Slängde ihop en enkel släde för att mäta klingans parallellitet mot t-spåret (vilken är väldigt pinsam att visa efter den fina jiggen @Pysslarn precis gjort 😅, men den var stabil och gjorde jobbet). Det skiljde ca 4 tiondelar mellan de två ändarna på klingan. Inget vobbel i klingan i alla fall, mätte upp samma diff när jag mätte till samma tand och när jag inte snurrade klingan när jag flyttade släden.

Pratade med Ejca om justering, de rekommenderade att släppa lite på skruvarna där allt är fäst i bordet och banka i den änden som gör att klingan roterar åt rätt håll. De var tydliga med att man inte ska ta ur rörsprintarna på andra sidan. Fick ta fram släggan och banka rätt hårt för att få den att flytta sig, men till slut fick jag till en diff på enbart några hundradelar. Så det känns bra! Ni ser vart jag har bankat.

Industriell utrustning, kuggar, metallkomponenter, ingenjörsteknik, cirkelsågblad, justerbar mekanism, grönt och grått, slitna delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lolukokasos och 3 till
  • Laddar…
Här har det hänt lite till sedan sist. Fixade en bättre mätanordning för att ställa in justerbordet. Efter att jag lyckats ställa in allt inom under en tiondel blir det fortfarande samma diff som tidigare (ca 3 tiondelar) när jag kör bordet igenom sågrörelsen. Så jag får klura vidare på detta...

Digital skjutmått mäter tjocklek på träbit fastklämd i skruvstäd, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter risken att såga av mig fingrarna i bordssågen är det långsiktiga problem med fint damm den risk jag funderat mest över. Efter provsågning med bordssågen (dock utan fungerande spånhantering) med resultatet ett fint damm över i princip alla ytor åkte spån-/dammhantering högt upp på priolistan. Tanken är en Pentzcyklon, men mer om det senare. Nu vill jag fixa klart dammhantering vid bordssågen. Eftersom tanken är 160 mm rör från spånsugssystemet tänkte jag köra enligt Pentz metod vid maskiner med två anslutningar, dvs summan av areorna för de två anslutningarna ska vara samma som arean på 160 mm röret för att inte begränsa luftflödet (blir väl lite ytterligare förluster dock). Så tanken är 125 mm undertill och 100 mm i klingskyddet. Kommer att behöva modda båda anslutningar.

Fulsnickrade en prototyp för undre spånuppsamling i plywood, blev lite klurigt att få till tillräckligt stor area över hela spånkåpan och anslutningen i botten utan att det blev en flaskhals någonstans. Hade kunnat göra ett ellipsformat hål men det funkade med ett cirkelfomat. Som den är nu kan jag vinkla klingan helt utan att något tar i. Tanken är nu att ersätta sidorna i tunn aluminiumplåt. Funderar på hur man bäst fäster nedre delen med fästet för slangen (av trä) i sidorna av aluminium. Limma med PL400? Något jag borde förbättra eller göra annorlunda?
Träkonstruktion med metallring, byggverktyg i bakgrunden, skruvar, arbetsbänk, möjligtvis del av DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkelsågblad i sågbord, metalliska ytor, trästycke, arbetsverktyg, arbetsbänk, snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
De senaste två dagarna har det inte blivit så mycket jobb i verkstaden hemma. Däremot har jag fått ny kunskap som kommer vara mycket användbar där efter kurs i maskinsäkerhet. Stort tack @Daniel_N för en mycket pedagogisk kurs med bra blandning av teori och praktik! Rekommenderas varmt.

Person använder bandsåg i välorganiserad verkstad, skyddad med hörselskydd och arbetskläder, träbearbetningsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Längesedan jag uppdaterade nu, men det har hänt en del i garaget under vintern och våren!

Först blev det en ny hyvel. Väldigt nöjd med den än så länge.
Ny hyvelmaskin i verkstad med träbitar på bordet, omgiven av verktyg och förvaringslösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hittade jag en fin gammal metallsvarv för en rimlig peng. Första projektet är snart på gång.
Gammal metallsvarv på arbetsbänk i en organiserad garageverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även byggt klart min cyklon efter Bill Pentz ritningar. Väldigt kul projekt. Eftersom jag endast har 2,10 m i takhöjd får jag sätta den i vinkel. Det ska ha testats av Bill och funka fint, så länge man har minst 30 grader lutning i konen så att större bitar kan glida ner. Har fläkt och patronfilter, ska använda en oljetunna för uppsamling. Lite pussel kvar för att få till bästa placering av fläkten.
En hemmagjord cyklon dammavskiljare monterad i vinkel med tilhörande fläkt och patronfilter i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev även en ommöblering i hela verkstaden som jag är nöjd med, allt känns välplacerat för tillfället. Så det är kul att vara där och arbeta nu!
Ett garage omvandlat till verkstad med ny hyvelmaskin, metallsvarv, och ommöblering för effektivt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep och 11 till
  • Laddar…
Fina framsteg, eller snarare språng framåt!
Kul att se! En klar inspiration till att ta tag i sina egna surdegar…

Keep up the good work!
//Ronnie
 
  • Älska
pinec0ne
  • Laddar…
Hej
Har du några bilder från ditt cyklonbygge ?
Mvh
Jonas
 
S sweden skrev:
Hej
Har du några bilder från ditt cyklonbygge ?
Mvh
Jonas
Japp, tagit massor! Skulle kunna göra en rätt så detaljerad byggtråd om det finns intresse.
 
  • Gilla
trycklös och 7 till
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Japp, tagit massor! Skulle kunna göra en rätt så detaljerad byggtråd om det finns intresse.
Klart vi vill se
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Pimpat bordssågen

Nu när jag har 160 mm spånsugsrör så var det dags att börja modifiera bordssågens anslutningar. I original är anslutningen under klingan 100 mm och i klingskyddet 60 mm i diameter. Jag vill ha 125 mm under klingan och 100 mm i klingskyddet (se tidigare tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-baest-goera-nytt-hal-foer-spanstos-i-bordssag.507244/). Började därför med att byta ut hålet i maskinstommen. Sågade bort den gamla stosen med tigersåg och limmade på en ny stos med genomföring.
Modifikation av bordssåg med ny, större spånsugsanslutning i metall monterad på maskinstommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde därefter ny omslutning runt klingan av aluminiumplåt (inspirerad av vectrex) samt med en 125 mm ventilationsövergång från Bauhaus. Inte det snyggaste, men funkar bra! Var mkt pill med att få till en lösning som inte rör sig upp och ned med klingan utan är fast på min L18.
Bild på en bordssåg med modifierade anslutningar, inklusive ny aluminiumplåt runt klingan och en ansluten ventilationsslang under, för bättre spånutsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I klingskyddet har jag än så länge endast fäst 100 mm-slangen temporärt. Detta funkar som väntat dåligt, så jag måste bygga ett nytt klingskydd. Men överlag väldigt skönt att inte ha damm exakt överallt i verkstaden så fort man gjort några snitt med sågen.
Moddad bordssåg med nytt klingskydd, nya spånsugsanslutningar och ventilationsövergång. Skyddet är svart med märket EJCA och en transparent spånsugsslang ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade även jag rollers för att hålla ämnet pressat mot anhållet, inspirerat av bland annat stigen och Hep. Hyvlade till en bit ek och filade till, borrade och gängade små järnbitar som passar i T-spåret i anhållet, sitter som berget (https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-kallas-denna-t-sparsmutteraktiga-del.519048/).
Närbild på aluminiumkomponent som visar modifierade delar och anslutningar för bordssåg, inklusive tillbehör monterade i T-spåret för ämnet på anhållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på modifierad bordssåg med nya anslutningar för spånsug och fastsatta rullar som håller ämnet pressat mot anhållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överlag trivs jag mycket bra med sågen för både kapning och klyvning. Jag skulle dock vilja få till ett urslagsskydd mot linjalen på justerbordet, nån som har tips på smart design? Sen börjar jag redan känna mig begränsad av att endast ha 300 mm klyvbredd, så jag börjat bli sugen på att bredda sågen…
 
  • Gilla
Hep och 8 till
  • Laddar…
Lite verkstadstid har man fått i sommar, trots att andra barnet kom till världen i slutet av juni. Har nu fått upp rördragningen till spånsugen. Byggde manuella spjäll i plywood och installerade vid respektive maskin. Lite kvar att fixa med bland annat utsug vid sågbladet på bandsågen och fixa bättre slangklämmor (de från Bauhaus är rejält värdelösa till grov slang).
Verkstad med bandsåg, pelarborr, spånsug och plywood-spjäll installerade. Rak inomhus rördragning för spånsug. Diverse verktyg och arbetsbänkar är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har även blivit lite omtag gällande pelarborr. Började med en (förmodad, inga skyltar kvar) Strands CS30 eller S68 med väldigt stort renoveringsbehov. Orkade inte med att fixa den, så den såldes av på Blocket.
Pelarborrmaskin av märket Arboga, placerad i en verkstad. Maskinen står på ett golv med sågspån intill och verktyg hänger på en blå tavla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte istället en liten remdriven bordsmodell för att ha något tillfälligt, den funkade bra och tog mig igenom hela cyklonbygget bland annat.
Borrmaskin av märket KamaTec KBD-13M på en arbetsbänk framför en vit tegelvägg. Träbordsskiva med två bultar och ett borrfäste syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kändes dock fort begränsande då det var många moment som blev svåra med det lilla bordet samt att den inte var den starkaste. Så, den såldes och uppgraderades till en Arboga. Svårt att beskriva hur skön den uppgraderingen är! Lite skavanker i bordet men annars i fint skick.
En Arboga pelarborrmaskin installerad i en verkstad, omgiven av handverktyg och verkstadsutrustning på en verktygstavla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är väl därmed ”klar” för nu med de större maskininvesteringarna till verkstaden. Riktigt skönt med tanke på hur stressigt det är att jaga maskiner på Blocket.

Hoppas att ni alla också har och haft en skön sommar!
 
  • Gilla
Hep och 10 till
  • Laddar…
Grattis till tillökningen — både vad gäller en ny liten en och Arbogan. Varmt lycka till med bägge! 😉

Imponerad av vad du åstadkommit hittills; du är uppenbarligen ”A Man With a Plan” och diverse talanger till förfogande. Snyggt jobbat! 👍
//Ronnie

PS Är nyfiken på dina spjäll till spånsugsanläggningen. Skulle vara kul om du ville ”visa och berätta”. DS
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Lite verkstadstid har man fått i sommar, trots att andra barnet kom till världen i slutet av juni. Har nu fått upp rördragningen till spånsugen. Byggde manuella spjäll i plywood och installerade vid respektive maskin. Lite kvar att fixa med bland annat utsug vid sågbladet på bandsågen och fixa bättre slangklämmor (de från Bauhaus är rejält värdelösa till grov slang).
[bild]

Det har även blivit lite omtag gällande pelarborr. Började med en (förmodad, inga skyltar kvar) Strands CS30 eller S68 med väldigt stort renoveringsbehov. Orkade inte med att fixa den, så den såldes av på Blocket.
[bild]
Köpte istället en liten remdriven bordsmodell för att ha något tillfälligt, den funkade bra och tog mig igenom hela cyklonbygget bland annat.
[bild]
Den kändes dock fort begränsande då det var många moment som blev svåra med det lilla bordet samt att den inte var den starkaste. Så, den såldes och uppgraderades till en Arboga. Svårt att beskriva hur skön den uppgraderingen är! Lite skavanker i bordet men annars i fint skick.
[bild]
Är väl därmed ”klar” för nu med de större maskininvesteringarna till verkstaden. Riktigt skönt med tanke på hur stressigt det är att jaga maskiner på Blocket.

Hoppas att ni alla också har och haft en skön sommar!
Kan man få några närbilder på ringen runt bordet? Såg smart ut :)
 
P Pysslarn skrev:
Grattis till tillökningen — både vad gäller en ny liten en och Arbogan. Varmt lycka till med bägge! 😉

Imponerad av vad du åstadkommit hittills; du är uppenbarligen ”A Man With a Plan” och diverse talanger till förfogande. Snyggt jobbat! 👍
//Ronnie

PS Är nyfiken på dina spjäll till spånsugsanläggningen. Skulle vara kul om du ville ”visa och berätta”. DS
Tack Ronnie!

Absolut, det är en väldigt enkel konstruktion med självrensande spjäll. Dvs, spjälluckan går igenom hela konstruktionen så att det inte kan bygga upp spån så att den inte går att stänga helt. Finns massor av varianter på Youtube. Man får se till att göra mittendelarna från samma plywoodskiva bara, försökte göra delen man drar igenom från en annan skiva men den var en tiondel tjockare. Nöp fast ordentligt. Här kommer en skiss, fotade inte under bygget (det får gå fort under de 1-2 timmarna man eventuellt har i verkstan på kvällen 😅). Kapade rören och limmade fast med PL400.
Skiss av en enkel konstruktion med självrensande spjäll, visande detaljer av spjällets gångjärn och låsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stängd
Självrensande spjällkonstruktion med galvaniserat rör och plywooddelar monterade mot ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen
Skissbild av en självrensande spjällkonstruktion. En metallrör med en plywooddel som går igenom, placerad i en verkstad med verktyg och material runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frustrator Frustrator skrev:
Kan man få några närbilder på ringen runt bordet? Såg smart ut :)
Ja den funkar väldigt bra måste jag säga. En svetstång som sitter löst i ringarna på utsidan, väldigt enkelt att spänna fast ämnen när man ska borra.
Skiss av enkel konstruktion med självrensande spjäll, visar ett trästycke på en metallhållare. Kamera och annan utrustning syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå svetstång som håller fast en träbit mot en arbetsbänk, omgiven av diverse verktyg och material i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Label med kontaktinformation för Nitram AB, belägen på en metallkomponent. Adress: Treabacksvägen 37, 661 43 Sä. Telefonnummer: 0533-155 90 och 010-281.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Pimpat bordssågen

Nu när jag har 160 mm spånsugsrör så var det dags att börja modifiera bordssågens anslutningar. I original är anslutningen under klingan 100 mm och i klingskyddet 60 mm i diameter. Jag vill ha 125 mm under klingan och 100 mm i klingskyddet (se tidigare tråd: [länk]). Började därför med att byta ut hålet i maskinstommen. Sågade bort den gamla stosen med tigersåg och limmade på en ny stos med genomföring.
[bild]

Byggde därefter ny omslutning runt klingan av aluminiumplåt (inspirerad av vectrex) samt med en 125 mm ventilationsövergång från Bauhaus. Inte det snyggaste, men funkar bra! Var mkt pill med att få till en lösning som inte rör sig upp och ned med klingan utan är fast på min L18.
[bild]

I klingskyddet har jag än så länge endast fäst 100 mm-slangen temporärt. Detta funkar som väntat dåligt, så jag måste bygga ett nytt klingskydd. Men överlag väldigt skönt att inte ha damm exakt överallt i verkstaden så fort man gjort några snitt med sågen.
[bild]

Fixade även jag rollers för att hålla ämnet pressat mot anhållet, inspirerat av bland annat stigen och Hep. Hyvlade till en bit ek och filade till, borrade och gängade små järnbitar som passar i T-spåret i anhållet, sitter som berget ([länk]).
[bild]
[bild]

Överlag trivs jag mycket bra med sågen för både kapning och klyvning. Jag skulle dock vilja få till ett urslagsskydd mot linjalen på justerbordet, nån som har tips på smart design? Sen börjar jag redan känna mig begränsad av att endast ha 300 mm klyvbredd, så jag börjat bli sugen på att bredda sågen…
Jag har skruvat fast en ursågad klos på min linjal som klingan sedan går emot, har du nåt bra tips hur man får bra glid på skenan för linjalen?
 
M Markii skrev:
Jag har skruvat fast en ursågad klos på min linjal som klingan sedan går emot, har du nåt bra tips hur man får bra glid på skenan för linjalen?
Ja det är något sådant jag tänker mig, funderade dock på hur man bäst gör själva infästningen? Visa gärna!

Inte riktigt med på din fråga, vilken skena är det du menar? Mitt justerbord rullar på en stålstång med hjälp av kullager över och under stången. Om går det trögt där så kan det bero på att man ”klämmer åt” för hårt med kullagren, man får då släppa lite på det undre kullagret. Man får dock se till att det inte blir för löst, då kan justerbordet glappa i sidled. Annars kan det väl vara om linjalen ligger för tajt mot gjutjärnsbordet, det justerar man med de övre kullagren, eller kanske om kullagren är dåliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.