Ok. Tack för tillrättavisning än en gång.

Sätt upp ledstång efter spången så ingen drattar i o skadar sig.
Tänker på ansvarsfrågan.
 
Redigerat:
  • Gilla
soundfox och 1 till
  • Laddar…
L lindmark_85 skrev:
Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning
På vilket sätt? Känns ju lättare flytta bryggans landspång än att blanda in Lantmäteriet.

Tänk på att flygfotona inte är särskilt exakta. Bryggan kan mycket väl ligga på deras tomt. Finns tomtpinnar?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Om ni är överens nu hade jag suttit stilla i båten och inte skrivit på något. Om grannen säljer huset finns det ju risk att någon med servitutet som grund börjar få för sig att de har ännu större rättigheter mot din tomt.
Visst, avtalet anger villkoren, men vissa människor ser enbart sådant som en startpunkt för att ställa ännu mer krav.
 
  • Gilla
JDA och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
Ok. Tack för tillrättavisning än en gång.
Om du läser TS första inlägg så var de väl inget problem mellan grannarna, så att säga "så petiga är vi i inte där jag bor" är ju lite av en antydan att du inte litar på TS att det inte är något problem där heller
H Hybro skrev:
Sätt upp ledstång efter spången så ingen drattar i o skadar sig.
Tänker på ansvarsfrågan.
Det kan ju inte TS göra på grannens brygga.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Då ställer jag en tydlig fråga.

Vem ansvarar för bryggan och tillhörande landgång som enligt första bilden löper ut från TS tomt?

Kan ju vara intressant om olycka av något slag händer.
 
Fairlane
H Hybro skrev:
Då ställer jag en tydlig fråga.

Vem ansvarar för bryggan och tillhörande landgång som enligt första bilden löper ut från TS tomt?

Kan ju vara intressant om olycka av något slag händer.
Ägaren av bryggan
 
  • Gilla
redep och 9 till
  • Laddar…
Tack.
 
Claes Sörmland
H Hybro skrev:
Då ställer jag en tydlig fråga.

Vem ansvarar för bryggan och tillhörande landgång som enligt första bilden löper ut från TS tomt?

Kan ju vara intressant om olycka av något slag händer.
I skadeståndshänseende ansvarar grannen som äger bryggan.

Ansvar vid tillsyn enligt PBL och miljöbalken kan nog både grannen och TS som fastighetsägare ha. Det är lite upp till myndigheten att välja vem de vill ställa krav på i form av t ex förelägganden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I skadeståndshänseende ansvarar grannen som äger bryggan.

Ansvar vid tillsyn enligt PBL och miljöbalken kan nog både grannen och TS som fastighetsägare ha. Det är lite upp till myndigheten att välja vem de vill ställa krav på i form av t ex förelägganden.
Jo men det finns ju alltid en historik om vem som byggde bryggan samt när fastighetsgränser skapades.
Därför är det intressant om bryggan är inritad på "Min karta".

Sen har det då kommit nya ägare och kanske ingen har funderat på historiken?
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo men det finns ju alltid en historik om vem som byggde bryggan samt när fastighetsgränser skapades.
Därför är det intressant om bryggan är inritad på "Min karta".

Sen har det då kommit nya ägare och kanske ingen har funderat på historiken?
Det är mjukvara som ritar Lantmäteriets karta så om något är inritat där eller inte speglar bara vad flygfoto och dator automatiskt plockar upp. Det har alltså ingen juridisk betydelse. (Eller nja, strandskyddet bedöms faktiskt utifrån just denna karta, alltså vart man ska mäta ifrån.)
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är mjukvara som ritar Lantmäteriets karta så om något är inritat där eller inte speglar bara vad flygfoto och dator automatiskt plockar upp. Det har alltså ingen juridisk betydelse. (Eller nja, strandskyddet bedöms faktiskt utifrån just denna karta, alltså vart man ska mäta ifrån.)
Jo och sedan som vi kom fram till i annan tråd så finns ju även flygfoton från 1960 samt 1975 i "Min fastighet".
Sen hur det är med "inritade bryggor" vete tusan?

En brygga kan ju sedan ursprungligen vara byggd gemensamt av mycket goda grannar.

Så jag anser att historiken är mycket viktig för vem som har ansvaret för en brygga.
 
Och jag tänker som så att om ni båda idag inte har några som helst problem med denna lösning så ar det nu ett bra avtal/servitut bör skrivas så vet ni båda att framtiden är säkrad. Både om nu eller grannen säljer så finns detta sevitut.
Borde ju vara en fördel för er oxå i ev ansvarsfråga om grannen börjar bygga större eller nått som inte är tilåtet finns det ju på papper att det är grannens brygga och inte din.
 
  • Gilla
TobbeWendt och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
L lindmark_85 skrev:
Hej,

Tänkte jag kollar med er här om någon har kunskap om vad som gäller. Har ingen avsikt att bråka med grannarna men vill lära mig kring vad som gäller i detta fall.


Bakgrund:
Köpte ett hus med sjötomt och när jag gick igenom gamla handlingar och kikade på tomtkartorna så visar det sig att min grannes brygga anlöper mot min tomt. Tomtgränsen är dragen på andra sidan bryggan vilket gör att de måste gå över min tomt.

Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta. Kan tilläggas att det är kommunalt ägt vatten som bryggan står på. Bryggan är byggt innan 1970 och har underhållits av grannarna genom att bland annat pålas om.

Så mina frågor är :)

1) Vem äger bryggan ?
2) Har jag rätt att neka grannarna att gå över min tomt?
3) Vad tusan händer om grannarna vill sälja huset? Kan de annonsera att de har brygga?
4) Kan jag åka på skit om grannarna gör åtgärder på bryggan som strider mot tex strandskyddet?

Prg av strandskyddsreglerna så tror jag inte att man skulle få okay på att tex bygga om bryggan så att den anlöper på deras tomt.
Kolla dina fastighetsgränser... Det kan lika gärna vara så att du parkerar din släpvagn på grannens tomt. I annat fall så verkar grannens hus stå väldigt nära fastighetsgräns.
 
H Hybro skrev:
Ditt hus till höger?

Så grannen sätter sina fötter på litet hörn av din mark när han ska nyttja sin brygga?

Bygg en spång så slits inte gräset.


- Så petiga är vi inte där jag bor.
Kanske ska läsa lite till.
 
L lindmark_85 skrev:
Hej,

Tänkte jag kollar med er här om någon har kunskap om vad som gäller. Har ingen avsikt att bråka med grannarna men vill lära mig kring vad som gäller i detta fall.


Bakgrund:
Köpte ett hus med sjötomt och när jag gick igenom gamla handlingar och kikade på tomtkartorna så visar det sig att min grannes brygga anlöper mot min tomt. Tomtgränsen är dragen på andra sidan bryggan vilket gör att de måste gå över min tomt.

Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta. Kan tilläggas att det är kommunalt ägt vatten som bryggan står på. Bryggan är byggt innan 1970 och har underhållits av grannarna genom att bland annat pålas om.

Så mina frågor är :)

1) Vem äger bryggan ?
2) Har jag rätt att neka grannarna att gå över min tomt?
3) Vad tusan händer om grannarna vill sälja huset? Kan de annonsera att de har brygga?
4) Kan jag åka på skit om grannarna gör åtgärder på bryggan som strider mot tex strandskyddet?

Prg av strandskyddsreglerna så tror jag inte att man skulle få okay på att tex bygga om bryggan så att den anlöper på deras tomt.
Med tanke på att flygfotot inte är taget rätt uppifrån (du ser gaveln på grannens hus) så kan gränsen på bilden visas fel. Har själv råkat ut för samma fenomen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.