakta.

Google la till ett skogsbrandslager i Google Maps.
"According to estimates, territory that is fire-prone in Europe has doubled in the last 50 years."

[länk]
Inte så att jag vill argumentera emot egentligen, det är troligen så att vi har ställt till det så att det är mer skogsbränder. Men samtidigt, 50 år är väldigt kort tid att dra slutsatser över. Rent allmänt så stoppar människan skogsbränder som förr fick härja fritt, vi har problem med biodiversitet som härrör från att det inte brinner i skogarna också. Osv osv.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
RoTe
P paralun skrev:
Nej jag är inte skrämd av propagandan däremot ser jag till fakta.
Samtidigt presenterar du exakt noll fakta.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte så att jag vill argumentera emot egentligen, det är troligen så att vi har ställt till det så att det är mer skogsbränder. Men samtidigt, 50 år är väldigt kort tid att dra slutsatser över. Rent allmänt så stoppar människan skogsbränder som förr fick härja fritt, vi har problem med biodiversitet som härrör från att det inte brinner i skogarna också. Osv osv.
Jo men inte med den intensitet som man nu ser med dagens skogsbränder.

Om man utsätter större områden med 35-40 °C värme under en längre tid så händer det ju saker.
Man har ju inte sett så höga temperaturer under längre tider som nu, likaså ser man det med havsvattentemperaturen runt jordklotet. Det slås ju rekord hela tiden.

Men för oss blir det ju mest ostadigt skitväder av det här så då är det enklare att förneka.
 
P paralun skrev:
Jo men inte med den intensitet som man nu ser med dagens skogsbränder.

Om man utsätter större områden med 35-40 °C värme under en längre tid så händer det ju saker.
Man har ju inte sett så höga temperaturer under längre tider som nu, likaså ser man det med havsvattentemperaturen runt jordklotet. Det slås ju rekord hela tiden.

Men för oss blir det ju mest ostadigt skitväder av det här så då är det enklare att förneka.
Jag förnekar inte uppvärmningen, jag bara ifrågasatte din första källa för påståendet.

Edit: Exempelvis så är det så att vårt stoppande av kraftiga skogsbränder minskar antalet partiklar i atmosfären, vilket i sin tur ökar temperaturerna på jorden. Det finns så många olika faktorer att ta hänsyn till.

Vi är väldigt naiva om vi tror att koldioxid/metan är de enda viktiga komponenterna i detta. Det finns många fler...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
RoTe
P paralun skrev:
Jo men inte med den intensitet som man nu ser med dagens skogsbränder.

Om man utsätter större områden med 35-40 °C värme under en längre tid så händer det ju saker.
Man har ju inte sett så höga temperaturer under längre tider som nu, likaså ser man det med havsvattentemperaturen runt jordklotet. Det slås ju rekord hela tiden.

Men för oss blir det ju mest ostadigt skitväder av det här så då är det enklare att förneka.
Vilket tidsspann har du på dina data?
 
P paralun skrev:
Jo senaste exemplet från Aten, Grekland i förrgår.
[länk]

Runt medelhavsområdet har man ju aldrig varit med om liknande, ett stort hot.
Det ökar mycket pga att befolkningen ökar också, en del bränder är anlagda eller orsakade av homo sapiens dumheter.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
RoTe
P paralun skrev:
Jo senaste exemplet från Aten, Grekland i förrgår.
[länk]

Runt medelhavsområdet har man ju aldrig varit med om liknande, ett stort hot.
Under vilket tidsspann faller "aldrig varit med om liknande"? Vad har du för data?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det ökar mycket pga att befolkningen ökar också, en del bränder är anlagda eller orsakade av homo sapiens dumheter.
Jo men nu är Grekland inte särskilt tättbefolkat och man kan ju inte minnas liknande.
Samma sak när Rhodos brann förra året osv många stora bränder. Men enkelt för oss kanske att förtränga?
 
P paralun skrev:
Jo men nu är Grekland inte särskilt tättbefolkat och man kan ju inte minnas liknande.
Samma sak när Rhodos brann förra året osv många stora bränder. Men enkelt för oss kanske att förtränga?
De bränderna var anlagda. Man kan inte jämföra äpplen och päron. Och dessutom, i Europa har vi inte haft då här ren luft på väldigt länge, kanske hundratals år...
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
RoTe
P paralun skrev:
och man kan ju inte minnas liknande.
Ursäkta men du är inte en rationellt tänkande varelse just nu, du har panik. Klimatpanik.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De bränderna var anlagda. Man kan inte jämföra äpplen och päron. Och dessutom, i Europa har vi inte haft då här ren luft på väldigt länge, kanske hundratals år...
Jo men anlagda eller ej så är det ju brandförloppen som man aldrig kan minnas att man sett förut för ett flertal bränder och att det sprider sig så snabbt. Samma sak såg vi i USA/Kalifornien när man brände hela samhällen på nolltid.

Tre-dubbla kärnkraften i världen så får vi stopp på det här! 😉
 
Vi har stora problem pga uppvärmningen, men man kan inte ta enstaka händelser som argument för att vi har problem. Vi skall dessutom inte drabbas av panik, det kommer i så fall att ta livet av oss. Vi måste vara rationella och satsa där nyttan är som störst.

Vilka är de största problemen och hur adresserar vi dem?

Att sätta upp massor av solpaneler och vindsnurror ger en kortsiktig minskning av användningen av kolbaserade bränslen. På lång sikt så kan de eventuellt hindra utfasningen av kol, om vi inte hittar lösningar för att lagra energin kostnadseffektivt (dag-->natt, sommar-->vinter, storm-->vindstilla).

Att kärnkraften är en mycket bättre lösning håller jag med om, men dålig argumentation skall man undvika.

Kortsiktigt så är det helt OK att sätta upp snurror och paneler (men i Sverige är det mer tveksamt), men vi måste ha en bra plan för nästa steg och det är där kärnkraften är det bästa alternativet för tillfället. Vätgas kanske kan bli bra på sikt, men just nu ser jag inte mycket som talar för detta annat än där man behöver värme/oxidation och kan lagra på kortare sikt. Skall man producera el av vätgas, då ökar ineffektiviteten för mycket. Det blir för dyrt. Kortsiktig lagring i batterier fungerar då bättre (och blir väldigt snart billigare också). Det stora problemet vi har är köldknäpparna på vintern, det är väldigt svårt att få ekonomi i lagring för dessa om vi inte baserar det på vatten, men vår vattenkraft räcker inte till. Så värmekraft är det som finns kvar (kärnklyvning, biodrivmedel eller andra sämre alternativ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.