L lindmark_85 skrev:
Hej,

Tänkte jag kollar med er här om någon har kunskap om vad som gäller. Har ingen avsikt att bråka med grannarna men vill lära mig kring vad som gäller i detta fall.


Bakgrund:
Köpte ett hus med sjötomt och när jag gick igenom gamla handlingar och kikade på tomtkartorna så visar det sig att min grannes brygga anlöper mot min tomt. Tomtgränsen är dragen på andra sidan bryggan vilket gör att de måste gå över min tomt.

Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta. Kan tilläggas att det är kommunalt ägt vatten som bryggan står på. Bryggan är byggt innan 1970 och har underhållits av grannarna genom att bland annat pålas om.

Så mina frågor är :)

1) Vem äger bryggan ?
2) Har jag rätt att neka grannarna att gå över min tomt?
3) Vad tusan händer om grannarna vill sälja huset? Kan de annonsera att de har brygga?
4) Kan jag åka på skit om grannarna gör åtgärder på bryggan som strider mot tex strandskyddet?

Prg av strandskyddsreglerna så tror jag inte att man skulle få okay på att tex bygga om bryggan så att den anlöper på deras tomt.
E de okey om du går ut på bryggan?
 
  • Gilla
Radamsa
  • Laddar…
L lindmark_85 skrev:
Hej,

Tänkte jag kollar med er här om någon har kunskap om vad som gäller. Har ingen avsikt att bråka med grannarna men vill lära mig kring vad som gäller i detta fall.


Bakgrund:
Köpte ett hus med sjötomt och när jag gick igenom gamla handlingar och kikade på tomtkartorna så visar det sig att min grannes brygga anlöper mot min tomt. Tomtgränsen är dragen på andra sidan bryggan vilket gör att de måste gå över min tomt.

Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta. Kan tilläggas att det är kommunalt ägt vatten som bryggan står på. Bryggan är byggt innan 1970 och har underhållits av grannarna genom att bland annat pålas om.

Så mina frågor är :)

1) Vem äger bryggan ?
2) Har jag rätt att neka grannarna att gå över min tomt?
3) Vad tusan händer om grannarna vill sälja huset? Kan de annonsera att de har brygga?
4) Kan jag åka på skit om grannarna gör åtgärder på bryggan som strider mot tex strandskyddet?

Prg av strandskyddsreglerna så tror jag inte att man skulle få okay på att tex bygga om bryggan så att den anlöper på deras tomt.
Om du vill bli ovän med grannen så tving honom att flytta bryggan gör han inte det så riv skiten om inte så låt det vara som det har varit innan.
 
  • Gilla
-T-Boman-
  • Laddar…
L lindmark_85 skrev:
Hej,

Tänkte jag kollar med er här om någon har kunskap om vad som gäller. Har ingen avsikt att bråka med grannarna men vill lära mig kring vad som gäller i detta fall.


Bakgrund:
Köpte ett hus med sjötomt och när jag gick igenom gamla handlingar och kikade på tomtkartorna så visar det sig att min grannes brygga anlöper mot min tomt. Tomtgränsen är dragen på andra sidan bryggan vilket gör att de måste gå över min tomt.

Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta. Kan tilläggas att det är kommunalt ägt vatten som bryggan står på. Bryggan är byggt innan 1970 och har underhållits av grannarna genom att bland annat pålas om.

Så mina frågor är :)

1) Vem äger bryggan ?
2) Har jag rätt att neka grannarna att gå över min tomt?
3) Vad tusan händer om grannarna vill sälja huset? Kan de annonsera att de har brygga?
4) Kan jag åka på skit om grannarna gör åtgärder på bryggan som strider mot tex strandskyddet?

Prg av strandskyddsreglerna så tror jag inte att man skulle få okay på att tex bygga om bryggan så att den anlöper på deras tomt.
Följande gäller(Med reservation för att det kan finnas info, som du inte har noterat)
• Du har inte sjötomt utan en strandtomt. Du skriver att kommunen äger vattnet och då äger du inte sjön. Så det som är aktuellt är att grannen måste gå på din tomt, för att beträda sin brygga.
• Den som har byggt bryggan äger den, så grannen äger den och den tillhör fastigheten vid en försäljning.
• Ja - Du kan neka grannen att gå på din tomt, om det inte finns ett servitut som ger honom den rätten.
• Ni bör reglera grannens rätt att beträda er tomt, för att ta sig till sin brygga genom att upprätta ett servitut. Eftersom grannen nyttjar er tomt, så är du berättigad och ska avtala om ersättning för att han får denna rätt.
Det ligger både i ditt och grannens intresse att upprätta ett sådant servitut. Som du själv är inne på - När Ni/Någon av Er säljer er fastighet så kommer denna fråga ändå ”upp på bordet” från köpare/mäklare.
• Eftersom det inte är din brygga, så kan du inte få skit för att bryggan strider mot strandskyddet. Skulle det komma upp på bordet, så utreds vilken fastighet som äger och ursprungligen har uppfört bryggan.
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Hej,

Vet inte om det hjälper men bryggan är placerad på samma sida fastighetsgränsens förlängning på både Lantmäteriets kartbild samt på detaljplanen. Vet inte om det har någon betydelse men det kanske talar för att gränsen ligger rätt på fotot eftersom den ligger på samma ställe i förhållande till grannens brygga på alla tre.
Annars verkar du ha fått många bra svar.

Lycka till och hoppas det blir en bra lösning.
 
L lindmark_85 skrev:
Hej,

Tänkte jag kollar med er här om någon har kunskap om vad som gäller. Har ingen avsikt att bråka med grannarna men vill lära mig kring vad som gäller i detta fall.


Bakgrund:
Köpte ett hus med sjötomt och när jag gick igenom gamla handlingar och kikade på tomtkartorna så visar det sig att min grannes brygga anlöper mot min tomt. Tomtgränsen är dragen på andra sidan bryggan vilket gör att de måste gå över min tomt.

Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta. Kan tilläggas att det är kommunalt ägt vatten som bryggan står på. Bryggan är byggt innan 1970 och har underhållits av grannarna genom att bland annat pålas om.

Så mina frågor är :)

1) Vem äger bryggan ?
2) Har jag rätt att neka grannarna att gå över min tomt?
3) Vad tusan händer om grannarna vill sälja huset? Kan de annonsera att de har brygga?
4) Kan jag åka på skit om grannarna gör åtgärder på bryggan som strider mot tex strandskyddet?

Prg av strandskyddsreglerna så tror jag inte att man skulle få okay på att tex bygga om bryggan så att den anlöper på deras tomt.
Bör inte vålla några problem om det inte stör dig. Ta upp frågan och lös problemet med grrnnen Stör det inte och ingen olägenhet för dig lös det med ett servitut och saken är ur världen.
 
B Ben39 skrev:
Ta upp frågan och lös problemet med grrnnen
Vilket problem? Om det inte stör TS finns väl inget problem?
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Så här skulle jag göra. En solig dag sätter jag mig nere vid bryggan med ett parasoll och en massa öl. När grannen dyker upp så rör jag inte en min bakom solglasögonen. Slänger upp ett ben mellan bryggan och grannen. Sen visar jag upp en utskrift av den där kartan och säger till dem att det är slutdiskuterat. Beträd bryggan igen och det blir något de önskar de aldrig hade gjort. Lagen är på min sida. Sen kan man låta en massa bensindunkar stå uppradade bakom sig, och så fimpar man en cigarett precis bredvid. Om grannen ignorerar och tar sig in på bryggan så kommer de väckas av att hela skiten brinner mitt i natten. När de springer ner till stranden kommer de inse att allt är förbi. Själv står jag som en statisk siluett från fönstret och stirrar. Rör inte en fena på fler minuter. Sedan släcks lampan.
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
Johan Övergaard och 4 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Så här skulle jag göra. En solig dag sätter jag mig nere vid bryggan med ett parasoll och en massa öl. När grannen dyker upp så rör jag inte en min bakom solglasögonen. Slänger upp ett ben mellan bryggan och grannen. Sen visar jag upp en utskrift av den där kartan och säger till dem att det är slutdiskuterat. Beträd bryggan igen och det blir något de önskar de aldrig hade gjort. Lagen är på min sida. Sen kan man låta en massa bensindunkar stå uppradade bakom sig, och så fimpar man en cigarett precis bredvid. Om grannen ignorerar och tar sig in på bryggan så kommer de väckas av att hela skiten brinner mitt i natten. När de springer ner till stranden kommer de inse att allt är förbi. Själv står jag som en statisk siluett från fönstret och stirrar. Rör inte en fena på fler minuter. Sedan släcks lampan.
Mycket bra sätt att göra en bra relation med din granne till en dålig relation.

Varför man ens skulle göra något sådant om man inte är sociopat.
 
  • Gilla
BSOD och 7 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Lagen är på min sida.
Jasså? Det är du säker på? 😉

J Jontha skrev:
När de springer ner till stranden kommer de inse att allt är förbi
Du är inte ens rolig. 👎
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag skulle:
1. Inte göra något. (Eftersom det inte är ett problem i praktiken.)
2. Inte skriva på något kontrakt/servitut. (Inte ens muntligt.) Eftersom det kan få oavsedda konsekvenser i framtiden, kanske pga framtida grannar eller någon myndighet.

Som tur är det här inte i USA, där det finns risk för t ex skadeståndsanspråk om ett barn skadas/dör på/via bryggan.
 
En lösning kan ju vara att ni hjälps åt med underhållet av bryggan och så kan ni båda nyttja den. Eftersom den ligger i avgränsning till bådas tomter. Då har du gott om gästplatser för båtar.
Eller så kanske grannen är okej med att flytta bryggan en liten bit.
det kan vara så att bryggan ursprungligen byggdes av båda grannarna tillsammans för att dela på plats och material samt hjälpas åt att sköta den.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Mycket bra sätt att göra en bra relation med din granne till en dålig relation.

Varför man ens skulle göra något sådant om man inte är sociopat.
Det är ironi och har tydliga referenser till filmkulturen
 
Är området detaljplanelagt idag? I så fall kan det stå inskrivet att bryggor får byggas även om vattnet är kommunens.
 
M MrXman skrev:
Är området detaljplanelagt idag? I så fall kan det stå inskrivet att bryggor får byggas även om vattnet är kommunens.
Det har bara till liten del med detaljplanen att göra. Finns flera andra bestämmelser om bryggor som har betydelse.
 
J Jontha skrev:
. När de springer ner till stranden kommer de inse att allt är förbi. Själv står jag som en statisk siluett från fönstret och stirrar. Rör inte en fena på fler minuter. Sedan släcks lampan.
Svartvit bild av ett viktorianskt hus med en cirkel markerad runt ett fönster där en person syns stående. Huset har branta tak och ett centralt trappsteg upp till entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.