Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    665 Röster 74,3%
  • Nej

    197 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    33 Röster 3,7%
  • Antal röster
    895
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis kan vi ha en åsikt om det liksom om en massa andra saker. Däremot kan vi inte veta sanningen men det är en helt annan sak.
Visst! Vi kan ha åsikter om Buster Keatons förhållande till guldfiskar också.
Men det är lika ointressant som vår uppfattning om hur det är att genomlida ett krig. Något vi helt saknar kunskap om.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju rätt uppenbart att sydkoreaner lever ett mycket bättre liv än nordkoreanerna nu så frågar man dem som lever nu kommer nog en majoritet att svara att de är glada att de inte lever i Nordkorea, de flesta är tom. födda efter kriget. Kanske de önskar att de hade fått stöd av fler länder så att det hade gått fortare och att gränsen hade varit längre norrut.
Nu har de det säkert bättre. Men det var ju inte det jag filosoferande över. Eller hur, Birgit?
Om fler länder lagt sig i kanske det istället startat ww3 snarare än att flyttat en gräns norrut. Inte heller det vet vi.
Av de ca:40 konflikter USA lagt sin näsa i blöt i, hittade du 2 som du tyckte var välmotiverade. Om det kan man tycka vad man vill, framförallt om USA:s välkoordinerade tillbakadragande och överlämnande av det befriade landet Vietnam. Eller Afghanistan 😱
 
  • En folkmassa klättrar över ett staket med taggtråd, en soldat står ovanpå muren och hjälper människor över.
  • Människor klättrar upp på en byggnad och går ombord på en helikopter som landat på taket, troligen vid evakuering av Saigon under Vietnamkriget.
Redigerat:
E enoch85 skrev:
Tror du på global uppvärmning? Om ja, vad gör du själv för att bidra till att den minskar? Om nej, vad är ditt bästa argument för att den inte existerar?
En hel del avfärdar naturvetenskaplig forskning när den utmanar den egna livsstilen att få köra stor bil, äta rött kött och flyga till varmt land. För övrigt accepterar man tyngdlagen, allmänna gaslagar mm som man anpassat sitt liv till.
 
  • Gilla
Töreln och 6 till
  • Laddar…
L Leihe skrev:
En hel del avfärdar naturvetenskaplig forskning när den utmanar den egna livsstilen att få köra stor bil, äta rött kött och flyga till varmt land. För övrigt accepterar man tyngdlagen, allmänna gaslagar mm som man anpassat sitt liv till.
Jo angående att flyga så har det aldrig varit så mycket flyg som idag i världen.

https://www.flightradar24.com/26.45,-21.54/2

Förutom då kanske i vår perifera del av världen.

EDIT sen USA sover just nu om man kollar Flightradar24
 
Redigerat:
L Leihe skrev:
En hel del avfärdar naturvetenskaplig forskning när den utmanar den egna livsstilen att få köra stor bil, äta rött kött och flyga till varmt land. För övrigt accepterar man tyngdlagen, allmänna gaslagar mm som man anpassat sitt liv till.
Jag är vegetarian, äger ingen bil och har inte flugit sedan 80-talet.
Är jag berättigad att förhålla mig skeptisk till "naturvetenskaplig forskning"?
 
Kan ni inte i alla fall lite känna att det ska bli spännande att se vart skiten barkar hän? Se vad som händer när man snabbt ändrar globala förutsättningar? Kanske bara jag som tycker alla former av stads och världssimuleringsspel bara är kul med disaster mode på. Men huvudpoängen min är att det löser sig, de som förespråkar en drastiskt minskad mänsklig population som lösning får bara vända på ekvationen för vi får det som konsekvens istället. Nya arter framträder vissa som haft begränsade möjligheter kan blomma ut. Jorden har haft större katastrofer men den finns kvar och livet frodas än, om så i andra former än innan. Kom upp i makroperspektivet o släpp bekymren vet ja!
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte om ditt utpekande av kolet? det är ju hela spektrat av fossila bränslen både för energi och transporter etc det gäller.

Sen en "lustighet" som jag läste är att IPCC blivit oense om nästa rapport, vissa miljögurus kanske tror det medför en massa kärnkraft om rapporterna ser riktigt illa ut. IPCC är ju den stora referensen i världen.
[länk]
Jag pratar om grundämnet kol, vilket ingår i alla fossila bränslen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Temperaturen på vår planet är i ständig förändring, oavsett vår inverkan eller ej.
Ja det stämmer. Men det har aldrig skett så snabbt som nu och enda förklaringen på det är vår inverkan.

Sedan om man anser att det är ok att leva med det eller inte är en annan sak. Men det kommer att inom relativt kort tid påverka väldigt många människor och ofta på ett negativt sätt.
 
  • Gilla
Töreln och 2 till
  • Laddar…
RoTe
JONSTE JONSTE skrev:
Ja det stämmer. Men det har aldrig skett så snabbt som nu och enda förklaringen på det är vår inverkan.

Sedan om man anser att det är ok att leva med det eller inte är en annan sak. Men det kommer att inom relativt kort tid påverka väldigt många människor och ofta på ett negativt sätt.
För att "aldrig skett så snabbt som nu" händer det jävligt lite...
 
RoTe RoTe skrev:
För att "aldrig skett så snabbt som nu" händer det jävligt lite...
Om du sitter i ett flygplan så är den relativa hastigheten när du går på toaletten liten, det innebär inte att du färdas långsamt. Allt beror på vad du jämför med.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Hur många grader har människan höjt temperaturen på jorden nu igen?
 
RoTe
P paralun skrev:
"The world on fire"

[länk]
Skogsbränder är fullt normalt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
RoTe
P paralun skrev:
Inte alls med det man nu ser.

Flyttar vi fokus på kartan till USA samt Kanada så är det klart besvärligt.
[länk]

Går inte att förneka.
Hur lång tillbaka har vi tillförlitliga skogsbranddata? 1000 år? 10 000? 100 000?
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hur lång tillbaka har vi tillförlitliga skogsbranddata? 1000 år? 10 000? 100 000?
Jo nu tänker jag inte leta efter exakt statistik men NASA's satelliter visar hur illa det ser ut just nu.
Visst har vi alltid haft skogsbränder men inte med den omfattningen som idag.

Sen vi själva får ju mest ostadigt skitväder av klimatförändringen med en större temperaturhöjning som nu sker. Klart "Moder Jord" blir förbannad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.