Fairlane Fairlane skrev:
Ett tips för lÀsbarheten. Om du ska svara flera skribenter i ett inlÀgg, lÀgg svaren efter respektive citat, istÀllet för att citera flera inlÀgg och sen svara pÄ alla i slutet.
Tack för tips 😊
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Beklagar situationen! har varit i samma sits.

Vi köpte hus som var "varudeklarerat". MÀklaren "avrÄdde" oss att göra en egen besiktning dÄ huset var "varudeklarerat" (Han höll pÄ att bli av med sin licens sen, för detta).
1. Besiktningsmannen frÄn Anticimex hade missat att plÄtdetaljer pÄ taket var felmonterade (synligt frÄn marken). Vilket vi mÀrkte efter ha rivit hela innertaket/vÀggen i snedvÀgg, att detta bidragit till fuktskador i taket. Vi fick igen ting av Anticimex, dÄ det stod i besiktningsprotokollet att det fanns pÄvÀxt pÄ vinden (som annars var lÄngt under kritiska fuktnivÄer under aprill pÄ ett hus frÄn 1930) och djupare undersökning behövdes.
2. Anticimex hade missat att besiktiga ett WC pÄ entre plan. DÀr det visade sig vara en vattenskada i vÀgg och golv. "Nu ska vi vÀll kunna fÄ ut nÄgot pÄ försÀkringen"... tÀnkte vi. Men nej. DÄ var det en för gammal WC stol, sÄ vi fick ingenting dÀr heller...

Min erfarenhet Àr att Anticimex inte kan husbesiktningar och "Varudeklarerat" Àr ett skÀmt.

Kolla med hemförsÀkringen om du kan fÄ juridisk hjÀlp via dom.

Lycka till med renoveringen och om ni orkar driva Àrendet vidare!
 
  • Gilla
SÄgspÄnPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
H HĂ„bbe01 skrev:
En bra artikel i Àmnet frÄn redaktionen hÀr

Se upp för "Varudeklarerat" och att ta över sÀljarens besiktning

[lÀnk]
Bra lÀnk, tack! Dessa varudeklarationer, sÀljarbesiktningar och Àven dolda fel-försÀkringar Àr ett riktigt oskick som lurar mÄnga.
NĂ€r vi köpte vĂ„rt radhus avrĂ„dde mĂ€klaren gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng frĂ„n att vi gjorde vĂ„r egen besiktning med egen besiktningsman och sa att sĂ€ljaren ville ha ”snabbt avslut för att inte gĂ„ vidare med nĂ„gon annan köpare” bland annat.
Jag borde ha spelat in mÀklarens dravel och anmÀlt henne till MÀklarsamfundet. Givetvis gjorde vi egen besiktning ÀndÄ, efter handpenning och med besiktningsklausul utan villkor.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa, det Àr inte sÄ enkelt. Med den bes./försÀkrings produkt som det gÀller hÀr. SÄ skall köparen hÄllas sÀker för dolda fel, OCH för fel som borde upptÀckts av bes, mannen.

OM felet borde ha upptÀckts av köparen under sin undersökningaplikt, sÄ borde bes, mannen ha upptÀckt det ocksÄ (eller frisikrivit sig).

MEN sÄ finns det dÄ de delar dÀr bes. mannen har friskrivit sig. Antingen att det inte ingÄr eller sÄdant som behöver undersökas djupare. DÀr har du som köpare undersökningsplikt, eller rÀttare sagt du kan inte stÀlla krav, som miss av bes. mannen.

SÄ hela frÄgan landar pÄ om den "friskrivning" som finns hÀr inkluderar den del av fasaden som borde gÄtt att besiktiga. Den frÄgan Àr inte uppenbar.
L lucasb skrev:
Beklagar situationen! har varit i samma sits.

Vi köpte hus som var "varudeklarerat". MÀklaren "avrÄdde" oss att göra en egen besiktning dÄ huset var "varudeklarerat" (Han höll pÄ att bli av med sin licens sen, för detta).
1. Besiktningsmannen frÄn Anticimex hade missat att plÄtdetaljer pÄ taket var felmonterade (synligt frÄn marken). Vilket vi mÀrkte efter ha rivit hela innertaket/vÀggen i snedvÀgg, att detta bidragit till fuktskador i taket. Vi fick igen ting av Anticimex, dÄ det stod i besiktningsprotokollet att det fanns pÄvÀxt pÄ vinden (som annars var lÄngt under kritiska fuktnivÄer under aprill pÄ ett hus frÄn 1930) och djupare undersökning behövdes.
2. Anticimex hade missat att besiktiga ett WC pÄ entre plan. DÀr det visade sig vara en vattenskada i vÀgg och golv. "Nu ska vi vÀll kunna fÄ ut nÄgot pÄ försÀkringen"... tÀnkte vi. Men nej. DÄ var det en för gammal WC stol, sÄ vi fick ingenting dÀr heller...

Min erfarenhet Àr att Anticimex inte kan husbesiktningar och "Varudeklarerat" Àr ett skÀmt.

Kolla med hemförsÀkringen om du kan fÄ juridisk hjÀlp via dom.

Lycka till med renoveringen och om ni orkar driva Àrendet vidare!
Hej!
Jag beklagar det ni blev utsatta för 

det lÄter sÄ trÄkigt och orÀttvist.

i vÄrt fall sÄ har man inte angivit nÄgra indikationer pÄ risker angÄende omgivande konstruktioner.

De har bara föreslagit en kompletterande besiktning om man vill titta mer pÄ sockeln.
 
1) som sÀljare vill man sÄ lÄngt man kan slÀppa sitt hus och slippa bry sig dÄ man har sÄlt fastigheten. Men man vill inte skriva "friskrivningsklausul" dÄ det sÀnker vÀrdet. SÄ en sÀljbesiktning ör en mindre peng (i sammanhanget) som hjÀlper till med detta gör att sÀljarna köper dessa besiktigar
2) Dessa sÀljbesiktningar Àr 100% till för sÀljaren och inte anvÀndbart som köpare för att uppfylla undersökningskraven i lagen (finns domar pÄ det och lÀs lÀnkarna redan i trÄden om det)
3) SÀljbesiktningarna Àr för en köpare en "tumme-pekfinger" visning om vad ev fel kan bestÄ i, men ickekomplett och detta mÄste man som köpare förstÄ.
4) NÄn mÀklare kom pÄ att om vi "sÀljer" in sÀljbesiktning till köparen fÄr vi dubbel"kickback" Najs!!
5) Köpare chansar pÄ att "köpa" in sig pÄ försÀkringsdelen i sÀljbesiktningen för att a) kÀnna sig tryggare Àven om det inte Àr sÄ i verkligheten b) de flesta vill inte lÀgga ut tusentals kr per objekt man bjuder pÄ i egna besiktningar. ( det kÀnns för dyrt)
6) De flesta som köper in sig pÄ sÀljarens besiktning Àr INTE gör(/förstör)-det-sjÀlvare utan anlitar folk för allt som behöver göras och kan dÀrmed inte heller bedömma pÄ nÄgot sÀtt vad som Àr rimligt eller inte.

Jag Àr en "gör(/förstör)-det-sjÀlvare" och köpte nuvarande kÄk pÄ för bud med bara bilder som underlag.
Visningen gjordes timmen innan kontraktskrivingen, bara för att göra mÀklaren glad. Kunde lika gÀrna ha köpt kÄken 100% osedd.
SÀljbesiktning fanns och kollade lite lÀtt pÄ den för att se Älder pÄ vissa saker som byggÄr, tak, el , drÀnering etc
Fanns iofs ingen försÀkring och oavsett hade jag inte köpt in mig pÄ det.
KÄken Àr ett renoveringsobjekt sÄ dÄ fÄr man ta sakerna som de kommer och hoppas att det hÄller lite till pÄ det som inte fixats.

MEN fastigheten som jag hade innan ... dÀr tog vi en sÀljbesiktning med försÀkring. Varför? Jo köparna förvÀntade sig att det skulle finnas och fastigheten blev mer lÀttsÄld samt att man blir av med mycket strul om det skulle vara nÄtt och köparna Àr av typen "det mÄste vara nÄn annans fel och dÀrför mÄste nÄn annan betala" typen.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
CecBT CecBT skrev:
Bra lÀnk, tack! Dessa varudeklarationer, sÀljarbesiktningar och Àven dolda fel-försÀkringar Àr ett riktigt oskick som lurar mÄnga.
MÄnga missförstÄr sÀkert dessa, men att det skulle vara ett oskick kan jag inte direkt hÄlla med om.
Tar man de en och en sÄ tÀnker jag sÄ hÀr:
SÀljarbesiktning: Har ett vÀrde i mÄnga situationer, för att köpare ska fÄ ett allmÀnt hum om vad de bjuder pÄ. Man kan nog fÄ mer betalt som sÀljare och en smidigare process dÀr man oftast slipper folk som vill pruta pÄ taket som Àr i dÄligt skick, om det redan stod sÄ i sÀljarbesiktningen.
Varudeklarerat: Är som en sĂ€ljar- och köparbesiktning kombinerat i en. Det har fördelen köparen kan stĂ€lla krav pĂ„ besiktningsfirman ocksĂ„ (Ă€ven om mĂ„nga fortfarande inte förstĂ„r det).
Dolda felförsÀkring: SÀgs ofta bara vara bra för sÀljaren och vÀrdelöst för köparen. "Köparen tvingas slÄss med det stora försÀkringsbolaget som aldrig kommer betalar ut" brukar det heta, men det hÀnder att de betalar ut. Fördelen i köparens situation Àr att om det Àr ett Àkta dolt fel sÄ Àr det mycket lÀttare att fÄ pengar frÄn det stora försÀkringsbolaget Àn det Àr frÄn en privatperson, som kanske saknar pengar, kanske flyttat utomlands, kanske Àr avliden etc. Nackdelen för köparen Àr vÀl framförallt i situationer dÀr det inte Àr ett solklart dolt fel. Det Àr lÀttare att skrÀmma en privatperson att betala en viss summa. Vi har lÀst om nÄgra fall hÀr dÀr en köpare kommit med helt absurda krav pÄ dolt fel och sÀljaren har gÄtt med pÄ förlikning för att slippa processen. Om det verkligen Àr dÄligt att köparen inte lika lÀtt kan fÄ betalt för saker de inte ska ha ersÀttning för Àr Ätminstone inte jag övertygad om.

Sen gÀller det att förstÄ i alla ovanstÄende fall vad som ingÄr och vad som inte ingÄr. PÄ samma sÀtt som om jag som köpare anlitar en egen besiktningsman sÄ mÄste jag förstÄ undantagen dÀr ocksÄ. Med tanke pÄ att mÄnga vill hÀvda dolt fel pÄ saker de inte sÄg, eller inte lÀtt kunde undersöka, sÄ ser jag mer att det Àr brist pÄ förstÄelse hos mÄnga som Àr problemet, generellt, inte specifikt de tre sakerna ovan.

Hur det Àr i TS fall kan jag inte alls bedöma pÄ det (mer eller mindre obefintliga) underlag vi har.
CecBT CecBT skrev:
NĂ€r vi köpte vĂ„rt radhus avrĂ„dde mĂ€klaren gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng frĂ„n att vi gjorde vĂ„r egen besiktning med egen besiktningsman och sa att sĂ€ljaren ville ha ”snabbt avslut för att inte gĂ„ vidare med nĂ„gon annan köpare” bland annat.
Jag borde ha spelat in mÀklarens dravel och anmÀlt henne till MÀklarsamfundet. Givetvis gjorde vi egen besiktning ÀndÄ, efter handpenning och med besiktningsklausul utan villkor.
SjÀlv vill jag ocksÄ genomföra en egen besiktning, men jag har ocksÄ varit med om att vi haft högsta bud och begÀrt att fÄ besiktiga, och sÀljaren dÄ sÄlde till budgivaren som hade nÀsthögsta bud, som nöjde sig med sÀljarens besiktning. Jag har Àven lÀst mÄnga hÀr pÄ forumet som inte vill sÀlja till nÄgon som vill besiktiga sjÀlv (Ätminstone inte efter budgivning/kontraktsskrivning), sÄ det Àr en högst reell situation.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
J Johanna Carlsson1 skrev:
Hej!
Jag beklagar det ni blev utsatta för 

det lÄter sÄ trÄkigt och orÀttvist.

i vÄrt fall sÄ har man inte angivit nÄgra indikationer pÄ risker angÄende omgivande konstruktioner.

De har bara föreslagit en kompletterande besiktning om man vill titta mer pÄ sockeln.
SÄ hÀr skriver du i trÄdstarten:

I besiktningsprotokollet stĂ„r det att ”delar av sockeln Ă€r obesiktad dĂ„ altanen döljer delar av konstruktionen, rekommenderar kompletterande besiktning nĂ€r nĂ€rmsta trallbrĂ€dorna Ă€r demonterade”

Dom rekommenderar alltsÄ en fördjupad besiktning, du Äterkommer ofta till riskkonstruktioner men oavsett riskkonstruktion eller ej sÄ framgÄr det ju tydligt att besiktningsmannen som var pÄ plats, inte har möjlighet att besikta sockeln och rekommenderar Er att göra en kompletterande besiktning nÀr trallbrÀdorna Àr demonterade. Om denna gjorts bör ni sett att syllen Àr skadad och förmodligen Àven hittat orsaken till det.

Men nu var inte ni intresserade av att titta pÄ sockeln/syll, för att det inte var angivet som en riskkonstruktion, har jag förstÄtt allt rÀtt sÄ hÀr lÄngt dÄ?

Jag hoppas sÄ klart att det löser sig till er fördel, men givet det som kommit fram tror jag det blir tufft, men min kÀnsla kan mycket vÀl vara fel.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
SÄ hÀr skriver du i trÄdstarten:

I besiktningsprotokollet stĂ„r det att ”delar av sockeln Ă€r obesiktad dĂ„ altanen döljer delar av konstruktionen, rekommenderar kompletterande besiktning nĂ€r nĂ€rmsta trallbrĂ€dorna Ă€r demonterade”

Dom rekommenderar alltsÄ en fördjupad besiktning, du Äterkommer ofta till riskkonstruktioner men oavsett riskkonstruktion eller ej sÄ framgÄr det ju tydligt att besiktningsmannen som var pÄ plats, inte har möjlighet att besikta sockeln och rekommenderar Er att göra en kompletterande besiktning nÀr trallbrÀdorna Àr demonterade. Om denna gjorts bör ni sett att syllen Àr skadad och förmodligen Àven hittat orsaken till det.

Men nu var inte ni intresserade av att titta pÄ sockeln/syll, för att det inte var angivet som en riskkonstruktion, har jag förstÄtt allt rÀtt sÄ hÀr lÄngt dÄ?

Jag hoppas sÄ klart att det löser sig till er fördel, men givet det som kommit fram tror jag det blir tufft, men min kÀnsla kan mycket vÀl vara fel.
 
Hus tomte
NÄnting gÄr inte riktigt hela vÀgen fram verkar det som.

Hörbarhet nolla kom đŸ€”
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om du @Johanna Carlsson1 skrev ett svar till mig sÄ kom ingen text med, tyvÀrr.
 
Vi valde att inte demontera trallen som nÀmnts tidigare.
Har sett ett protokoll av samma utförare och dÀr ser det helt annorlunda ut sett till konstruktionerna.
Sockeln obesiktad - rekommenderar besiktning, men framliggande konstruktioner riskas och föreslĂ„s bla fördjupad undersökning av i sina egna ” rutor” i protokollet
 Varför hoppade man över / missade det hos oss? Det kĂ€nns rent ut sagt sĂ„ uppgivet och oturligt.


Hur det hÀr slutar fÄr vi se. Tack för att du ÀndÄ hoppas pÄ det bÀsta för oss.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Claes Sörmland
N nissebrun skrev:
SÄ hur mÄnga besiktningsmÀn tycker du att man ska behöva anlita för att fÄ en pÄlitlig besiktning utförd eftersom de uppenbarligen enligt dig kan göra lite som de vill ? 10 , 15 eller kanske 20 ?
Det brukar rÀcka med att gÄ runt med en och stÀlla en massa frÄgor nÀr man inte kan. Det Àr sÄ mycket enklare att förstÄ och göra en riskbedömning i en dialog med en kunnig besiktningsman Àn att sitta och gissa och tolka utifrÄn kryptiska protokoll. SÀrskilt som protokollen ofta genereras utifrÄn en mall sÄ det mesta av dem Àr friskrivande generisk standardtext och tveksamt tillförlitliga uppgifter som besiktningsmannen ofta har missförstÄtt frÄn sÀljaren.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
det finns alldeles för mÄnga sönderkurlade som inta skall ha hus de passar bara i hyresrÀtter
Finns mÄnga som inte ska tillgÄng till vissa forum, sen om dom ocksÄ Àr söndercurlande vet jag inte.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Redan 2017 varnade BH om "Varudeklarerat" och att som köpare inte fullfölja sina LAGSTADGADE Ätaganden vid köp..

[lÀnk]

Varudeklarerat Ă€r inget annat Ă€n en sĂ€kerhet för SÄLJAREN och hade ni gjort en egen besiktning vid köp hade denna (antagligen/förhoppningsvis) hittat problem med fasaden och vidare skador pĂ„ syllen..

Bristen pÄ bilder pÄ skadat omrÄde och den bit som Anticimex valde att kommentera gör att i princip alla som lÀser denna trÄd anser att ni har NOLL att hÀmta..
Hade ni dĂ€remot kunnat visa bilder pĂ„ en trall-konstruktion och en fasad, stenlĂ€ggning och trappa som ser absolut tip-top ut och inte gör att man tĂ€nker "vĂ€nta lite nu".. DĂ„ hade ni kanske fĂ„tt medhĂ„ll.. Men utan bilder.. NÄ
Violina Violina skrev:
Nej, utan bilder Àr det fortfarande samma utgÄngslÀge

Och Varudeklarerat Ă€r fortfarande en försĂ€kring som Ă€r till för att skydda SÄLJAREN

Vad sa ER EGEN BESIKTNINGSMAN om fasaden?
Men vadÄ skydda sÀljaren? SÄ stÄr det inte i villkoren. Vi fick uppgiften att vÄrat tak var bytt för 10 Är sedan, det började lÀcka och vi rev av lite pannor. Visade sig att det var org. Anticimex var hÀr och kollade. De hade inte anmÀrkt pÄ att pappen var dÄlig vid besiktningen. Tog 2v sÄ fick jag beslut att de bekostar byte av papp samt ev. följdskador som uppstÄtt pÄ grund av detta. Snabbt, proffsigt och sakligt beslut. KÀnslan Àr att har man rÀtt till ersÀttning sÄ fÄr man det?
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
G Gozzley skrev:
i fick uppgiften att vÄrat tak var bytt för 10 Är sedan, det började lÀcka och vi rev av lite pannor. Visade sig att det var org. Anticimex var hÀr och kollade. De hade inte anmÀrkt pÄ att pappen var dÄlig vid besiktningen. Tog 2v sÄ fick jag beslut att de bekostar byte av papp samt ev. följdskador som uppstÄtt pÄ grund av detta. Snabbt, proffsigt och sakligt beslut. KÀnslan Àr att har man rÀtt till ersÀttning sÄ fÄr man det?
HÀr ser man en av fördelarna med försÀkringen för köparen. Alla som sÀger att det Àr Àr uselt för köparen, undrar om de tror att man fÄr ett sÄdant beslut snabbare om man ger sig pÄ privatpersonen som sÄlde.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.