Vad är problemet med drivaxlarna på C70? Är det någon knut som sitter ihop med axeln som blir sliten eller vad? En drivaxel är ju bara ett rör med splines i ändarna, den går knappast sönder.

För Saab finns det en websida där man kan hitta artikelnummer på alla delar till olika modeller:
https://www.esaabparts.com/viewparts.php?searchpart=1&section=444805886
Saab tillhandahöll för verkstäder och återförsäljare ett datorprogram som heter EPC, Electronics Parts Catalog. Det programmet kan man hitta på nätet efter lite letande men nämnda websida ger oftast svar.
När man har artikelnummer på den reservdel man letar efter (till sin Saab) så är det enkelt att leta över hela internet efter delar.

Jag har försökt hitta någon motsvarande sida för Volvo men misslyckats så här långt, det är bara en massa reklamsidor jag hittar. Kan någon peka på minst en bra sida där man hittar artikelnummer på reservdelar till valfri modell av Volvo?

https://www.realoem.com ser ut att fungera bra för BMW, både bilar och MC. Den sidan länkar även till sidor för andra bilar men för Volvo fungerar den inte något vidare.
 
T TommyC skrev:
Vad är problemet med drivaxlarna på C70? Är det någon knut som sitter ihop med axeln som blir sliten eller vad? En drivaxel är ju bara ett rör med splines i ändarna, den går knappast sönder.

För Saab finns det en websida där man kan hitta artikelnummer på alla delar till olika modeller:
[länk]
Saab tillhandahöll för verkstäder och återförsäljare ett datorprogram som heter EPC, Electronics Parts Catalog. Det programmet kan man hitta på nätet efter lite letande men nämnda websida ger oftast svar.
När man har artikelnummer på den reservdel man letar efter (till sin Saab) så är det enkelt att leta över hela internet efter delar.

Jag har försökt hitta någon motsvarande sida för Volvo men misslyckats så här långt, det är bara en massa reklamsidor jag hittar. Kan någon peka på minst en bra sida där man hittar artikelnummer på reservdelar till valfri modell av Volvo?

[länk] ser ut att fungera bra för BMW, både bilar och MC. Den sidan länkar även till sidor för andra bilar men för Volvo fungerar den inte något vidare.
Verkar svårare nu att hitta delar till bilarna. Än tidigare. Letar själv efter alternativ till Ford Etis där man kunde få fram sprängskisser och artikel nummer.
 
Med drivaxel avses komplett Axel med 2st drivknutar och det är dom som blir slitna. Ofta när det är den inte som måste bytas så går det bara att köpa komplett axel eller halvaxel, dvs utan yttre knut.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Igår fick jag hem det nya primärkittet. Instruktionerna är detaljerade, den svåraste delen blir väl att fila upp spåret för låsringen med 1,5mm.

Primärkitt med delar inklusive en tätning, en låsring, en mutter och kugghjul, placerade på ett träbord, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Också köpt:
Flaska med Meguiar's Mirror Glaze 105 Ultra-Cut Compound, en professionell polermedel för att ta bort repor och förbättra bilens lack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En flaska Meguiar's Mirror Glaze 205 Ultra Finishing Polish med etiketttext och visuellt gradering för polermedelsskäregenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver nog en oscillerande polermaskin för 105an så jag inte går genom lacken. Biltema eller Jula....
 
Suck, vår Berlingo har nu börjat förbruka olja utöver vanlig bensin. Hade läst om några fall där det skett och därför varit noga att byta olja var 1000:e mil istället för 2500mil som är normal intervall. Inte dragit en droppe förrän nu vid 16300mil.

Verkar gå åt runt 2-3dl på 100mil så hanterbart men kanske inget bra tecken även om många med samma motor (1.2 Puretch) säger att det är normalt.

Vet inte om det är dags att göra sig av med bilen eller om det bara är att köra och fylla ett tag till. Bilen är i bra bruksskick och vi trivs ypperligt med den.

Ska prova och köra igenom en burk liqui-moly engineflush vid nästa oljebyte och se om det gör någon skillnad…
 
VW har ju hävdat att 1 liter olja på 100 mil är normal för deras skräpkonstruktioner men det gäller ju inte för bra bilar.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
VW har ju hävdat att 1 liter olja på 100 mil är normal för deras skräpkonstruktioner men det gäller ju inte för bra bilar.
Jotack. Hade en Skoda som sög i sig kopiösa mängder olja men det åtgärdades via garanti lyckligtvis. Blir aldrig mer VAG för mig…
 
Jag har kommit till samma slutsats. Tyvärr så går det mesta bort och diverse olika orsaker.
 
C
Tokslut Tokslut skrev:
De har klivit upp och åker amerikanskt också ;)
Också en form av "plumbing" (blyarbeten)... 🙄
 
T TommyC skrev:
Jag har kommit till samma slutsats. Tyvärr så går det mesta bort och diverse olika orsaker.
Jo alla märken har ju sina svagheter. Bästa bil jag ägt var en Mazda 6 med 2,5l bensinsugmotor. Jäkla bil till att hålla och bara gå och gå.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Också köpt:
[bild][bild]

Behöver nog en oscillerande polermaskin för 105an så jag inte går genom lacken. Biltema eller Jula....
Lidl
 
Var och knackade på en granne en bit bort som haft en Golf stående på sin tomt i 20+år.
Uttryckte min kärlek till bilar och att det hade varit otroligt kul att rädda den. Han hade själv inga planer för den. Har länge haft en dröm om att renovera en gammal bil

Nu ska jag börja med att få upp den på pallbock och inspektera rosten under. Samt hälla i lite olja i cylindrarna för att smörja kolvringarna, och dra runt motorn för hand.
Sen får vi se ifall detta kan bli ett renoveringsprojekt
Röd Volkswagen Golf från 1980-talet står oanvänd på en gräsyta intill ett hus, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N och 9 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
VW har ju hävdat att 1 liter olja på 100 mil är normal för deras skräpkonstruktioner men det gäller ju inte för bra bilar.
Jotack. Audi, a3 av nån hyfsat ny årgång, hävdade oxå att 1L på 100 mil var ok. Min vän som sålde den på privatmarknaden försökte förklara det för köparen, som fullt rimligt, tyckte han köpt grisen i säcken. Illa.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
En kollega hade en sån Ådi, slutade med att han hotade att ställa den vid entren till lokala Audi-ÅF och berätta för alla som var på väg in, de fixade bilen till slut.
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.