Jag vill be om att få beklaga din och familjens förlust.

Har följt din tråd med stort intresse men självklart ska du pausa den nu.
Vi finns kvar här och väntar när du känner att du kan och vill fortsätta.

Allt gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Limpdjuret och 4 till
  • Laddar…
Vi fortsätter än om lite långsammare, tidigare delar har jag sprutmålat, men foten, växelhuvudet och lite annat tänkte faktiskt jag rolla med samma färg istället. Det är lite tacksammare tycker jag. Dessutom ger det lite textur, vilket inte är fel. Känns det svårt att komma åt på något ställe kan jag alltid duscha lite färg där lokalt och rolla resten.

Passade även på att flytta hålen för skylten några millimeter neråt för nya nitar när det är dags, det var det bästa alternativet i min mening. Tänker inte ens försöka få ut de gamla mer, helt hopplöst! Hittade drivnitar med samma storlek på niten som de gamla. De var för övrigt så hårda att min körnares spets plattades till när jag försökte göra en markering för borrning och min plattmejsel fick små deformeringar från när jag slog bort ett halvt kvarlämnat nithuvud. 😅

Närbild av maskindel som har blivit avstrippad från färg, med metallskydd och tidigare hål för skyltens nitar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är statusen på färgbortagningen av de sista delarna, armen för bordet har fått sig en rejäl stripning av färg, resten tar jag med stålborste och grovrengörare. Sen är det lite skrymsel och vrår på själva huvudet som är kvar. Färgen är lite mjuk från strippern, så tänkte köra en liten roterande stålborste på borrmaskinen bara i kombination med en skrapa. kan inte ta så lång tid då det är så små områden. :)

Del av ett maskinverktyg som har delvis avlägsnad grön färg, placerad på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en maskindel med avskavd färg och några exponerade kablar, förberedelser för att måla och renovera dess yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har några fler delar fått färg nu, ligger på tork och jäser. Det tar några dagar innan färgen härdar helt, så de får ligga ostört ett tag. Tycker det känns rätt trevligt. :)


Alla skruvar och muttrar, vad säger ni? Göra rent och polera upp? Göra rent och fosfatera? Att måla dem känns inte som ett alternativ.
 
  • Vitmålade maskindelar ligger på en kartong och en träyta för att torka efter målning med roller, inklusive fot och växelhuvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard. och 4 till
  • Laddar…
Beklagar bortgången i familjen.

Måste bara säga att det ser mycket lovande ut! Men nog är det lite fel i rubriken, är det där en lätt renovering vet jag inte vad en omfattande skulle innebära.
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Jag vill be om att få beklaga din och familjens förlust.

Har följt din tråd med stort intresse men självklart ska du pausa den nu.
Vi finns kvar här och väntar när du känner att du kan och vill fortsätta.

Allt gott!
//Ronnie
Tack! Kommer fortsätta, men kan ta lite tid som sagt.. 😞 Vill verkligen bli klar under min ledighet. Kul att någon tycker det är roligt att följa en glad amatörs äventyr. Hälften av tiden har jag ingen aning om vad jag håller på med. 😆
J JFrisk skrev:
Beklagar bortgången i familjen.

Måste bara säga att det ser mycket lovande ut! Men nog är det lite fel i rubriken, är det där en lätt renovering vet jag inte vad en omfattande skulle innebära.
Tack! Okej.. Det här är lite av signumet för alla mina projekt. De spårar ur lite! 😅

Som när vi skulle plocka ner skåpen i tvättstugan och vi drog om inkommande vatten och gjorde om alla väggar, golv och tak. 😆
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Du kämpar på bra, helt rätt att inte måla infästningarna det ställer bara till problem. Jag har två gamla maskiner som amatörmålats och jag har skrapat så mycket färg från infästningar, och andra ställen där färg verkligen inte har någonting att göra men det ser ut som att du tänker till innan och inte bara dränker allt med färg 👍

(Jag tycker det var lite synd att du blev "övertalad" att plocka bort skylten🙄)
 
  • Älska
Limpdjuret
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Du kämpar på bra, helt rätt att inte måla infästningarna det ställer bara till problem. Jag har två gamla maskiner som amatörmålats och jag har skrapat så mycket färg från infästningar, och andra ställen där färg verkligen inte har någonting att göra men det ser ut som att du tänker till innan och inte bara dränker allt med färg 👍

(Jag tycker det var lite synd att du blev "övertalad" att plocka bort skylten🙄)
Jo, nog för att man varken är någon mekaniker eller maskinmänniska men det finns ju iaf lite förnuft. 🤣 Man vill gärna göra ett bra jobb. Tanken är ju att maskinen ska ha sin plats i min verkstad många år framöver. Man får ju även en viss respekt för var det ska finnas färg och inte efter att ha plockat isär den en vända.

Var nog för det bästa ändå med skylten, var mycket gammalt skit kvar bakom den och var svårt att få rent under kanten.. De gamla hålen kommer aldrig att synas. 😁

Dessutom fick jag möjlighet att räta ut bucklorna i skylten. 👍
 
  • Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
Alltså, allting tar längre tid än man tror... Inte fått ren bordsarmen ännu, och har börjat fundera på hur jag ska få färg där den ska vara utan att man får där den inte ska vara. 😂 Är så många hål, vrår och skrymslen på maskinen!

Nåja! Här är skyltarna, de överlevde operationen helt okej! Lite rengöring så är de klara. :)
Två slitna metallskyltar på ett smutsigt bord, en av dem visar antal varv per minut och den andra har texten "AB Arboga Maskiner" och "Made in Sweden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, har ett litet mysterium! Här har ni två delar som jag inte känner igen alls, som jag hittade i baljan där jag gjorde rent bordsarmen och kuggstångsringarna... Kan inte komma underfund med var de kommit från? 😅Sorterat allt i påsar när jag demonterat...

Två rektangulära metallbitar ligger på en smutsig vit yta med ett mindre kuggverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vad är det för material? Känner inte heller igen de från min hög med grejer. 🤔
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Det är inte så att de har med låsningen mot pelaren att göra? Jag känner igen dem, men jag kan verkligen inte placera dem... Men då skulle den ena sitta vid bordet och den andra vid huvudet. (eller är de "fötter" under foten om jag spånar lite?)
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Rickard.
Jag har inget minne alls över dom där och hittar dom inte heller på sprängskissen, kommer dom från bordsfästet är min bästa gissning att det är ett glidmaterial och då bör det sitta mot pelaren på motsatta sidan av kuggstången..... men jag har ingen aning bara en ren gissning.
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Vad är det för material? Känner inte heller igen de från min hög med grejer. 🤔
Någon form av expanderad mjuk, seg plast? Väldigt tåligt är det iaf...
Just ja, fråga till dig! Hur fick du isär dehär delarna? Försökte med mina men de sitter som gjutna.. 😂

Smart uppställning för målningen förresten, ska nog göra något liknande!
Oidentifierade metallkomponenter placerade på hemmabyggda trästativ, eventuellt under målning eller torkning fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VidarH VidarH skrev:
Det är inte så att de har med låsningen mot pelaren att göra? Jag känner igen dem, men jag kan verkligen inte placera dem... Men då skulle den ena sitta vid bordet och den andra vid huvudet. (eller är de "fötter" under foten om jag spånar lite?)
Osäkert! Hittar dem inte på den äldre sprängskissen, så de är i så fall något nyare påhitt? Skitdumt då jag inte såg dem under all skit troligen, sen floppade de loss. 😂 Tror inte de är vitala oavsett, men något är de ju till för.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Det sitter ett tunt clips i ett spår runt axeln, gick ut och tog en bild:
Ett tunt clips ligger bredvid en metallaxel på en spånskiveyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Det sitter ett tunt clips i ett spår runt axeln, gick ut och tog en bild:
[bild]
Aahh! Mina var så fulla i gammal gegga att clipset inte syntes! Ska ge det ett försök imorgon att få av det, hade gjort livet lite lättare. 😁

Tackar!
 
  • Gilla
e02jr
  • Laddar…
Gick bra, clipset borta, tusen tack! Nu har jag gett en hög med delar ett syrabad för att bli av med ytrost och ge lite bättre grepp för färgen! Tänkte nog lämna blecket som binder samman de två delarna naturell men inoljad.. Den har redan en fin svart beläggning.. Känns fel att måla den.
Svarta metalldelar på ett underlag efter syrabad för att ta bort ytrost, redo för målning. En del av en möbelfot täckt med första lager färg syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även gett foten ett första lager färg med roller! Slipade hela basen med grov Mirlon och gjorde rent med silikonferner innan jag rollade. Den täcker rätt bra. :) Två timmar väntan sen ett lager till... Färgen luktar mök dock, tur man har gasfilter. 🙄

Nymålad metallyta av en basplatta på ett arbetsbord i ett verktygsrum, med hål i hörnen och en metallram på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Gick bra, clipset borta, tusen tack! Nu har jag gett en hög med delar ett syrabad för att bli av med ytrost och ge lite bättre grepp för färgen! Tänkte nog lämna blecket som binder samman de två delarna naturell men inoljad.. Den har redan en fin svart beläggning.. Känns fel att måla den.
[bild]

Även gett foten ett första lager färg med roller! Slipade hela basen med grov Mirlon och gjorde rent med silikonferner innan jag rollade. Den täcker rätt bra. :) Två timmar väntan sen ett lager till... Färgen luktar mök dock, tur man har gasfilter. 🙄

[bild]
Brukar föredra originalfärg, men det ser ut att bli riktigt fint. Snyggt jobbat! Ska bli kul att se den ihopmonterad igen. Vilken färg är det du använder?
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.