D daVinci skrev:
Vad gjorde ni mer än att installera solpaneler?
Och vad kostade det?

Lite nyfiken på vad det kostar att gå från E till B.
LLVP (koppla bort el-element) på ovan våningen. Täta dörrar och fönster.
Styrde om vår FLVP till lägre temp och lägre elpatron/längre kompressor. Detta gick endast på 25k. Dock bygger 15000kwh på gamla ägarna förbruka och huset är välisolerat o 25år gamalt. Satte elmätare på spa poolen och FLVP och LLVP för riktiga siffror.

En annan hemlighet var att barnen fick bada i badbalja ;) dock är dem under 3år.

Detta gick vi när till 10000 kWh och nu med solceller 7000kwh.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Om 60-öringen skulle försvinna så påverkar det såklart, men det är inget som något parti har på agendan vad jag vet.
Blir lite absurt ifall staten börjar ta ut moms på samma vara flera ggr.
Tar man bort 60-öringen bör staten (även om jag inte har något förtroende för den) införa ett annat sätt att undvika dubbelbeskattning av elen.

Det är väl mest en praktisk fråga om hur det skall lösas och av vem.

Sedan tror jag för min del att batteripriserna kommer falla (med annan batterikemi och stigande volymer). Så det kan göra att man säljer och köper tillbaka lite mindre än vad som är vanligt idag.
 
D daVinci skrev:
Blir lite absurt ifall staten börjar ta ut moms på samma vara flera ggr.
Tar man bort 60-öringen bör staten (även om jag inte har något förtroende för den) införa ett annat sätt att undvika dubbelbeskattning av elen.

Det är väl mest en praktisk fråga om hur det skall lösas och av vem.

Sedan tror jag för min del att batteripriserna kommer falla (med annan batterikemi och stigande volymer). Så det kan göra att man säljer och köper tillbaka lite mindre än vad som är vanligt idag.
Vad menar du är orsaken till dubbelbeskattning? Om jag som privatperson säljer bär som jag plockat och sedan köper bär som någon annan plockat så betalar jag moms på de senare bären. Plockar jag för mycket bär och säljer, så måste jag skatta för förtjänsten. Vad är skillnaden i detta fallet?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Vad menar du är orsaken till dubbelbeskattning? Om jag som privatperson säljer bär som jag plockat och sedan köper bär som någon annan plockat så betalar jag moms på de senare bären. Plockar jag för mycket bär och säljer, så måste jag skatta för förtjänsten. Vad är skillnaden i detta fallet?
Det saknas ofta logik i skattesammanhang. Hur länge hade vi tex arvsskatt i Sverige? Gåvoskatt?

Avgift på uppskov av skatt vid byte av bostad?

Så det finns ingen anledning att lita på våra myndigheter. 60 öringen lär försvinna när solpanelshysterin lagt sig lite till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Excel
Nissens Nissens skrev:
Det saknas ofta logik i skattesammanhang. Hur länge hade vi tex arvsskatt i Sverige? Gåvoskatt?

Avgift på uppskov av skatt vid byte av bostad?

Så det finns ingen anledning att lita på våra myndigheter. 60 öringen lär försvinna när solpanelshysterin lagt sig lite till.
Det finns ingen politisk vilja att plocka bort 60-öringen för mikroproducenter.

Troligen är det så att avskaffandet av 60-öringen torgförs här av villaägare som inte har sollceller eller har förutsättningar att skaffa solceller. De talar i egen sak för att sin egna övertygelsen är den rätta.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Det finns ingen politisk vilja att plocka bort 60-öringen för mikroproducenter.

Troligen är det så att avskaffandet av 60-öringen torgförs här av villaägare som inte har sollceller eller har förutsättningar att skaffa solceller. De talar i egen sak för att sin egna övertygelsen är den rätta.
Nja, jag för resonemanget ur ett rent logiskt perspektiv. Det finns starka argument för att åtminstone ta bort 60-öringen när elpriset börjar vara nära noll och därunder. Det finns ingen som helst orsak för staten att sponsra elproduktion i det läget.

Som jag skrivit många gånger tidigare, jag försöker få ihop en kalkyl på solpaneler och jag kommer nog att sätta upp paneler av något slag, men jag måste få ihop det utan att vara beroende av 60-öringen för att jag skall våga. Detta då jag tror att den på ett eller annat sätt kommer att till en början minska (åtminstone vid låga elpriser) för att sedan helt fasas ut på sikt.

Så länge antalet solpaneler i Sverige är relativt lågt så är denna subvention inget större problem, men förr eller senare så kommer man att ge sig på den ändå. Exempelvis den dag man anser att fler solpaneler är till större problem än nytta i elnätet (vilket de iofs är redan nu, men det är fortfarande så blygsamma mängder och belopp så man väljer att inte stöta sig med väljarna).

Min bästa gissning (ja, det är en ren gissning) är att man om ett par år skalar ned 60-öringen så att man inte får mer pengar från 60-öringen än från elförsäljningen under en timme. Sedan låter man 60-öringen i övrigt dö sotdöden genom att aldrig höja den. När den är tillräckligt oviktig så tar man sedan bort den helt (vilket kan dröja många år).
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Excel Excel skrev:
Det finns ingen politisk vilja att plocka bort 60-öringen för mikroproducenter.
Som sagt, ingen vet vad som kommer.
Excel Excel skrev:
Troligen är det så att avskaffandet av 60-öringen torgförs här av villaägare som inte har sollceller eller har förutsättningar att skaffa solceller. De talar i egen sak för att sin egna övertygelsen är den rätta.
Ja, det är vad du tror. Andra tror något annat. Det kan väl likaväl vara så att de som investerat i solpaneler griper varje halmstrå för att motivera sin extremt långsiktiga och riskfyllda investering.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, ingen vet vad som kommer.

Ja, det är vad du tror. Andra tror något annat. Det kan väl likaväl vara så att de som investerat i solpaneler griper varje halmstrå för att motivera sin extremt långsiktiga och riskfyllda investering.
Och med ”andra” så menar du i första hand dig själv och i andra hand Pacman, sen är det väl inte så många andra som tror det. Jag kan ge er en sak, det borde inte utgå nån 60-öring vid minuspriser.
 
F fsn skrev:
Och med ”andra” så menar du i första hand dig själv och i andra hand Pacman, sen är det väl inte så många andra som tror det. Jag kan ge er en sak, det borde inte utgå nån 60-öring vid minuspriser.
För egen del struntar jag i 60 öringen. För mig blir det inga stora pengar 1000-2000 om året.
Jag är mer intresserad av det jag sparar på varje kwh jag inte köper, fn drygt 2 sek/kwh och dyrare lär det bli E.ON höjer nätavgifterna 2ggr/år under dunkla föresatser och på detta kommer sedan effektavgifter.
Målet är att med batteri så småningom kunna bli självförsörjande större delen av året.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
F
G Guzzen1 skrev:
För egen del struntar jag i 60 öringen. För mig blir det inga stora pengar 1000-2000 om året.
Jag är mer intresserad av det jag sparar på varje kwh jag inte köper, fn drygt 2 sek/kwh och dyrare lär det bli E.ON höjer nätavgifterna 2ggr/år under dunkla föresatser och på detta kommer sedan effektavgifter.
Målet är att med batteri så småningom kunna bli självförsörjande större delen av året.
För min del så är den långt ifrån livsnödvändig men den är svår att bortse från. Med min förbrukning och produktion så bidrar 60-öringen med 4,6-5,3% återbetalning per år sen 2020.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så vad är mest värt? Satsa på billigare och effektivare eller på maximeras produktion? Jag tror på att det första. En billig begagnad växelriktare går på ca 10000, den skall producera minst 10000 kWh extra för att bära sig. Jag får kanske in 8 paneler extra då, för ca 8000kr plus montering och material. Så låt säga 10000 kWh till. Bara detta innebär runt 7 år extra för att betala av sig.
Idag på Blocket hittar jag en växelriktare listad för 2000kr.

Jag tycker man ska vända på resonnemanget. Vilken lösning skulle vara bäst och vilka omständigheter skulle krävas för att man ska komma dit? Priset är en stor del och då får man leta där man hittar dom.

Min åsikt är att standardkomponenter och standardlösningar ger bäst värde idag.
 
Växelriktare och kontaktor så kan man koppla bort det publika elnätet och köra batteridrift.

Tar cirka 20 millisekunder för en kontaktor att agera. Dvs en växelströmsperiod.

Frågan är vad som är prisvärt i batteriväg.
 
Nissens
F fsn skrev:
Och med ”andra” så menar du i första hand dig själv och i andra hand Pacman, sen är det väl inte så många andra som tror det. Jag kan ge er en sak, det borde inte utgå nån 60-öring vid minuspriser.
Den stora majoriteten fastighetsägare i Sverige har inga solpaneler, så det är knappast så att de som räknar som du är represantativa för fastighetsägarna.

Att det samlas ett antal i trådarna här som är beredda att slänga bort sina pengar på batterier och solpaneler är ju roligt, men det förändrar ju inte hur verkligheten ser ut.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Den stora majoriteten fastighetsägare i Sverige har inga solpaneler, så det är knappast så att de som räknar som du är represantativa för fastighetsägarna.

Att det samlas ett antal i trådarna här som är beredda att slänga bort sina pengar på batterier och solpaneler är ju roligt, men det förändrar ju inte hur verkligheten ser ut.
Det finns olika anledningar till att inte fler har solceller på sitt hus. Den största anledningen är troligtvis ekonomiska förutsättningar, handlingsoförmåga samt att man ”mentalt går i foppatofflor”. En försvinnande liten del räknar på det och drar slutsatsen att det inte lönar sig. Jag tror faktiskt att det är fler som sätter upp paneler, eller skulle vilja göra det som inte alls har räknat på det och har förutsättningar för att få rimlig avbetalningstid på det.
 
Nissens
F fsn skrev:
Det finns olika anledningar till att inte fler har solceller på sitt hus. Den största anledningen är troligtvis ekonomiska förutsättningar, handlingsoförmåga samt att man ”mentalt går i foppatofflor”. En försvinnande liten del räknar på det och drar slutsatsen att det inte lönar sig. Jag tror faktiskt att det är fler som sätter upp paneler, eller skulle vilja göra det som inte alls har räknat på det och har förutsättningar för att få rimlig avbetalningstid på det.
Då är jag unik menar du?
Det tror jag inte ett ögonblick på. Jag tror att många helt enkelt inte vill ha solpaneler av en eller flera anledningar. Precis som jag.

Jag föredrar att få ner driftskostnaderna framför sådana projekt.

Sanningen är ju att det är helt orimliga återbetalningstider för alla. Ovanpå det är det risker inbyggda som kan förlänga dom ytterligare.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.