L
Hej,

Tänkte jag kollar med er här om någon har kunskap om vad som gäller. Har ingen avsikt att bråka med grannarna men vill lära mig kring vad som gäller i detta fall.


Bakgrund:
Köpte ett hus med sjötomt och när jag gick igenom gamla handlingar och kikade på tomtkartorna så visar det sig att min grannes brygga anlöper mot min tomt. Tomtgränsen är dragen på andra sidan bryggan vilket gör att de måste gå över min tomt.

Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta. Kan tilläggas att det är kommunalt ägt vatten som bryggan står på. Bryggan är byggt innan 1970 och har underhållits av grannarna genom att bland annat pålas om.

Så mina frågor är :)

1) Vem äger bryggan ?
2) Har jag rätt att neka grannarna att gå över min tomt?
3) Vad tusan händer om grannarna vill sälja huset? Kan de annonsera att de har brygga?
4) Kan jag åka på skit om grannarna gör åtgärder på bryggan som strider mot tex strandskyddet?

Prg av strandskyddsreglerna så tror jag inte att man skulle få okay på att tex bygga om bryggan så att den anlöper på deras tomt.
 
  • Satellitbild av en villatomt vid vattnet där en grannes brygga delvis ligger över tomtgränsen och sträcker sig in på mark tillhörande frågeställarens tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Både era bryggor ligger ju utanför tomtgräns. Det är ju bara första metern av grannes brygga som är på din tomt och han kan lägg bygga en spång från sin tomt över till bryggan.
 
  • Gilla
johannord och 18 till
  • Laddar…
1. Grannen.
2. Möjligen. Om det är inom din tomtplatsavgränsning/hemfridszon gäller ju inte allemansrätten där. Är det ett stort problem för dig? Ett sådant meddelande från din sida, oavsett om det ligger inom din beslutsrätt eller ej, faller nog inte i god jord.
3. Ja, de äger ju den. Det låter på dig som att detta inte är någon tvekan om.
4. Möjligen, i ett första skede. Men det lär ganska snart gå att reda ut vem som gjort vad, så det skulle jag inte vara alltför orolig för. Däremot skulle eventuella åtgärder på bryggan kunna kräva ditt medgivande i och med att det berör din fastighet.
 
  • Gilla
Gumball
  • Laddar…
U
Har de byggt bryggan eller köpt fastigheten med bryggan som tillbehör är det deras. Den kommer aldrig bli din.
Du kan ju begränsa deras tillgång till bryggan genom att förbjuda dem beträda din tomt.
Med tanke på hur era fastigheter ser ut, är du säker att strandskydd fortfarande finns? Kan ju vara upphävt.
 
  • Gilla
JLe och 1 till
  • Laddar…
L
Som jag skrev i början, skulle aldrig få för mig att krångla utan med grannarna. Har redan erbjudit att lösa detta kontraktsmässigt då dem tog upp det med mig att dem försökt lösa detta med tidigare ägare av min fastighet.

Försöker lära mig hur allt funkar.
 
  • Gilla
Ingrid-Christina och 9 till
  • Laddar…
L lindmark_85 skrev:
Som jag skrev i början, skulle aldrig få för mig att krångla utan med grannarna. Har redan erbjudit att lösa detta kontraktsmässigt då dem tog upp det med mig att dem försökt lösa detta med tidigare ägare av min fastighet.

Försöker lära mig hur allt funkar.
Man behöver inte ens skriva kontrakt och grejer om det egentligen inte är ett problem.
Men om alla är överens så skriver man ett enkelt avtalsservitut så blir alla glada och problemet kan läggas till handlingarna.

Du kan avtala att du har rätt att utan att inskränka på deras användning vid behov nyttja deras brygga...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
L
Fått mina svar. Tack!
 
  • Gilla
Mikola62 och 2 till
  • Laddar…
Jag personligen hade bara låtit det löpa på som det alltid har fungerat.

Ser ingen anledning att skriva något. Börja inte bråka bara för då lär grannen se till att din brygga ryker med😀
 
  • Gilla
  • Haha
JDA och 8 till
  • Laddar…
Är fastighetsgränserna utmärkta? Digitala kartor med satellitfoto kan ligga lite off, och är definitivt inget man vill använda som grund för ett gränsbråk.
 
  • Gilla
JDA och 22 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Är fastighetsgränserna utmärkta? Digitala kartor med satellitfoto kan ligga lite off, och är definitivt inget man vill använda som grund för ett gränsbråk.
Fast om nu grannen försökt få göra en fastighetsreglering (låter det som) för att lösa situationen. Så får man nog förutsätta att det är klarlagt var gränsen går.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast om nu grannen försökt få göra en fastighetsreglering (låter det som) för att lösa situationen. Så får man nog förutsätta att det är klarlagt var gränsen går.
Det är ju onekligen suspekt iaf. :) Man kan ju tänka sig att det begicks ännu fler misstag kring outmärkta gränsers exakta position innan vi hade lättillgängilga digitala kartor och högupplösta satellitfoton.
 
Om vi utgår från att kartornas fastighetsgränser stämmer, räcker det ju med att grannen sneddar sista delen in mot sin egen tomt så är den inte längre på din tomt.
När man styckat av fastigheter med strandläge är det inte alls ovanligt att det följer "tidens strandlinje", dvs det ingår inget vatten. Ser ut ungefär som på bilden nedan vid en sjö där vi har en fastighet.
Satellitbild som visar fastighetsgränser mot en sjö med bryggor och grönområden. En fastighetsgräns markerad med en orange linje går längs strandlinjen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
Ditt hus till höger?

Så grannen sätter sina fötter på litet hörn av din mark när han ska nyttja sin brygga?

Bygg en spång så slits inte gräset.


- Så petiga är vi inte där jag bor.
 
  • Gilla
  • Arg
JDA och 7 till
  • Laddar…
L lindmark_85 skrev:
Hej,

Tänkte jag kollar med er här om någon har kunskap om vad som gäller. Har ingen avsikt att bråka med grannarna men vill lära mig kring vad som gäller i detta fall.


Bakgrund:
Köpte ett hus med sjötomt och när jag gick igenom gamla handlingar och kikade på tomtkartorna så visar det sig att min grannes brygga anlöper mot min tomt. Tomtgränsen är dragen på andra sidan bryggan vilket gör att dem måste gå över min tomt.

Grannarna har tidigare försökt få ändrad gränsdragning men lantmäteriet har avslagit detta. Kan tilläggas att det är kommunalt ägt vatten som bryggan står på. Bryggan är byggt innan 1970 och har underhållits av grannarna genom att bland annat pålas om.

Så mina frågor är :)

1) Vem äger bryggan ?
2) Har jag rätt att neka grannarna att gå över min tomt?
3) Vad tusan händer om grannarna vill sälja huset? Kan dem annonsera att dem har brygga?
4) Kan jag åka på skit om grannarna gör åtgärder på bryggan som strider mot tex strandskyddet?

Prg av strandskyddsreglerna så tror jag inte att man skulle få okay på att tex bygga om bryggan så att den anlöper på deras tomt.
Kolla på "Min karta" om bryggan är inritat.
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/min-karta/

Exempel på hur det kan se ut.
 
  • Karta som visar en byggnad och en inritad brygga som sträcker sig ut i vattnet från land.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hybro skrev:
Ditt hus till höger?

Så grannen sätter sina fötter på litet hörn av din mark när han ska nyttja sin brygga?

Bygg en spång så slits inte gräset.


- Så petiga är vi inte där jag bor.
Ännu ett onödigt inlägg som inte tillför något konstruktivt till trådskaparens inlägg. Bara provokativt.
 
  • Gilla
  • Haha
olyckligaolle och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.